Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når kommer i3 med 120 ah batteri?

Startet av Bgk, søndag 25. mars 2018, klokken 18:01

« forrige - neste »

LKA

Sitat fra: i05L0 på fredag 04. mai 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Agmuns på fredag 04. mai 2018, klokken 20:10
Høres rart ut, i den grad det har vært musestille på nasjonale og internasjonale i3-sider på tryneboka.

Å si ifra om det nå vil jo i praksis bety et meget begrenset salg frem til november (fordi "alle" da vil vente på den nye)

Bekreftet på mail i dag plass på venteliste i3 120 Ah med levering november 2018, men uten info om pris.

Akkurat det har jeg faktisk liten tro på. Jeg har kontakter så langt opp i det norske BMW systemet som det er mulig å komme og de garanterer at det ikke leveres noen ny I3 120Ah på dette året.

Ingeniøren

#61
Sitat fra: LKA på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:57
Sitat fra: i05L0 på fredag 04. mai 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Agmuns på fredag 04. mai 2018, klokken 20:10
Høres rart ut, i den grad det har vært musestille på nasjonale og internasjonale i3-sider på tryneboka.

Å si ifra om det nå vil jo i praksis bety et meget begrenset salg frem til november (fordi "alle" da vil vente på den nye)



Bekreftet på mail i dag plass på venteliste i3 120 Ah med levering november 2018, men uten info om pris.

Akkurat det har jeg faktisk liten tro på. Jeg har kontakter så langt opp i det norske BMW systemet som det er mulig å komme og de garanterer at det ikke leveres noen ny I3 120Ah på dette året.

Klart de ikke sier det for da stopper vel salget nesten opp av dagens modell.... (som en annen sa så jeg nå  :))
Ellers var det vel mye snakk om testing av 120Ah når 94 Ah kom så hvorfor skulle det ikke komme i god biltradisjon.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Dette blir spennende. Hvem har rett. Vi får vente å se. Uansett så er min 94 Ah fortsatt helt innafor å ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Jokkhov

Blir veldig spennende å følge med. Jeg holder ann bestilling etter tips fra selgeren min..
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

rmrsr

Er det noen som har oversikt over prisen for å oppgradere fra 60 -> 94 Ah?

(Som en indikasjon på hva et evt. batteribytte vil koste - jeg har 94 Ah som fungerer utmerket, men om jeg skal ha denne i 30 år så er det greit å vite!)

Er ellers enig i at i3 nok vil bli en klassiker.
Et avvik designmessig (elsk/hat = særing), BMW's første elbil, og en av de første bilene under millionen i helkarbon ;)

Strøm Tycoon

Sitat fra: rmrsr på lørdag 12. mai 2018, klokken 14:44
Er det noen som har oversikt over prisen for å oppgradere fra 60 -> 94 Ah?

(Som en indikasjon på hva et evt. batteribytte vil koste - jeg har 94 Ah som fungerer utmerket, men om jeg skal ha denne i 30 år så er det greit å vite!)

Er ellers enig i at i3 nok vil bli en klassiker.
Et avvik designmessig (elsk/hat = særing), BMW's første elbil, og en av de første bilene under millionen i helkarbon ;)

Sist jeg sjekket var det snakk om 100 000,- + mva. inkl. innbytte for gammelt batteri.

Meldola

Jeg gikk i alle fall på en smell ved bestilling av bil på tampen av 2015. Ryktene om 94Ah surret godt her inne på forumet men selgere sa at det var leeeeenge til den kom med større batteri så var bare å bestille. Ikke mange ukene etter utlevering ble det jaggu lansert større batteri gitt! Nå som til og med enkelte selgere sier at noe er på vei hadde i alle fall jeg bare holdt meg i ro.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Agmuns

Sitat fra: Meldola på onsdag 16. mai 2018, klokken 12:07
Jeg gikk i alle fall på en smell ved bestilling av bil på tampen av 2015. Ryktene om 94Ah surret godt her inne på forumet men selgere sa at det var leeeeenge til den kom med større batteri så var bare å bestille. Ikke mange ukene etter utlevering ble det jaggu lansert større batteri gitt! Nå som til og med enkelte selgere sier at noe er på vei hadde i alle fall jeg bare holdt meg i ro.
Hva gjorde at bilen din brått ble helt ubrukelig den dagen 94Ah kom på markedet? Det er da ingen grunn til å vente hvis 94Ah holder ...

Ikke misforstå, jeg kaster litt sten i glasshus her mtp at jeg også kan tenke meg 120Ah, men om det kommer en 120 eller 999Ah i3 i morgen så blir ikke 94Ah man kjøper i dag noe dårligere. De fleste kjøper en bil for å dekke et behov, og dekker 94Ah behovet er det ingen grunn til å sitte på gjerdet.

Alternativt kan man sitte på gjerdet og vente på noe bedre, men da kommer du aldri ned igjen. Det kommer alltid noe bedre rundt neste sving. Spesielt i den oppstartsgropen vi er i nå hvor utviklingen går lynraskt. For eksempel er vel vi alle noen idioter som kjøper batteribiler i dag, når faststoffbatterier kommer om bare noen få år.

Trond.m

#68
Det er vel ikke et spørsmål om bilen blir ubrukelig eller ikke ?. Men da 94 Ah ble lansert til en pris bare 12-13.000 dyrere enn 60 Ah, så sier det seg vel selv at det ville vært bedre økonomi å kjøpe 94 Ah. BMW fortsette å selge 60 Ah, men det var vel bare et spill for galleriet for at ikke de som hadde 60 Ah i bestilling skulle føle seg lurt. Meg bekjent var det ingen som bestilte 60 Ah etter at 94 Ah var lansert. Man lovet også oppgradering av batteriet, men dette «tilbudet» ble aldri konkretisert i form av en offisiell pris. Når det gjelder oppgradering til 120 Ah, så er denne trolig ikke like viktig som fra 60-94. Nå er rekkevidden mer enn tilstrekkelig for det bruksområdet i3 er laget for. Økt energitetthet i batteriet kan kanskje også ha ulemper og potensielt medføre kortere levetid, så å ha større batteri enn man trenger gir ingen mening. Forventet verditap på bilen er vel det de fleste er opptatt av. Skulle jeg hatt i3 livet ut ville jeg kanskje valgt 94 Ah framfor 120 Ah  ;)

turfsurf

I3 kan brukes til mye mere enn rekkevidden på 94Ah. At i3 er en bybil betyr ikke at den ikke kan brukes på langtur. På langtur er 94Ah fremdeles for snaut, spesielt ved kjøring på motorvei eller om vinteren.

Å kunne hoppe over noen ladestopp, eller ha mere fritt valg i hvor man lader er gull verdt så lenge ladestasjoner er en knapp ressurs.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Godt fornøyd med min 60 ah, dekker mitt behov fullt ut. Men, klart jeg vurderer 120 ah den dag den kommer, om den kommer før i3 fases ut.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Meldola

Sitat fra: Agmuns på onsdag 16. mai 2018, klokken 21:52
Sitat fra: Meldola på onsdag 16. mai 2018, klokken 12:07
Jeg gikk i alle fall på en smell ved bestilling av bil på tampen av 2015. Ryktene om 94Ah surret godt her inne på forumet men selgere sa at det var leeeeenge til den kom med større batteri så var bare å bestille. Ikke mange ukene etter utlevering ble det jaggu lansert større batteri gitt! Nå som til og med enkelte selgere sier at noe er på vei hadde i alle fall jeg bare holdt meg i ro.
Hva gjorde at bilen din brått ble helt ubrukelig den dagen 94Ah kom på markedet? Det er da ingen grunn til å vente hvis 94Ah holder ...

Ikke misforstå, jeg kaster litt sten i glasshus her mtp at jeg også kan tenke meg 120Ah, men om det kommer en 120 eller 999Ah i3 i morgen så blir ikke 94Ah man kjøper i dag noe dårligere. De fleste kjøper en bil for å dekke et behov, og dekker 94Ah behovet er det ingen grunn til å sitte på gjerdet.

Alternativt kan man sitte på gjerdet og vente på noe bedre, men da kommer du aldri ned igjen. Det kommer alltid noe bedre rundt neste sving. Spesielt i den oppstartsgropen vi er i nå hvor utviklingen går lynraskt. For eksempel er vel vi alle noen idioter som kjøper batteribiler i dag, når faststoffbatterier kommer om bare noen få år.

Bilen er på ingen måte ubrukelig, har snart rullet 60 000. Er verre med Octaviaen, den blir nå kun brukt når vi skal ha med schæferen og barnevogn :p det som irriterte var at jeg spesifikt sa at jeg kunne tenke meg 94 pakka for da kunne jeg kjøre tur/retur jobb midtvinters uten lading. Men gjort er gjort. Jeg skjønner økonomien bak, men det er ikke ryddig å ikke spille med åpne kort.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mai 2018, klokken 07:59
I3 kan brukes til mye mere enn rekkevidden på 94Ah. At i3 er en bybil betyr ikke at den ikke kan brukes på langtur. På langtur er 94Ah fremdeles for snaut, spesielt ved kjøring på motorvei eller om vinteren.

Å kunne hoppe over noen ladestopp, eller ha mere fritt valg i hvor man lader er gull verdt så lenge ladestasjoner er en knapp ressurs.
Enig, men samtidig gir det andre problemer. Som oftest trenger du lading når du først stopper for å lade, enten du har mindre eller større kapasitet på batteriet. Er det opptatt, så må en allikevel vente. Nå ofte lengre enn før, større batterier krever lengre tid til 80% ...

turfsurf

Litt av poenget med større batteri er og at det fort er på tide med pause før det er helt tomt, så man kan velge å stoppe og lade med litt restakapsitet. Nok til å kjøre videre til neste lader hvis det er kø f.eks. Altså større fleksibilitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla

BgK...BMW Bilia Skøyen angir konkret at BMW i3 120 Ah blir levert medio November 2018 !!! Da snaker vi om 250 km +/-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA