Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger batteriet tid før den fungerer optimalt?

Startet av Kenny427, torsdag 22. mars 2018, klokken 09:55

« forrige - neste »

mdeekay

#15
Hvis du lader batteriet, så får du varmetaper. Batteriet har 40kWh. Men hvis du lader hele batteriet trenger du kansje 44kWh. Så taper du 4kWh.
Det betyr at en forbruk på 19,4kWh/100km som inkluderer en tap på 10%, så har du en forbruk på ~18kWh/100km uten tap (10% mindre)

Joltus

Du kan regne ut wltp forbruket uten ladetap.

Men du må legge inn litt gjetting på netto kapasitet på batteriet. 37kwh f. Eks.

Var en tabell her for litt siden som hadde gjort dette.

Men virker å være i overkant mye tap på ladingen med det forbruket i wltp i forhold til andre biler som har offentliggjort wltp rekkevidde. Så den er litt rar den tabellen.

Når man regner seg frem til forbruket uten ladeeffekt kommer den bedre ut.

thomasski


meitran

Sitat fra: thomasski på lørdag 31. mars 2018, klokken 08:00
Hvordan varmer man batteriet før kjøring?

Lar bilen lade litt før du kjører. Samme prinsipp som motorvarmer! Desto kaldere, desto lengre lading før kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA