Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når kommer i3 med 120 ah batteri?

Startet av Bgk, søndag 25. mars 2018, klokken 18:01

« forrige - neste »

Bgk

Har en i3 2014 modell og er veldig fornøyd, kjørt over 90.000 km med den og synes den er morsom og komfortabel å kjøre.Men er  lei av kort rekkevidde, spesielt etter en tøff vinter med mye snø og kulde så er jeg veldig klar for å oppgradere til en med bedre rekkevidde.
Den med 94 ah batteri er jo så klart mye bedre, men ønsker meg enda bedre rekkevidde når jeg først skal oppgradere. Har spurt BMW men får litt vage svar av de, noen her som har mer informasjon ang. om når den blir lansert??

Torodd Stangeland

Antagelig til høsten. Men ingen vil si noe sikkert enda.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Bgk

Nei, kan jo hende salget hadde stoppet litt opp hvis de kom ut med det nå. Får bare smøre meg med tålmodighet og se, er vel slik at biler de lager etter Juli er 2019 modeller så får håpe man kan bestille 2019 modellen med større batteri.

Pallesnekkern

Jeg har tenkt litt på dette med 120ah, og har kommet til at det finnes ikke mange dager i året hvor 94ah har for kort rekkevidde og 120ah vil ha nok til å slippe å hurtiglade. 94ah vil holde for de fleste.

Men så tenker jeg også at i3 ikke kan bli spesielt mye dyrere nå hvis den skal fortsette å selge, det er tross alt en veldig liten dyr bil. Så da blir nok 120ah ikke noe særlig dyrere enn dagens.

Så skal du ha ny i3, ville jeg ventet til 120ah kommer. Hvis du ikke har noe imot å kjøpe brukt, tror jeg at jeg ville plukket opp en 94ah når den faller i pris, etter at 120ah kommer.

Trond.m

#4
Sitat fra: Bgk på søndag 25. mars 2018, klokken 20:08
Nei, kan jo hende salget hadde stoppet litt opp hvis de kom ut med det nå. Får bare smøre meg med tålmodighet og se, er vel slik at biler de lager etter Juli er 2019 modeller så får håpe man kan bestille 2019 modellen med større batteri.
Tipper 120 Ah blir lansert i forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt 20-27. september og at de åpner for bestilling omtrent samtidig, med første levering i desember. BMW har flere ganger tidligere gjort endring i i3 sent på året, og ikke i forbindelse med nytt modellår 1. Juli. 94 Ah ble riktignok lansert på våren med produksjon fra 1.7, så det er også en mulighet, men jeg tipper de kjører 1 års produksjon av faceliften før de bytter batteri. Kanskje de også tilbyr begge batterier en periode, men det er i så fall bare for å unngå at de som  får levert de siste 94 Ah ikke føre at de får levert et utgått produkt. Tror ikke de solgte noen 60 Ah etter at 94Ah ble lansert. Til det var prisforskjellen altfor liten og den blir neppe større ved overgang til 120 Ah. Merk at dette er min personlige vurdering, og BMW holder som vanlig kortene tett til brystet  ;)

Imagine

#5
Blir bra med 120ah. Men desember er lenge til, nesten et år.
Jeg tipper også det kommer lansering i september med levering november/desember og utover.

Jeg bytter ikke min I3 S til 120ah i3 før jeg får den som i3S-utgave. Den kommer sikkert litt senere enn normal i3.

Det som er mest spennende med nye 120ah er om den får bedre ytelser. Men mulighet for 4wd blir det vel fortsatt ikke.

turfsurf

Sitat fra: Pallesnekkern på mandag 26. mars 2018, klokken 00:26
Jeg har tenkt litt på dette med 120ah, og har kommet til at det finnes ikke mange dager i året hvor 94ah har for kort rekkevidde og 120ah vil ha nok til å slippe å hurtiglade. 94ah vil holde for de fleste.

På vinteren er 94Ah for lite. I grenseland på sommeren. 120Ah vil gjøre i3 til en helårsbil som og kan brukes på lengre turer hvis man ikke skal ha med hele familien for vår del.

Dessverre ser det ikke ut til at BMW er interessert i å fikse ACC på i3, og så lenge de ikke gjør det er nye i3 uaktuelt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: Imagine på mandag 26. mars 2018, klokken 08:22
Det som er mest spennende med nye 120ah er om den får bedre ytelser.

Det tror jeg ikke den får. Når en ser hvor lite i3S fikk i økning, hvorfor skulle 120 Ah få mer? Jeg mistenker at forskjellen på i3 og i3S kun er parametersettinger i motorstyringa. Det er sannsynligvis eksakt samme motor og kraftelektronikk. Det gir liten mening å lage noe nytt uten å gjøre et større sprang i ytelse.
Større batterikapasitet er heller ingen sikker indikator på høyere ytelse, kanskje heller tvert imot. Batteriet er jo akkurat like "stort", altså fysisk. Det er kjemien som er forskjellen. Det endrer egenskapene på flere områder, vekt, levetid, ytelse i kulde osv. Det er ingen selvfølge at dobbel kapasitet i samme fysiske innpakning kan levere dobbel effekt.
Men dette er altså ting jeg tror.

SitatMen mulighet for 4wd blir det vel fortsatt ikke.

Neppe. Det er i utgangspunktet lite plass foran på i3. Jeg vil tro det krever mye redesign av bilen for å få plass. Bak derimot, er det plass til en ekstra motor. 2x125 kW kunne blitt hysterisk morsomt! Og sikkert hysterisk for batteri, dekk etc. ;)

Ferry

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. mars 2018, klokken 09:33
På vinteren er 94Ah for lite. I grenseland på sommeren.

Det samme har jeg tenkt, og ville egentlig vente på 120 Ah. Men jeg har allikevel kjøpt en facelift 94 Ah, og det fungerer veldig bra til mitt bruk. Som alltid handler det om bruksområde. Nå er jeg plutselig i den situasjonen at jeg "aldri" trenger hurtiglading. Jeg kan kjøre uten stopp til hytte og familie selv på de verste vinterdagene. Det lengste jeg kjører er litt over 16 mil. Det vil kun være på lengre turer i sommerferie o.l. at JEG trenger hurtiglading. Hadde familien bodd 4 mil lenger unna så hadde situasjonen vært en annen,og da ville 120 Ah vært et poeng. Så langt har 10 A lading vært tilstrekkelig.

moonbuggy

Personlig lurer jeg litt på BMWs prioriteringer. I USA ryktes det at nye mini ev vil være eneste elektriske bil BMW skal selge i USA i dette segmentet. Dvs. i3 kuttes ut (salget er allerede svært begrenset).
Så hvilken strategi velger BMW i Europa når mini ev lanseres ?
Mini ev vil jo konkurrere direkte med i3, ikke minst i3s. Den blir sikkert både sportslig og sprek. Så forbeholder man 120A batteriene til nye mini ev, og lar salget av i3 leve sitt eget liv?
I3 er kostbar å produsere, så kanskje det er fornuftig å la mini "overta"...


JorgenM

Rundt 2022 skal nye i3 lanseres (EV 3-serie) og innen da bør selvsagt dagens i3 være historie. 120Ah-oppgraderingen blir nok absolutt siste for i3'n slik vi kjenner den.

Litt klumsete navngivning av BMW, tiden får vise hvordan de skal takle overgangen fra dagens i3 til ny i3 i helt annen klasse :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Touring

Skal hvertfall sikre meg en av de siste i3en som blir laget. Mer genial bybil finnes ikke !

turfsurf

Sitat fra: Touring på mandag 26. mars 2018, klokken 17:16
Skal hvertfall sikre meg en av de siste i3en som blir laget. Mer genial bybil finnes ikke !
Enig i det, genial til bykjøring. Lurer på å følge med på skraphandlerne etter ett 94Ah batteri, lurer på hvor samarbeidsvillige BMW er tilsett slikt prosjekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EV85

Sitat fra: Pallesnekkern på mandag 26. mars 2018, klokken 00:26
Jeg har tenkt litt på dette med 120ah, og har kommet til at det finnes ikke mange dager i året hvor 94ah har for kort rekkevidde og 120ah vil ha nok til å slippe å hurtiglade. 94ah vil holde for de fleste.

Men så tenker jeg også at i3 ikke kan bli spesielt mye dyrere nå hvis den skal fortsette å selge, det er tross alt en veldig liten dyr bil. Så da blir nok 120ah ikke noe særlig dyrere enn dagens.

Så skal du ha ny i3, ville jeg ventet til 120ah kommer. Hvis du ikke har noe imot å kjøpe brukt, tror jeg at jeg ville plukket opp en 94ah når den faller i pris, etter at 120ah kommer.

Dyr og dyr.  Rett over 300 med rabatt for topp utstyrt BMW? En Toyota Yaris hybrid med litt utstyr og vinterdekk er fort over 250 lapper...


Agmuns

Jeg begynner å tvile litt på disse 120Ah-ryktene. De stammer fra en BMW fanblogg som ikke i noen artikler klarer å bekrefte fra andre kilder enn inad i den samme bloggen. Er mer troverdig rykte er at i3 sin end of life er 2020. Hvorfor i all verden skal de da lansere en 120Ah som en 2019-modell de kun kan selge i litt over et år?

Og som JorgenM skriver: i begynnelsen av 2020-tallet kommer neste generasjon i3 som er en 3-serie. Virker merkelig om de skal holde liv i en liten bybil og plutselig endre modellen til å bli en stor familiebil over natten. Det virker ulogisk å ikke la i3-navnet slappe av litt og relansere den som storbil etter en stund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA