Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med Tesla den dagen de går konkurs?

Startet av Leif Nilsen, onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55

« forrige - neste »

Ares

Mye negativitet hva Tesla angår? Synes jeg er malplassert, jeg har prøvekjørt de fleste elektriske biler som leveres i Norge og skal jeg mene noe er det st Tesla i allefall kommer til å selge biler i Norge fremover også.Det finnes jo ikke reelle konkurrenter

Vollis47

Alle industrivirksomheter som vokser raskt vil ha likviditetsutfordringer. Som Albert Einstein sa så er det viktig å ungå negative mennesker for de finner bare problemer der det er løsninger. Tesla har et godt produkt og mange positive eiere som nok skyter inn mer kapital når det trenges.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018


arthur

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. juli 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Løve på søndag 29. juli 2018, klokken 12:33
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. juli 2018, klokken 07:56
Hva er dine tanker om artikkelen og artikkelens spådommer, som er trådens tema?

At det skal bli spennende hvor fort Elon stikker til YouTube og sitt happy place når de vanskelige spørsmålene kommer på torsdag.

Interessante og berikende tanker om artikkelen og trådstarters innlegg.

Eg entlig helt enig med deg, men hva bidro ditt innlegg med av verdi, eller dette innlegget for den saks skyld?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: Ares på søndag 29. juli 2018, klokken 13:48
Mye negativitet hva Tesla angår? Synes jeg er malplassert, jeg har prøvekjørt de fleste elektriske biler som leveres i Norge og skal jeg mene noe er det st Tesla i allefall kommer til å selge biler i Norge fremover også.Det finnes jo ikke reelle konkurrenter
.. og når omsider «konkurrentene» har lansert sine «Tesla-killere» så kommer ny versjon av Model S med de forbredrlngene 8-10 år med erfaring fra elbiler innebærer.

Øyvind.h

Hadde egentlig ikke trengt å svare. Svaret jeg fikk understreket poenget klart og tydelig.

Så tilbake til trådstarter:

Sitat fra: Leif Nilsen på onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55
https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/hedgefondforvalter-spaar-tesla-kollaps-innen-fire-maaneder/24297356

Vil tro de går konkurs, og hva da?
Hva med dele produksjon?
Vil mange sitte med katta i sekken her....
Har snakket med flere, Tesla er oppskrytt, er superbil, bortkastede penger, en investering.
Meg selv kjøper ikke Tesla, holder meg til merke som har bilforhandlere og deleverksted over hele landet i alle byer

I følge Vilas var Tesla på kanten av konkurs i mars 2018. Hvorfor de valgte å overse bilmodellen som drar Tesla opp som volumprodusent og som forsvarer de massive investeringene vet jeg ikke.
Hvorfor de velger å overse økosystemet Tesla bygger, hva Tesla har utrettet så langt og vil utrette fremover vet jeg ikke. Det er haugevis av selskaper som bygger seg opp med store tap og elendige regnskap i mange mange år før de tjener penger. Amazon er et godt eksempel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på søndag 29. juli 2018, klokken 14:57
Sitat fra: Ares på søndag 29. juli 2018, klokken 13:48
Mye negativitet hva Tesla angår? Synes jeg er malplassert, jeg har prøvekjørt de fleste elektriske biler som leveres i Norge og skal jeg mene noe er det st Tesla i allefall kommer til å selge biler i Norge fremover også.Det finnes jo ikke reelle konkurrenter
.. og når omsider «konkurrentene» har lansert sine «Tesla-killere» så kommer ny versjon av Model S med de forbredrlngene 8-10 år med erfaring fra elbiler innebærer.

Mye som er likt Apple med måten Tesla bygger opp økosystem.  Tesla kommer sikkert ikke til å være best på alt til evig tid. Men det er heller ikke nødvendig. Apple har mange lojale kunder og selger enormt med produkter selv om de ikke er best på alt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vollis47

Det finns mange eksempler på at det ikke er best å være "best på alt". Kampen mellom Betamax og VHS er et godt eksempel. Og fordi et selskap er på randen av konkurs, betyr ikke det nødvendigvis kroken på døra.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018


Ares

Det bør vel nevnes at det heller ikke er lett å danne seg et riktig bilde av Tesla med hjelp fra media. De profesjonelle shortselgerne har mange gode "venner" som bidrar med mye svada i media,for å si det sånn.Shorting av Teslaaksjer er vel nærmest blitt en levevei for en del profesjonelle aktører. Det spekuleres t.o.m om hvorvidt disse shorterne har plassert hjelpere som sprer FUD ( frykt,usikkerhet,tvil) på diverse forum og i kommentarfelt ?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

https://electrek.co/2017/06/27/koch-brothers-electric-cars-fossil-fuels/

Det finnes også norske eksempler på løgnspredere som angriper elbiler (og blant annet Tesla) under falske navn av økonomiske årsaker. Tror man ikke dette skjer er man temmelig naiv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

De som oppriktig tror Tesla går snarlig dukken, har rett og slett mangel på kunnskap om hvordan finansiering fungerer.
Hvis Tesla skal gå konkurs, må hovedeier ønske det selv. Hvis denne ikke ønsker det, finnes det et utall av muligheter for å finansiere videre drift av selskapet.
Finansnæringen består heldigvis ikke bare av oljelobbyister, dog mange flere opportunister.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Løve

Sitat fra: stefse på søndag 29. juli 2018, klokken 22:18
De som oppriktig tror Tesla går snarlig dukken, har rett og slett mangel på kunnskap om hvordan finansiering fungerer.
Hvis Tesla skal gå konkurs, må hovedeier ønske det selv. Hvis denne ikke ønsker det, finnes det et utall av muligheter for å finansiere videre drift av selskapet.
Finansnæringen består heldigvis ikke bare av oljelobbyister, dog mange flere opportunister.

Det betyr at Elon må gi fra seg kontrollen. Noen jeg mener vil være det beste for Tesla.

Espen Hugaas Andersen

Mulig det kommer en COO under Musk etter hvert. Men jeg vil tro det er noen år til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA