Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

#leafgate - eller hvordan estimere korrekt SOC i kulde?

Startet av elekTrond, mandag 26. mars 2018, klokken 00:31

« forrige - neste »

elekTrond

Sent her forleden kveld snublet jeg over noen interessante, vitenskaplige artikler mens jeg eeegentlig søkte på noe helt annet (VCDS (Vag-com)). I det dypdykket snublet jeg over et innlegg i ioniq-tråden Svar #14 Sv: brutto/netto batteristørrelsen? I tillegg til å være batterinerd, har jeg fortsatt mer lyst på Ioniq enn Leaf 2.0 - så jeg klikker på og leser ufortrødent videre. 

Derfra, i Svar #18, bar det videre til Re: Comparing the Soul EV battery with the Ioniq EV @ mykiasoulev.com. Tråden inneholder forresten mye annet snacks også.

Men så, nederst i innlegg #9, nederst på første side, fanger følgende bilde blikket mitt:

Bilde: abload.de/img/lghighpowerlipbcellfo1fs1e.jpg

Husker ikke eksakt hva jeg søkte på videre, men det var omtrent så her: startpage.com/do/search?query=hev+lipb Det jeg fant var følgende tre artikler fra en gluping som jobber/jobbet som professor hos UCCS og konsulent for compactpower.com aka LGCPI (tidl. "North American subsidiary of LG Chem Ltd").
EVS står forresten for Electric Vehicle Symposium, en årlig vitenskaplig EV-konferanse globalt. Siste var messe-stuttgart.de/en/evs30 (2017), mens evs31.org faller på 2018-09-30.

Jeg har skummet gjennom et par ganger og tatt noen notater til senere bruk, men velger å dele disse artiklene med andre (nerder) først som sist. Har du ikke sans eller forståelse for derivasjon, matriser og grisete formler som ikke lar seg reprodusere her, kan du bla videre.  :'( Er du nysgjerrig på elektronikk og elektrokjemi, ta en titt alikevel.  :o

Håper vi kan hjelpe hverandre med å bli litt klokere på hvordan BMSen og leamikken i strømbilene våres fungerer.  :+1:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA