Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første lading, stusser litt...

Startet av Svein_H, torsdag 29. mars 2018, klokken 14:59

« forrige - neste »

Svein_H

Takk for tilbakemeldingen. Det er nettopp noe slikt jeg har basert meg på (worst case); ca 12 timer lading etter 130km på vintertid, og ZE40 med 16A lader skulle dekke dette med god margin, det var derfor jeg valgte å gå for en ny bil fremfor en brukt med mindre kapasitet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Kom nettopp på en ting som kan forklare det hele. Originalløsningen til Renault består av en 20A kurs i sikringsskap, skilletrafo, 16A sikring og så podpoint på16A. Nofuel sin løsning har vel maks 16A inn på skilletrafo, dvs den kan umulig gi 16A ut  - skilletrafoen har jo et visst tap. Jeg kjenner ikke spesifikasjonene på nofuel sin løsning, du kan jo sende en epost til nofuel å spørre.

En annen forklaring på saktere lading er lav nettspenning. Laderen begrenses på en fast A, med lav spenning vil du få lavere effekt inn på batteriet enn med høy spenning. Har du mulighet til å måle nettspenningen?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elekTrond

Jeg er dårlig på trøstende ord, men prøver læl:

       
  • Det høres nok nerdete og/eller unødvendig ut, men CanZE er qui est ncessaire, indispensable (un lment de charpente essentiel) - på samme måte som caniOn og LeafSpy er det for hhv. trillingene og løvbladet. *mwaah*  :-* ^-^
    
  • Jeg bruker et $5 kill-a-water meter når jeg lader i mekkegarasjen. Med 20-30-40 meter lang og tynn skjøtehyssing, måler det lave 207 VAC og 9-10A med bil og 10A EVSE koblet til. Bortsett fra at (230V * 90% =) 207 er helt på grensen til leveransekvalitet, blir det heller ikke mer enn ~2.000 Watt inn til laderen i bilen (OnBoard Charger (OBC)). Lengre ladetid blir fasiten ...
Håper dette går seg til i løpet av påsken.  :+1:
'13 Mjau

elektrolux

Har du 3 fase hjemme, kan du montere en 3 fase trafo og ladestasjon så er problemet løst.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Jeg var ut i garasjen klokka 0700 og sjekket, og da var bilen fulladet. Da har den holdt seg innenfor de timene som ble estimert klokka 21 i går kveld, men jeg vet jo ikke når på morgenen den nådde 100%. Er det noen mulighet for å sjekke faktisk effekt og ladehistorikk uten å måtte kjøpe ekstra utstyr?

Ut fra displayet gikk den fra 27% kl 14 til 60% kl 21, altså 33% på 5 timer, det er vel de eneste faktiske tallene jeg har. 33% av 41kWh er 13,5kWh, har jeg forstått regnestykket korrekt hvis jeg tolker det til at netto effekt disse timene har vært 2.7 kW i snitt da?

Har fått svar fra forhandler, han ber meg først sjekke nettspenning på stikket og deretter ladeeffekt på boksen, i tilfelle en av de ikke leverer 3.6kW slik de skal. Vi får begynne der bare elektrikeren svarer over påske, så får vi skje hva som skjer videre.

Jeg har 3-fas ut i garasjen ja, men så lenge det er IT og ikke TN spilte det ingen rolle fikk jeg beskjed om, og ble derfor anbefalt 1-fas CEE-plugg på 16A kurs.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rav4_EV

Zoe underrapporterer alle data.

Sjelden noen kommer kortere enn estimert kjørelengde.
Sjelden noen får lengre ladetid enn estimert.
Pilotsignalet tolkes 1 A lavere enn tilført signal.

(Det siste kommer nok av at man hadde problemer med programvare i bilen og pod-point veggbokser som feilet. Dersom pod-point boksen leser et strømtrekk som er marginalt over pilotsignalet går den i ukjent feil)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Appen til zoe har ladehistorikk. Der kan du sjekke sluttid for lading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Svein_H

Ahh, OK. Vi snakket vel litt om den appen da jeg hentet bilen. Den får jeg ikke lastet ned før kjøpet mitt er registrert hos Renault og jeg får en mail med link til nedlasting etter hva jeg forsto. Registreringssiden har visst vært nede en stund, så selger hadde en backlog med registreringer som måtte tas når den kom opp igjen. Det forutsetter vel også at bilen deler data, og den funksjonen har jeg deaktivert.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Leste forresten av strømmåleren akkurat nå. Det siste døgnet har jeg brukt drøyt 34 kWh mer enn snittet for resten av mars, kan det høres fornuftig ut med tanke på at bilen har stått til lading fra 27% - 100% over natta? Greit å vite sånn ca hvor mye høyere forbruk jeg kan forvente fremover.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elekTrond

@Svein_H: Nettspenning og ladeeffekt måler du enkelt og raskt sjøl, med et billig multimeter/voltmeter eller en energimåler (kill-a-watt meter). Begge får du på Biltema/Clas/Jula/... for en hundrings eller tre. Du skal (på IT-nett) måle 230V AC ±10% mellom de to tykke pinnene i CEE stikket. Mellom jord og én av fasene bør du se ~115V. 

Å måle ladeeffekt i/ved et CEE stikk krever en smule innsikt. Jeg tenkte ikke på at mitt er til Schuko-kontakt. Kjappeste er hvis du har en kompis med ampére-tang. En sånn koster fra 400-600,- og opp. Det kan du bruke til så mangt og betaler seg fort, bare du ser nytteverdien av det.
Det er en slik du klyper rundt lederne i kabelen.

Jeg har også kjøpt et energi-display med en shunt for fast montering. Den shunten er ei ringspole du trer lederen(e) gjennom. Det viser spenning (V), strøm (A), energi (W) og energi (Wh) og ser omtrent slik ut:


Bilde #1: Et tilfeldig valgt bilde fra et bildesøk på "energymeter shunt".



Bilde #2: This Kill A Watt model P4400 is displaying a current draw of 10.27 amp in this mode. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Kill_A_Watt
'13 Mjau

Svein_H

Takk for tipset, Trond (?). Et multimeter har jeg liggende her et sted, men tanga mangler jeg. Tanga kan jeg bruke på begge kablene på laderen da (både mot stikk og mot bil), for å vurdere om det er stikket eller laderen som ev. ikke leverer det den skal?

Kjørte for øvrig t/r jobb i dag, bare for å sjekke forbruk og ladetid på en vilkårlig dag så jeg slipper de store overraskelsene over påske. Kjørte non stop men startet uten forvarming for å simulere starten på hjemturen, så gjettometeret var på beskjedne 230km da jeg dro hjemmefra med fulladet batteri. Kjørte i ECO-modus med fartsholder, og regenerering fremfor bremsing der det var mulig, men holdt god fart og kjørte faktisk forbi noen biler også. Det minket veldig fort de første kilometrene men jevnet seg ut etter hvert, og ved endt tur var avviket mellom gjettometer og tripteller kun 1.6km i gjettometerets favør, så det var faktisk en positiv overraskelse!

Ellers viste kjørerapporten et forbruk på 22 kWh over 125.6 km, SOC ved hjemkomst var 45% og estimert ladetid 13:40. Lite trafikk og ingen køer er jo en faktor her, men hvordan påvirkes rekkevidden til elbiler av køkjøring egentlig? Det er jo ikke så man har en motor konstant gående og forbruker drivstoff som på en bensinbil (auto start/stopp er oppskrytt!).

Uansett er ladetiden en skikkelig nedtur (les: knyttneve i ansiktet) mht vinterkjøring. Jeg har 12 timer tilgjengelig for hjemmelading (maks 13 hvis jeg strekker det litt) fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg må dra neste morgen, så det betyr i praksis at bilen ikke rekker å bli fulladet fra en arbeidsdag til den neste, hvilket var hovedkriteriet mitt for å kjøpe denne bilen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

pudderjagar

Som sagt tidlegare så lader bilen seint på dei siste 10% prosentene. Sidan du kom heim med 45% på batteriet så trenger du ikkje 100% når du skal kjøre om morningen. Dermed kan du utnytte alle 16A som du har dei 13 timane du har til rådighet for lading.

Eg ville ikkje sett mørkt på dette med denne bilen. Kjør med den og bruk den slik som du har tenkt og sjå om ikkje da går heilt fint.

Er da for lite så kan du bytte til 3fase lading og dermed få ut 73% meir effekt av ein 16A kurs. Eller går du for ein 32A kurs så kan du korte tida ned med 3djeparten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Barskog

Ang køkjøring, så reduseres forbruket pr km i forhold til å kjøre i høy fart. Tror ZOE (med dagens motor) er mest energieffektiv på 48 km/t, eller noe deromkring.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

bårdk

Forstår at ladetiden er skuffende, men ikke at du ble negativt overrasket over at du har ca. 230 km til rådighet ved fulladet bil. Jeg hentet min ny Zoe på mandag og var forberedt på mellom 200 og 300 km avhengig av temperatur. Og for ordens skyld, bruker du "bøtta" når du lader hjemme eller har du fastmontert hjemmelader?

hsa77

Sitat fra: bårdk på lørdag 31. mars 2018, klokken 12:14
Forstår at ladetiden er skuffende, men ikke at du ble negativt overrasket over at du har ca. 230 km til rådighet ved fulladet bil. Jeg hentet min ny Zoe på mandag og var forberedt på mellom 200 og 300 km avhengig av temperatur. Og for ordens skyld, bruker du "bøtta" når du lader hjemme eller har du fastmontert hjemmelader?
Vel så viktig som temperatur er føre, slapseføre gir svært høyt forbruk, våt vei gir middels høyt og tørr vei gir naturligvis lavest forbruk.

Luftmotstand gir også økt forbruk, det er derfor best for forbruket å kjøre så sakte man orker.Vinden kan være både en venn og en fiende her, 30 km/t  (ca 8m/s) medvind gir drømmeforbruk, mens tilsvarende mot vind er drepen!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA