Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh

Startet av trondhla, fredag 30. mars 2018, klokken 18:41

« forrige - neste »

trondhla

Noe overraskende men når man tenker på at det ikke er aktiv kjøling til batteriet så dør 30kWh batteriet raskere enn 24 kWh, ifølge denne rapporten:
https://insideevs.com/nissan-issues-statement-on-leaf-30-kwh-battery-degradation/

Degradering på ca. 10%/år for 30kWh mot ca. 3%/år for 24kWh. Det sørgelige er at etter ca. 4 år er det mer igjen av 24 kWh batteriet enn det vil være av 30 kWh.
Hva kan man gjøre? Vel Nissan har et program på gang for overhaling av batteri i Japan, men det er kun nye battericeller som er temperaturregulert som kan være den langsiktige løsning.

Burger

Tar det posetive først jeg, det kan jo være at noen får nytt batteri eller to på garantien. Var det 7-8 års batterigaranti på 30kwh?

Men jeg fant ikke ut hvor de 30kwh bilene kjørte, om det var norske forhold eller California..
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

EV-FTW

Her må det være mange forbehold.
Hvor er undersøkelsen gjort?
Lades det på hurtigladere konstant?

10 prosent i året?
Og det er 8 års garanti på batteriet. Det vil jo si at stort sett alle vil få nytt batteri på garanti.

Vi får se, men betviler sterkt at resultatene er like er i norske forhold.!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Burger

Veldig gode linker det der.

Interessant var at 24kwt Leaf hadde mindre tap med mer kjøring. Pendler 78km 5 dager i uka og nå sier Leaf Spy at batteriet har 101.5% kapasitet igjen etter 2 1/2 år pendling. Var på 97.5% i fjor høst etter nesten 2 års pendling.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ferry

Sitat fra: Burger på fredag 30. mars 2018, klokken 19:40
Tar det posetive først jeg, det kan jo være at noen får nytt batteri eller to på garantien.nia..

Nytt batteri vil vel også ha garanti/reklamasjonsrett i fem nye år?

tomrh

Hvordan står det til med norske 30 kWh Leafer, noen som er nede på SOH=90 allerede?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Husky

30 kWh Leaf her. To år og drøyt 60´. Merker ingen forskjell fra da den var ny (men har ikke Leafspy, så detaljer har jeg ikke).

Trekkoppbil

Det er snakk om læringskurver:
2011- og 2012- batteriene tålte ikke så høye temperaturer. Det kan se ut som at 24-kwt's batteriet fikk bedre kjemi våren 2013, og det kan ha vært flere forbedringer i 2013 og 2014.
Når jeg har sett på tilstandsrapportene til USA-Leafer i varme strøk, så har jeg fått mistanke om at 2016 SV og SL har batterier som varer halvparten så lenge som 2011- og 2012-modellene. Det har tydeligvis vært en utvikling av 30kwt også: "Nissan is aware that a limited number of customers have expressed concerns with the previous generation of the Nissan LEAF 30-kWh battery."

Det er også snakk om vær:
Sommeren 2017 var det heteperioder i enkelte amerikanske stater. Det skal også ha vært varmt ca 2013 også.

Mye avhenger nok av bilistene også:
Blandt de første Leaf-eierene, hadde jeg inntrykk av at det var entusiaster som var opptatt av å ta vare på bilene. Når man begrenser lading til 80% kan man tydeligvis dobble levetida, og er man flink til å styre temperaturen, kan man oppnå enda mer. De som kjørte langt måtte være nøye til å regne, og man forstod viktigheten av å beholde høy SOH. Det kan være en årsak til at biler som gikk langt, hadde bra helse.
På amerikanske forum, såg jeg spor av den holdninga at man var så priviligerte at man ikke behøvde å begrense lading til 80%, siden man leasa bilen, og 80% av bilene der går på Leasing.
Tilsvarende har jeg sett holdninga til 30kwt's brukere her på forumet, at siden man har 30kwt's batteri med 8 års garanti, behøver man ikke ta godt vare på batteriet. Med den holdninga som ser ut til å være vanlig blandt 30kwt's eierene, så trur jeg ikke disse batteriene vil vare lenge.

For 30-kwt's batteriene, så trur jeg levetida varierer mye fra bil til bil avhengig av IQ på bilisten:
Problemet med 30kwt's batteriet, er at man kan få høy ladestrøm på høy SOC. I motsetning til 24kwt's batteriet som setter ned ladestrømmen etterhvert som man lader opp batteriet. Siden man har fjerna disse sperrene,  er det opp til bilisten å avslutte hurtiglading i tide, så ikke batteriet går varmt. På 30kwt's batteriet har bilisten mulighet til å kjøre batteriet varmt, og ingen lithium-celler tåler det.

Levetida på batteriet sier vel mer om bilisten enn om bilen?


tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. april 2018, klokken 00:07
Problemet med 30kwt's batteriet, er at man kan få høy ladestrøm på høy SOC.
Gode poeng her Trekkoppbil! Det over var jeg ikke klar over, og forklarer jo folks erfaringer med svært varme batterier ved langkjøring. Vanen om å tanke fullt sitter nok i hos ferske elbilister. Lurer på om det også er slik på Leaf 40?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Goggen123

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. april 2018, klokken 00:07

Levetida på batteriet sier vel mer om bilisten enn om bilen?

Den gjengse bilkjøper er ikke så avansert at han forholder seg til ladestrøm, SOC osv. H*n vil plugge inn og kjøre når h*n må. Dette sier ikke mer om bilisten enn bilen, men at elbiler fortsatt er prematurt (for mannen i gata) så lengen man må hensynta en rekke variabler ved bruken for at batterikapasiteten skal opprettholdes.

tomrh

Sitat fra: Goggen123 på tirsdag 03. april 2018, klokken 10:15
Den gjengse bilkjøper er ikke så avansert at han forholder seg til ladestrøm, SOC osv. H*n vil plugge inn og kjøre når h*n må.
Det ser vi tydelig på mobiltelefoner og bærbare PC'er. Enda disse har eksistert i flere tiår så lader folk fullt og lar de stå med laderen i. Prematur teknologi? Folk klager bare på dårlig batteri, kjøper nytt og aksepterer at man ikke får noe igjen på garanti. Man skulle tro noe endrer seg når prisen på gjenstanden er 100 ganger høyere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Goggen123

På "nye" Leaf må man jo nesten ha Leafspy for å kunne lese ut riktig batterikapasitet, jf. diskusjoner på forumet der. Alle disse forholdene er jo selvfølgelig ikke noe problem for en som er såpass interessert at han henger på et elbilforum, men for mannen i gata bidrar ikke dette til å gjøre elbil lettere tilgjengelig. De har begynt å komme fine biler med alt av utstyr og finesser, men batteriene sliter de tydeligvis fortsatt med.

Supermario

Leter litt rundt på forumet etter en beskrivelse av kjøling på 30kWh-batteriet, åpenbart ikke aktivt kjølt, men hvordan funker passivt? Avhenger den av om bilen ruller eller ikke? Kun varmestråling? Eller ledes luft rundt batteriet på noen måte når bilen er i fart? Noe data eller erfaringer her? Evt guiding til relevant tråd ....
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

leafnor

#13
Ordet passiv betyr, "akseptere eller tillate det som skjer eller hva andre gjør, uten aktivt gjøre noen respons eller motstand".
Så, passiv kjøling betyr i grunnen ingen kjøling. Det blir som det blir.
Men noe skjer, for batteriet kjøler seg ned over noen timer.
Battericellene som skaper varmen er inne i en så og si hermetisk lukket stålkasse. De er montert på en ramme. Det er så og si ingen metallisk kontakt med det ytre skallet.
Under bilen henger batteriet med litt klaring rundt, men det er ingen vifter eller finner på pakken. Ren plan stålplate, med litt bukler så batterikassen ikke blir som tromme og lager lyd.
Under kjøring er det litt bevegelse av luften rundt batteripakken.
Siden cellene i praksis ikke har noe kontakt med skallet som kan kjøles mot uteluften, må all varme fraktes gjennom den stillestående luften inne i batteripakken. Og som en vet om isolasjon i veggene (Rockwool/Glava) så er det egentlig luftholdere. Siden luft er elendig til å lede varme, så klarer vi å holde husene våre varme uten forbruk av enorme energimengde gjennom å holde luften i ro i veggen med glass/-steinull.
Nå er ikke batteriet fylt med steinull, men luften får fritt røre seg. Så det som skjer er konveksjon, der luften vil sirkulere inne i pakken av seg selv ved at midt i varmes luften av cellene, og stiger. Den varme luften trykkes opp mot toppen, som møter kaldere vegger, og kald luft som kjøles trykkes ut til sidene.
Kaldere luft synker da ned langs siden og "fyller bunn" av batteriet, der det igjen treffer varme celler og varmes opp, og vil stige. (Det samme som skjer i tolags vindusglass, luften stiger på siden mot inne, og kjøles og synker mot ytterglasser, og slik "transporteres" varme gjennom vinduet.)

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Supermario

#14
 :+1:
Takk leafnor, det betyr vel i praksis at det er liten forskjell på kjøling om bilen triller eller ikke. Har et slikt batteri som har drevet vogna 25 000 km, uten tegn på kapasitetstap. Men så er det hurtigladet knapt 10 ggr.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA