Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir schukolading fremtiden og ladestasjon ut?

Startet av Bondeknøl, fredag 30. mars 2018, klokken 08:43

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. april 2018, klokken 08:41
På vinteren om morgenen med 5 stykk som skal opp og avgårde så må vi gjøre følgende for å unngå en horribel effektavgift:

- slutte å dusje
- ikke varme rundstykker
- ikke lage kaffe
- ingen forvarming av bilene

Tanken er vel f eks at varmtvannstank og varmekabler kan slås av en times tid til dere kommer dere ut. Alt sånt må styres automatisk etter mine begrep, dette er også vist i forskningsprosjekter.

Og nettleien trenger vel ikke å bli horribel? Er det gitt at det skal tas inn _mer_ i nettleie totalt sett med effekttariffer enn tidligere? Jeg trodde ikke det i alle fall.

Personlig finner jeg en viss logikk i at den som belastet nettet mest også betaler mest, og når effektkapasitet er den begrensende faktoren er det naturlig at effekt inngår i beregningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på mandag 02. april 2018, klokken 09:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 02. april 2018, klokken 08:41
På vinteren om morgenen med 5 stykk som skal opp og avgårde så må vi gjøre følgende for å unngå en horribel effektavgift:

- slutte å dusje
- ikke varme rundstykker
- ikke lage kaffe
- ingen forvarming av bilene

Tanken er vel f eks at varmtvannstank og varmekabler kan slås av en times tid til dere kommer dere ut. Alt sånt må styres automatisk etter mine begrep, dette er også vist i forskningsprosjekter.

Og nettleien trenger vel ikke å bli horribel? Er det gitt at det skal tas inn _mer_ i nettleie totalt sett med effekttariffer enn tidligere? Jeg trodde ikke det i alle fall.

Personlig finner jeg en viss logikk i at den som belastet nettet mest også betaler mest, og når effektkapasitet er den begrensende faktoren er det naturlig at effekt inngår i beregningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

I forskningsprosjekter ja, men da må man og legge til rette for smart styring av hus. Slik det er utformet i dag så skal folk gjette på sitt strømforbruk kommende år mm og det er kompleksiteten for hvermansen som kritiseres.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Biler med større batteri kan fint forvarmes uten å trekke strøm fra nettet.

Det er heller ikke nødvendig å ha kompliserte smartløsninger for å få til en viss grad av effektstyring. Når nettbelastningen i et område øker, så faller spenningen. Forbruk med lav prioritet kan derfor kobles ut når spenningen er under et visst nivå. Hvis dette skal gi en økonomisk fordel så krever det selvsagt at leverandørene er med på det. Teknisk er det uproblematisk, de nye målerene rapporter spenning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. april 2018, klokken 09:19
I forskningsprosjekter ja, men da må man og legge til rette for smart styring av hus. Slik det er utformet i dag så skal folk gjette på sitt strømforbruk kommende år mm og det er kompleksiteten for hvermansen som kritiseres.
Ja, kompleksiteten er kritisert som jeg skrev i et tidligere innlegg.

Angående effektstyring så kan det også gjøres enkelt, jeg vokste opp med H3-tariffen og kjøkkenwattmeter. Fungerte bra. Men i dag må vi få til noe smartere, uten at det trenger å bli veldig komplisert av den grunn.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 01. april 2018, klokken 20:54
Jeg lader i dag ofte med 28A enfase, med effekttariff vil jeg selvsagt prøve å unngå det. Med flere muligheter for hurtiglading blir det enklere.
Men jeg håper Kia Niro blir en ok bil til en ok pris, da trenger ikke jeg lade med mer enn 6 A i hverdagen, da bilen vil ha god rekkevidde.
Og det går evt an å hurtiglade når en plutselig trenger lenger rekkevidde. Er nok gunstig for nettet det at det blir mere hurtiglading, med effektuttak på 50-100kW.
Heia Norge.

Du kommer til å betale mer for hurtigladingen enn for litt ekstra effekttariff. Vi betaler ca. 60,- pr. kW pr. måned, en kW spart gir dermed bare 24 minutters hurtiglading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: Oddaa på mandag 02. april 2018, klokken 08:53
Sitat fra: Ferry på mandag 02. april 2018, klokken 00:15
Fordi selv laveste innstilling på ladinga er høyere enn reduksjonen huset har natterstid kontra dag? Slik er det i hvert fall i mitt hus. Kan følge ganske godt med nå etter at jeg fikk ny AMS , med logg på nett. Har gjennom vinteren ligget på ca. 2 kW grunnlast gjennom døgnet, nå er det nede på ca. 1,5 kW. Har 3 gulv med varme, 2 panelovner og en vvb. For min del er det altfor lite variasjon gjennom døgnet til at det er "plass" til elbillading på natta.
Men hvis dette er representativt faller vel argumentet med at det er ledig kapasitet i nettet på natta bort?

Flaskehalsen kan like gjerne være (er sannsynligvis) på lavere nettnivå. I et boligområde vil det da ikke være ledig kapasitet til «høyeffekt» lading selv på natta, ergo er effekttariffen riktig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi kan ta et regneeksempel med noen omtrentlige tall fra mitt eget hus:
Mitt eget hus ligger på ca 3,3kW i snitteffekt på denne tiden av året. Utenom elbilen så trekker jeg mindre strøm 12-16 og 24-07. Jeg får ikke ladet på formiddagen men de 7 timene på natta har jeg kanskje 2kW 'ledig' effekt. Mer enn nok til å lade en elbil, forutsatt at jeg lader hver eneste natt, samtidig er det ikke i nærheten av å kunne fylle et stort batteri over natta. Du kan ende med å bruke hele uka på å fylle opp et 100kWh batteri hvis du kommer hjem søndag kveld med lite strøm igjen..

Hvis vi nå sier at vi er 30 husstander som deler samme trafo, som alle har samme forbruksmønster som meg, så har vi kanskje 60kW tilgjengelig om natta for elbillading. Om alle har 11kW ladere de setter inn samtidig går det ikke bra, sannsynligheten for at det skjer er lav men vi trenger en mekanisme for å håndtere høy 'samtidighetsfaktor' og det trenger ikke være mer komplisert enn at biler/ladepunkter spør nettleverandør etter tilgjengelig effekt(eller pris) og justerer effekten deretter.

Da har vi fjernet behovet for smarthus og lokale bufferbatterier, du vil kunne sette bilen til lading på ettermiddagen uten frykt for å bli flådd(fordi bilen justerer ned automatisk), du vil stort sett(men ikke alltid) kunne lade med full effekt, du vil også kunne velge å ta den ekstra kostnaden hvis det er viktig for deg å ha fullt batteri kjapt, eller du kan satse på å gå klar av hele problemet ved å lade ofte, på lav effekt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Oddaa

Sitat fra: ladov på mandag 02. april 2018, klokken 12:12
Hvis vi nå sier at vi er 30 husstander som deler samme trafo, som alle har samme forbruksmønster som meg, så har vi kanskje 60kW tilgjengelig om natta for elbillading. Om alle har 11kW ladere de setter inn samtidig går det ikke bra, sannsynligheten for at det skjer er lav men vi trenger en mekanisme for å håndtere høy 'samtidighetsfaktor' og det trenger ikke være mer komplisert enn at biler/ladepunkter spør nettleverandør etter tilgjengelig effekt(eller pris) og justerer effekten deretter.
Ikke uenig med deg i dette, men også denne løsningen vil kreve en infrastruktur og standardisering som ikke finnes pr i dag. Og dermed mener jeg at et effektledd i nettariffen vil kunne forsvares. Håndteringen kan gjøres enkel, og den som har behov for høyeffekt lading kan få det, mot å betale for det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ketill Jacobsen

Det er et faktum at strømnettet (for husholdningene) i Norge bare er hardt belastet på særlig kalde dager. Grunnen til dette er at vi har en meget stor andel elektrisk oppvarming. Over et kaldt døgn kan en ligge på 4 kW bare til oppvarming, altså ca 100 kWh per døgn. En elbil vil i snitt trekke 8,2 kWh per døgn (3.000 kWh over året). Det er altså oppvarming som sprenger transformatorene (det skjer nesten aldri). Kortvarig bruk av høy effekt, for eksempel 22 kW til elbillading er ikke noe problem fordi det brukes sjelden (8,2 kWh utgjør 22 minutters lading med 22 kW). Veldig få mennesker er så gale at de installerer 22 kW lading og svært få elbiler kan motta så mye effekt.

Med dagens nettariff oppfordres vi til å bruke minst mulig strøm året rundt, hvilket er rasjonelt og riktig. Med NVE's foreslåtte effekttariffer oppfordres folk til å gjøre masse rart hver time i året (som om det var rushtrafikk lørdag og søndag morgen og ettermiddag). De fleste har ikke tid til slikt tull og blir apatiske i forhold til sin strømbruk. De vil fortsatt innrette seg rasjonelt og fra tid til annen bruke høy effekt (bruke flere plater på komfyren  i forbindelse med et selskap, dusje og lade bilen samtidig, bruke varmepumpe og dusje samtidig etc). Denne kortvarige bruk av "høy" effekt er uproblematisk 95% av tiden, mens NVE later som det motsatt (problematisk 100% av tiden).

De fleste nettselskaper, forbrukerorganisajoner og andre, ser heldigvis galskapen i de nye effekttariffene som NVE har foreslått. Jeg håper politikerne ser det samme og tar affære snarest.

ladov

Sitat fra: Oddaa på mandag 02. april 2018, klokken 12:41
Sitat fra: ladov på mandag 02. april 2018, klokken 12:12
Hvis vi nå sier at vi er 30 husstander som deler samme trafo, som alle har samme forbruksmønster som meg, så har vi kanskje 60kW tilgjengelig om natta for elbillading. Om alle har 11kW ladere de setter inn samtidig går det ikke bra, sannsynligheten for at det skjer er lav men vi trenger en mekanisme for å håndtere høy 'samtidighetsfaktor' og det trenger ikke være mer komplisert enn at biler/ladepunkter spør nettleverandør etter tilgjengelig effekt(eller pris) og justerer effekten deretter.
Ikke uenig med deg i dette, men også denne løsningen vil kreve en infrastruktur og standardisering som ikke finnes pr i dag. Og dermed mener jeg at et effektledd i nettariffen vil kunne forsvares. Håndteringen kan gjøres enkel, og den som har behov for høyeffekt lading kan få det, mot å betale for det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tror kravene til infrastruktur vil være beskjedne, det meste er på plass allerede, bortsett fra elbilene(95% av bilparken er fortsatt fossil) men det er enklere å stille krav til noe som skal komme enn til noe som er der allerede. ;)

Nettselskapene må ha kontroll over effektsituasjonen i alle ledd av nettet(det bør de ha allerede), denne informasjonen må gjøres tilgjengelig(bør være overkommelig) og vi må ha en fornuftig prismodell som minimum gir nok inntekt til at nettselskapene kan utføre nødvendig vedlikehold og utbygging *samtidig* som den effektiv hjelper til å unngå overbelasting *samtidig* som den tillater oss å bruke effekt som faktisk er tilgjengelig..den siste høres også overkommelig ut men 3 av de 4 prismodellene NVE presenterte feiler på flere av kriteriene..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på mandag 02. april 2018, klokken 10:15
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. april 2018, klokken 09:19
I forskningsprosjekter ja, men da må man og legge til rette for smart styring av hus. Slik det er utformet i dag så skal folk gjette på sitt strømforbruk kommende år mm og det er kompleksiteten for hvermansen som kritiseres.
Ja, kompleksiteten er kritisert som jeg skrev i et tidligere innlegg.

Angående effektstyring så kan det også gjøres enkelt, jeg vokste opp med H3-tariffen og kjøkkenwattmeter. Fungerte bra. Men i dag må vi få til noe smartere, uten at det trenger å bli veldig komplisert av den grunn.

Poenget er at de fleste hus og utstyret i de ikke er tilrettelagt for smart styring. Ikke finnes det helhetlige systemer som kan samkjøre alt heller. Enkle systemer som bare ser på totalt forbruk og begrenser f.eks elbil og VVB er for dårlig. F.eks vet elbilen hva slags lader den er tilkoblet, og beregner når den må starte lading og oppvarming for å være klar om morgenen. Funker veldig dårlig hvis oppvaskmaskinen plutselig starter og kutter strømmen til den midt i ladingen.

VVB og husvarme er vel egentlig det eneste som har så treg respons at det egner seg for denne type styring.

Den rette modellen for infrastruktur bør være bredbåndsmodellen. Man har abonnert effekt (hovedsikring), og betaler fast beløp for dette. Strømprisen bør enkelt og greit være markedsstyrt, med mulighet for å sjekke pris live.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: ladov på mandag 02. april 2018, klokken 13:03
Nettselskapene må ha kontroll over effektsituasjonen i alle ledd av nettet(det bør de ha allerede), ...
Akkurat dette vet jeg nok om til at jeg kan garantere deg at de ikke har.

De sikter nok på å få kontroll med AMS etter hvert, men da spørs det med hvilken tidsoppløsning osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på mandag 02. april 2018, klokken 13:45
Sitat fra: ladov på mandag 02. april 2018, klokken 13:03
Nettselskapene må ha kontroll over effektsituasjonen i alle ledd av nettet(det bør de ha allerede), ...
Akkurat dette vet jeg nok om til at jeg kan garantere deg at de ikke har.

De sikter nok på å få kontroll med AMS etter hvert, men da spørs det med hvilken tidsoppløsning osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor har ikke nettselskapene hatt en "AMS-måler" på hver trafostasjon i mange år. Latskap? Uproblematisk strømsituasjon? For nettselskapet er den enkelte husholdnings strømforbruk uinteressant. Det er det samlede forbruk som er viktig (for dimensjonering av transformatorer og kabler). Kabler inn til den enkelte husholdning er naturligvis mektig overdimensjonert og vil aldri (så godt som) utgjøre noe problem.

Dersom Oddaa har rett i at nettselkapene ikke har greie hva som skjer i distribusjonsnettet (inn til husholdningene), så vil jeg gjerne høre fra ham en gang til der han brekrefter at nettselskapene er inkompetente.

Oddaa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. april 2018, klokken 14:28
Dersom Oddaa har rett i at nettselkapene ikke har greie hva som skjer i distribusjonsnettet (inn til husholdningene), så vil jeg gjerne høre fra ham en gang til der han brekrefter at nettselskapene er inkompetente.

Så lenge nettet har hatt god kapasitet har det ikke vært behov for målinger verken på den enkelte nettstasjon eller enkeltkunder. Last blir estimert ut fra standardprofiler for ulike kundetyper.

At nettselskapene på dette grunnlag er inkompetente? Det får stå for din regning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på mandag 02. april 2018, klokken 15:04
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. april 2018, klokken 14:28
Dersom Oddaa har rett i at nettselkapene ikke har greie hva som skjer i distribusjonsnettet (inn til husholdningene), så vil jeg gjerne høre fra ham en gang til der han brekrefter at nettselskapene er inkompetente.

Så lenge nettet har hatt god kapasitet har det ikke vært behov for målinger verken på den enkelte nettstasjon eller enkeltkunder. Last blir estimert ut fra standardprofiler for ulike kundetyper.

At nettselskapene på dette grunnlag er inkompetente? Det får stå for din regning.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noe som tilsier at lokalnettet nå plutselig har fått dårligere kapasitet (etter at AMS-målere er installert) og strømforbruk per husholdning er synkende eller konstant? Men så klart AMS gir mulighet til å presse folk slik at utbygging av nettet (pga flytting og økende folketall i Norge) ikke blir nødvendig neste ti år. Men da må nettleien på tilsvarende måte settes ned.

Ut fra ditt innlegg kan en tolke at nettselskane har vært slumsete med dimensjonering av lokalnett (kabler og trafoer etc) så langt. Er det tilfelle og hvorfor har det vært slik? Hvorfor skal det bli anderledes de neste årene?


KjellG

Hvordan vil du organisere tilbakekobling og kritisk dempning i et slikt system?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA