Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når kommer i3 med 120 ah batteri?

Startet av Bgk, søndag 25. mars 2018, klokken 18:01

« forrige - neste »

Mr Oizo

Sitat fra: TM på torsdag 17. mai 2018, klokken 05:45
Det er vel ikke et spørsmål om bilen blir ubrukelig eller ikke ?. Men da 94 Ah ble lansert til en pris bare 12-13.000 dyrere enn 60 Ah, så sier det seg vel selv at det ville vært bedre økonomi å kjøpe 94 Ah. BMW fortsette å selge 60 Ah, men det var vel bare et spill for galleriet for at ikke de som hadde 60 Ah i bestilling skulle føle seg lurt. Meg bekjent var det ingen som bestilte 60 Ah etter at 94 Ah var lansert. Man lovet også oppgradering av batteriet, men dette «tilbudet» ble aldri konkretisert i form av en offisiell pris. Når det gjelder oppgradering til 120 Ah, så er denne trolig ikke like viktig som fra 60-94. Nå er rekkevidden mer enn tilstrekkelig for det bruksområdet i3 er laget for. Økt energitetthet i batteriet kan kanskje også ha ulemper og potensielt medføre kortere levetid, så å ha større batteri enn man trenger gir ingen mening. Forventet verditap på bilen er vel det de fleste er opptatt av. Skulle jeg hatt i3 livet ut ville jeg kanskje valgt 94 Ah framfor 120 Ah  ;)
-"Denne bilen har for stort batteri" - sa noen person aldri...
Man får mye mer fleksibilitet i bruken, trenger ikke spare på varme og kan holde frisk fart hele tiden. 120ah kan kjøres som 60ah og lade 10-12 kWh hver 6-7 mil. Eller kjøre 15 mil og lade 20-25 kWh da. Man har hvertfall valget da, det har man ikke med 60. Men klart, hoppet er mindre fra 94 til 120 enn fra 60 til 94, så for mange holder nok 94 utmerket. Trenger ikke lade så fullt opp da, kan holde seg mellom 20-80% for daglig bruk,  bra for batterilevetid.

Tesla

BMW Skøyen: i3 kommer for levering i November ! Fikk dette bekreftet av flere da jeg stakk innom for 2 uker siden !

Sungrazer

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 17. mai 2018, klokken 18:34
Trenger ikke lade så fullt opp da, kan holde seg mellom 20-80% for daglig bruk,  bra for batterilevetid.

<rant mode>
Det der utsagnet ser jeg ofte. Er folk ikke klar over at BMW i3 er utstyrt med BMS (Battery Managment System) som holder batteriet optimalisert uten at hvermansen trenger å tenke på det? Til info: 100% indikert oppladet batteri på dashbordet er ikke 100% oppladet batteri. Det er styrt av BMS til å være rundt 29,9 kWh av tilgjengelig 33 kWh på 94Ah versjonen og rundt 18,9 kWh av 22 kWh på 60Ah versjonen. Så du kan aldri lade opp batteriet til 100%, ei heller kan du tappe det helt ned før BMS stopper utlading. Det er dermed i prinsipp nesten ikke mulig å ødelegge batteriet ved normal bruk.
</rant mode off>
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Disqusor

Det er opplyst at bestillinger skjer medio Sept 2018, med leveranser Nov 2018.

turfsurf

Sitat fra: Sungrazer på fredag 18. mai 2018, klokken 11:29
Er folk ikke klar over at BMW i3 er utstyrt med BMS (Battery Managment System) som holder batteriet optimalisert uten at hvermansen trenger å tenke på det?
Lading til ca 85% er langt i fra optimalt for batteriet og reduserer kapasiteten unødvendig raskt. BMS balanserer mest mulig rekkevidde mot god nok levetid. Lader man ikke helt opp behandler man batteriet bedre. Så enkelt er det. Savner å kunne sette grensen til f.eks 70% som på Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

#80
Lader en i3 til "fullt" batteri er det jo til 85% av totalkapasiteten inkl buffere. Hvor får du det fra at det beste for batteriet er 70% av "85%" dvs 60% av totalkapasiteten ?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Orbit

Husk også at 18,8 av 22 kWh (på 60Ah i3) betyr at 85% av kapasiteten er tilgjengelig, ikke at batteriet faktisk har 85% lading når SOC viser 100%. BMWs interne opplæringsmanualer viser at det er 10% buffer i bunn (dvs SOC viser 0% når det er 10% igjen). Og ekstrapolerer en mellompunktet (14,2% absolutt, 4.9% angitt SOC), tilsvarer 100% SOC at batteriet er 95% oppladet.

Så det som for brukeren ser ut som 0-100% opplading, er i praksis 10-95% i absolutte termer. Jeg har ikke sett nøyaktige tall på hvordan bufrene på 94Ah er fordelt, men oppgitt brukbar kapasitet er ca 90% av totalen, opp fra 85% på 60Ah.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sungrazer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. juli 2018, klokken 18:42
Sitat fra: Sungrazer på fredag 18. mai 2018, klokken 11:29
Er folk ikke klar over at BMW i3 er utstyrt med BMS (Battery Managment System) som holder batteriet optimalisert uten at hvermansen trenger å tenke på det?
Lading til ca 85% er langt i fra optimalt for batteriet og reduserer kapasiteten unødvendig raskt. BMS balanserer mest mulig rekkevidde mot god nok levetid. Lader man ikke helt opp behandler man batteriet bedre. Så enkelt er det. Savner å kunne sette grensen til f.eks 70% som på Tesla.

Slapp av og spis is. Levetiden på batteriet er langt nok til at du slipper å bekymre deg om du uforvarende skulle lade til indikert 100%.

https://insideevs.com/lets-look-at-the-specs-of-the-samsung-sdi-94-ah-battery/
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Disqusor

Sitat fra: Autowinder på onsdag 04. juli 2018, klokken 12:01
Lader en i3 til "fullt" batteri er det jo til 85% av totalkapasiteten inkl buffere. Hvor får du det fra at det beste for batteriet er 70% av "85%" dvs 60% av totalkapasiteten ?

Det er knyttet til stress batteriet påføres ved "maksimal" lading...user manual angir imidlertid en anbefaling om å ha bilen plugget i når den står parkert "over lengre tid".

Elektro12

Blir ikke 120 Ah litt lite sammenlignet 64 kwt som Kona/Niro får til ca samme pris?

Dog ser jeg at i3 levere en helt annen kvalitet på interiør og totalopplevelse, mye mer premium.

Mine største ankepunkter på i3 er litt lite plass, litt kronglete dører for familiebruk og litt ustabil med smale dekk, spesielt i sidevind.

Resten av pakken er fantastisk, hadde de strukket den 20 cm og hatt ordinære bakdører med 120-150 Ah så hadde jeg kjøpt en.

moonbuggy

#85
Sitat fra: Elektro12 på søndag 08. juli 2018, klokken 09:19

Mine største ankepunkter på i3 er litt lite plass, litt kronglete dører for familiebruk og litt ustabil med smale dekk, spesielt i sidevind.

Resten av pakken er fantastisk, hadde de strukket den 20 cm og hatt ordinære bakdører med 120-150 Ah så hadde jeg kjøpt en.
Er det bare meg som rister litt på hodet over slike utsagn?
Det du ønsker er en m.a.o. en helt annen bil.
I3 er som den er, fordi teamet bak den ville skape en urban, lettdrevet og effektiv bil.
Alt på bilen er optimalisert mot dette. Det er også bilens styrke.
Trenger man egentlig en XC90, ja så blir det litt sært å klage over at suzuki swift er bilen man ønsker, bare den var meteren lengre, hadde større motor, bredere dekk, osv. osv...

Trond.m

i3 er jo unik. En innovativ bil bygget i karbon og aluminium og premium utførelse. Kona er en billigbil med et veldig kostbart batteri. Etter min vurdering er i3 altfor billig i forhold til produksjonskostnadene og et kupp med norske subsidier. Jeg har selv bestilt en Kona under sterk tvil, da jeg føler den er kraftig overpriset i forhold til i3.

1317142119

Sitat fra: moonbuggy på søndag 08. juli 2018, klokken 12:37
Sitat fra: Elektro12 på søndag 08. juli 2018, klokken 09:19

Mine største ankepunkter på i3 er litt lite plass, litt kronglete dører for familiebruk og litt ustabil med smale dekk, spesielt i sidevind.

Resten av pakken er fantastisk, hadde de strukket den 20 cm og hatt ordinære bakdører med 120-150 Ah så hadde jeg kjøpt en.
Er det bare meg som rister litt på hodet over slike utsagn?
Det du ønsker er en m.a.o. en helt annen bil.
I3 er som den er, fordi teamet bak den ville skape en urban, lettdrevet og effektiv bil.
Alt på bilen er optimalisert mot dette. Det er også bilens styrke.
Trenger man egentlig en XC90, ja så blir det litt sært å klage over at suzuki swift er bilen man ønsker, bare den var meteren lengre, hadde større motor, bredere dekk, osv. osv...
Det er vel bare å venne seg til? BMW i3 og (hvilken som helst) Tesla er de mest forhatte elbilene på markedet blant de som ikke eier dem - og kanskje motsatt blant de som eier dem.

Jeg mener i3 er den mest lettvinte familiebilen jeg har eid, pga svært god utnyttelse av innvendig plass, de lave bakvinduene til barn og den enkle inngangen med selvmordsdørene. Selvmordsdørene er noe av det jeg er mest fornøyd med mtp familiebil. Er en grunn til at luksusbiler som er ment for at eieren skal sitte i baksetet har samme løsning. Det er enklere og mer elegant å komme inn og ut av bilen igjen. Barneseter i en i3 er en drøm.

Samtidig: jeg er en av få som skulle ønske bilprodusentene kunne fokusere på 2 gode bakseterseter (type forseter) i stedet for den løsningen de har i dag, med 2 halvgode og ett møkkasete som ikke passer noen i midten. Så jeg er en liten særing - akkurat som i3  :P

Elektro12


SveinJ

Lurer på hva de siste svarene har med trådens opprinnelig tema å gjøre. Hvor er moderatoren?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA