Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan identifisere årsmodell

Startet av ragwo, mandag 26. mars 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

ragwo

Jeg har en 24 KWh Leaf registrert i oktober 2013 og lurer på om det er en -13 eller -14-modell. Noen som vet hvordan jeg kan finne ut av det? Kjedelig å skrive feil i salgsannonsen.
Eldrid - 2013 Leaf

leafnor

Kan nok ikke være 2014 om den er registrert allerede i oktober 2013.
Heller viktig å avstemme om det er en generasjon 1 eller 2, dvs bil med eller uten varmepumpe.
Er parkeringsbremsen fotpedal, altså en generasjon 2, så skriver du at du selger en andregenerasjon 2013 Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ragwo

Takk for raskt svar. Fasiten er da 2013-modell generasjon 2.
Eldrid - 2013 Leaf

lifern

Kan godt være en 2014 mod når den er registrert i oktober.
Min er registrert i nov 2013,og kommer opp som 14 modell når jeg søker etter bildeler.
Nye modeller kommer høsten året før.
SVART EUROLEAF 2013

elekTrond

Jeg pleier å lytte til leafnor med andakt, men akkurat her tar hen feil i første punktum. Min '13 Mjau ble registrert sept. 2012 og produsert to måneder før det igjen.

Unntaket er om du har en "overligger" eller en bruktimport. Dette kan du lett se på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL12345 eller som lifern gjør, ved å legge inn VIN/regnr/rammenr på en delekatalog (EPC) eller nettbutikk. :+1:
'13 Mjau

ragwo

Takk for tilbakemeldinger og tips! Både bildeler.no og Biltema oppgir at bilen er en 2014-modell, så da endres fasiten.
Eldrid - 2013 Leaf

leafnor

Ja, jeg tok feil, og bil er ikke ferskvare. For lenge siden hadde jeg en Toyota Tercel 4WD med chassisnummer så lavt at det stort sett var nuller i det. Bilen var produsert som en av de første av modellen i mai 1982, registrert i Norge nov -82. Måtte en gang på Toyota å kjøpe en del til den. Fikk til svar at det fantes ikke 1982 Tercel. Eldste var nemlig 1983. Det var med andre ord en 1983 modell jeg hadde.

Generasjon 1 Leaf solgt ny og produsert i 2013 er vell da modell 2011 selv om de aller første ble produsert i 2010.  For det finnes vell ikke to ulike 2013 årsmodeller da alle generasjon 2 som ble registrert i 2013 er 2014 modeller?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

bob-bob

#7
GEN1 biler hadde elektrisk parkeringbrems isteden for Fotpedal som GEN2 fikk. Dette er det enkleste å identifisere på. Det er også en lang rekke andre forskjeller ...

Årsmodell etter "Norsk Sedvane" er året den er registrert i.  Det er dette som brukes ved annonsering. ( At det kan oppstå andre viderverdigheter ved bestilling av reservedeler er en annen sak. )

MEN !  Som nevnt ovenfor , i 2013 ble det levert og registrert både GEN 1 og GEN 2 biler i Norge. De som ble solgt nye i Norge og var produsert i England er alle GEN 2 biler med varmepumpe - bortsett fra VISIA modellen som ble levert uten. ( GEN 1 ble produsert i Japan ) .
Bruktimport kunne være både fra EU ( japan produserte om det var GEN 1 biler ) eller fra USA - de siste hadde ikke fungerende Carwings .

Halvorsen

Min Usa Leaf,registrert i Oktober 2013 ble solgt som 2013 model.
Etter at jeg nå har sjekket opp dette på samme måte som Ragwo har gjort,viser det seg at den er produsert i produktsjons året 2014,med andre ord er dette en 2014 mod.
Er vel ikke helt riktig det bob-bob skriver at man går ut i fra det året bilen er registrert,eks.de 38 Bolt som er til salgs på Finn er vel registrert høsten 2016,men blir solgt som 2017 modeller.

bob-bob

Sitat fra: Halvorsen på tirsdag 27. mars 2018, klokken 14:21
Min Usa Leaf,registrert i Oktober 2013 ble solgt som 2013 model.
Etter at jeg nå har sjekket opp dette på samme måte som Ragwo har gjort,viser det seg at den er produsert i produktsjons året 2014,med andre ord er dette en 2014 mod.
Er vel ikke helt riktig det bob-bob skriver at man går ut i fra det året bilen er registrert,eks.de 38 Bolt som er til salgs på Finn er vel registrert høsten 2016,men blir solgt som 2017 modeller.
Jeg mener bestemt at man ved salg av bil i Norge bruker registreringsår som årsmodell. I USA og i en del andre land , er det tradisjon for å bruke produkt-året , men det er ikke vanlig i Norge.  Dersom bil som er produsert i 2013 blir førstegangsregistrert i 2014 , blir det altså  en 2014 modell såvidt meg bekjent.

- Men -  uansett hva du og jeg måtte mene er det altså registreringsdato / år som Norske myndigheter bruker for eksempel ved avgiftsberegning av import , ved innsetting  av bakseter i varebiler og for eksempel ved avgiftsfritak for endring av motorytelse. Listen kan sikkert gjøres enda litt lenger.

Derfor er det som sagt smart og normalt å bruke samme årsmodell beregning som norske avgifts og veimyndigheter. Om du velger å gjøre noe annet  : værsågod !

Trekkoppbil

For USA-Leafer er saken ganske enkelt: Det 10. tegn i vin forteller hvilke årsmodell det er, dessuten er bilene tagga med produksjonsmåned:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Aarsmodeller

I Smyrna produserte man 2013-modellen fra slutten av 2012 til desember 13. 2014-modeller har jeg kun sett fra første kvartal 14. For USA-modellene kjenner jeg heller ikke til forskjeller på 2013 og 2014-modellene, bortsett fra at jeg leste et sted at det var en liten detalj som var bedre utstyr på 2013. Ellers trur jeg de relle forskjellene går på tidlige og seine 2013-batterier, da batterier produsert fram til våren 2013 blei ofte bytta i varme strøk.

Hvordan man definerer årsmodeller i for europeiske Leafer, har jeg aldri forstådt.
Hvis du oppgir vin-nummer, og du klarer å finne produksjonmåned, og du oppgir første gangs registeringsdato, så har du vel oppgitt det viktigste. Du kan se om du finner årsmodel og produksjonsmåned for vin-nummeret ditt, ut fra dekongstjenester på nettet.

Halvorsen

Da fant jeg ut Leafen er en 13 mod. Produsert i Smyrna 09.13.

lifern

Min er en 14 modell registrert i 2013.
Når det er tid for Eu kontroll er det 13 som gjelder.
Var på kontroll i 2017.
SVART EUROLEAF 2013

nojac

#13
Siden spørsmål om modeller for Leaf er gjengangere her på forumet, velger jeg å bruke denne gamle tråden med sin generelle tittel til et forsøk på å samle de viktigste momenter, som finnes spredt i ulike tråder..

Problemene med å bestemme årsmodell skyldes flere faktorer:
1.I det norske bilregister er det første registreringsår som havner i vognkortet, selv om fabrikkene oftest bytter årsmodell midt i året. Dette gjør at mange biler av ulike merker bygget i andre halvår får et tidligere registreringsår i vognkortet enn fabrikkens modellår.
2. Euro-Leaf hadde ikke et eget tegn for årsmodell i VIN-nummeret, verken de Japanbygde 1.gen. 2011-12(13) (JN1FAAZE...) eller de engelskbygde 2. gen. 2013-17 (SJNFAAZE...). 
US-Leaf følger standarden med at 10. tegn angir årsmodellen (B=2011,......., H=2017),  både Japan-produserte av 1. gen. (JN1AZ0...) og de amerikanskproduserte av 2. gen. (1N4...)   ) 
3. Noen Leaf brukte lang tid fra fabrikken til registrering, slik at de fikk et seinere registreringsår enn modell/produksjonsår («overliggere»)
4. Over 1/3 av de gamle Leaf på det norske markedet er bruktimportert. Noen av disse er registrert med fabrikkens årsmodell, andre med det utenlandske registreringsår og i tillegg noen få med året for registrering i Norge.
5. Synlige tegn på årsmodell mangler stort sett, bortsett fra at 2. generasjon lett kjennes på  flatt bagasjerom og pedal for parkbrems.  Og US-Leaf er lett gjenkjennelige på orange yttterkant på blinlys foran og bak (Euro har gråblå reflekskant) og 2 nakkestøtter bak (Euro har 3), uavhengig av årsmodell.

Feil i innrapporterte data i registeret kan også forekomme.  Jeg har funnet EN med åpenbar feil i VIN  (En bruktimportert 30kWh registrert som 17-modell i Oslo med SNJ i stedet for SJN) Andre registreringsfeil kan være vanskeligere å oppdage.  Jeg har også sett enkelte dobbeltregistreringer, der samme VIN ligger inne med to ulike registreringsnummer i databasen.

En bil produsert i 2. halvår 2013 er definert av fabrikken som 2014-modell og blir kanskje ikke solgt før i 2015 eller bruktimporteres i 2016.  Og alle disse årene kan stå i vognkortet og/eller kan dukke opp i salgsannonsen for en slik bil. 
Det er derfor viktig å sjekke modellopplysningene via https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?
https://www.vindecoderz.com/EN/Nissan   
https://www.bildeler.no/
Dette forutsetter at  bruktimportørene oppgir VIN-nummer dersom registreringsnummer ikke finnes. Hvis dokumentasjon for bilens historikk mangler, styr unna!

Sjekk også utstyrslisten grundig ved bruktkjøp. For eksempel kan bilen mangle hurtiglading (uten at dette angis spesifikt), navigasjon, parkeringsvarsler, ryggekamera, varme i seter og ratt osv  Ikke en gang sikkert at de sier at det er en USA-import eller hvor den ellers kommer fra, hvis du ikke spør.  Selger opplyser sjeldent om hva bilen IKKE har...

Kilde til VIN-nummer for norskregistrerte biler: http://elbilstatistikk.no/  Et glimrende verktøy for oss elbil-nerder med sans for statistikk.
2018 e-Golf

Trekkoppbil

På 2013-modellen kan man begrense ladinga til 80%: http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:80_prosent
Det skal ikke være mulig på 2014-modellen, er det enkelte som mener: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=9&t=17111&sid=2b06ce128b25ea60554c08439406f719

For USA-modeller er det ikke tvil.  Det 10. tegnet i vin, forteller årsmodell:
D    2013
E    2014
F    2015 osv.
Erfaringsmessig kan man se at USA-biler produsert i:
-Desember 2013 er 2013 modeller.
-Første kvartal 2014 er 2014-modeller.
-April 2014 er 2015-modeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA