Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - norske priser

Startet av georglu, mandag 26. mars 2018, klokken 00:34

« forrige - neste »

georglu

Jeg har laget et lite regneark (delt tidligere i andre tråder, men oppdatert litt siden) som beregner Model 3-priser i Norge:

http://bit.ly/2uiIwHB

Prismodellen er basert på Model 3 Owner Clubs estimering av kandadiske priser:


https://www.youtube.com/watch?v=64n4Ol0C6lo

Nylig ble de offisielle prisene sluppet og det ser ut til at Trev traff veldig godt på sine estimater:


https://www.youtube.com/watch?v=PtWG1rGeRqs

Lik og del! ;)

Kommentarer mottas med takk, enten her eller direkte i regnearket.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Fin oversikt! Har du sett i detalj på de Canadiske prisene? Er det forskjellig valutakurs til grunn for LR og SR? Synes det er merkelig det skal være en forskjell egentlig. Men ser jo at det er en forskjell for Model S i Norge.

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Pondus1

Ender fort på 500k med andre ord. LR, AWD, AP, premium og metallic så er man der, det er hvertfall det jeg kunne tenkt meg.

Går man for SR uten AWD så kommer man under 400k, ikke så verst det.

Magnus Hansen

Ser at alle eksemplene er inkludert EAP. Jeg tror mange flere velger bort EAP enn tilfellet er for S og X. Prosentvis utgjør det jo et mye større tillegg. Og Model 3 vil tiltrekke seg flere prissensitive kunder.

Diravi

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 26. mars 2018, klokken 10:32
Ser at alle eksemplene er inkludert EAP. Jeg tror mange flere velger bort EAP enn tilfellet er for S og X. Prosentvis utgjør det jo et mye større tillegg. Og Model 3 vil tiltrekke seg flere prissensitive kunder.

På Model S er ikke aktiv cruise control inkludert på biler uten laveste nivå autopilot; sannsynligvis er det vel ikke det på Model 3 heller. Jeg tror EAP kommer til å bli et tilvalg de fleste reelle Model 3-kunder koster på seg. Bilen er ikke på markedet i Europa før i praksis til neste år, og når selv Leaf har introdusert en form for autopilot er det klart at dette i større og større grad vil oppfattes som standardutstyr i løpet av de neste årene - slik ESP er blitt forventet utstyr helt ned i småbilklassen. Jeg tror en del av de kundene som opprinnelig bestilte Model 3 og håpet på 35 000 dollar, egentlig trengte rekkevidden mer enn størrelsen - og da blir Leaf/Kona gode alternativ. Så med europeisk levering fra ca 2019, og short range levert sist i køen, er det ikke overraskende om en del av disse kundene hopper av.

Regnearket er fint, men jeg tror også at dollarkursen som er angitt er for høy. Tesla gjør langsiktige valutakjøp og derfor henger det igjen en kunstig dårlig utvekslingskurs til norske Model S-kunder (tidligere fikk man veldig god kurs av samme årsak), men innen Model 3 prises ut til norske kunder bør den langvarig lavere dollarkursen ha slått inn slik at vi snakker omkring 8 kr.

Dersom vi gjennomfører bestilling, kommer vi til å velge long range med firehjulstrekk, sannsynligvis premium oppgradering, metallic lakk, definitivt IKKE 19" hjul (men derimot luftfjæring om det senere kommer som tilvalg), og Enhanced Autopilot. Full self driving tar vi bare med dersom Tesla innen den tid kommer ennå et hakk opp fra den siste softwareoppdateringen og begynner å bruke de fleste kameraene. Uten FSD (og luftfjæring) blir det da ca 474 000 å betale (fordi vi alt har betalt 1000 dollar ved reservasjon). Det er en stiv, men akseptabel pris - gitt at ikke Model S i samme periode får en vesentlig oppgradering uten tilsvarende prisøkning.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 26. mars 2018, klokken 10:06
Fin oversikt! Har du sett i detalj på de Canadiske prisene? Er det forskjellig valutakurs til grunn for LR og SR? Synes det er merkelig det skal være en forskjell egentlig. Men ser jo at det er en forskjell for Model S i Norge.

Trev traff spot on med sine beregninger (+/- noen hundre dollar), men forskjellen i CAD og USD er ikke like forskjellig på Model S 75D og 100D som det er mellom NOK og USD. Det kan godt være faktoren 8,41 er for høy LR-versjonen. For Model 3 er det mulig vi får tilnærmet samme faktor for SR og LR.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sitat fra: Pondus1 på mandag 26. mars 2018, klokken 10:27
Ender fort på 500k med andre ord. LR, AWD, AP, premium og metallic så er man der, det er hvertfall det jeg kunne tenkt meg.

Går man for SR uten AWD så kommer man under 400k, ikke så verst det.

En godt lastet SR (uten FSD og AWD) kan bli en ganske god deal tror jeg. Personlig trenger jeg sjelden den lange rekkevidden, så det frister å spare 100.000 kr og gå for standard rekkevidde. I motsatt ende er jeg spent på P-versjonen og hvis man kan få den for under 700.000 kr er det også ganske attraktivt. Jeg tipper på 0-100 på under 4 sekunder (må bli såpass!) kan bli fryktelig moro i en Model 3.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på mandag 26. mars 2018, klokken 11:38
... men forskjellen i CAD og USD er ikke like forskjellig på Model S 75D og 100D som det er mellom NOK og USD. Det kan godt være faktoren 8,41 er for høy LR-versjonen. For Model 3 er det mulig vi får tilnærmet samme faktor for SR og LR.

Merk at det ikke er en forskjell på "kursen" mellom LR/SR eller 75D/100D, men at det er en "kurs" for basisversjonen (som bla. inneholder dette "europa tillegget" du nevner i din neste post), og "tilbehør" som f.eks. større batteri, som ikke nødvendigvis behøver noe "europa-tillegg" - frakten/tilpasninger er alt inkludert i basisprisen.
Model S 85D

Magnus Hansen

Sitat fra: Diravi på mandag 26. mars 2018, klokken 11:23
På Model S er ikke aktiv cruise control inkludert på biler uten laveste nivå autopilot; sannsynligvis er det vel ikke det på Model 3 heller. Jeg tror EAP kommer til å bli et tilvalg de fleste reelle Model 3-kunder koster på seg. Bilen er ikke på markedet i Europa før i praksis til neste år, og når selv Leaf har introdusert en form for autopilot er det klart at dette i større og større grad vil oppfattes som standardutstyr i løpet av de neste årene - slik ESP er blitt forventet utstyr helt ned i småbilklassen.

Uten EAP får man bare basic cruise control for Model 3 også, ja. Problemet er at det er ganske heftig med en kostnad på over 40.000 hvis man ikke er spesielt opptatt av at bilen kjører seg selv.  Leaf er det forøvrig bare for det høyeste utstyrsnivået man får Propilot. Model 3 begynner på under 300.000 i Norges sannsynligvis. Det er en pris som mange flere kan og vil ta seg råd til enn en Model S. Tipper det selges en del av grunnmodellen uten tilvalg som en fin bil nummer 2 istedet for en Leaf eller eGolf. Og for mange som ikke kan legge på alt mulig av tilvalg, så kan EAP bli valgt bort til fordel for en Premiumpakke eller 4WD. Jeg tipper 30-40% av Model 3 selges uten EAP. De fleste SR.

Men dette blir jo selvfølgelig bare spekulasjoner..

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 26. mars 2018, klokken 10:32
Ser at alle eksemplene er inkludert EAP. Jeg tror mange flere velger bort EAP enn tilfellet er for S og X. Prosentvis utgjør det jo et mye større tillegg. Og Model 3 vil tiltrekke seg flere prissensitive kunder.

For min egen del er EAP "must", men kom gjerne med forslag til kombo-er jeg kan legge inn i regnearket. Hva prioriterer du i stedet for EAP f.eks.? Uten lakk og med sporthjul? Eller omvendt?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sitat fra: Amoss på mandag 26. mars 2018, klokken 11:51
Sitat fra: georglu på mandag 26. mars 2018, klokken 11:38
... men forskjellen i CAD og USD er ikke like forskjellig på Model S 75D og 100D som det er mellom NOK og USD. Det kan godt være faktoren 8,41 er for høy LR-versjonen. For Model 3 er det mulig vi får tilnærmet samme faktor for SR og LR.

Merk at det ikke er en forskjell på "kursen" mellom LR/SR eller 75D/100D, men at det er en "kurs" for basisversjonen (som bla. inneholder dette "europa tillegget" du nevner i din neste post), og "tilbehør" som f.eks. større batteri, som ikke nødvendigvis behøver noe "europa-tillegg" - frakten/tilpasninger er alt inkludert i basisprisen.

Veldig godt poeng! På Model 3 er LR et tilbehør mens det for Model S er to basispriser. Sånn sett gir det mer mening med kun én basispris for Model 3 og LR som tilbehør i regnearket. Jeg oppdaterer regnearket og bruker faktoren for 75D som sikkert blir mer riktig.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på mandag 26. mars 2018, klokken 11:54
For min egen del er EAP "must", men kom gjerne med forslag til kombo-er jeg kan legge inn i regnearket. Hva prioriterer du i stedet for EAP f.eks.? Uten lakk og med sporthjul? Eller omvendt?

Selv kjører jeg stort sett på veier som pr. i dag ikke er anbefalt for bruk av autopilot, og liker strengt talt å kjøre selv, så kommer neppe til å kjøpe bil med EAP, da prisen blir alt for høy i forhold til hva jeg anser nytteverdien å bli for meg.

Når det kommer til hva jeg ville prioritere istedet for EAP så må jeg strengt talt si "alt". Eneste veien jeg kan se for meg at jeg blir å bestille med EAP måtte være om jeg har fått med meg alt jeg skulle ønske av tilvalg og fortsatt ha penger jeg ønsker å bruke på bilen - med andre ord: det skjer ikke. ;)

Model S 85D

AppleKnocker

Prisene minner mye om Model S for 2-3 år siden. Det fantes jo en teoretisk innstegsmodell av Model S også - S40. Den forsvant raskt.

Selv om Model 3 er ny og spennende, kjennes det som en nedgradering å bytte inn en 2015 Model S i en 3er.

Ribbet SR+EAP er imidlertid er godt alternativ som bil nr 2.





BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA