Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir schukolading fremtiden og ladestasjon ut?

Startet av Bondeknøl, fredag 30. mars 2018, klokken 08:43

« forrige - neste »

Løve

Hele strømnettet kunne vært dimensjonert for hva som helst om en var litt fremsynt.

Bygg ut strømnettet i seg selv, bygg Powerpacks ala tesla, åpne opp for solceller og powerwall. Men da kan jo ikke myndigheten tyne folk for penger og ei heller rettferdiggjøre utenlandskabler (siden disse er til for å underkaste Norge EU.)

Uansett vill ovenstående forslag ført til at lasten ble spredt utover.  Videre så ville en hatt enorme fordeler ved krig og katastrofer ved at det ville bli ekstremt vanskelig å ta ut strømforsyningen i Norge. Fremsynthet og å ta vare på Norge er vel ikke helt det som kjennetegner dagens politikere.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på lørdag 07. april 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Robert Sund på fredag 06. april 2018, klokken 21:49
Jeg ser ikke hvordan effekttariffen hjelper på det Oddaa. Der det har vært forsøkt fører det stort sett bare til det som omtales om energifattigdom. Folk loppes for store pengebeløp uten at det sikrer nettet.

Og blir det så ille at folk slutter å dusje eller lage varm mat er det ett problem i seg selv.

Hvorfor ikke løse problemet istedet. For eksempel ved å tilby (styrings)informasjon akkurat ved den problematiske effekttoppen. Der det er ett problem. Når det er ett problem. Til de som kan redusere bruk, akkurat på toppen på den plassen der det er relevant? Om beredere skrus av i nabolaget akkurat når (noen andre) benytter induksjonstoppen og unngår brann i trafoen er det vel bedre enn ett automatisk system for innhenting av 60 lapper hele året og brann? Om noen lader Zoe-en med 22kW på natten når ingen induksjonstopper er på er vel bedre enn at den lader med elendig effektivitet på toppen av toppen?
Jeg tror ikke at dette er et enten eller spørsmål, men både og. Det jobbes mye med forbrukerfleksibilitet og utnyttelse av fleksible ressurser. Men arbeidet er fortsatt på forskningsstadiet. Det har tydeligvis gått tregt å komme videre og for eksempel finne gode modeller og utvikle markedsmekanismer.

For meg virker det logisk at effekt skal være ett av elementene i nettariffen siden effekt er den begrensende faktoren i nettet. Jeg tar ikke stilling til de konkrete forsøkene som har vært gjort, eller forslaget som har kommet fra NVE (og som bransjen stort sett har gått i mot). Derimot forutsetter jeg i mine kommentarer at NVE fortsatt vil opptre i henhold til Energiloven og legge samfunnsøkonomiske prinsipper til grunn i reguleringen, og at dette dermed ikke vil føre til verken fattigdom eller annen elendighet. (Det er ingen grunn til at (den totale) nettleien skal øke på grunn av effekttariffer sånn jeg ser det.)

Det er dårlig samfunnsøkonomi at folk hver time hver dag i året skal vurdere hva de skal slå av når de koker mat, lader bilen, setter på varmepumpa etc. Når problemet med effektkapasitet kun gjelder noen få dager i året. Utrolig primitivt og dumt!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rævedilter

Sitat fra: Løve på søndag 15. april 2018, klokken 08:10
Hele strømnettet kunne vært dimensjonert for hva som helst om en var litt fremsynt.
Veit ein alt om framtida ja, ellers nei, det er dårlig samfunns- og bedriftsøkonomi å ha overkapasitet .

Sitat fra: Løve på søndag 15. april 2018, klokken 08:10
bygg Powerpacks ala tesla, åpne opp for solceller og powerwall.
Det er vel ingenting som forhinder deg i dette? Trur dei fleste kraftselskap i dag er åpne for plusskunder.

Sitat fra: Løve på søndag 15. april 2018, klokken 08:10
Men da kan jo ikke myndigheten tyne folk for penger og ei heller rettferdiggjøre utenlandskabler (siden disse er til for å underkaste Norge EU.)
Trur du virkerlig på dette eller troller du??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA