Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh

Startet av trondhla, fredag 30. mars 2018, klokken 18:41

« forrige - neste »

leafnor

Er nok så ja. Det er svært liten forskjell om en kjører eller står i ro.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Sitat fra: Husky på mandag 02. april 2018, klokken 22:56
30 kWh Leaf her. To år og drøyt 60´. Merker ingen forskjell fra da den var ny (men har ikke Leafspy, så detaljer har jeg ikke).

Det er nok ikke vitenskapelig nok til å kunne være en konklusjon. Jeg antar at ved samme temperatur kan variere mer enn 5% fra en dag til en annen så du klarer aldri å føle en kapasitetsreduksjon. Jeg vet at min har hatt 5% reduksjon siden jeg kjøpte den og jeg har ikke merket noe til det. Jeg tør muligens kjøre bilen 5% lavere enn da jeg fikk den.

Det er forskjell på passiv kjøling og ingen kjøling. I PC-verdenen så kan man kjøpe en stor kjøleribbe og det er ansett som passiv kjøling, mens å plassere en viste på siden eller en vannblokk og radiator er ansett som aktiv kjøling. CPU-er brenner opp uten noen kjøling så passiv kjøling gjør en bedre jobb enn ingenting.

Jeg mener at TeslaBjørn sin 40kWh-test viste at bilen kjølte bedre på cruisehastighet enn når den var parkert. Det er jo fornuftig at når en kjører i 80km/t og luft kommer på batteriet så vil batteriets chassis redusere i temperatur. Selv om batteritemperaturen er inni bateriet og ikke i chassis så er hastigheten alltid en kurve som glatter ut mot omgivelsestemperaturen, som for batteriet vil være temperaturen av chassis. Dvs. des kaldere chassis, des høyere kan reel temperaturreduksjonen være. Når bilen står stille vil chassis redusere saktere mot omgivelsestemperaturen og batteriet vil være på den glattere delen av kurven når den reduserer mot chassis.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Sitat fra: Supermario på torsdag 10. mai 2018, klokken 17:16
Men så er det hurtigladet knapt 10 ggr.
Leser det som om du er redd at hurtiglading skal ødelegge batteriet?

Det er også da «skadelig» å kjøre. For hver gang man kjører opp en lang bakke i 90 km/t så «hurtiglader» man. F.eks.
bakkene mellom Stjørdal og Trondheim. Typisk trekkes det 30-40 kW for å holde farta, det er jo samme varmeutvikling i batteriet om strømmen trekkes som når det lades. Enda verre om man driver mye forbikjøring, da trekkes typisk 70+ kW mens man aksellererer, og varmeutviklinga blir minst 4x så høy som under hurtiglading.

Altså, ingen god grunn til å frykte hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Burger

Tomrh: Det var da som s.... Jeg har mye 90 til 140 i oppoverbakkene i tofelt for å komme forbi 50-60 idioter i tunellene. :-/
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Supermario

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:43
Leser det som om du er redd at hurtiglading skal ødelegge batteriet?

Det er også da «skadelig» å kjøre.
:)
Ja, jeg vet at det er skadelig å kjøre. Skal prøve å slutte med det.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

leafnor

Sitat fra: sylwester på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:00
Sitat fra: Husky på mandag 02. april 2018, klokken 22:56
30 kWh Leaf her. To år og drøyt 60´. Merker ingen forskjell fra da den var ny (men har ikke Leafspy, så detaljer har jeg ikke).
Jeg mener at TeslaBjørn sin 40kWh-test viste at bilen kjølte bedre på cruisehastighet enn når den var parkert. Det er jo fornuftig at når en kjører i 80km/t og luft kommer på batteriet så vil batteriets chassis redusere i temperatur. Selv om batteritemperaturen er inni bateriet og ikke i chassis så er hastigheten alltid en kurve som glatter ut mot omgivelsestemperaturen, som for batteriet vil være temperaturen av chassis. Dvs. des kaldere chassis, des høyere kan reel temperaturreduksjonen være. Når bilen står stille vil chassis redusere saktere mot omgivelsestemperaturen og batteriet vil være på den glattere delen av kurven når den reduserer mot chassis.
Det stemmer at varmeovergangen er bedre mot luft som beveger seg enn stillestående luft. Slik sett blir det bedre kjøling. Det vi ikke vet er hvor fort kan en kjøre før varmeproduksjonen overgår mer kjøleeffekt pga at bilen rører seg, og batteriet blir bare varmere selv om en kjører.
Min observasjon er motsatt av din ut fra  Bjørn N sin video.
Når Leafbatteriet er steikhett (Dvs 50 grader) og det holder 30 grader eller mer enn omgivelsene, faller temperaturen med 4-5 grader på en time. Dvs, det blir 45-46 grader.
En åtte mil lang tur i snitt 80 km/t som starter med 50 grader batteri og 20 grader i ute luften, ender ikke opp med temperatur på under 45 grader. Selv ikke på min 2012 Leaf med 24 kWh batteri og halve indre varmeproduksjonen i forhold til 40kWh.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Supermario

Sitat fra: leafnor på torsdag 10. mai 2018, klokken 20:13
Sitat fra: sylwester på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:00
Sitat fra: Husky på mandag 02. april 2018, klokken 22:56
30 kWh Leaf her. To år og drøyt 60´. Merker ingen forskjell fra da den var ny (men har ikke Leafspy, så detaljer har jeg ikke).
Jeg mener at TeslaBjørn sin 40kWh-test viste at bilen kjølte bedre på cruisehastighet enn når den var parkert. Det er jo fornuftig at når en kjører i 80km/t og luft kommer på batteriet så vil batteriets chassis redusere i temperatur. Selv om batteritemperaturen er inni bateriet og ikke i chassis så er hastigheten alltid en kurve som glatter ut mot omgivelsestemperaturen, som for batteriet vil være temperaturen av chassis. Dvs. des kaldere chassis, des høyere kan reel temperaturreduksjonen være. Når bilen står stille vil chassis redusere saktere mot omgivelsestemperaturen og batteriet vil være på den glattere delen av kurven når den reduserer mot chassis.
Det stemmer at varmeovergangen er bedre mot luft som beveger seg enn stillestående luft.

I praksis blir det som regel sånn. Selv om det som er avgjørende er at oppvarmet luft fraktes bort og erstattes med kaldere luft, og ikke at luften er i bevegelse, varmetapet (=kjøling) er proporsjonalt med temperaturdifferansen.  På en (sjelden) norsk solskinnsdag kan luften rett over asfalten være vesentlig varmere enn generell lufttemperatur. Og da kan det i teorien være bedre kjøling i skyggen, siden oppvarmet luft vil stige opp rundt bilen og erstattes av luft med generell lufttemperatur. Mens batteriet som raser bortover 15 cm over asfalten utsettes for en sterkt soloppvarmet luftstrøm. Men dette skjer som kjent stort sett i teorien (norske solskinnsdager altså).
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

tomrh

#22
Sitat fra: Supermario på torsdag 10. mai 2018, klokken 20:02
Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:43
Leser det som om du er redd at hurtiglading skal ødelegge batteriet?

Det er også da «skadelig» å kjøre.
:)
Ja, jeg vet at det er skadelig å kjøre. Skal prøve å slutte med det.
Hehe :D
La bilen stå ubrukt i garasjen med 40% SOC så skal du se at batteriet holder seg utrolig godt, og du får mange tusen mer for den ved salg. :P :D

Sitat fra: Burger på torsdag 10. mai 2018, klokken 19:31
Tomrh: Det var da som s.... Jeg har mye 90 til 140 i oppoverbakkene i tofelt for å komme forbi 50-60 idioter i tunellene. :-/
Hoho! Jeg prøver å komme forbi FØR tunnelene, nettopp pga tunnelsinker som feiger ut pga fotobokser - for om jeg stiller CC på 88 km/t (=80 på Leaf) så innhenter jeg 90% av alle biler foran meg.. :/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Supermario

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:43
Sitat fra: Supermario på torsdag 10. mai 2018, klokken 17:16
Men så er det hurtigladet knapt 10 ggr.
Leser det som om du er redd at hurtiglading skal ødelegge batteriet?

Det er også da «skadelig» å kjøre.
Fra spøk til side: det eneste jeg savner fra e-up!-en er seilemodus på langtur, sålenge jeg ikke hindrer trafikken er det bedre å la farten variere lett med terrenget enn å generere/regenerere i konstant fart med unødvendig mye strøm ut og inn av batteriet og tilhørende temperaturstigning i batteriet.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

MrOtto


Supermario

Sitat fra: MrOtto på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:22
InsideEVs: UPDATE – Nissan Has Software Fix For 2016-17 LEAF 30-kWh Battery Reporting Issues.
https://insideevs.com/nissan-issues-software-fix-for-2016-17-leaf-battery-reporting-issues/

Noen som har hørt noe om tilsvarende oppdatering i Norge?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

EV-FTW

Sitat fra: Supermario på fredag 15. juni 2018, klokken 14:51
Sitat fra: MrOtto på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:22
InsideEVs: UPDATE – Nissan Has Software Fix For 2016-17 LEAF 30-kWh Battery Reporting Issues.
https://insideevs.com/nissan-issues-software-fix-for-2016-17-leaf-battery-reporting-issues/

Noen som har hørt noe om tilsvarende oppdatering i Norge?

Tenker det nok kommer her og siden det er Nissan som har sendt det ut.
Men er vel bare å ta en telefon til dem?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

daggad

Sto en artikkel på dinside i dag: https://www.dinside.no/motor/brukt-elbil-uten-rekkeviddeangst/69904474

Dette var interessant:
"Nytt batteri for 22.000 kroner
Dette passer godt med det Nissan-sjef Andy Palmers tidligere har uttalt:

– Våre egne tester viser at et Leaf-batter ved normal bruk skal ha 80 prosent av kapasiteten igjen etter fem år og 70 prosent etter ti år.

I Norge garanterer Nissan at batteriet skal ha 70 prosent kapasitet igjen etter åtte år/160.000 kjørte kilometer. For det minste batteriet bare 100.000 kilometer.

I den samme undersøkelsen fra Plug In America taper imidlertid nyere Nissan Leaf md 30 kWh effekten raskere enn de eldre med 24 kWh. Trøsten for norske Leaf-eiere er at stort sett alle bilene med høyt tap av kapasitet er kjørt i svært varmt klima i USA. Høye utetemperaturer er nemlig ugunstig for elbil-batteriene.

I Japan tilbyr nå Nissan de kundene som ønsker å bytte batteri i bilen sin, muligheten til å kjøpe et overhalt 30 kWh batteri til rundt 22.000 kroner. Dette passer også inn i de eldste bilene som opprinnelig har 24 kWh batteri og kortere rekkevidde."

Kunne ikke Nissan i Norge komme med noe lignende ?
Hadde jeg med min 2011 få et 30kw overhalt batteri hadde det jo vært fantastisk til 30-35 tusen.. :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Supermario

Fornøyd med 30kWh batteriet mitt foreløpg,  gått 30 000, i dag klarte det 111 km på halvt batteri (50% igjen på måleren i displayet) , E18 Drammen - Sandefjord ++, snittfart 73 km/t, synes bilen leverer bra rekkevidde
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

EV-FTW

Sitat fra: Supermario på mandag 25. juni 2018, klokken 00:31
Fornøyd med 30kWh batteriet mitt foreløpg,  gått 30 000, i dag klarte det 111 km på halvt batteri (50% igjen på måleren i displayet) , E18 Drammen - Sandefjord ++, snittfart 73 km/t, synes bilen leverer bra rekkevidde


Kjører du med ECO?

Min er kjørt snart 55 000 km. Når jeg har 50 prosent igjen på batteriet kjører jeg normalt fra 10-12 mil før den lades. Avhengig av vær.

Men skulle likt å fått lest av status på Leafspy.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA