Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen - ansatte for mange for få?

Startet av bno, søndag 16. september 2018, klokken 10:58

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Glan på tirsdag 18. september 2018, klokken 16:57
Jeg melte meg ut etter å ha vert medlem i ett år da det ikke er noen fordeler med å være medlem for min del å da blir det ren sponsing av en organisasjon.

Man "sponser" ikke elbilforeningen, man betaler dem for at de jobber for oss. På samme måte som at man ikke "sponser" idrettslaget til ungene; man betaler dem for at de driver et lag som hjelper ungene med idretten og dekker *litt* av utgiftene de har med det.

Hvis du tror du hadde hatt det noe bedre eller billigere som elbilist uten at foreninga jobbet i kulissene så værsågod; det får du bare tro.

At flere og flere krever noe personlig tilbake for å gidde å bidra er vel bare å forvente. Det er jo lenge siden elbilistene stort sett bestod av entusiaster og miljøforkjempere. Og det er jo en god ting, så klart; det er jo å få flest mulig til å kjøre elektrisk vi vil.

Av alle ting jeg bidrar til men ikke direkte har noe igjen for det selv er elbilforeningen faktisk en av de bedre. Da vil jeg heller ha lav medlemskontingent og at de bruker ressursene på å jobbe for at det skal bli enklere og bedre å kjøre elektrisk, enn at de skal kaste bort tiden på å ordne rabatter på alt mulig annet som jeg antakelig ikke er interessert i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#46
Kunne ikke sagt det bedre selv @Cra  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

@jkirkebo og @Cra (svar #41 og #45) oppsummerer veldig godt mine synspunkter også.

Er medlem i Elbilforeningen utelukkende for å gi mitt lille bidrag til jobben foreningen gjør for å legge til rette for overgang til elektrisk transport. Jeg kan forsåvidt være enig i at Elbilforeningen på sikt kanskje må vri seg mer mot en medlemsorganisasjon med gode medlemsfordeler hvis de har mål om å få veldig mange medlemmer.

Slik det er i dag vil jeg helst at de bruker mest mulig av sin tid og ressurser på politisk lobbyarbeid, holdningsskapende arbeid, informasjon om elbilsaken i medier osv. Og som noen allerede har nevnt så er den jobben Elbilforeningen gjør mot internasjonale medier viktig.

Den jobben som Bellona startet i 1989 med å kjempe for elbilsaken synes jeg Elbilforeningen har tatt over og forvaltet veldig godt, og jeg betaler med glede de få hundrelappene i året medlemskapet koster for at de skal fortsette å gjøre denne jobben.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Håvar

Sitat fra: cra på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:51
Sitat fra: Glan på tirsdag 18. september 2018, klokken 16:57
Jeg melte meg ut etter å ha vert medlem i ett år da det ikke er noen fordeler med å være medlem for min del å da blir det ren sponsing av en organisasjon.



At flere og flere krever noe personlig tilbake for å gidde å bidra er vel bare å forvente. Det er jo lenge siden elbilistene stort sett bestod av entusiaster og miljøforkjempere.

Dette er vel  trenden generelt i samfunnet. Folk må få noe tilbake for det de bidrar med, helst umiddelbart. Dette er også tydelig når en ser på graden av organisering i arbeidslivet, der andelen organiserte er i ferd med å falle under 50 %. Mange har aldri hatt bruk for fagforeningen og tenker at det derfor ikke kan være verdt å betale for. Men den diskusjonen tror jeg ikke jeg tør å ta her inne, uansett er det helt feil sted og en avsporing av tråden.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

bno

#50
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. september 2018, klokken 06:42
Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. september 2018, klokken 23:32
Kunne ikke sagt det bedre selv @Cra  :+1:

Enig :+1:

Pass nå på ikke å være helt PK  :+1:

Blir mer variert dette bra! Så gjentar jeg oppfordringen kom med flere innspill.

Min oppfatning er at dette vi tar for oss her burde elbilforeningen kanskje vært den som tok initiativ til. Altså: Medlems oppfatninger mm. Men det skal jeg ta for meg i oppsummeringen til foreningen når vi er ferdig her. Fredag neste uke. Da ønsker jeg å utarbeide et sammendrag å så lukker vi her når den oppsummeringen er godkjent i hvert fall av bidragsyterne.

Carl Anton Stenling

#51
Elbilforeningen gjennomfører også medlemsundersøkelser for å innhente denne type tilbakemeldinger og synspunkter fra medlemmene. Vet at denne tråden allerede leses av rette vedkommende hos foreningen :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ebe

Var det ikke elbilforeningen som sto på for regelendringer i sameieloven, eller noe slikt? At styrene ikke kunne nekte ladepunkter, uten særlig grunn? Eller noe slikt?

Å tro at lobbyvirksomhet har en 100% gjennomslagskraft er utopi, det drives lobby fra mange hold. INGEN vet hvordan fordelene våre (50% osv) hadde vært dersom ikke foreningen hadde stått på. Kanskje det hadde vært null fordeler overhode, eller kanskje det hadde vært likt som i dag. Personlig tror jeg det hadde vært færre fordeler, bare se hva som skjer når kommunepolitikerne bestemmer selv... full betaling.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Carl Anton Stenling

#53
Jeg foreslo endringen i eierseksjonslovgivningen mens jeg satt i styret i Oslo og Akershus lokallaget. Det ble gjort et meget godt lobbyarbeid av de ansatte sentralt i Elbilforeningen. Innsatsen resulterte i Stortingsflertall for endringen.

Bakgrunnen for initiativet var medlemmenes behov i et område hvor mange bor i sameier og borettslag.

[For ordens skyld: Signaturen er ikke oppdatert pga. feil i forumprogramvaren. Jeg er ikke i styret i Oslo og Akershus elbilforening nå.]
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

Jeg tenker at elbilforeningen først og fremst bør være en interesseorganisasjon som er pådriver for endringer på politisk plan. De avtalene de har forhandlet frem ellers av personlige medlemsfordeler er lite konkurransedyktige, og kan legges ned (dersom de ikke er netto inntektsgivende for Elbilforeningen, inkl forhandlings- og administrasjonskostander).

Elbilforeningen burde heller legge innsats på at det som de får igjennom av regelverk og forskrifter faktisk blir fulgt opp. Det som evt er av aktivitet her, er med så lav profil at jeg ikke har fått noe med meg. For eksempel:

  • Endringen i eierseksjonslovgivningen (takk til Carl Anton  :+1:) er veldig bra, men mange styrer stikker kjepper i hjulene for gjennomføring. Her kunne det heller blitt brukt ressurser på å støtte opp om å få til gode gjennomføringer med fornuftige kostnader, og også dermed dempe konflikter internt i sameier.
  • Parkeringsforskriftens krav til ladeplasser (alltid tilgjengelig ladeplass, inntil minst 6% er utbygd) er ennå langt fra påbegynt implementert, trass flere utsettelser. Dette gjelder både private og kommunale aktører over hele landet. For eksempel var jeg i kontakt med Oslo kommune sin elbilansvarlig da forskriften ble vedtatt, men han hadde på daværende tidspunkt ikke hørt om denne. Etter å ha sett på saken, kom han i første omgang til at dette ikke gjaldt regulert gateparkering (som beboerparking, som snart er normen i det meste av Oslo). Og nå når de endelig har forstått saken, har det ikke vært noen merkbar utbygging av ladestolper [Vulkan og andre plasser operert av Fortum/GK kan ikke regnes inn, da de ikke er underlagt samme parkeringssone som gateparkeringen ellers]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Begge de to områdene som nevnes (rådgivning til sameier/borettslag og oppfølging av parkeringsforskriften) er det vesentlig aktivitet på i Elbilforeningen. Kunne sikkert vært flinkere til å informere om hva som faktisk gjøres - selv om det i noen sammenhenger av taktiske årsaker må være prosesser i det stille.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emurof

#56
Sitat fra: 1317142119 på mandag 17. september 2018, klokken 10:35De var viktige før, for å fremme elbiler og åpne for en haug med fordeler. I 2018 er det mange års venteliste på elbiler (som Elbilforeningen ikke kan gjøre noe med) så markedet er klar for elbiler. I tillegg er det i praksis få til ingen fordeler igjen for de som bor i storbyene. For min egen del er det kun én fordel jeg drar nytte av og det er gratis bompassering. Det setter jeg stor pris på fordi jeg er prinsipielt imot bruken av inntektene bomstasjoner i Norge genererer. Når Elbilforeningen ikke klarer å videreføre den fordelen fra Q12019, så gidder ikke jeg å fornye medlemskapet mitt heller. Vi har et problem den dagen jeg får en regning fra Fjellinjen, om den er på 1000 eller 2000 er ikke relevant (for meg).

At bilene ikke har 25% mva spiller ingen rolle. Det er ikke fraværet av de 25% som avgjør om jeg har råd til en bil eller ikke. Den dagen det blir mva på elbiler vil det gjenspeiles i økte bruktpriser.

Nå er det unektelig fordeler igjen, selv om du personlig ikke bryr deg om disse fordelene.

Jeg er også uenig med deg i at elbilen er godt nok etablert til at man skal kutte ut fordelene. De er fortsatt dyrere enn andre biler, og det er i realiteten få elbiler med god rekkevidde, særlig som flere har råd til. Alle kan ikke kjøre Tesla.

Det virker som det eneste du er interessert i er fritak fra bompenger, men uten Elbilforeningen så risikerer du at bompengene kommer raskere enn de ville ha gjort ellers.

At Elbilforeningen ikke får diktere politikken betyr ikke at de ikke gjør en viktig jobb.



Sitat fra: Amoss på mandag 17. september 2018, klokken 12:47Selv antar jeg at avtalene termineres fordi de ser at svært mange kunder kommer i fra andre elbiler, og derfor ikke har ett like stort behov for pakkene lengre? Disse pakkene er vel først og fremst nyttige for nye elbilister? Erfarne elbilister er vel enten alt medlem, eller har tatt ett aktivt valg om å ikke være det.

Men hvis kjøper allerede er medlem så vil han jo ikke aktivere det nye medlemskapet og dermed vil ikke den som selger bilen få noen utgift på det?



Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 17. september 2018, klokken 17:34Den politiske slagsiden foreningen lyser - venstrevridde raddiser fra Oschlo - frastøter halvparten av potensielle "kunder" inkl meg selv.

Hva mener du? Kan du komme med noe mer konkret?

Roy Aasen

Jeg visste ikke at elbilforeningen var ansvarlig for bompengeinnkrevningen i Oslo.Trodde der var byrådet og fjellinjen?

Neste:
Kan noen forklare begrepet "ventrevridde raddiser"?. Skitprat heter det hvor jeg kommer fra

Elmo

Sitat fra: emurof på mandag 24. september 2018, klokken 14:12
Men hvis kjøper allerede er medlem så vil han jo ikke aktivere det nye medlemskapet og dermed vil ikke den som selger bilen få noen utgift på det?
Jeg tror faktisk forhandlerne betaler for det antallet velkomstpakker de mottar uansett om de legger den i skuffen eller i bilene og uansett om medlemskap aktiveres eller ikke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: emurof på mandag 24. september 2018, klokken 14:12
Men hvis kjøper allerede er medlem så vil han jo ikke aktivere det nye medlemskapet og dermed vil ikke den som selger bilen få noen utgift på det?

Jeg kjenner ikke detaljene i avtalen elbilforeningen har med de forskjellige forhandlerne. Som Elmo er inne på så kan de betale for hver pakke de får - enten den leveres ut eller ei, eller at de betaler for antall biler de selger (som da forutsetter at pakken blir levert ut sammen med bilen).

Om du har rett i at forhandlerne kun betaler for aktiviserte medlemskapet kan det være at min teori faller i fisk ja. Men har det ikke vært snakk om at eksisterende medlemmer som får en slik pakke kan aktivisere ett års medlemskap uten å betale kontingent? Jeg vet at dette har vært diskutert her, men husker ikke hva konklusjonen ble.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA