Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader til Kona !

Startet av Tor S., fredag 23. mars 2018, klokken 20:32

« forrige - neste »

Tor S.

Hvilken hjemme lader vil dere anbefale til Kona`n ? Hilsen en førstegangskjøper av El-bil :) Eventuelt hvilken kurs i sikringsskapet ?

trykkertor

Ikke for å kuppe tråden Tor S, og jeg er like nysgjerrig.

Jeg har ønske om en lader på veggen hvor jeg kan justere styrke opp og ned selv, lett.
At jeg saktelader i det daglige, men de gangene jeg kommer fra jobb, og skal på en lenger tur etter middag, så kan bilen stå på mye høyere ladestrøm i akkurat de periodene.

(Og så vil jeg helst ha en lader hvor uttaket  er på siden, da carporten er trang nok som den er, og med en pistol som stikker rett ut fra veggen, så blir det enda vanskeligere å gå forbi.

Speeder

Det som er greit å lære først som sist er at laderen sitter i bilen. Det er ikke noe man monterer på veggen hjemme. Ladestasjon el.l. er mer beskrivende og ikke stort mer enn en litt avansert kontakt. Kona kan lade med maks 7,2kW med sin 1-fas ombord-lader. For å utnytte denne maks trenger man en 32A kurs. Mer info om tilgjengelig effekt og nettsystem i aktuell bolig er kjekt for videre anbefalinger.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Tor S.

Sitat fra: Speeder på fredag 23. mars 2018, klokken 21:33
Det som er greit å lære først som sist er at laderen sitter i bilen. Det er ikke noe man monterer på veggen hjemme. Ladestasjon el.l. er mer beskrivende og ikke stort mer enn en litt avansert kontakt. Kona kan lade med maks 7,2kW med sin 1-fas ombord-lader. For å utnytte denne maks trenger man en 32A kurs. Mer info om tilgjengelig effekt og nettsystem i aktuell bolig er kjekt for videre anbefalinger.

Som du forstår så er jeg en amatør på dette feltet og innrømmer det lett. Etter som det ser ut til her, så er det 3 (skru) hovedsikringer i garasjen på 50A hver. 230 V anlegg og det er en 10 A stikk i garasjen fra før. Det er det jeg greier å finne ut av så langt :)

elektrolux

Sitat fra: trykkertor på fredag 23. mars 2018, klokken 21:13
Jeg har ønske om en lader på veggen hvor jeg kan justere styrke opp og ned selv, lett.
At jeg saktelader i det daglige, men de gangene jeg kommer fra jobb, og skal på en lenger tur etter middag, så kan bilen stå på mye høyere ladestrøm i akkurat de periodene.

(Og så vil jeg helst ha en lader hvor uttaket  er på siden, da carporten er trang nok som den er, og med en pistol som stikker rett ut fra veggen, så blir det enda vanskeligere å gå forbi.

Zappi, som vi forhandler, kan stå i Eco modus og vil da saktelade. Et trykk på Boost så vil den kjøre på med alt det Kona klarer å ta imot inntill et ferdig programmert antall kWt er fyllt på. I tillegg tar den dynamisk hensyn til husets øvrige forbruk slik at du ikke trenger være redd for at sikringen (og dermed rekkevidden) ryker. Etter at disse kWt er fyllt på går den tilbake til saktelading, noe som er fint om det likevel ikke blir noen tur.

Zappi er dessuten smal, og stikker minimalt ut fra veggen. Legg til at alt dette ikke koster stort mer enn en enkel manuell ladestasjon så bør denne være med i vurderingen. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tor S.

Den ser bra ut den, men kan kan du anbefale en som ikke har fast sladd. :)

trykkertor

#6
Enig med Tor S. Den virker bra, men hvordan løser jeg vi med forskjellige ladekontakter?
Blant familie og venner ønsker jeg å tilby lading når de er på besøk. Og de har alt fra E-Golf, Leaf 2015, Soul og i3.
Selv ender vi kanskje opp med en Tesla Model 3 om noen år.


1.)  Hvordan kan vi løse den utfordringen med Zappi-laderen?
(Forskjellige overganger, adaptere?)

2.)Er det enkelt å skifte ledningen ut fra Zappi på et senere tidspunkt hvis en endrer bil til en som har annen utforming på kontakten?

3.) Kan Zappi-laderen fint bruke sammen med en Tesla Model 3?


Må si jeg tente litt på den Zappi-laderen da den virker til å løse de momentene jeg hadde.
Eco og hurtig, samt pistol på siden.

elektrolux

Sitat fra: Tor S. på lørdag 24. mars 2018, klokken 10:00
Den ser bra ut den, men kan kan du anbefale en som ikke har fast sladd. :)

Hadde bilen hatt type 1 ladeinntak kunne vi anbefalt det, men når en først har "riktig" standard er det bedre å ha fast kabel, og heller bruke en overgang til type 1 om det trenges.

Ellers er det veldig enkelt å bytte ledning om en bytter bil, og selvfølgelig vil også Tesla 3 kunne bruke denne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. mars 2018, klokken 14:12
Sitat fra: Tor S. på lørdag 24. mars 2018, klokken 10:00
Den ser bra ut den, men kan kan du anbefale en som ikke har fast sladd. :)

Hadde bilen hatt type 1 ladeinntak kunne vi anbefalt det, men når en først har "riktig" standard er det bedre å ha fast kabel, og heller bruke en overgang til type 1 om det trenges.

Du anbefaler altså folk å velge en løsning med adapter, når en slik løsning ikke er godkjent etter standarden og man risikerer påtale fra DSB ved el-kontroll?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man kan sette CE-merke på disse adapterne.

I tillegg kommer alle de andre ulempene med fast kabel, som f.eks at man ikke selv kan bytte lengde på kabelen eller bytte ut en ødelagt kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Speeder

Min mening er at man helt klart bør velge en ladestasjon med type 2 plugg og gjerne ha en fast kabel som står tilkoblet. Da er det enkelt for eventuelle gjester å koble seg til med sin egen kabel hvis de har type 1 i bilen.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

trykkertor

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:46
I tillegg kommer alle de andre ulempene med fast kabel, som f.eks at man ikke selv kan bytte lengde på kabelen eller bytte ut en ødelagt kabel.

Men han skriver jo at det er lett å skifte ut kabel i laderen hvis det behovet oppstår.
Da tenker jeg på om en ønsker å forlenge kabelen, eller hvis den blir ødelagt.
Vi har jo alle nødladeren vi kan bruke de få dagene vi venter på ny kabel. Og det tar ikke lengre tid å få levert en ny fastkabel enn å få levert en ny løs kabel.

En ulempe med løs kabel er jo potensielt tyveri.

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på lørdag 24. mars 2018, klokken 17:07
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:46
I tillegg kommer alle de andre ulempene med fast kabel, som f.eks at man ikke selv kan bytte lengde på kabelen eller bytte ut en ødelagt kabel.

Men han skriver jo at det er lett å skifte ut kabel i laderen hvis det behovet oppstår.
Da tenker jeg på om en ønsker å forlenge kabelen, eller hvis den blir ødelagt.
Vi har jo alle nødladeren vi kan bruke de få dagene vi venter på ny kabel. Og det tar ikke lengre tid å få levert en ny fastkabel enn å få levert en ny løs kabel.

En ulempe med løs kabel er jo potensielt tyveri.

Lett og lett, det er krav til bruk av elektriker for å bytte en slik kabel. Det er ikke noe en har lov å gjøre selv. Dermed går tusenlappene fort, om man i det hele tatt finner en som vil holde på med slikt.

Løs kabel kan enkelt sikres med et hengelåsbeslag og en hengelås. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi har som jkirkebo ladestasjoner med stikk, og anbefaler disse når begge type "biler" skal lades. Likevel er det vanskelig å ikke forstå at en fast kabel framfor enda et koblingspunkt er en klar fordel.

Nesten like klart er det at nyeste generasjon dynamisk balanserende ladestasjoner er en fordel når kapasiteten på strømnettet er begrenset.

At en overgang fra type 2 til type 1 skal være så uendelig mye verre enn en ladekabel fra type 2 til type 1 faller på sin egen urimelighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jon Braathen

Nå er jo type2 den nye EU standarden, så det jo ikke feil å montere ladestasjon med fast type 2 kabel..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. mars 2018, klokken 20:32
Vi har som jkirkebo ladestasjoner med stikk, og anbefaler disse når begge type "biler" skal lades. Likevel er det vanskelig å ikke forstå at en fast kabel framfor enda et koblingspunkt er en klar fordel.

Nesten like klart er det at nyeste generasjon dynamisk balanserende ladestasjoner er en fordel når kapasiteten på strømnettet er begrenset.

At en overgang fra type 2 til type 1 skal være så uendelig mye verre enn en ladekabel fra type 2 til type 1 faller på sin egen urimelighet.

Problemet med slike adaptere og andre ulovlige løsninger som type 2 skjøtekabler er at det fjerner sikkerheten i systemet. Det er da umulig for ladestasjon og bil å fastslå at både kabel og adapter har tilstrekkelig tverrsnitt for å føre den strømmen som går gjennom de. Derfor er de ikke godkjente iht. standarden og kan dermed egentlig ikke CE-merkes og derfor heller ikke selges og brukes lovlig. Jeg sier ikke at det er en usikker løsning om man passer på å bruke riktig tverrsnitt, men om det allikevel skjer ett eller annet risikerer både kunde og selger problemer. Dermed er det en dårlig løsning å anbefale når det finnes gode og godkjente alternativer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA