Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 P85 vil ikke lade mer enn til 360km?

Startet av tuslaman, tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:45

« forrige - neste »

tuslaman

Skal ut på langtur i morgen, så tenkte fullade bilen. Men den sier den er ferdig på 361km. Da er det fortsatt endel grått igjen. Har satt charge limit helt til høyre. Når jeg prøver lade så sier den bare calculating...skjer ikke noe mer.

Har helt ny ladekabel, så det skulle ikke være noe med den.

360km er vel ikke 98%?

cra

Km-visning er i beste fall unøyaktig, og vil være avhengig av hvordan du har kjørt i det siste. Med rally-kjøring vil den anslå lavere rekkevidde på 100% lading enn om du gjører forsiktig. Still over på kWh-visning så vil du ha et mye bedre mål å gå etter. Med litt erfaring vet du hvor langt du kommer, siden du vet/kan påvorke hvordan du kommer itl å kjøre på den aktuelle turen. Bilen estimerer alltid at du "kjører som forige gang".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tuslaman

Takk for svar

Jeg har dog alltid hatt den på KM hvor den har som regel kommet opp mot 400km på max. Og da har også grønnfargen fyllt ut hele (ingen grått). Nå stoppet den å lade og det var likevel grått igjen..det har vel ikke noe med kjørestil og km/kw visning å gjøre?

krister461



Sitat fra: cra på tirsdag 27. mars 2018, klokken 14:20
Km-visning er i beste fall unøyaktig, og vil være avhengig av hvordan du har kjørt i det siste. Med rally-kjøring vil den anslå lavere rekkevidde på 100% lading enn om du gjører forsiktig. Still over på kWh-visning så vil du ha et mye bedre mål å gå etter. Med litt erfaring vet du hvor langt du kommer, siden du vet/kan påvorke hvordan du kommer itl å kjøre på den aktuelle turen. Bilen estimerer alltid at du "kjører som forige gang".
Dette stemmer vel ikke? Tesla sin estimering påvirkes vel ikke av kjørestil...

mthoring

Det stemmer ikke nei, skjønner ikke hvorfor den myten stadig dukker opp igjen. Det eneste som kan påvirke denne rekkevidden er hvis batteriet blir svært kaldt, da vil de i såfall dukke opp et blått snøkrystallsymbol ved siden av. 361 høres lavt ut. Feks 75D har ca 384km ny @100%. Sjekk med tesla.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Visningen er helt uavhengig av kjørestil og er et produkt av en fast verdi for forbruk og det BMS estimerer av tilgjengelig kapasitet i batteriet. Over tid kan estimatet bli unøyaktig, slik at man får litt lavere visning enn det som er reelt. Lav temperatur kan også gi lavere visning.

Tips her: La bilen lade helt fra seg og la den stå noen timer (ikke mange, det er ikke helt sunt). Hvis estimatet var for lavt vil du sannsynligvis se at visningen er korrigert opp neste gang du fullader. Ikke for det, 360-375tkm vil være innenfor normalen for en 2013 modell. Men jeg tipper du får en liten økning i visning. Det vil uansett ikke ha noe å si for hvor langt du kommer på en lading.

Muffinman

Sitat fra: mthoring på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:06
Det stemmer ikke nei, skjønner ikke hvorfor den myten stadig dukker opp igjen. Det eneste som kan påvirke denne rekkevidden er hvis batteriet blir svært kaldt, da vil de i såfall dukke opp et blått snøkrystallsymbol ved siden av. 361 høres lavt ut. Feks 75D har ca 384km ny @100%. Sjekk med tesla.
Det blir  feil å sammenligne med en annen utgave.. 75D legger et lavere forbruk til grunn for rekkeviddeestimatet. Det blir også feil å sammenligne en helt ny bil med en som er 4-5 år gammel pga degradering.

tuslaman

Ok..takk muffinman og mthoring

Kom på at ting ofte løser seg av seg selv med Tesla..

Kjørte meg en tur og så satt den på lading igjen. Nå er den i hvert fall oppe i 364km med litt over en time igjen. Så da burde den vel havne på 370-375. Litt rart, for jeg er helt sikker på at jeg hadde den på rundt 400km i sommer..

Det var dog ingen blått snøsymbol over rangen..den har jeg sett før når det har vært eksepsjonelt kald om mårran. Men ikke i solsteka nå.

tuslaman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:08
Sitat fra: mthoring på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:06
Det stemmer ikke nei, skjønner ikke hvorfor den myten stadig dukker opp igjen. Det eneste som kan påvirke denne rekkevidden er hvis batteriet blir svært kaldt, da vil de i såfall dukke opp et blått snøkrystallsymbol ved siden av. 361 høres lavt ut. Feks 75D har ca 384km ny @100%. Sjekk med tesla.
Det blir  feil å sammenligne med en annen utgave.. 75D legger et lavere forbruk til grunn for rekkeviddeestimatet. Det blir også feil å sammenligne en helt ny bil med en som er 4-5 år gammel pga degradering.

Jeg så TeslaBjørn hadde sjekket på sin gamle ved 100k..da hadde han mistet 5%. Jeg har kjørt 90k. 5% av 400k er vel 20k..så 380 burde vel være innafor?

Muffinman

Teslabjørn sin gamle bil fikk flunkende nytt batteri på 80-90.000km. Dessuten synes jeg ikke disse testene han kjørte var særlig presise. Det mest riktige er nok å forsikre seg om at BMS er noenlunde riktig kalibrert og lese nominal verdien fra canbus. Men selv der har man feilkilder. 3-5% på 100.000km høres ikke feil ut, men det avhenger nok av flere faktorer. For eksempel hvor mye man har superladet, hvor lange sykluser man har ladet og hvor mye tid på høy soc ved hvilken temperatur batteriet har vært utsatt for. One size fits all blir ikke helt riktig her :)

Det er også verdt å ta med seg at bilene får en presatt verdi som nye, og at den korrigeres over litt tid etter at bilen tas i bruk mens BMS blir "kjent" med batteriet. Det er faktisk litt forskjell på batteriene når de er nye.

GOS

Sitat fra: tuslaman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:10
Ok..takk muffinman og mthoring

Kom på at ting ofte løser seg av seg selv med Tesla..

Kjørte meg en tur og så satt den på lading igjen. Nå er den i hvert fall oppe i 364km med litt over en time igjen. Så da burde den vel havne på 370-375. Litt rart, for jeg er helt sikker på at jeg hadde den på rundt 400km i sommer..

Det var dog ingen blått snøsymbol over rangen..den har jeg sett før når det har vært eksepsjonelt kald om mårran. Men ikke i solsteka nå.

Meg bekjent så har ingen S85 eller P85 sett 400 tkm siden våren 2014. Da kom det en Software oppdatering som endret litt på hvordan den kalkulerte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Muffinman

Jepp.

En ting til; kjørestil påvirker estimatet indirekte men ekstremt lite. For BMS estimerer hele tiden hvor mye energi det er mulig å få ut av batteriet. Med et lavt forbruk får man ut mer, og med høyt forbruk får man ut mindre. Dette på grunn av tap i batteri og andre komponenter. Dermed vil nominal verdien bli ørlite lavere om man har veldig høyt forbruk, enn om man har et veldig lavt forbruk. Så faktisk dette endre seg i løpet av et par uker rævkjør på autobahn i sommer, og tilbake etter noen dager i Norge. Veldig liten forskjell da så det er av akademisk interesse i beste fall, men rett skal være rett siden vi er i nerdemodus  :police:

Sandvika

Sitat fra: GOS på tirsdag 27. mars 2018, klokken 16:32
Sitat fra: tuslaman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:10
Ok..takk muffinman og mthoring

Kom på at ting ofte løser seg av seg selv med Tesla..

Kjørte meg en tur og så satt den på lading igjen. Nå er den i hvert fall oppe i 364km med litt over en time igjen. Så da burde den vel havne på 370-375. Litt rart, for jeg er helt sikker på at jeg hadde den på rundt 400km i sommer..

Det var dog ingen blått snøsymbol over rangen..den har jeg sett før når det har vært eksepsjonelt kald om mårran. Men ikke i solsteka nå.

Meg bekjent så har ingen S85 eller P85 sett 400 tkm siden våren 2014. Da kom det en Software oppdatering som endret litt på hvordan den kalkulerte.
??? Står 400km og fortsatt lader hos meg nå...

Øyvind.h

Rated da, eller :)
Eller fått nyere batteri av Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA