Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - norske priser

Startet av georglu, mandag 26. mars 2018, klokken 00:34

« forrige - neste »

JorEl

Syntes Huyndai El var bra priset i dag. Men jeg måtte hatt skinnseter og vinterhjul. Vips så er man oppe i ca 350k, og jeg fant plutselig meg selv i denne tråden :D Regnearket i første post viser meg at jeg får min AWD, ShortRange, Premium, Aero og vinterhjul til ca 410k -10k-depositum =400k
Svaret er gitt 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mr Oizo

Det meste tyder på AWD ikke kommer på det lille batteriet, men det er litt tidlig å si helt sikkert enda.

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 16:49
Det meste tyder på AWD ikke kommer på det lille batteriet, men det er litt tidlig å si helt sikkert enda.

Jeg kan være enig i at det fortsatt er rom for usikkerhet om hvorvidt det vil være mulig å kjøpe TM3 SR-D, men hvor får du "det meste" i fra som tyder på dette? Noen kilder?
Model S 85D

Mr Oizo

Det blir spekulasjon fra entusiaster for det meste. Men Sjefen selv har vel også nylig sagt at SR varianten ikke er lønnsom å produsere enda. Bestillingssiden for Model 3 ble forandret på AWD versjonen, før stod det "choose between 220 and 310 miles" nå står det bare AWD.
Når man har 450 tusen reservasjoner gir det liten mening å begynne å selge den billigste versjonen når de kan hente ut mellom 20 og 30 tusen dollar ekstra per bil på å selge kostbare opsjoner der man ikke har noe valg skal man ha bilen. Ta med tax credit phase out samtidig så er det klart folk bare klinker til på det valget som finnes. SR modellen kan godt vente både 2 og 3 år etter min mening, de har mer enn nok kunder til å kjøpe de dyreste bilene i lang tid fremover. Kanskje blir ikke den modellen noen gang laget, fordi det enten ikke er ettterspørsel, eller den ikke er lønnsom å produsere. Husker du lovet startpris på S på 50 tusen dollar? Det ble fort både 60 og 70 tusen for den bilen. 40 og 60 modellen ble faset ut av diverse grunner, kanskje var de aldri noen god ide for en sånn bil.

mthoring

De har helt sikkert god margin på D-tillegget, så dukker nok opp SR-D etterhvert.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Det blir spekulasjon fra entusiaster for det meste.

Som jeg tenkte - INGEN TING tyder på at det ikke vil komme noen SR-D, men noen velger likevel å spekulere...

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Men Sjefen selv har vel også nylig sagt at SR varianten ikke er lønnsom å produsere enda.

Med vekt på "enda". Han kvalifiserte også når han forventet at SR (uten D) ville kunne produseres og selges med gevinst. Og som mthoring er inne på, så vil de ha mer margin på SR+D enn SR uten D, så jeg antar at SR+D vil bli tilgjengelig før SR uten...

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Bestillingssiden for Model 3 ble forandret på AWD versjonen, før stod det "choose between 220 and 310 miles" nå står det bare AWD.

Korrekt, fordi de enda ikke har åpnet for SR+D. Dette betyr ikke at den aldri vil komme. Tvert i mot vil jeg tolke det at det tidligere sto "choose between 220 and 310 miles" som ett bevis om at de har (i det minste har hatt) intensjonen om å selge også denne varianten.

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Når man har 450 tusen reservasjoner gir det liten mening å begynne å selge den billigste versjonen når de kan hente ut mellom 20 og 30 tusen dollar ekstra per bil på å selge kostbare opsjoner der man ikke har noe valg skal man ha bilen.

Sånn, endelig ett argument som det er noe hold i i det minste... Vel, dersom man har lovet at det vil komme en versjon til USD35k så gir det absolutt en mening i å tilby akkurat dette. Og som nevnt over gir da altså SR+D enda mer mening. Men ja, det spør om noen av disse tilbys mens det enda er full USD7.500 i skatterabatt...

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Kanskje blir ikke den modellen noen gang laget, fordi det enten ikke er ettterspørsel, eller den ikke er lønnsom å produsere.

Elon har alt fortalt oss når den blir lønnsom å produsere. Så den delen bortfaller. Om det blir eller ikke blir etterspørsel etter den vet ingen før den har blitt tilbudt tilsalgs. Men ja, dersom det er svært få som går for denne/disse modellene så kan det være vi ser en repetisjon av TMS40, der de leverer ett LR batteri SW begrenset til 220 miles. Kanskje både med og uten D...

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Husker du lovet startpris på S på 50 tusen dollar? Det ble fort både 60 og 70 tusen for den bilen. 40 og 60 modellen ble faset ut av diverse grunner, kanskje var de aldri noen god ide for en sånn bil.

Den BLE solgt for 49.900 etter skatterabatten. Men det var få som gikk for denne, så de droppet 40 pakka som jeg var inne på over. TMS 60 ble solgt lenge, men er droppet til fordel for først TMS 70 og nå TMS 75, slik også 85 pakka er droppet til fordel for først 90 og nå 100 pakkene.

Greit å være skeptisk og ikke alt for optimistisk, men forhold deg i det minste til fakta og ikke dikt opp at det aldri be solgt noen TMS til (under) USD50k (etter skatterabatt), eller hint om at TMS60 ble faset ut tidlig pga. lav etterspørsel, noe man får inntrykk av når du lister den opp sammen med TMS40.
Model S 85D

Mr Oizo

Så sint som noen blir, jeg er helt forundret. Piggene ute.
En viss person sa også en produksjon på 5 tusen biler per uke i desember 2017, samt tow hitch på Model 3. Har noe av dette blitt innfridd? Det er vanskelig å bestemme hvem man skal tro på lenger, det florerer så mye løgner og pynting på sannheten.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 20:12
Så sint som noen blir, jeg er helt forundret. Piggene ute.

Sint? Hvem ble sint? Jeg bare tilbakevise en rekke spekulasjoner basert på varm luft, og ba deg om å holde deg nærmere fakta når du presenterer ting som fakta, noe som egentlig bare skulle mangle... Nothing more, nothing less...

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 20:12
En viss person sa også en produksjon på 5 tusen biler per uke i desember 2017, samt tow hitch på Model 3. Har noe av dette blitt innfridd?

Ja, og den personen har innrømmet at de ikke klarte 5 tusen biler per uke i desember 2017. Har du ikke fått med deg det enda? :O

Når det gjelder tilhengerfeste så stemmer det at vedkommende EN gang i en tweeter storm bekreftet at den ville komme. Den er fortsatt ikke avkreftet det jeg har fått med meg (bortsett i fra Broom da, men de sitter ikke på noen inside informasjon om dette), og det er fortsatt andre lovede utstyr/tilbehør som heller ikke er mulig å bestille enda. Så om det kommer eller ei? Vet ikke, men vil ikke trekke det frem som noe brutt løfte på lenge enda...

Klart, om du prøver litt hardere så finner du sikkert frem til andre ting han har lovet uten å ha oppfylt enda, men da begynner vi vel å bevege oss litt vel langt unna topic? Anbefaler heller at vi slår fast at "alt tyder på" var oppspinn og ren fantasi, og lar saken ligge med det.
Model S 85D

JorEl

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Det blir spekulasjon fra entusiaster for det meste. Men Sjefen selv har vel også nylig sagt at SR varianten ikke er lønnsom å produsere enda......
.....Ta med tax credit phase out samtidig så er det klart folk bare klinker til på det valget som finnes.
Når "tax credit phase out" er ferdig så er det vel vår tur i Norge? Og da vil vel Tesla tjene på, at vi kjøper mest mulig tillegsutsyr til Short Range?
Jeg har ikke fulgt med lenger på Tesla enn at jeg kom inn et halv år i TM3-løpet. Men jeg har fått med meg en del av oppgraderingene på S og X, og de har det vel vært en del av? Derfor tror jeg TM3 kommer til å få en god del med oppgraderinger de neste årene. Hvorfor ikke? Kanskje tilhengerfeste kommer, nye batteristørrelser, luftfjæringer, HUD, osv,osv,osv ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ganton

Siden elbiler "kom" har det vært et "rop" om lengre rekkevidde. Når man nå for første gang får en bil på høyde med vanlig personbil i størrelse og pris så prioriteres ekstrautstyr på bekostning av rekkevidde!!  For min egen dal er ~50mil en magisk grense for å våge å satse på elbil (uten fossil alternativ), men 35 mil er kanskje greit nok for mange, selv tipper jeg at SR ikke kommer til å bli noen storselger. Blir ihvertfall spennede å se når det blir tilgjengelig :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

daktari

Sitat fra: ganton på fredag 01. juni 2018, klokken 09:44
Siden elbiler "kom" har det vært et "rop" om lengre rekkevidde. Når man nå for første gang får en bil på høyde med vanlig personbil i størrelse og pris så prioriteres ekstrautstyr på bekostning av rekkevidde!!  For min egen dal er ~50mil en magisk grense for å våge å satse på elbil (uten fossil alternativ), men 35 mil er kanskje greit nok for mange, selv tipper jeg at SR ikke kommer til å bli noen storselger. Blir ihvertfall spennede å se når det blir tilgjengelig :-)
Hvor ofte kjører du 50 mil i strekk uten pause egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RBK

Tipper det blir litt som fruen min som har kjøreturer på 20-25 mil en vei på noen jobbturer og ikke har mulighet/tid å lade før hun skal hjem igjen. Da er det greit med stort batteri.
Dette er ikke ofte men gir fleksibilitet. For henne spiller det ingen rolle om det er bra lyd eller ikke, skinnseter etc. batteri er viktigst for henne.
I fjor kjørte vi 7-8.000 km til Italia, da er det ikke noe problem å lade og vi kunne hatt en 75.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Magnus Hansen

Og så er det typisk norsk å dra på hytta hvor det kanskje ikke er lademuligheter. Og har man små barn så er det veldig greit og ikke måtte stoppe for å lade pga bilen. Da kan du være sikker på at barna sover når bilen trenger strøm, og så våkner de. Og at det likevel blir nødvendig med stopp pga barna et sted det ikke er lading. Så det er veldig greit med fleksibiliteten et stort batteri gir i disse tilfellene. Og så man selvfølgelig også ta høyde for at rekkevidden blir mye dårligere på vinteren.

JorEl

Stort batteri er best, nesten uansett.Ok. MEN...for oss har det med penger å gjøre...da må man prioritere...
Vi må ha skinnseter og god lyd ifg kona ;). Og da kan et mindre batteri "betale" for Premiumpakken som kona skal ha og AWD som jeg skal ha.
Mindre batteri veier mindre, så jeg går ut i fra at bremselengeden blir mindre og at den vil virke litt mer lettkjørt?
Prøver å være positiv :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA