Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladespørsmål Tesla

Startet av Geir Knutsen, fredag 30. mars 2018, klokken 11:36

« forrige - neste »

Geir Knutsen

Hei!
Jeg håpet det kunne være noen kyndige her som kunne hjelpe meg med hvilken kabel jeg trenger for å lade på det jeg allerede har i garasjen. Relativt nylig kjøpt hus og det står i vår garasje en 25a iindustrikontakt? på egen kurs - se vedlagte bilder. Vi får etterhvert en tesla vi skal lade, spørsmål om det finnes overganger eller hvilke muligheter jeg har? (har prøvd å søke men vet ikke hva som blir riktig), det er en egen kurs kun til denne kontakten, hvilken hastighet kan man få?
Tilleggspørsmål: får med type 2 lader. er det poeng i å kjøpe egen chademo overgang, vet noen bensinstasjoner har slik adapter til tesla som man får låne, men vet ikke om det er utbredt...

Muffinman

Om du trenger chademoadapter kommer an på kjøremønster, men jeg ville ikke vært foruten. Chademo finner du nesten over alt hvor superladernettverket ikke er bygget ut. Er vel etterhvert hundrevis av punkter rundt om. Har vært en lifesaver mange ganger for min del, og ofte kan man bruke chademopunktene som sikkerhetsnett, dvs at man ikke står og lader unødig lenge før avgang. Selv om man ikke er helt sikker på at man har nok til å komme fram går det an å kjøre likevel når man vet at man kan lade på et av chademopunktene langs ruta om det skulle knipe. Har spart meg for mange timer, blant annet på grunn av at jeg har rukket tidligere fergeavganger :)

daktari

Tenk nøye gjennom kjøremønsteret før du anskaffer ladeutstyr. Har selv aldri hatt behov for Chademo-adapter. Har brukt type-2-kabel kun 1 gang. Ca 15 superladinger i Sverige og Danmark. Ett år, ca 20.000 km.
Har derimot trengt skjøteledning for dansk jordet stikkontakt med schuko i andre enden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Geir Knutsen

Ja, jeg går nok for en slik, bor i nord og er greit å ha sikkerhet.

jlan

Sitat fra: Geir Knutsen på fredag 30. mars 2018, klokken 11:36
Hei!
Jeg håpet det kunne være noen kyndige her som kunne hjelpe meg med hvilken kabel jeg trenger for å lade på det jeg allerede har i garasjen. Relativt nylig kjøpt hus og det står i vår garasje en 25a iindustrikontakt? på egen kurs - se vedlagte bilder. Vi får etterhvert en tesla vi skal lade, spørsmål om det finnes overganger eller hvilke muligheter jeg har? (har prøvd å søke men vet ikke hva som blir riktig), det er en egen kurs kun til denne kontakten, hvilken hastighet kan man få?
Med en type 2 ladestasjon koblet for Tesla "tofase" bør du få  ca. 6.5 kW med 25A.

Jeg vil ikke anbefale å sette opp en blå enfase 32A kontakt når du først har trefase, men det burde gi ca 5.5kW med 25A sikringer.

Merk at det skal være jordfeilvern type B, enten i ladestasjonen eller i sikringsskapet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 30. mars 2018, klokken 12:57
Tenk nøye gjennom kjøremønsteret før du anskaffer ladeutstyr. Har selv aldri hatt behov for Chademo-adapter. Har brukt type-2-kabel kun 1 gang. Ca 15 superladinger i Sverige og Danmark. Ett år, ca 20.000 km.
Har derimot trengt skjøteledning for dansk jordet stikkontakt med schuko i andre enden.

Jepp, alt kommer an på kjøremønsteret. Jeg har vel over 15 SC-ladinger i år allerde, og ladet drøye 2000kWh på CHAdeMO i løpet av fjoråret. Type 2 kabelen tipper jeg har vært brukt ca. 50-100 ganger totalt sett på de siste 4 årene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Jeg synes vissheten om at jeg kan lade på "alt" er verd kronene ladeutstyret koster. Tror det vil bli bra kjedelig den dagen man må ut på en tur og ikke rekker å skaffe det som trengs først, eller når man er på tur med kjerring og sure unger og må lade på 11kW istedet for 40kW fordi man har kjipet på chademoadapteret  ;)

Blir litt som "jeg skal kjøre bare der det er Shell-stasjoner og derfor trenger bilen min bare å kunne fylle der". Man vet aldri...

Geir Knutsen

Takk for svar! Jeg tror jeg da kjøper en Tesla ladeboks og får en elektriker til å sette det opp. Var ingen quick fix skjønner jeg ;) 

fredag

Når du skal begynne å lade elbil på en kurs som ikke har vært satt opp med det formål å brukes til elbil-lading, så regnes det som en bruksendring. Da må du ha elektriker. Elektriker må installere en jordfeilbryter type B på kurs som skal brukes til regelmessig lading av elbil på fast biloppstillingsplass. Og da får du samtidig elektriker til å bytte ut den gamle komfyrkontakten med en moderne 32A blå enfas industrikontakt som du kan bruke med Tesla UMC som fulgte med bilen, eller en Tesla Wall Connector med integrert type2-kabel.

Du kan ofte spare noen tusenlapper på å kjøpe inn jordfeilbryter type B selv fra http://ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell fremfor at elektriker kjøper den for deg.

Du må selv finne ut om du trenger chademo-adapter ut fra ditt bruksmønster. Synes du den er dyr, eller er prisen helt okay for deg? Kommer du til å kjøre bilen på strekninger der det ikke er Tesla superladere, men det finnes hurtigladere? Trenger du da hastigheten til en hurtiglader (50kW, tilsvarer ca 200km kjørelengde pr time lading), eller holder det med type2-lading (10, 16 eller 22kW avhengig av hva slags AC-lader som er i den Teslaen du skal få deg).

Personlig liker jeg dingser, og jeg hater å vente og se på maling tørke, så jeg har et chademo-adapter. Chademo-adpteret var litt praktisk tidligere i påsken da jeg fikk fulladet bilen min på en gratis kommunal hurtiglader i Sverige mens jeg spiste lunsj, og jeg slapp å vente på AC-lading som hadde tatt mer enn dobbelt så lang tid.

Merk at Tesla Model 3 sannsynligvis ikke kan benytte Chademo-adapter!
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Geir Knutsen

Nei jeg synes ikke prisen er ille, og det jeg lurte på var om det var utbredt og ha slike adaptere liggende på bensinstasjoner rundt om.. jeg vet det er i Tromsø..... Jeg bor i nord, med andre ord mindre utvalg av ladere alt avhengig av hvor man ferdes. Jeg vil også ha en god og sikker ladeløsning hjemme, slik jeg forstår det på svarene her ligger jo mye til rette allerede når det gjelder å installere en ladeboks hjemme - har 3 fase, egen sikringskurs osv.

jlan

Det er flere alternativer til Teslas TWC, du finner endel her, både med og uten fast kabel. Det kan være bedre med løs kabel hvis du skal lade andre biler.
https://elbilforum.no/forum/index.php?board=12.20

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

fredag

Sitat fra: Geir Knutsen på fredag 30. mars 2018, klokken 19:41
Nei jeg synes ikke prisen er ille, og det jeg lurte på var om det var utbredt og ha slike adaptere liggende på bensinstasjoner rundt om.. jeg vet det er i Tromsø..... Jeg bor i nord, med andre ord mindre utvalg av ladere alt avhengig av hvor man ferdes. Jeg vil også ha en god og sikker ladeløsning hjemme, slik jeg forstår det på svarene her ligger jo mye til rette allerede når det gjelder å installere en ladeboks hjemme - har 3 fase, egen sikringskurs osv.

Kart over chademo-adaptere til utlån på bensinstasjoner og slikt her:

https://www.tocn.no/chademoutlan/

Hvis du sammenligner med kart over hurtigladere, så mangler det feks på Nordkjosbotn og Laksvatn.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

...

#12
...

geear

Svar på tilleggsspørsmål:

Vi valgte å først ta ut bilen og kjøre på tur for å se om behovet for chademo-adapter meldte seg. Regnet da type 2 16,5kW AC-lading som nødlading dersom det skulle skjære seg helt et sted. Fant fort ut at chademo-adapter ga enormt mye større fleksibilitet på våre vanlige ruter, og handlet etter bare et par måneder. I stedet for å alltid tyne kidsa til SuC på 23 av 28 mil til hytta, så kan vi nå stoppe på 1, 4, 5, 10, 20, 23 (Fortum og SuC på samme sted) eller lade når vi handler rett før vi parkerer for å fyke på hytta. Dessuten mindre stress å koble opp chademo-adapter enn å dra frem den svære type 2-kabelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA