Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på en-fase

Startet av mb-lynet, fredag 23. mars 2018, klokken 21:02

« forrige - neste »

Rav4_EV

Nå får du vel neppe kjøpt en UMC hos Tesla uten at den lenkes opp til et chassisnummer?
Har nå sett på bruksanvisningen og det fremkommer ikke der at produktet er ihht. IEC 62196-2

Det fremgår vel både av "sticker" i tanklokket på B-klasse og instruksjonsbok at bilen skal kun tilkobles IEC 62196-2 kompatibelt utstyr.
Om man benytter Teslas UMC på B-klasse og den begynner å brenne vil jo forsikringsselskapet etterspørre om du har fulgt bilprodusentens instruksjoner.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

krl

Det er en tapt kamp å få folk til å lese manualer. De fleste gidder ikke en gang å åpne instruksjonsboken til bilen.

Tesla UMC har en IEC 62196-2 type plugg, og ser ut som en helt ordinær ladekabel med kladd av typene som Mennekes og andre selger.

Da må man rett og slett regne med at mange kommer til å lade med denne. Du ser ikke på kabelen at denne ikke følger standarden.

Rav4_EV

Da kan jo de som fyller bensin på dieselbil også ha gyldige argumenter. Pistolen passet  ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Når ble det brannfarlig å fylle feil drivstoff på en eksosbil? Dette er vel nettopp et eksempel på at det går bra pga. flere lag med sikkerhet! Bilen tar ikke fyr selv om bruker gjør noe galt.

Her er det snakk om det motsatte. Bruker gjør en bagatellmessig feil ved å lade med en ladekabel som ser til forveksling ut som en type 2-kabel. Og den har type 2-standard konnektor. Ladekabelen inneholder en "tjuvkobling", som enkelte kaller det, og denne medfører at bilen kan ta fyr. Mener dere virkelig at dette er OK? I så fall er det på tide med et kurs i sikkerhet  :)

jkirkebo

Sitat fra: krl på søndag 08. april 2018, klokken 12:05
Ladekabelen inneholder en "tjuvkobling", som enkelte kaller det, og denne medfører at bilen kan ta fyr. Mener dere virkelig at dette er OK? I så fall er det på tide med et kurs i sikkerhet  :)

Det er du som påstår at dette medfører at bilen kan ta fyr. Har du belegg for dette? Har det skjedd noen gang? Har noen opplevd varmgang eller andre tegn på problemer pga. dette? I så fall tar jeg gjerne imot kilder, for jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle. Tvert imot tyder alt jeg har lest om tester rundt dette at det er helt trygt. Og offisielt ikke støttet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

Det er basert på opplysningene fra div. brukere tidligere i tråden. Og spesielt det som er skrevet om dimensjonering av N-leder i B Electric vs. UMC. Hvis dette ikke stemmer, så er det selvsagt ingen brannfare her. Og antageligvis skal det mye til at isolasjonen rundt kabelen etc. faktisk tar fyr selv i tilfeller hvor den blir overopphetet pga. underdimensjonering.

Overoppheting er forøvrig en helt reell problemstilling. Med Tesla-en har jeg vært borti at isolasjonen rundt pinnene på konnektoren smeltet under superladning. Det ble heldigvis ikke noen brann av det, men ladepistolen var ubehagelig varm å ta på. Det brant forøvrig en Tesla på Brokelandsheia ikke så alt for mange måneder før dette, men brannårsaken her ble vel aldri 100% klarlagt.

elektrolux

Igjen er Jkirkebo bekymret for en lovlig løsning i annen tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39071.0

og avslappet i forhold til ureglementert lasking av eget utstyr.

Det er et norsk ord på slikt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: krl på søndag 08. april 2018, klokken 15:28
Det er basert på opplysningene fra div. brukere tidligere i tråden. Og spesielt det som er skrevet om dimensjonering av N-leder i B Electric vs. UMC. Hvis dette ikke stemmer, så er det selvsagt ingen brannfare her. Og antageligvis skal det mye til at isolasjonen rundt kabelen etc. faktisk tar fyr selv i tilfeller hvor den blir overopphetet pga. underdimensjonering.

Overoppheting er forøvrig en helt reell problemstilling. Med Tesla-en har jeg vært borti at isolasjonen rundt pinnene på konnektoren smeltet under superladning. Det ble heldigvis ikke noen brann av det, men ladepistolen var ubehagelig varm å ta på. Det brant forøvrig en Tesla på Brokelandsheia ikke så alt for mange måneder før dette, men brannårsaken her ble vel aldri 100% klarlagt.

Ja, noen har spekulert i at den er underdimensjonert og sammenlignet med at i hus skal 4mm2 sikres med maks 20A. Men det kan ikke sammenlignes, da 4mm2 gummikabel tåler 36A og 2,5mm2 tåler 27A. Helt andre verdier enn i hus, kabelen ligger tross alt ikke inne i en vegg med noen titalls meter isolasjon rundt seg.

De som faktisk har målt varme, med IR-termometer eller FLIR har funnet ut at den blir knapt lunken.

Hurtiglading er en helt annen sak, på Tesla snakker vi om strømmer opptil 340A, eller godt over 10 ganger så høy strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. april 2018, klokken 16:37
Igjen er Jkirkebo bekymret for en lovlig løsning i annen tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39071.0

og avslappet i forhold til ureglementert lasking av eget utstyr.

Det er et norsk ord på slikt.

Jeg lasker da ikke noe eget utstyr. Om kunden spør, opplyser jeg om fakta. At alle 3-fase ladestasjoner kan laskes, og at dette ikke er støttet av Mercedes. Da er det opp til kunden og hans elektriker om de ønsker å laske for eget ansvar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Mercedes har verken gummikabel eller at kablene er forlagt slik at de kan måles for varmetap. De gå nemlig gjennom bilen sammen andre kabler.
Mange tullete antagelser her.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Softblue

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. april 2018, klokken 09:16
Nå får du vel neppe kjøpt en UMC hos Tesla uten at den lenkes opp til et chassisnummer?
Jeg gikk bare inn på Tesla og ba om en UMC takk. Pengene mine var gyldige der, no problems  ;D (ett par år siden)
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

elektrolux

Uansett kan chassisnr lett skaffes via Vegvesenets app og et reg nr.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hideyowife

Jeg er ingen elektriker. Jeg har null kompetanse på dette, men jeg har lest hele tråden. Nå sitter jeg igjen med ett spørsmål. Ikke "skyt" meg om jeg har misforstått.


1. Vi har en 2016 B klasse
2. Vi har en KEBA ladestasjon på 32AMP 1 Fas 230v
3. Vi lader med en 7meter Type 2 ladekabel, kjøpt ny av en Tesla Model X eier som ikke skulle bruke den. Den er godkjent for 400V 32AMP


Er det en risk for at vår bil faktisk trekker mer enn 16AMP på 230v? Eller er det "juks" på selve bilen og/eller i ladeboks som gjør dette mulig? Dette er ikke noe jeg ønsker, men om det er slik at Tesla kabelen vi bruker gjør dette mulig vil jeg kjøpe en kabel som trekker det den skal...
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

jkirkebo

Sitat fra: Lasse Nessøe på lørdag 04. august 2018, klokken 14:16
Jeg er ingen elektriker. Jeg har null kompetanse på dette, men jeg har lest hele tråden. Nå sitter jeg igjen med ett spørsmål. Ikke "skyt" meg om jeg har misforstått.


1. Vi har en 2016 B klasse
2. Vi har en KEBA ladestasjon på 32AMP 1 Fas 230v
3. Vi lader med en 7meter Type 2 ladekabel, kjøpt ny av en Tesla Model X eier som ikke skulle bruke den. Den er godkjent for 400V 32AMP


Er det en risk for at vår bil faktisk trekker mer enn 16AMP på 230v? Eller er det "juks" på selve bilen og/eller i ladeboks som gjør dette mulig? Dette er ikke noe jeg ønsker, men om det er slik at Tesla kabelen vi bruker gjør dette mulig vil jeg kjøpe en kabel som trekker det den skal...

For å trekke mer enn 16A på 230V må du ha en 3-fase ladestasjon som må laskes. Det høres ikke ut som det er tilfellet i ditt oppsett. Type kabel kan ikke gjøre noe med dette (men kan hindre en lasket ladestasjon i å gjøre jobben om man har en 1-fase kabel).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA