Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sammenlignbare biler rent praktisk?

Startet av Fagasstraps.com, torsdag 22. mars 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mars 2018, klokken 20:34
Morsomt å se sammenligningen av førerplass på GLC og I-Pace. MBen ser jo ut som et takras i forhold :)
Jeg liker heller ikke løsningen i småbilene til MB med disse påklistra skjermene, selv om byggekvaliteten er topp.

Når det gjelder cab-forward designet på I-Pace er det jo ikke bare snakk om mer plass, men vel så mye at det FØLES som mer plass spesielt foran siden du ikke sitter med nesa i frontruta.

Anyhow - ingen biler passer for alle, de er som båter - du må velge det kompromisset som gir deg nok/mest.
Trenger du plass til 4 barnestoler, hundebur til en St. Bernards og skal kjøre til indre Mongolia på ferie er kanskje ikke I-Pace bilen for deg. :-)

jorn.nik

Sitat fra: Fagasstraps.com på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:01
Det jeg husker godt av å lese om Jaguar I-Pace var før Mars 2018 var;

*Siden er ikke er behov for langt panser for ICE så har vi flyttet hele bilen fremover for å lage bilen mer romslig.
*Vi har bedre plass utnyttelse enn tilsvarende modeller hos Jaguar og andre merker i samme størrelse.

Altså ikke "kort panser, tilsvarer god plass", nei, "kort panser, langt dashbord", samme plassen.

Det første sammenligning gjorde var å vise hvor feil oppbygning av I-Pacen er.
Grunnen til at de må flyttet rattet så langt bak er p.g.a. hjulbuene som skal ha plass til 22" felger. Under så bruker de mindre dekk og felg sikkert rundt 16-17" felger med mye dekk. Men det vil jo selvfølgelig gå ut over 0-100 målingen, men ville være mer konfortabelt, mer rekkevidde, mer plass i bagasjen og innvendig plass. Og fordi 0-100 skal være under 5sek, så er dekkene ekstra brede som minsker rekkevidden. Men du får god svingradius på 12,4m og enda mindre bagasjerom.



Skal få redigert GLC Coupe i samme størrelse som I-Pace, så ser man at ratt og sitteposisjon er på nesten nøyaktig samme sted.
Mulig jeg misforstår hva du mener, men med all respekt: det du skriver om felgstørelse, dekkdimensjon og akselerasjon er tøv. Mindre felger og smalere dekk gir mindre masse og raskere akselerasjon (forutsatt tilstrekkelig friksjon).


Sent from my iPhone using Tapatalk

mariowing

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 24. mars 2018, klokken 20:49
Trenger du plass til 4 barnestoler, hundebur til en St. Bernards og skal kjøre til indre Mongolia på ferie er kanskje ikke I-Pace bilen for deg. :-)

For meg derimot; med to 12 åringer, ingen kone, aldri eid en henger i hele mitt liv, ser ikke sjarmen med hund og dessuten aldri kjørt lenger enn Kroatia med elbil så er I-PACE rett og slett 98% perfekt. Hadde den hatt 3-fase lading skulle den fått de siste to prosent også!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ervil

Sitat fra: Fagasstraps.com på lørdag 24. mars 2018, klokken 18:33


Speilet på I-Pace er 10cm lenger foran. Men B-pillaren er på samme lengde på beggebilen. Rattplasseringen på bilder blir feil, hvis ikke man definitivt vet om det er trukket maks inn/ut fra dashbordet.



Linsene er forskjellige på bildene, men bilene er satt opp til nøyaktig høyde og lenge slik at størrelsene er riktige.


Dette er jo bare tull...
Jeg har selv hatt en GLC og den er vesentlig mindre enn i-Pace innvendig samt i bagasjerom. GLC coupe er 473 cm og altså 4 cm lengre enn i-Pace. (ikke 21cm større). Vanlig GLC er 4cm kortere enn i-Pace med 465cm.

Du har tatt målene fra en GLE coupe som er 490 cm lang og er i utgangspunktet en annen bilklasse. Utvendig er denne vesentlig større mens den innvendig er på samme nivå som i-Pace.

Når man først skal vise til statistikk så bør dataene være riktige...

Fagasstraps.com

#49
Flott at du sjekket. Over er endret, endrer bilde senere til GLE, så legger jeg GLC dimensjonene. Da ligner bilene litt mer. Og da stemme det at GLC Coupe=I-Pace utvendig. Speilene kunne ikke matchet bedre. Bra at folk blir aktive over dette, slutt å lurke folkens.

Fagasstraps.com

Sitat fra: jorn.nik på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:29
Sitat fra: Fagasstraps.com på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:01
Det jeg husker godt av å lese om Jaguar I-Pace var før Mars 2018 var;

*Siden er ikke er behov for langt panser for ICE så har vi flyttet hele bilen fremover for å lage bilen mer romslig.
*Vi har bedre plass utnyttelse enn tilsvarende modeller hos Jaguar og andre merker i samme størrelse.

Altså ikke "kort panser, tilsvarer god plass", nei, "kort panser, langt dashbord", samme plassen.

Det første sammenligning gjorde var å vise hvor feil oppbygning av I-Pacen er.
Grunnen til at de må flyttet rattet så langt bak er p.g.a. hjulbuene som skal ha plass til 22" felger. Under så bruker de mindre dekk og felg sikkert rundt 16-17" felger med mye dekk. Men det vil jo selvfølgelig gå ut over 0-100 målingen, men ville være mer konfortabelt, mer rekkevidde, mer plass i bagasjen og innvendig plass. Og fordi 0-100 skal være under 5sek, så er dekkene ekstra brede som minsker rekkevidden. Men du får god svingradius på 12,4m og enda mindre bagasjerom.



Skal få redigert GLC Coupe i samme størrelse som I-Pace, så ser man at ratt og sitteposisjon er på nesten nøyaktig samme sted.
Mulig jeg misforstår hva du mener, men med all respekt: det du skriver om felgstørelse, dekkdimensjon og akselerasjon er tøv. Mindre felger og smalere dekk gir mindre masse og raskere akselerasjon (forutsatt tilstrekkelig friksjon).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er aldri tilstrekkelig friksjon på biler med dreiemomentet vi kommer opp i her. Med ØKO dekk, med lav rullemotstand. Selvfølgelig er mindre felger, mindre og smalere hjul bedre for rekkevidden. At I-Pace abosulutt skal ha så store dekk totalt, går bare ut over rekkevidden til brukerne, og kommer ikke dem til gode.

ervil

Veldig bra å se de justerte sammenligningene.

Fagasstraps.com

#52
Sitat fra: ervil på søndag 25. mars 2018, klokken 10:56
Veldig bra å se de justerte sammenligningene.

ervil

Da har jeg testet å konfigurere opp min egen i-Pace HSE i Tyskland og havnet på 102000 EUR mot 820000 NOK her.

Samtidig konfigurerte jeg opp en GLC coupe 43AMG med tilsvarende utstyr.
Den havnet på 92000 EUR i Tyskland og ca. 1300000 NOK i Norge.

GLC'en er altså 10000 EUR billigere enn i-Pace i Tyskland, mens den er 500000 NOK dyrere i Norge.

Dette er biler som er relativt sammenlignbare av størrelse og ytelse (0-100 på 4.8 vs 4.9 sek f.eks).

Det kan ikke være noe særlig tvil om at i-Pace er et utrolig godt kjøp i Norge sammenlignet med Tyskland.

bmw2002

Har litt erfaring med 5 serie GT. Noen som vet hvordan denne er sammenlignet på:
- Bagasjerom
- Innvendig plass
- Sittehøyde

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på søndag 25. mars 2018, klokken 19:17
Har litt erfaring med 5 serie GT. Noen som vet hvordan denne er sammenlignet på:
- Bagasjerom
- Innvendig plass
- Sittehøyde
Det var den de stort sett refererte til alle fra Jaguar på Aker Brygge visningen. Likt bagasjerom og omtrent lik plass inni.
Sittehøyde husker jeg ikke hva de sa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA