Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klima tappet strøm på Gardermoen

Startet av HowieX, onsdag 28. mars 2018, klokken 00:25

« forrige - neste »

HowieX

Befinner meg i Køben, og parkerte min X på Gardermoen med 200 km på batteriet på søndag morgen. Skulle vært plenty for å få oss tilbake til Drammen på onsdag kveld. Klima fant imidlertid på at bilen trengte litt varme (  :o), og plutselig fikk jeg beskjed om at klima hadde skrudd seg av pga lavt batterinivå. Hva gjør jeg nå? Har ikke chademoadapter. Grunnen til problemet ligger jo i bilens merkelige trang til å slå på klima i tide og utide, så egentlig burde Tesla løse problemet for meg, eller hva? Jeg har forresten ikke på smart conditioning eller hva det heter. Råd?
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

fonberg

Dette skal jo egentlig ikke skje hvis du ikke har smart preconditioning på.
Forvarming skrur seg vel av på 20% batteri, så da har du nok til å kjøre til Nebbenes og lade. (Vet det er feil retning).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

HowieX

Ja, jeg har muligens i underkant av 6 mil på batteriet ved henting. Med 27 km til Nebbenes er jeg likevel redd for at dette blir litt knapt, eller er jeg for pessimistisk? 
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

Boomerang

Sitat fra: HowieX på onsdag 28. mars 2018, klokken 05:36
Ja, jeg har muligens i underkant av 6 mil på batteriet ved henting. Med 27 km til Nebbenes er jeg likevel redd for at dette blir litt knapt, eller er jeg for pessimistisk?

Da er du veldig pessimistisk ja (eller så har du en forferdelig kjørestil)  :P

HowieX

Tja..... Mulig det :D. Men satser på at det går fint da.
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

fonberg

Sitat fra: HowieX på onsdag 28. mars 2018, klokken 15:53
Tja..... Mulig det :D. Men satser på at det går fint da.

Dette går bra, bare å kjøre til Nebbenes og ta et måltid der mens du lader en times tid, så har du det du trenger til å kjøre hjem  :+1:
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

HowieX

Det gikk fint med god margin. Hadde 48 km ved avreise Gardermoen, men fortsatt god margin ved ankomst Nebbenes. 45 minutter der, så var det bare å rulle hjem til Drammen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

pwb

Sitat fra: HowieX på onsdag 28. mars 2018, klokken 23:53
Det gikk fint med god margin. Hadde 48 km ved avreise Gardermoen, men fortsatt god margin ved ankomst Nebbenes. 45 minutter der, så var det bare å rulle hjem til Drammen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Dekket Tesla utgiftene med tidsforbruk og evt kostnad under oppholdet på Nebbenes?

HowieX

Nei, det prøvde jeg meg ikke på engang. Men du har helt rett. Regningen på 1 stk daimkake, 1 wiener i brød og 2 små ostegrill i brød burde videresendes Tesla :D. Tidskostnaden er jo litt verre å estimere, særlig når man har ferie 8)
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

Arnie

Av og til lurer jeg på hva Tesla må tenke om oss nordmenn. De liker nok at vi er gode kunder, men disse "syte-rettssakene" om hestekrefter ødelegger vårt rykte. Et krav om dekning av utgifter til wienerbrød ville vel heller ikke bidra til et bedre omdømme...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

daktari

Så på TOCN at "smart preconditioning" har blitt default endret til "på" med siste oppdateringer. Sjekket min egen S og jaggu stod den på "on". Verdt å merke seg!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elekTrond

Sitat fra: HowieX på torsdag 29. mars 2018, klokken 19:54
Nei, det prøvde jeg meg ikke på engang. Men du har helt rett. Regningen på 1 stk daimkake, 1 wiener i brød og 2 små ostegrill i brød burde videresendes Tesla :D . Tidskostnaden er jo litt verre å estimere, særlig når man har ferie 8)
I hvert fall all den tid en wiener kosta hele fem (!) kroner på Fina-stasjonen på Nebbenes. Det var riktignok den gang da det fortsatt sto to fotobokser der, en hver veg ...  :police:

Sitat fra: Arnie på torsdag 29. mars 2018, klokken 20:42
Av og til lurer jeg på hva Tesla må tenke om oss nordmenn. De liker nok at vi er gode kunder, men disse "syte-rettssakene" om hestekrefter ødelegger vårt rykte. Et krav om dekning av utgifter til wienerbrød ville vel heller ikke bidra til et bedre omdømme...

       
  • Gad vite hvilke yrkesgrupper de tilhørte, medsaksøkerne i de to(?) massesaksmålene ...  ::)
  • Var det kun A/S Norge som saksøkte hesteslepp på beite, eller var det lignende i the US of A også?  ???
'13 Mjau

olavxxx

Sitat fra: daktari på torsdag 29. mars 2018, klokken 21:42
Så på TOCN at "smart preconditioning" har blitt default endret til "på" med siste oppdateringer. Sjekket min egen S og jaggu stod den på "on". Verdt å merke seg!
Det stemte ikke for min. Så folk rapporterte det ved 2018.6.x

HowieX

Smart preconditioning var ikke slått på i mitt tilfelle. En liten update herfra er at jeg nå har blitt kontaktet av Tesla som har gjennomgått logg på bilen, og funnet ut at "Bilen ikke klarer å gjennomføre syklusen ved HV til 12v batteribruk, og HV batteri står konstant og tapper strøm for å støtte 12v batteriet". Jeg aner ikke hva dette egentlig betyr, men 12v batteriet skal byttes neste onsdag. De skulle da sjekke klimaanlegget ytterligere også, så det virket ikke som det nødvendigvis var en sammenheng.
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA