Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første lading, stusser litt...

Startet av Svein_H, torsdag 29. mars 2018, klokken 14:59

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: bjornie på lørdag 07. april 2018, klokken 18:23
Man blir fort klok av skade, og slutter å prøve samme punktet tre ganger etter hvert...  ;)

Greit nok å bli fort klok av skade, men når punktet er hjemmeladeren vil jeg helst at det funker -uten- at det feiler tre ganger på rad...  :blank:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Griffel

Sitat fra: Svein_H på fredag 06. april 2018, klokken 17:53
Har fått igang ladingen igjen nå, det var heldigvis bare automatsikringen til ladekursen som hadde slått ut!

Uansett litt merkelig syns jeg, hvorfor skulle den gjøre det hvis det ikke var noe galt?
Er det en 16A automatsikring og en trekker 16 på sekundersiden av en transformator (ladebøtte) ligger en i et usikkert område så at sikringen løser ut etter noen timer kan nok det skje. 16A + litt tap i transf. så er en jo i et beskjedent overlastområde.

Litt avhengig av temperatur i sikringskap osv. Siden dette er nytt antar jeg at det er en separat jorfeilbryter type B om dette er nytt og etter forskrifter.
(Er det en vanlig jordfeilautomat har de også lett for å løse ut litt tidlig.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Svein_H

Det er helt nytt og etter forskriftene ja, lagt opp av elektriker nå på nyåret. 25A sikring i skapet inne til denne kursen som er 3-fas ut til garasjen, med utskilling til egen 1-fas kurs med 16A sikring og jordfeilbryter type B i et eget skap der ute. Garasjen er forøvrig uisolert og frittstående, så temperaturen der følger jo stort sett utetemperaturen.

Hvis det er normalt at en 16A sikring slår ut når jeg bruker en 16A lader slik jeg har blitt anbefalt er det jo helt bak mål hele greia. Ikke nok med at bilen lader saktere enn oppgitt (hvilket også kan indikere at laderen drar -mindre- enn 16A etter hva jeg har forstått), men jeg kan altså heller ikke stole på at den har blitt ladet i det hele tatt siden sikringen kan poppe når som helst uten varsel...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bårdk

I morgen har jeg hatt bilen i to uker. Rekordnivå på gjettometeret i dag med 5 pluss = 273 km  :+1:

Svein_H

Javel? Har du hatt på forvarming da? Min har vist helt opp til 296 (4/4) siden jeg fikk bilen forrige onsdag, selv om det har vært tildels ganske kaldt om nettene. Har hele tiden brukt forvarming og ECO-modus jeg da, men har jo sett at det har minket fort på vei innover til jobb om morran.

Har ikke fått lastet ned appen ennå da sidene for registrering fortsatt er nede, så jeg fører egen kjørebok i Excel og nullstiller kjørecomputeren hver kveld.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bårdk

Ingen forvarming. Min erfaring så langt er at gjettometeret er ganske presist sammenliknet med min tidligere iMiev.

bjaolsen

Når forvarme starter stopper ladingen for så å starte på nytt.

Har opplevd at min bil av og til "slår ut" stolper når ladingen stopper. Mulig det er det som har skjedd hos deg.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Svein_H

Ja, det er mulig. Det har jo bare skjedd 1 gang, men merker nå at det har bygget seg opp så mye irriterende småkluss og feil/mangler at tålmodigheten min begynner å ta slutt. Avventer fortsatt tilbakemelding fra elektrikeren, forhandleren har jeg i grunn gitt opp å få noe fornuftig ut av.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Sitat fra: bjaolsen på søndag 08. april 2018, klokken 20:50
Når forvarme starter stopper ladingen for så å starte på nytt.

Har opplevd at min bil av og til "slår ut" stolper når ladingen stopper. Mulig det er det som har skjedd hos deg.
Har opplevd det samme ved bruk av 10A ladebøtte (den gamle gule), har aldri opplevd det med podpoint hjemmelader. Hjemmeladeren levert av Renault har vært dønn stabil, har kun opplevd avbrutt lading en gang, da tror jeg nok det var jeg som må ha kommer borti en knapp på nøkkelen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Griffel

#69
Sitat fra: Svein_H på mandag 09. april 2018, klokken 08:43
Avventer fortsatt tilbakemelding fra elektrikeren, forhandleren har jeg i grunn gitt opp å få noe fornuftig ut av.
Nå skriver jo RAV4_EV at "Det er pilotsignalet jeg svarer for. Det er på 16A, ref. pulsbredden." Det betyr at bilen kan trekke 16A fra transf.

Det sier ikke noe om hvor mye strøm transf. trekker fra nettet. Det kommer helt an på om den reduserer spenningen ut så pass mye at strøm fra nettet er mindre enn 16A eller ikke.
Om ikke forhandler kan svare kan en bare finne ut dette med å måle. Leverer de en transformator med 16A plugg og 16A pilotsignal og som trekker mer enn 16A over pluggen den levers med må en vel kalle det en designfeil.

En 16A automatsikring skal tåle å bli belastet med 16A kontinuerlig, og den skal tåle en beskjeden overlast i minst en time. Hvor stor denne overlasten kan være er spesifisert for den enkelte sikringstype. Så dersom det er slik at trekke fra nettet er aldrig så lite over 16A, og det tar mer enn en time før sikringen løser ut er det elektriske anlegg ok. (Er overlasten større skal den løse ut før raskere). Er strømmen mindre enn 16A og sikringen løser ut er det sikringen som er problemet (Garo?).

Men så kan det jo være noe ekstra strømstøt i forbindelse med oppstart av forvarming som får en allerede varm sikring til å løse ut.

Strømmen varmer sikringen, både den aktive delen (den som lader batteriet) og den reaktive, som ikke er til nytte, men bare fyller opp kapasiteten til sikringer og ledning med unyttig effekt som går fram og tilbake. (Den reaktive strømmen det ZOE som har ansvaret for.) Vektor summen av aktiv og reaktiv strøm må være mindre enn 16A, og det er denne summen en kan måle med et amperemeter, og som løser ut en sikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Svein_H

Plugget i ladekabelen da jeg kom hjem akkurat nå, og da hadde sikringen gått igjen! Tenkte selvfølgelig ikke å sjekke at laderen lyste grønt før jeg plugget den i, men jeg vet at den var i orden da jeg dro ut kabelen i dag tidlig, så enten har den gått i løpet av dagen (uten belastning på kursen, og det er i så fall veldig merkelig), eller så gikk den umiddelbart da jeg plugget i kabelen, og det er vel heller ikke meningen? Vel, nå kommer elektrikeren på mandag, så får vi forhåpentligvis sjekket litt og kanskje funnet ut hva som er feil da... >:(
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da har elektrikeren vært innom. Vi målte kontinuerlig over en 5-minutters periode mens bilen ladet, og sjekket også spenningen på ladekursen. Spenningen var 239V, altså mer enn tilstrekkelig og klart godkjent, men laderen dro bare 10.3A - 10.9A (vekslet litt opp og ned, dette var min-/maksverdiene som ble målt), altså kun såvidt mer enn en 10A lader på vanlig stikk. Kanskje ikke så rart at jeg syns den lader sakte da...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Hvor fullt var batteriet under lading? Målte dere før eller etter trafo?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Svein_H

Batteriet lå på 85%, og målingen ble foretatt før trafo (i sikringsskapet).
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barskog

Så da må det være 16A ladebøtta til NoFuel som ikke leverer slik som lovet, hvis jeg leser tråden rett? Har du rukket å kontakte dem?
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA