Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første lading, stusser litt...

Startet av Svein_H, torsdag 29. mars 2018, klokken 14:59

« forrige - neste »

_OE_

Skjønner det... Lurte på hvordan trafo ble koblet til Zapcharger én... Høres ut som en tungvint ordning... Zoe... Hører vel neppe hjemme der det er IT nett

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


ladov

Greia med zapcharger er at den ikke trenger trafo. Det er en switchende strømforsyning..

I 'gamle dager' måtte man inkludere en ringkjernetrafo når man laget strømforsyning til elektronikk. Den switchende strømforsyningen gjorde slutt på det. Zapcharger har nok en del til felles med strømforsyningen du har i pcen din men den er altså enda litt eksotisk siden den legger til en vekselretter(eller flere?) for å gi TN-nett til bilen din.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

_OE_

#92
Er vel noen misforståelser her... Det var snakk om en Zapcharger pro vegguttak

ladov

Ah, ok. Zapcharger *portable* trenger ikke trafo. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Svein_H

Bare for å "legge ballen død", for å sitere en annen i denne tråden, kommer jeg her med en kort oppsummering. Jeg kommer ikke til å svare på ev. kommentarer her inne, jeg har brukt mer enn nok tid og ressurser på dette allerede.

- Bilen blir levert med en NoFuel 16A ladebøtte med CEE-plugg gjennom forhandler.
- Elektriker legger opp 16A kurs med jordfeilbryter og CEE-plugg, men med 15A sikring.
- Allerede ved første lading (dagen etter levering) observerer jeg at bilen lader mye saktere enn oppgitt, og gir beskjed om dette. Får da beskjed om å kontakte elektriker for å sjekke spenning på kursen og ladeeffekt på bøtta, hvilket jeg gjør.
- Før elektriker får sjekket begynner sikringen å poppe gjentatte ganger, og bilen viser også feilmelding i dashbordet.
- Elektriker kommer på feilsøking, og målingene viser ingen feil på kursen, men bøtta gir for lite effekt. Får tilbakemelding fra bøtteleverandør om at elektrikeren har målt feil, men blir tilbudt en lånebøtte.
- Lånebøtta ankommer, og funker ikke i det hele tatt, dermed har jeg null lading.
- Avtaler med selger at jeg skal ta elbil og ladebøtte til jobb selv om jeg ikke har strøm til hjemturen, leverandør av ladebøtta skal komme med lånebøtte.
- Lånebøtta dukker aldri opp, og selger må komme med bensin-lånebil til jobben for at jeg skal komme meg hjem.
- Selger får tilbake opprinnelig lader (oppgradert, da den var feilkonfigurert), lader bilen min og vi bytter tilbake.
- Jeg plugger i laderen da jeg kommer hjem, og sikringen popper umiddelbart. Leverandør av bøtta skylder på 15A sikringen siden laderen nå krever 16A, så jeg avtaler med elektriker om skifte av sikring.
- Elektriker bytter sikring mens jeg er på jobb, plugger i lader og bekrefter at bilen lader. Bilen står på lading og er fulladet til neste dag.
- Jeg observerer at det står Check connection i dashbordet neste morgen, men bilen er fulladet og jeg tar den til jobb.
- Kommer hjem fra jobb, plugger i laderen og sikringen (16A) popper umiddelbart etter "Ongoing check". Dette skjer gjentatte ganger mens jeg prøver å koble fra og til, før jeg til slutt får de samme feilmeldingene fra tidligere: Check connection og Charging impossible.
- Verken selger eller leverandør av ladebøtte tar på seg ansvaret for å dekke elektrikerfakturaen på feilsøkingen, da de "ikke kan ha sett at verken [...] har bedt ham [les: meg] kontakte elektriker for feilsøking". Jeg fant den e-posten ganske umiddelbart, og har sendt svar tilbake.

Wohoo, elbil er så utrolig kjekt..!

(Må nesten legge inn en beklagelse til selger, tror aldri jeg har brukt så mange banneord på så kort tid i begynnelsen av en telefonsamtale noen gang...)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barskog

Ser at dette er en oppsummering av hendelsesforløpet, men hva ble konklusjonen, ble feilkilden til slutt funnet? Mulig det kommer frem i denne oppsummeringen, bare jeg som ikke finner det?
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

_OE_

Kraftig advarsel mot å kjøpe Zoe hvis en har IT strømnett der en bor kanskje?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Svein_H

Sorry, det glemte jeg å skrive: Noen endelig konklusjon er ennå ikke avgitt, men selger har tilbudt seg å ta tilbake ladebøtta fra NoFuel og kostnadsfritt bytte den ut med et par andre alternativer. Dette var i dag, så hva som skjer videre fremover aner jeg ikke, men jeg er fortsatt litt optimist selv om det røyner på nå. Bilen i seg selv er jeg veldig fornøyd med, og har pendlet 4800 km på 2 mnd siden jeg fikk den, men ladingen og usikkerheten rundt dette har vært et rent mareritt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barskog

Takk for svar! Da var det som noen av oss mistenkte, 16A ladebøtta som forårsaket problemer denne gangen. Tror for øvrig de ladebøttene fra NoFuel generelt er et godt produkt, etter min egen egen erfaring, men tydeligvis noen problemer med 16A-versjonen.
Vi har nå 3 stk ZOE her i husholdningen, som daglig lader på IT-nett på POD Point (11 kW) levert av Renault. Dette har fungert 100%  feilfritt siden vår første ZOE for 4 år siden. Vi kjører forøvrig 90.000 km tilsammen hvert år med disse tre bilene.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Barskog

Lykke til videre, forresten! Hold oss gjerne videre oppdatert :)
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Svein_H

Siste oppdatering, og forhåpentligvis konklusjonen:

NoFuel ladebøtta ble levert tilbake idag og jeg fikk en Zaptec 16A med CEE-kontakt i bytte kostnadsfritt, så det er et akseptabelt plaster på såret for min del. Tok også med Schuko-adapter, så er jeg sikret på flere måter.

Ved tilkobling av Zaptec'en viste bilen igjen "Check connection" og ville fortsatt ikke lade, så jeg ringte selger. Han var vel nesten like oppgitt over situasjonen som meg, for nå var det bare bilen igjen som mulig feilkilde. Imidlertid var det bare ladebøtta fra NoFuel som hadde lagt igjen en liten avskjedsgave; den hadde nemlig klart å knekke 25A sikringen som dekker hele kursen ut til garasjen. Det er bøtta si det!

Etter at strømmen kom tilbake i garasjen viser nå bilen SOC 14% og estimert ladetid 12:20, og det er noe helt annet enn tidligere! Håper bare at dette er en fungerende og holdbar løsning, for etter 2 mnd med trøbbel orker jeg ikke mer styr nå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barskog

Håper det nå blir stabilt! Hører vi ikke noe mer her så regner vi med det. Lykke til
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Rav4_EV

Ved en feil var 16 A utgaven kunden kjøpte satt opp med innstillinger fra 10A utgaven.
Vi var ikke kjent med at kursen var feilsikret med 15A.
Kunden fikk låne en prototype av 16 A versjonen mens hans opprinnelige enhet var inne til service.
Dessverre feilet låneenheten før kunden fikk tilbake sin opprinnelige.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 25. mai 2018, klokken 17:57
Ved en feil var 16 A utgaven kunden kjøpte satt opp med innstillinger fra 10A utgaven.
Vi var ikke kjent med at kursen var feilsikret med 15A.
Kunden fikk låne en prototype av 16 A versjonen mens hans opprinnelige enhet var inne til service.
Dessverre feilet låneenheten før kunden fikk tilbake sin opprinnelige.
Dårlig kvalitetssikring - slikt ødelegger fort et omdømme! Det kan lønne seg å bruke litt mer tid på kvalitetssikring så slipper dere å bruke masse tid på feilretting og misfornøyde kunder....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

Vel, vi bruker mye tid på kvalitetssikring og har en meget lav feilrate. Noen ganger glipper det dessverre når man ønsker å hjelpe litt ekstra.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA