Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Twizy med schuko kontakt -hvor lade?

Startet av paalao, fredag 23. mars 2018, klokken 19:48

« forrige - neste »

paalao

Hei,
Snart blir jeg el"bil" eier. Jeg har bestilt en Renault Twizy.
Denne lades med vanlig stikkontakt og jeg lurer på om dere vet om noen av ladestasjonen har slike kontakter og hvordan man betaler? Her er det ingen hurtiglading men en lading fra tom til full beregnes til 3.5 timer, så minuttpris kan bli skikkelig dyrt.

Ja, jeg vet jeg kan spørre bensinstasjoner om jeg kan få låne en vanlig kontakt mens jeg spiser en pølse og drikker brus, men det er liksom litt ekstra "oie".

geear

Hva er du egentlig ute etter? Hvor er det du har tenkt å stå 3,5 time og lade? Hjemme har du vel ladeløsning? Skal du på langtur?

Mange arbeidsplasser har schuko-uttak, mange offentlige ladestolper har schuko, det er også schuko-ladeuttak f.eks. på Kvadrat (p-plass mellom gamle delen og motorveien).

paalao

#2
Jeg er ute etter mulighet for en rundtur.
En Twizy oppleves ofte som en form for motorsykkel, og er registrert som det. Den kjøres nesten som en Gokart og det gir stor kjøreglede for annet enn bare en svipptur til byen.
Sandnes-Egersund f.eks. Sandnes-Stavanger-Tau-Jørpeland-Sandnes.
Sandnes sirdal...ja mange muligheter men disse forutsetter schuko kontakt for meg og ikke minuttprising.
Jeg er også NY med Elbil og har ikke sett noe særlig på ladestasjoner og satt meg inn i dette, derfor spørsmålstillingen.

Takk for info.

goggo

#3
Sitat fra: paalao på søndag 25. mars 2018, klokken 09:31
Jeg er ute etter mulighet for en rundtur.
En Twizy opplevesofte som en form for motorsykkel, og er registrert som det. Den kjøres nesten som en Gokart og det gir stor kjøreglede for annet enn bare en svipptur til byen.
Sandnes til Egersund f.eks. Sandnes til Stavanger, Jørpeland Sandnes.
Sandnes sirdal...ja mange muligheter men disse forutsetter schuko kontakt for meg og ikke minuttprising.
Takk for info.

Jeg forstår veldig godt at du ønsker å bruke Twizyen til mer enn lokal/pendlerkjøring. Hadde jeg hatt litt mer flaks med Lotto spillingen min så skulle jeg selv kjøpt en Twizy til å bruke på sommeren, og beholdt Soulen til lengre turer og til vinterkjøring :)

Med denne adapteren så kan du lade Twizy på Type2 uttaket på alle hurtigladestasjonene og alle andre steder hvor det er Type2 uttak.
Hvis du velger Grønn Kontakt stasjoner så blir prisen tilogmed overkommelig, da de  belaster deg pr KWh i stedet for pr minutt ved Type2 lading. 
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel

I tillegg så kan du søke på offentlige Schuko ladekontakter ved å gå til www.ladestasjoner.no og velge "vanlig stikkontakt" på filter settingen. 
Det er også en del turist destinasjoner og andre steder (skoler, idrettsanlegg etc) som har ladekontakter som ikke står i databasen, f.eks er det Schuko kontakter ved parkeringsplassen til Preikestolen, og det er jo helt ideellt for da er Twizyen din fulladet når du kommer tilbake fra fotturen:)
EDIT: For alle plugger som ikke står i databasen så må du selvfølgelig spørre først, hvis de da ikke er merket for elbil lading.

Husk at du bør få tak i en standardnøkkel  fra kommunen eller elbilforeningen, da en del av Schuko ladestolpene er låst med nøkkel.

Håper du får mange fine turer i Twizyen din - jeg er litt misunnelig...

PS! Jeg kjørte en del lengre turer med Trilling bilene (har hatt to av de) for noen år siden før det ble så mange hurtigladestasjoner rundt omkring. Hadde da med skjøteledning og et smil, og tilbød å betale det dobbelte av hva strømprisen er - dvs 25 kr for en full tank.
Fikk da stort sett alltid lade gratis på bensinstasjoner og kafeer etc. De tjente jo likevel mer på pølser/burger/is/kaffe som jeg kjøpte mens bilen ladet :)


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

paalao

#4
Hei Hugo,

Takk for godt svar.
Kona skal bruke den på jobb om dagen, hun begynner 6 og slutter 14.
Etterpå er den min :)

Bilen koster 110.400.- NY med et sett hjul (det som står på) og ryggesensor, skvettlapper samt halvdører.
Vi vil spare ca 20 000 i året på bomstasjonene bare for kona og alt det jeg vil spare for å kjøre frem og tilbake. Denne bilen blir nok den som blir brukt mest av de 2 vi har. Vinduer kjøper jeg fra Tyskland og de kommer på ca. 5000 ssom er 3000 mindre en de som renault leverer og som ikke er særlig gode. Summen blir da 113.400.-

Takk for tips om overgangen, billigste jeg har sett til nå :) Dog må nok denne ekstraladeren låses til ladeledningen fra bilen (hengelås med kjetting eller noe) for at den ikke lett skal stjeles.
Jeg håper at de fortsetter å ha EU plugg rundt forbi også i fremtiden, da det er mye lettere for de som har slik.

Det går seg nok til når jeg får litt erfaring.
Abbonnement hos Elbil koster i overkant av 400 i året.
Jeg har også lasted ned app "Chargemap" som er gratis og kan vise etter kontakt jeg trenger, dog er de nok ikke så gode med oppdateringer kanskje. Men skal jeg på langtur kan jeg jo alltid ringe bensinstasjoner på forhånd og avtale lån av kontakt. Og som du sier er det jo greit å gi dem litt overpris for vennligheten.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA