Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra motorvarmer med 10A (8,5A) Schuko lader

Startet av chpl, tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:55

« forrige - neste »

chpl

Bor i borretslag/sameie og har motorvarmer på begge parkeringsplassene mine. På hele motorvarmernettet er det totalt tre elbiler og tre andre biler som bruker bruker motorvarmer. Det er en trefaset 16A kurs som leverer til hele opplegget. Jeg har to av elbilene og lader kun den ene hjemme da jeg ikke vil "sprenge nettet". Betaler da for strømmen jeg tar .

Men vil ikke lading fra en hjemmelader tilsvare motorvarming av en bil? Så med andre ord, ettersom dette anlegget er dimensjonert for 8 motorvarmerstolper med to stikk i hver stolpe, så vil det gå greit å lade tre biler der samtidig som tre andre bruker motorvarmer?

Elmo

Motorvamere er vel sjelden mere enn 500w, og ofte er motorvarmer-stikk sikret med 7A el 8A sikring - så svaret på første spørsmål (vil ikke lading fra en hjemmelader tilsvare motorvarming av en bil?) er nok NEI.
Siden motorvarmer-opplegg sjelden er av nyere dato så antar jeg 3-fas'n er IT-nett (hvilket innebærer at du ikke kan dra 16A i hver av de 3 fasene samtidig).
For å kunne vite hvor mye du kan dra i ladestrøm på ett ulike stikk samtidig så må du jo også finne ut hvilke stolper som er på samme fase.

Hvis 3 elbiler lader på hver sin kurs, og 3 motorvamere brukes i tillegg så bør det gå greit, forutsatt at elbilene lader på maks 10A og motorvarmerene også er fordelt på hver sin kurs. En annen fordeling, eller hvis en av bilene bruker kupevarmer i tillegg vil nok skape problemer.
Men, hvis elbiene lader fra ettermiddagen, og motorvamerene går på timer fra kl. 5-6 om morningen så er jo straks sikkerhetsmarginen større. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA