Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sammenlignbare biler rent praktisk?

Startet av Fagasstraps.com, torsdag 22. mars 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

Pingle

1x per år: fire ukers ferie med 4 sykler, sykkelvogn, bæremeis, takboks mv. 2 kajakker på taket erstatter på sikt takboks, sykkelvogn og bæremeis.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

dsi

Jeg vil sammenligning den med Audi A4 allroad som vi har hatt tidligere, bagasjeplassen er ca lik stor, I-Pacen har litt større plass i baksetet ellers så vi si de er ganske så lik(Mener jeg utifra å sett bilen og ikke studert alle mm tallene som florere her på forumet!) Har heldig vis ikke bruk for noe Caravelle for å komme meg på hytta ;)
Man kan ikke sammenligning en Jaguar/Audi/MB men Citroen f. eksempel det blir for dumt for meg! Bil er mer en bare tall :)
Eneste som jeg savner er rails.
Har bestilt I-pace med levering i september gleder meg stort :)

Pingle

Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

dsi

2014 model :+1:Brukte den på 4 ukers Europa tur i fjor, vi er en familie på 4 pers med 2 barn på 13 og 16 år og bruker ikke skiboks på sommeren ;)

snoemann

Til tider undres jeg over trådatarters intensjoner med denne tråden.

Man kan ikke sammenlikne i-pace med biler som er en halv meter kortere. Biler som er en halv meter kortere har mindre plass. Det kommer man bare ikke utenom. En ampera-e er romslig i sin klasse men den er mye mindre romslig enn en i-pace. Dette er ikke påstander fra min side. Slå opp tallene om du tviler.
Dersom hunden din ikke kan sitte oppreist i i-pace og det er et viktig krav for deg så er kanskje ikke i-pace for deg. Og dersom du trenger å reise på tur med både hund og bagasje så vil f.eks ikke en Skoda Octavia stv være bedre enn i-pace. Kanskje ganske likt, men med dårligere plass til bakovervendte barneseter.

Poenget mitt er at i-pace er faktisk en praktisk bil sammenliknet med stasjonsvogner i octaviaklassen. Den er samtidig mindre praktisk enn Skoda superb klassen, men den er IHVERTFALL mer praktisk enn kompakt/småbil klassen. Det er det ingen tvil om.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

snoemann

"Praktisk" er forresten et utrolig subjektivt ord. Jeg tenker at ordet praktisk kan byttes ut med "passer for meg" i svært mange av innleggene i denne tråden. I mitt forrige innlegg kan praktisk byttes ut med "romslig"
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Fagasstraps.com

#36
Det jeg husker godt av å lese om Jaguar I-Pace var før Mars 2018 var;

*Siden er ikke er behov for langt panser for ICE så har vi flyttet hele bilen fremover for å lage bilen mer romslig.
*Vi har bedre plass utnyttelse enn tilsvarende modeller hos Jaguar og andre merker i samme størrelse.

Altså ikke "kort panser, tilsvarer god plass", nei, "kort panser, langt dashbord", samme plassen.

Det første sammenligning gjorde var å vise hvor feil oppbygning av I-Pacen er.
Grunnen til at de må flyttet rattet så langt bak er p.g.a. hjulbuene som skal ha plass til 22" felger. Under så bruker de mindre dekk og felg sikkert rundt 16-17" felger med mye dekk. Men det vil jo selvfølgelig gå ut over 0-100 målingen, men ville være mer konfortabelt, mer rekkevidde, mer plass i bagasjen og innvendig plass. Og fordi 0-100 skal være under 5sek, så er dekkene ekstra brede som minsker rekkevidden. Men du får god svingradius på 12,4m og enda mindre bagasjerom.



Skal få redigert GLC Coupe i samme størrelse som I-Pace, så ser man at ratt og sitteposisjon er på nesten nøyaktig samme sted.





Nordlands

Hjulene er da vel trukket litt lengre mot endene enn ICE biler med tilsvarende hjulstørrelse. På bildet du viser er det standard 18" style 1022 i sort med 235/65 dekk som faktisk har litt større diameter enn med 20" og 22". Dekkbredden er nok ikke så kritisk for akselerasjon med AWD, og smalere enn f.eks. Velar. Store hjul er naturlig begrunnet for komfort og bakkeklaring.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Pilot

Jeg velger å stole på Ian Callum, Jaguar og det jeg har sett og prøvesittet i, fremfor forum «eksperter».

Fagasstraps.com

#39
GLE vs I-pace


Speilet på I-Pace er 10cm lenger foran. Men B-pillaren er på samme lengde på beggebilen. Rattplasseringen på bilder blir feil, hvis ikke man definitivt vet om det er trukket maks inn/ut fra dashbordet.
(EDIT: ser at dimensjoner tok jeg fra GLE etter våkne forum medlemmer) Riktig dimensjoner!

GLC VS I-pace





Linsene er forskjellige på bildene, men bilene er satt opp til nøyaktig høyde og lenge slik at størrelsene er riktige.

snoemann

Speilet er 10cm lenger foran, og bilen er 5cm kortere totalt, da høres det ut som at de har klart akkurat det de sa de skulle da?

Bedre plass med kortere "front"...
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Fagasstraps.com

#41

Sitat fra: snoemann på lørdag 24. mars 2018, klokken 18:42
Speilet er 10cm lenger foran, og bilen er 5cm kortere totalt, da høres det ut som at de har klart akkurat det de sa de skulle da?

Bedre plass med kortere "front"...
21,8cm lenger er GLC, de har kanskje greid å flytte sete nærmere foran. Men det de klarte å spare, men de har brukt hvertfall 5cm av innvendig plass når dashen skråner 45 grader så nærme fører som mulig.


Sammenlignet med GLC




Porsche Macan var også en kanskje bedre sammenligning en GLC, Det I-pacen tar igjen på frontruten, tar Macan igjen i takhøyde og vinkling på bagasjerom. men bagasjerommet er dypere, og høyere over andre seterad.



Mens I-pace mister sin allerede begrensede høyde bak andre rad. Tipper rundt 10-13cm bare der. Med stål-bøylen på taket over andre sete rad, må nok være så tykk for å tåle bilens vekt når den ender opp ned. Derfor mister man så mye høyde bak. Men ellers så er benplassen bak mye bedre enn på Macan.




daktari

I-pace har en tydelig kombinasjon. Mener fortsatt den er romslig. Legger ved noen mål, fint hvis andre kan måle andre biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Morsomt å se sammenligningen av førerplass på GLC og I-Pace. MBen ser jo ut som et takras i forhold :)

Ellers er det vel ikke mye nytt, I-Pace har god plass til passasjerer og midt på treet bagasje i.f.h.t størrelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mars 2018, klokken 20:34
Morsomt å se sammenligningen av førerplass på GLC og I-Pace. MBen ser jo ut som et takras i forhold :)
Helt enig i vurdering av MB. De får veldig mye skryt for kvalitet på interiør, men fint er det ikke.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mars 2018, klokken 20:34
Ellers er det vel ikke mye nytt, I-Pace har god plass til passasjerer og midt på treet bagasje i.f.h.t størrelse.
Godt oppsummert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA