Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varme

Startet av Pettrich, onsdag 28. mars 2018, klokken 07:58

« forrige - neste »

Pettrich

Erfaring med varme pumpe/tillegsvarmer ved temperaturer under 0 ?

Jejl

Har ikke erfaring med varmepumpen som er i den nye, men kan dele litt info/erfaring om bruk av dieselvarmeren: 

Jeg kjører både Tesla og Kangoo, og det er stor forskjell på hvordan varmen fungerer i disse bilene. I teslaen kommer varmen nesten umiddelbart, og i førersetet går det fra 0 grader til t-skjortetemperatur på rundt 2,5 minutt.

I kangooen går det betydelig tregere. Dieselvarmeren/batteripakken varmer først opp en veske under panseret som brukes for å varme opp bilen. Om bilen også bruker denne vesken til å varme opp batteripakken er jeg ikke sikker på, men det er godt mulig, for jeg opplever svært liten forskjell i rekkevidden fra sommer/vinter. Denne prosessen forsinker oppvarmingen av kupeen med minst 5 minutt. Derfor bruker vi forvarming i kangooen oftere enn teslaen.
En annen forskjell er at varmeapparatet på kangooen gir lite varme ved lav viftehastighet. For å varme opp kupeen fortest mulig må derfor viftehastigheten stå på 4 (og gjenbruk av luften). Når kupeen først er varmt opp kan trinn 1 brukes ned til rundt 0 grader, og trinn 2 fungerer greit ned til -8 grader(kaldere enn det har jeg ikke erfaring med).
Jeg tror at det går fortere å varme opp med dieselvarmeren enn å bruke batteripakken som varmer med 4 kw, men har ikke testet det vitenskaplig.
Hvordan det fungerer i den nye med varmepumpe vet jeg ikke, men det er kanskje enda mer forsinkelse med den.

Pettrich

Min erfaring med ny Kangoo er at varmepumpa ikke er i stand til å forvarme bilen til en behagelig temperatur når det er under null ute.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Pettrich på torsdag 29. mars 2018, klokken 06:08
Min erfaring med ny Kangoo er at varmepumpa ikke er i stand til å forvarme bilen til en behagelig temperatur når det er under null ute.

Jeg har den gamle versjonen 2014 modell og jeg merket veldig stor forskjell på forvarming når den sto på resirkulering fremfor vanlig innluft.

Har brukt forvarming i hele vinter og alltids hatt god eller nesten for varm bil selv i 13-15 minus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA