Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Infomail fra Hyundai Norge til reservasjonsholdere

Startet av geear, onsdag 21. mars 2018, klokken 21:53

« forrige - neste »

geear

Jeg har egentlig ikke fulgt så mye med på Kona ettersom jeg er mer interessert i Niro, men fikk mail fra Hyundai nå nettopp. Ryddig mail forøvrig!

SitatKjære KONA-interessent,

Bestilling av helt nye Hyundai KONA electric rykker stadig nærmere, og vi ønsker å holde dere oppdatert på alt vi vet. Priser venter vi fortsatt i spenning på, men vi kan i dag presentere de norske utstyrsnivåene.

Vi har nå rekordmange interessenter for KONA electric. Det er til nå delt ut over 20.000 kønumre, og for å følge opp og ivareta disse på best mulig måte har vi besluttet å avslutte muligheten til å sette seg på reservasjonslisten for å få tildelt kønummer.

Pris

Basert på den informasjonen vi tidligere hadde tilgjengelig har vi forespeilet at pris ville bli klart i løpet av første kvartal 2018, men vi må dessverre erkjenne at vi ikke vil være i stand til å innfri på dette. Dette gjelder hele Europa, og vi ønsker å avkrefte eventuelle spekulasjoner om at Hyundai Motor Norway holder igjen prisene med overlegg. Vi ønsker å slippe priser så snart som overhodet mulig, men må dessverre forholde oss til utsettelser fra vårt hovedkontor i Seoul.

Når det er sagt, vil ikke dette ha noen innvirkning på når vi får bestilt biler, og dermed når de første kundebilene ankommer Norge. Vi vil imidlertid oppfordre interessenter som ønsker å inngå kontrakt om å tenke på hvilket utstyr og farge man ønsker allerede nå.

Bestilling av bil

Straks prisene er klare, vil vi informere alle våre interessenter om dette. Da vil vi også åpne vår bestillingsportal på www.kona.no. Denne portalen er kun åpen for de som har et kønummer, og den vil være åpen i en begrenset tidsperiode. Mer informasjon om dette kommer når vi publiserer prisene. Vi vil informere om at det kun vil være mulig å bestille én bil per registrerte epostadresse. Dette gjør vi for å sørge for at flest mulig kunder får bil, raskest mulig. Dersom du har flere kønummer registrert på samme epostadresse, vil det laveste kønummeret være gjeldende.

Leveringssituasjon

Produksjonen av KONA electric starter i april, og de første kundebilene ankommer i juli. Deretter følger leveringer hver måned.

Dersom du står på interessentlisten i dag, vil det være overveiende sannsynlig at du mottar bil senest i løpet av 2019. Det er viktig å poengtere at dette er avhengig av at antallet kontrakter som inngås er i tråd med våre anslag. Vi forventer ikke at alle 20.000 interessenter vil bestille bil. Når det er sagt, vil svært mange kunder få sine biler allerede i løpet av sommeren og høsten 2018. Etter at bestillingsperioden for alle med kønummer er over, vil vi kunne anslå leveringstiden mer nøyaktig for hver enkelt kunde.

Utstyr og spesifikasjoner for Norge

Vi har besluttet kun å tilby KONA electric med den største batteripakken og motoren i Norge. Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP), kraftig elmotor på 204 hk og et stort litium-ion polymerbatteri på 64 kWt bringer KONA electric en helt ny generasjon av fullelektrisk mobilitet til kundene. Med en meget avansert drivlinje, et raffinert chassis og solide crossover-egenskaper byr KONA electric på det norske kunder ønsker – krysningen mellom elbil med lang rekkevidde og SUV.

Årsaken til at vi kun tilbyr den største drivlinjen i KONA electric er knyttet til forventet etterspørsel i markedet og at vi ønsker å strømlinjeforme produksjons- og kjøpsprosessen. Hyundai har allerede et svært godt alternativ i segmentet for elbiler med middels rekkevidde gjennom vår prisvinnende IONIQ electric. Dette er en modell som hevder seg, selv mot alle de nyeste konkurrentene på markedet, og det er en bil som fortsatt er blant de aller best utstyrte i nær sagt alle elbilsegmenter.

Vi har tatt lærdom av etterspørselen etter IONIQ electric, og ønsker å tilby et så enkelt og kundevennlig modellutvalg som overhodet mulig. For IONIQ velger svært mange en fullutstyrt versjon med skinninteriør. Dermed gjør vi valgene for deg som kunde logiske, enkle og forståelige i helt nye KONA electric ved kun å tilby bilen i ett fullutstyrt utstyrsnivå; KONA electric Teknikk. Det eneste man trenger å avgjøre er om man i tillegg ønsker skinninteriør, eller kombinasjonen skinninteriør og soltak.

KONA electric Teknikk inneholder nær sagt alt utstyr som finnes tilgjengelig på moderne biler, og bilen inkluderer som standard blant annet:

    Head-up display med hastighet, navigasjon- og multimedieinformasjon
    SmartSense (Safety Pack) med FCA (Automatisk nødbrems, med fotgjengergjenkjenning)
    Frontkollisjonsvarsler
    Aktiv filholder
    Tretthetsvarsler
    Adaptiv smart cruise control
    Full-LED hovedlykter med automatisk fjernlysdimming
    Smart skiltleser
    Varmepumpe
    Batterivarmer
    Oppvarmet skinnratt
    Oppvarmede forseter
    Automatisk klimaanlegg med «Driver Only»-funksjon
    Blindsonevarsler

    10-veis elektrisk justerbare fører- og passasjerseter
    Ryggeradar for kryssende trafikk
    Parkeringssensorer foran og bak
    Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer
    8'' infotainment med Live Services, Android Auto og Apple CarPlay
    KRELL premium lydanlegg med 8 høyttalere inkludert subwoofer og ekstern forsterker
    Navigasjon med DAB+ radio og bluetooth handsfree
    Smart Key-nøkkeløs lås og start
    Trådløs lader til mobiltelefon
    Privacy glass (tonede ruter fra B-stolpen)
    Automatisk avblendbart innvendig speil
    Super Vision instrument display (7.0" TFT farge-LCD)
    17" aerodynamiske lettmetallfelg

I tillegg får bilen utstyr som smart regenerering, som ved hjelp av radarer automatisk bruker regenerering til å bremse og tilpasse bilens fart til trafikken foran.

Det eneste du trenger å velge i tillegg er altså om du vil ha:

    Skinninteriør med ventilerte forseter
    eller
    Skinninteriør med ventilerte forseter, kombinert med soltak

Biler med skinninteriør får i tillegg oppgradert dashbord med myke materialer og skinntrekk i dører, og biler med soltak får også LED interiørbelysning.

Med andre ord er KONA electric importert av Hyundai Motor Norway tilpasset norske kunders behov, med svært høyt utstyrsnivå som standard.

Fargevalg

KONA electric byr på en rekke spennende farger, som gir kundene muligheten for å sette sitt personlige preg på bilen. Dessverre må vi nå meddele at vi ikke kan tilby tak og speilhus i kontrastfarge. Grunnen til dette er at betydelige produksjonsbegrensninger vil gi uforsvarlig lange leveringstider på dette ekstrautstyret.

Dermed er det syv eksteriørfarger å velge mellom på helt nye KONA electric.

Når det gjelder interiørfarger, har vi valgt å tilby bilen med sort interiør i Norge uavhengig av om man velger standard setetrekk i stoff, eller oppgraderer til skinninteriør med ventilerte forseter. For ordens skyld vil vi informere om at interiørfargene Lime, Red og Orange fra KONA med bensinmotor ikke er tilgjengelige på KONA electric fra fabrikk.

Med vennlig hilsen

Hyundai Motor Norway

Merker meg at hengerfeste er utelukket, kun 64kWh i Norge (LiPo batteripakke), kun 1-fas lader (32A), 0-80% hurtiglading på 54 minutter (forutsatt 100kW lader), 80kg taklast og WLTP på 482km og NEDC på 546km.

Syns det er litt bortkastet at halve Norge skal kjøre rundt med større batteripakke enn de trenger, og skuffende med at det ikke blir hengerfeste, kun 1-fas AC og fortsatt ikke app-styring, men det blir spennende med pris. Kan jeg få den noen måneder før Niro så skal jeg ikke si at den er uaktuell.

e-curious

Hva innebærer "Live services"?

"8'' infotainment med Live Services, Android Auto og Apple CarPlay"

Thorbjørn Hellehaven

Og til alle dere som ikke synes det er viktig med hengerfeste. Dere rykker stadig fremover i køen. (men sier ikke fra meg plassen før jeg må)

Spajderman

Sitat fra: e-curious på onsdag 21. mars 2018, klokken 22:44
Hva innebærer "Live services"?

"8'' infotainment med Live Services, Android Auto og Apple CarPlay"

Antageligvis live trafikkinformasjon o.l. dersom du er tilkoblet wifi fra f.eks. mobiltelefon, slik som Ioniq.

tuono

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på torsdag 22. mars 2018, klokken 05:45
Og til alle dere som ikke synes det er viktig med hengerfeste. Dere rykker stadig fremover i køen. (men sier ikke fra meg plassen før jeg må)

Kos deg du, og utnytt tiden maksimalt. Vil bli et savn om alle dine spennende og interessante hengerfesteinnlegg skulle forsvinne.

PS: Om du trekker deg i dag, eller når kontraktsinvitasjonen kommer spiller absolutt ingen rolle for dem som er bak deg i køen.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg aner en hvis ironi fra de siste svarene, men turer avgårde like vel. Jeg kjører en (2015) eGolf til daglig, og det største savnet er tilhengerfeste, men ikke sterkt nok til at jeg velger hybrid eller fossil for daglig bruk.
Rekkevidden har sine begrensninger, men den duger, og oppleves ikke som grunn god nok til å bytte bil i dag.
I nær fremtid er det kun Kona og Niro, som jeg vurderer som mulige alternativ for min neste bil. Tilhengerfeste og pris er de eneste sjekkpunktene som ikke er besvart når jeg spør meg selv: Er det noen spesiell grunn til at jeg ikke skal bytte til denne bilen? (Vil jeg savne noen spesifikasjoner jeg har i dag?) Er det noen grunn til å bytte? (Får jeg noe keg savner?) Er prisen akseptabel? (Ca 300k, godt under 400k?)

Goggen123

Ja det er mange vanskelige spørsmål og dilemmaer vi har, i Verdens Rikeste Land  :D

HCO

Nå synes jeg det begynner å bli litt lavmål på en del av innleggene her. Skal de som faktisk har noe å bidra med mobbes vekk fordi det ikke er "lov" å diskutere hengerfeste, takboksfeste og bakseteplass?

Ikke alle ønsker å begrense elbilbruken til de 20 daglige kilometerene til og fra kontoret, og det er stort sett de ovennevnte tingene, i tillegg til rekkevidde, som mange anser som hindre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Synes dessverre at diskusjonene har utviklet seg til mye sarkasme, skittkasting og usakligheter i mange tråder den siste tida. Se bare på nivået på diskusjoner i Audi-delen av forumet. Dette gjelder som oftest bidrag fra begge sider i en diskusjon. Ofte blir det mye person og lite sak, og mange totalt unødvendige og overflødige poster som gjør at de postene med nyttig informasjon forsvinner i mengden.

Når det gjelder informasjon fra Hyundai angående spesifikasjoner på Kona, så synes jeg de har vært ryddige og tydelige. Det må likevel være mulig for de som er skuffet over mangel på tofarge eksteriør, mangel på lyst interiør, de som ønsker 40 kWt batteri osv. å gi uttrykk for det uten å bli utsatt for sarkastiske tilsvar.

Det er lov å tenke før man poster...

Gleder meg til å følge med på informasjonen om Kona (og andre elbiler) framover også, selv om jeg ikke er i markedet for ny bil nå. Håper også at de som vurderer overgang til elbil generelt og Kona spesielt vil finne elbilforum nyttig. Forumet betydde mye for meg da jeg begynte å vurdere kjøp selv for noen år siden, og selv om jeg sikkert hadde en del dumme/selvsagte spørsmål var det ingen sarkasme eller mobbing å spore. Håper nye forumbrukere også får lov å oppleve det framover. Det er nok lavpannede kommentarer i kommentarfelten på broom, nettavisen osv., så vi kan vel prøve å holde en litt mer seriøs tone her på elbilforum.

Dette er ikke tenkt som kritikk av enkeltinnlegg/personer på forumet, og har ikke til hensikt at noen skal "føle seg truffet" eller såret.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"


Balrog

Det kan vel tenkes at noen blir lettere oppgitt når enkelte brukere kan avlevere dusinvis med tilnærmet likelydende innlegg i flere tråder om for eksempel hengerfeste. Så forsøker de kanskje på en lett ironisk måte å antyde at det kanskje holder. Noen særlig effekt på slike innlegg har det åpenbart ikke, så det er vel neppe noen som ligger søvnløs om nettene på grunn av krenkelser. Og det er jo bra.

Hva om man for enkelhets skyld deler elbilforumet i to: Et for elbiler med hengerfeste (Tesla model X) og et for elbiler uten hengerfeste (alle de andre)? Da blir det lettere å finne fram.

Jepp, jeg har hengerfeste på Nissan Leaf. Og nei det er ikke godkjent for å trekke tilhenger. Har jeg hatt bruk for hengerfestet? Vel - nei. Skal jeg først kjøre enorme mengder skrot eller møbler leier jeg heller en varebil/container, ettersom jeg uansett måtte leie henger. Byggematerialer får man lett levert hjem. Båten er i opplag på båthavna. Når det gjelder campingvogn henviser jeg til 23 sesonger med Top Gear. Eventuelt kan man jo få seg en venn som har bil med hengerfeste.

On topic Infomail: Jeg synes det er mer enn merkelig at det ikke kan så mye som antydes et prisleie for Kona, eller noe om forventede leveranser av bilen i 2018 ennå. Ut over det var infomailen meget bra, selv om jeg i likhet med andre her tror Hyundai bommer litt ift. kun å levere en batteripakke, med mindre de allerede vet at prisdifferansen vil være såpass liten at få vil velge liten pakke. Hyundai regner vel på at de som kjøper lite batteri nå vil være de som mest sannsynlig kjøper ny elbil innen 3-5 år?

Med kønummer rundt 5000 på Kona virker det som jeg får levert Model 3 omtrent samtidig ("tidlig 2019") som Kona. Uansett om flere titalls forumbrukere truer med å trekke bestillingen sin om bilen leveres uten hengerfeste. I min verden er pris og leveringstid på doningen det viktigste. Det kan jo virke som Hyundai ikke kommer til å være prispressere, ettersom man ikke en gang kan antyde at "prisen vil være meget konkurransedyktig". Lang køliste gir dem dessverre heller ingen grunn til å lagge seg lavt i pris, selv om de nok vet at det er mange på epostlisten som ikke er reelle kjøpere. (Jeg frykter at det er mange som forsøker seg på en Ampera-e: Kjøpe med lavt kønummer og legge ut bilen på finn.no dagen etterpå med noen titusener i påslag) De sterkeste salgsargumentene for Kona blir da stort batteri i liten bil og 7 års garanti. Hmm...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

trykkertor

Sitat fra: Balrog på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:54
Det kan vel tenkes at noen blir lettere oppgitt når enkelte brukere kan avlevere dusinvis med tilnærmet likelydende innlegg i flere tråder om for eksempel hengerfeste........

Hva om man for enkelhets skyld deler elbilforumet i to: Et for elbiler med hengerfeste (Tesla model X) og et for elbiler uten hengerfeste (alle de andre)? Da blir det lettere å finne fram.

Takk. Jeg er hjertens enig.
Det er noen "få" her inne som skriker høyt om hengerfeste og hvordan de er helt avhengig av hengerfeste.
På en slik måte at de enkelte ganger fremstår som at bil uten hengerfeste er ikke noe man kan leve med.
Fint det, finn bil med hengerfeste og kom videre i livet. (Ja, jeg forstår de håper og ønsker feste. Men de har ikke skjønt bildet enda med at ingen tør være prøvekanin for hengerfestet på små elbiler, med risiko for store tilbakekallinger, søksmål og what not.)

Jeg også tror det er mange som vil prøve å flippe Kona og Niro etter det vi så med Ampera-e og Ioniq.
Selv har jeg rimelig lave numre på disse bilene, og kunne selv tenke meg å flippe dem, hvis jeg ikke skal beholde de. Men klart, hvis en måned etter Kona-leveransene ser 50-100 biler på finn, og det fylles på med flippere månedlig, så kollapser det markedet fort.
Det skjedde ikke med Ampera-e, da det er så få leveranser på den modellen at det fortsatt kan virke gunstig å parallellimportere Bolt-utgaven.
Det tror jeg neppe vil være aktuelt med Kona og Niro.
Men det gjenstår å se om Hyundai faktisk vil levere kvantitet. Det ble jo aldri noe kvantitet på Ioniq, og hvis Hyundai vil ta en Opel, så priser de bilen høyt. Så høyt at de tjener godt på de få bilene som blir levet, og mange faller fra i køen.
Det jeg synes er rart om Kona-prisen er at vi har ikke noen forutsetning for å gjette prisen.
Det kan svinge fra 299.000,- til 399.000,- Altså en forskjell på hele 33%.
Så må vi se hvor Hyundai legger seg. Om de vil ut med en folke-elbil til massene, eller legge seg opp i prisnivå og fortsatt pushe ICE- og hybrider.

Trond.m

#12
Sitat fra: Balrog på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:54
De sterkeste salgsargumentene for Kona blir da stort batteri i liten bil og 7 års garanti. Hmm...
Det er vel lenge siden Hyundai sluttet å gi 7 års garanti på hele bilen ? Det er det bare Kia som har. Ampera-e er faktisk den som har best elbil garanti. De gir 8 års garanti på hele det elektriske drivverket og ikke bare batteriet, men det hjelper jo ikke når de ikke leverer  ;)

https://www.hyundai.no/a-eie-en-hyundai/garanti/

elekTrond

Bare for å få det meislet ned i flyktig elbilforum-sten ... mtp.  Hjelp - gammel service avtaleModel S forumet her forleden dag:

Sitat fra: https://www.hyundai.no/a-eie-en-hyundai/garanti/
Garanti
Alle Hyundai personbiler og varebiler selges med en av markedets beste nybilgarantier.

       
  • Publisert: 22.11.17           
Hyundai tilbyr sine kunder* fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato. Vi har også gleden av å tilby markedets beste garanti på fremdriftsbatteriet på våre batterielektriske biler: åtte år eller 200 000 km (avhengig av hva som inntreffer først). Garantien gjelder alle nye Hyundai personbiler og varebiler solgt av det offisielle Hyundai nettverket i Europa**.Ved normal bruk og oppfølging av serviceprogrammet vil garantien dekke feil eller mangler som kan tilbakeføres til produksjonsfeil eller feil i produksjonsmaterialer, med unntak av service- og slitedeler.Hyundais garantiprogram er et uttrykk for Hyundais kvalitetsprodukter. Garantien gjelder også hvis bilen skifter eier.* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg.** med Europa menes EU/EØS og Sveits.
       Fem år – ubegrenset kjørelengde      Åtte års garanti på fremdriftsbatteriet
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA