Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger batteriet tid før den fungerer optimalt?

Startet av Kenny427, torsdag 22. mars 2018, klokken 09:55

« forrige - neste »

Kenny427

Hentet ut min LE igår fra forhandler i Drammen og kjørte en del for å teste bilen generelt. Første tur var på ca 110km hvor 95km av de var på motorvei. Jeg satt cruise controllen på 115km/t og kjørte på. Kom til destinasjon med ca 46% batteri igjen og forbruk på ca 18.5/100km, noe jeg i utgangspunktet syntes var veldig bra til å kjøre såpass fort og i 6 varmegrader.

På turen tilbake stoppet vi og hurtigladet på veien opp til 69%, på siste etappe som er på 86km brukte vi 55% batteri og da kjørte vi tilogmed litt saktere og på samme motorvei bare turen tilbake. Gradene var 2-3 grader kaldere og hadde på samme innstillinger på alt bare litt lavere fart ca halvveis. Så at forbruket var på noe av det samme, tilogmed litt lavere.

Spørsmålet mitt er - trenger batteriet litt lading og tid før det funker optimalt? Er det ikke litt snodig at vi brukte såpass mye mer % på turen tilbake etter vi hadde hurtigladet når forholdene var så og si like samt en litt lavere fart?

Utover det er jeg veldig fornøyd med bilen og klager ikke på noe som helst måte på rekkevidden, syns bare det var litt snodig og kan hende jeg er kjempe ignorant og at det er en helt åpenbar grunn bak dette, så setter pris på tilbakemeldinger.

Amatøren

Ja tror nok det.

Fikk den opplysningen da jeg hentet ut både e-up! og e-Golf. Står også i instruksjonsboken at hvis bilen er lagret over lenger tid vil man også oppleve mindre kapasitet på batteriet den første tiden bilen brukes igjen.

Ergo liker batteriet å bli brukt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pallesnekkern

Nei, det finnes ingen dokumenterte data som sier at disse batteriene trenger innkjøring.

Det er to årsaker til dette.

1) Den ene er at prosentskalene ser ut til å være linjær (dvs den følger spenningen og ikke kapasiteten). Enkelt forklart er det mer strøm i batteriet fra 100-50% enn det er fra 50% til null. Grunnen til dette er at spenningen faller du bruker dermed flere prosent per kjørte km enn når batteriet har høy spenning. Dette er en ganske vanlig "feil" i flere elbiler, som bør være enkelt for bilprodusentene å fikse i software.

2) Mange rapporterer at det er en feil i BMS til ny Leaf, som gjør at prosentverdien i displayet faller fortere enn den burde. Det ligger mer info om dette i andre tråder her på forumet.


Kenny427

Takk for svar.

Men blir det ikke veldig urealistisk den SOC'en når forbruket stod på ca 18.5/100km og iløpet av 86km så er 55% av batteriet oppbrukt? Dersom jeg forstår elbil korrekt (noe det er stor sjanse jeg ikke gjør da dette er første elbilen jeg har hatt) så kan man jo regne på ca rekkevidde ved å ta 40 (strl på batteri) / 18.5 (forbruk) som blir 216 km, men når 86km fyker av 55% så kan vel ikke alt stemme?

Som nevnt i starten av innlegget, det kan hende jeg er heelt på bærtur da jeg hverken har noe erfaring med elbil eller kw og alle disse begrepene. Setter pris på at dere tar dere tid til å svare en uvitende kar!  :D

Bjoris

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 22. mars 2018, klokken 14:04
Takk for svar.

Men blir det ikke veldig urealistisk den SOC'en når forbruket stod på ca 18.5/100km og iløpet av 86km så er 55% av batteriet oppbrukt? Dersom jeg forstår elbil korrekt (noe det er stor sjanse jeg ikke gjør da dette er første elbilen jeg har hatt) så kan man jo regne på ca rekkevidde ved å ta 40 (strl på batteri) / 18.5 (forbruk) som blir 216 km, men når 86km fyker av 55% så kan vel ikke alt stemme?

Som nevnt i starten av innlegget, det kan hende jeg er heelt på bærtur da jeg hverken har noe erfaring med elbil eller kw og alle disse begrepene. Setter pris på at dere tar dere tid til å svare en uvitende kar!  :D

Du kan regne 2 km pr %, så er det riktig at etter 50% så faller den noe raskere, men erfaringen min og andre sin er at det er mer buffer på slutten. Reell SOC malt med LeafSpy har størst avvik på ca 15% i bilen, da var det 27% reelt. Helt need på null var vel forskjellgen under 10%...

Trekkoppbil

Det heter seg vel at man skal kjøre batteriet 10 sykluser før man måler kapasiteten, for at kapasiteten skal ta seg opp. Men jeg trur det har marginal betydning, og det er nok andre ting som betyr mye mer.
Topologi og vindretning kan gi store retningsforskjeller.
Litt ulik temperatur og kjørestil, og avstand til kjøretøy foran osv, har også mye å si.
Når det gjelder prosenter, så spørs det om du måler prosenter av kwt eller prosenter av AH. Det kan også være stor forskjell.

Pallesnekkern

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 22. mars 2018, klokken 14:04
Takk for svar.

Men blir det ikke veldig urealistisk den SOC'en når forbruket stod på ca 18.5/100km og iløpet av 86km så er 55% av batteriet oppbrukt? Dersom jeg forstår elbil korrekt (noe det er stor sjanse jeg ikke gjør da dette er første elbilen jeg har hatt) så kan man jo regne på ca rekkevidde ved å ta 40 (strl på batteri) / 18.5 (forbruk) som blir 216 km, men når 86km fyker av 55% så kan vel ikke alt stemme?

Som nevnt i starten av innlegget, det kan hende jeg er heelt på bærtur da jeg hverken har noe erfaring med elbil eller kw og alle disse begrepene. Setter pris på at dere tar dere tid til å svare en uvitende kar!  :D

Du er nok ikke på bærtur. Riktignok er Nissan litt sleipe og oppgir batteriet til 40 kW/t når den utnyttbare kapasiteten trolig er på rundt 35-36 kW/t. Forbruk på 18,5 skal da gi ca 190km rekkevidde, eller ca 95km på halvt batteri. Da burde du brukt ca 46% på 86km. Differansen forklares av en eller begge de 2 punktene jeg forklarte tidligere i denne tråden.

Beckern

En veldig viktig faktor for forbruket er sol/ikke sol i disse temperaturene. Med sol og 6 grader trenges knapt oppvarming i det hele tatt. Uten sol og 3 grader krever ganske mye effekt til varme. Er veiene våtere så vil det også bidra godt til økt forbruk.

Kenny427


Joltus


Beckern

Og mer kjøing. Fuktig luft og vann er svært gode kjølemedie, tørr luft er ikke.



Kenny427

Har ett lite spm til om noen gidder å prøve å forklare meg.

Jeg søkte opp WLTP målingene og fant denne lenken: https://insideevs.com/2018-nissan-leaf-got-range-ratings-in-wltp-cycle/

Her står det jo at man har 415km i by og 285km kombinert, noe som sikkert ikke er helt realistisk. Spørsmålet mitt dreier seg dog om forbruket som står på 19.4kWh/100km. Hvordan kan dette stemme overens dersom man bruker nesten 20kWh per 100km, blir ikke rekkevidden da med det forbruket 200km og ikke 285km+?

mdeekay

#13
Jeg tror i WLTP forbruken inkluderer også taper ved lading. Tapen er kanskje 10% ved hjemmelading.

Kenny427

Ser det står (with charging), hva betyr det i praksis? Jeg er som nevnt tidligere helt ny på alt dette så skjønner ikke alle betegnelsene. Det jeg ønsker å forstå er hvordan jeg kan beregne ca rekkevidde med forbruket jeg måler på drive computeren på bilen.

De kan vel ikke måle rekkevidden med laderstopp imellom?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA