Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AMS - timebasert avlesning først i 2021 (Follo)

Startet av HCO, tirsdag 20. mars 2018, klokken 10:32

« forrige - neste »

HCO

Jeg fikk installert AMS-måler allerede for et år siden, i mars 2017. Jeg ser av fakturaene at jeg fortsatt blir avregnet på "gamlemåten" (JIP), så jeg ringte i dag Norgesnett for å sjekke muligheten for timesavregning. Jeg fikk da beskjed om at det sannsynligvis ikke kan skje hos oss før i 2021.

I mellomtiden har jeg dermed null økonomisk incentiv for å bidra til effektutjevning ved å f.eks. lade elbilene om natten. Samtidig får jeg høyere strømregninger nå, enn bare overgangen til elbil burde tilsi. Så jeg har antakelig hatt en "snill" måler før byttet, slik mange andre også har erfart.

Kjenner jeg angrer litt nå på at jeg ikke tok på meg aluminiumsfolie-hatten i 2017 for å få utsatt installasjon av AMS-måler lengst mulig...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Ketill Jacobsen

Sitat fra: HCO på tirsdag 20. mars 2018, klokken 10:32
Jeg fikk installert AMS-måler allerede for et år siden, i mars 2017. Jeg ser av fakturaene at jeg fortsatt blir avregnet på "gamlemåten" (JIP), så jeg ringte i dag Norgesnett for å sjekke muligheten for timesavregning. Jeg fikk da beskjed om at det sannsynligvis ikke kan skje hos oss før i 2021.

I mellomtiden har jeg dermed null økonomisk incentiv for å bidra til effektutjevning ved å f.eks. lade elbilene om natten. Samtidig får jeg høyere strømregninger nå, enn bare overgangen til elbil burde tilsi. Så jeg har antakelig hatt en "snill" måler før byttet, slik mange andre også har erfart.

Kjenner jeg angrer litt nå på at jeg ikke tok på meg aluminiumsfolie-hatten i 2017 for å få utsatt installasjon av AMS-måler lengst mulig...

Dersom du har "spot"-avtale og AMS så blir du avregnet med markedsprisen time for time for selve strømmen. Veldig få netteiere har effekttariffer (formen for tariff er under heftig diskusjon) som gjelder i dag. Det var allerede bestemt for flere år siden at nye nettariffer skal rulles ut i full bredde i 2021.

HCO

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 13:20
Dersom du har "spot"-avtale og AMS så blir du avregnet med markedsprisen time for time for selve strømmen.
Nei, jeg blir ikke det, det er det som er bakgrunnen for innlegget mitt.

Jeg har spot-avtale (hos Gudbrandsdal Energi, uten at det har noen betydning). Imidlertid baseres ikke time-periodiseringen på reelt forbruk innenfor hver time av døgnet men derimot på JIP (normalisert forbruk basert på områdets forbruksmønster) fordi Norgesnett ikke har aktivert timesrapportering. Den eneste forskjellen fra før AMS, er at måleren min rapporterer automatisk (og oftere).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Ketill Jacobsen

Sitat fra: HCO på tirsdag 20. mars 2018, klokken 14:09
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 13:20
Dersom du har "spot"-avtale og AMS så blir du avregnet med markedsprisen time for time for selve strømmen.
Nei, jeg blir ikke det, det er det som er bakgrunnen for innlegget mitt.

Jeg har spot-avtale (hos Gudbrandsdal Energi, uten at det har noen betydning). Imidlertid baseres ikke time-periodiseringen på reelt forbruk innenfor hver time av døgnet men derimot på JIP (normalisert forbruk basert på områdets forbruksmønster) fordi Norgesnett ikke har aktivert timesrapportering. Den eneste forskjellen fra før AMS, er at måleren min rapporterer automatisk (og oftere).

Slik jeg forstår deg har Norgesnett installert AMS men lar være å sende timesforbruket til Gudbrandsdal Energi. Gudbrandsdal Energi (som jeg har) oppgir på sine nettsider at de bruker timesforbruket til beregning av strømregningen så sant de får det (timesforbruket) fra netteier. Om de ikke får det, brukes JIP.

HCO

Det stemmer.

Dermed tar det (minst) 4 år fra jeg fikk installert AMS (Q1 2017) til jeg kan spare noen øre på å lade elbilene om natten eller på annen måte bidra til effektutjevning (f.eks. ved å installere Tibber).

Dette mener jeg er underkommunisert, jeg har iallefall ikke på noe tidspunkt oppfattet at det skulle ta så lang tid før man fikk noen nytteverdi av AMS.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jamez

Bidra til effektutjevning kan du jo selv om AMS-måleren bare står til pynt enn så lenge.

Slik jeg har forstått det er det dog størst sjanse for at man benytter importert strøm hvis man lader om natta - siden vannkraften lettere kan kjøres opp til effekttoppene, mens kull- og atomkraftverkene produserer strøm også når våre naboland ikke trenger strømmen.

konklusjonen er vel egentlig: lad når det passer deg og med så lav effekt som du har tid til siden det er mest brannsikkert.
...og skal du tjene noen øre nå er det lurt om bilen lader fram til du du skal kjøre slik at temperaturen på batteriene er litt høyere når du kjører ivei.

Fanafjord

Jeg har spotprisavtale hos Norges Energi og etter at jeg fikk AMS måler lurte jeg om jeg kunne billigere strøm om natten. Siste uke spurte jeg de om de timeavregner spotprisen.

Svar fra Norges Energi: "Spot prisen endrer seg fra time til time, så fakturerer vi for ett gjennomsnitt av denne prisen i løpet av hele måneden. Det vil altså ikke ha noen betydning når på døgnet du bruker strøm."

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Fanafjord på tirsdag 20. mars 2018, klokken 15:22
Jeg har spotprisavtale hos Norges Energi og etter at jeg fikk AMS måler lurte jeg om jeg kunne billigere strøm om natten. Siste uke spurte jeg de om de timeavregner spotprisen.

Svar fra Norges Energi: "Spot prisen endrer seg fra time til time, så fakturerer vi for ett gjennomsnitt av denne prisen i løpet av hele måneden. Det vil altså ikke ha noen betydning når på døgnet du bruker strøm."

Hvis dette er tilfelle, så kan en lure på hva som var hensikten med å installere de kostbare AMS-målerne. Dersom alle ble pålagt å rapportere strømforbruk per måned per sms, så finnes det ikke noen billigere måte å rapportere på (så fremt sms'ene blir lest maskinelt/automatisk. Med de rare utspill bransjen kommer med vedrørende effekttariffer, så kan begynne å tro både det ene og det andre!).

Fikk nettopp e-post fra Gudbrandsdal Energi der de tvert avviser nye effekttariffer. De vil beholde dagens modell (fast pluss pris per kWh). De viser til at kortvarig bruk av høy effekt bare unntaksvis er et problem i Norge (ekstra kalde dager). Videre henviser de til at erfaring med effekttariffer er at de ikke påvirker kundene i særlig grad til å løse problemet med sprengt nettkapasitet.

Trekkoppbil

#8
Sitat fra: HCO på tirsdag 20. mars 2018, klokken 10:32
Kjenner jeg angrer litt nå på at jeg ikke tok på meg aluminiumsfolie-hatten i 2017 for å få utsatt installasjon av AMS-måler lengst mulig...
Det kan du like godt gjøre.
Nytten for oss forbrukere, kunne ha vært timesavlesning.
Men poenget med AMS, ser ikke ut til å være faktureringsgrunnlag. Fakturering skjer stort sett som i gamle dager.

Det er nok datainnsamling ellers, som er motivasjonsfaktoren.

De store vellykka selskapene i nyere tid, har slått seg opp på spionvare og innsamling av data om kundene. Se på Google, Amazon og Facebook mm. Ledere lærer at stordata er veien til sukess, og mange bedrifter satster på kundekort og innloggingsmetoder der man har oversikt over forbrukerene.

E-verkenes metode for å studere forbrukeradferd, er AMS.  Med AMS i hjemmene kan e-verkene regne seg fram til hva slags medisinske apparater hver enkelt abonnent bruker, og man kan regne seg fram til når forbrukeren lader bilen, og gjør andre aktiviteter, og hvilke perioder det er beboere hjemme etc.
AMS sender langt mer data enn det timesavlesning skulle tilsi. Jeg har lest at radiosenderene er på 0,5W, og at det er stadige sterke impulser. Jeg såg en gang grafer over sendereffekten fra en AMS-måler og mobiltelefoner som er i dvale om natta, og det kunne se ut som at AMS sende i størrelsesorden 100 ganger sterkere signaler enn mobiltelefonen. Enkelte hus vil relaye trafikk fra nabolaget, så det blir mye høyere effekter.

Når prisen pr kwt blir et par øre høyere grunnet AMS, kan man lempe kostnaden over på forbrukeren, og når det er politisk bestemt at kundene skal overvåkes uansett om de vil eller ikke, så har man gjort allt etter læreboka.

Chris Neumann Ruud

Det er vel ikke alle som hverken har støtte for eller benytter seg av kontinuerlig avregning med dertil genererte tarifflinjer i systemet sitt. Da vil det ikke ha så mye å si at nettleverandør sender timesverdier, når kraftleverandør ikke har støtte for å behandle disse i sitt system.
Samtidig vil jo også nettleverandør da også ikke generere ordrelinjer per time, men også da bare for et annet intervall. Samme for LOS som for Gudbrandsdal.

Det er vel ikke noen hemmelighet at det er nyttig for nettselskapene mtp utbygging å få mer nøyaktig data enn hva den nærmeste trafo klarer å gjette seg frem til.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

AppleKnocker

Sitat fra: jamez på tirsdag 20. mars 2018, klokken 15:21
konklusjonen er vel egentlig: lad når det passer deg og med så lav effekt som du har tid til siden det er mest brannsikkert.
På hvilken måte er det mer brannsikkert å lade med lavest mulig effekt?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øystein16

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 20. mars 2018, klokken 18:21
Når prisen pr kwt blir et par øre høyere grunnet AMS, kan man lempe kostnaden over på forbrukeren, og når det er politisk bestemt at kundene skal overvåkes uansett om de vil eller ikke, så har man gjort allt etter læreboka.
Der er og mange private arbeidsplassar i samfunnet som er basert på kontroll av kundar. Har du eksempel på verksemder som ikkje har kundekontroll er du god...



arthur

Strømmålere har vel uansett ikke et evig liv så mange strømmålere måtte ha vært byttet ut uansett og trolig vil det være en administrativ besparelse at måling foregår automatisk heller enn som i dag. I sum tror jeg med andre ord at prisen på nettleie ikke går opp målbart grunnet disse nye målerne.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jamez

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. mars 2018, klokken 19:27
På hvilken måte er det mer brannsikkert å lade med lavest mulig effekt?

Lavere effekt betyr mindre strømtrekk som betyr mindre fare for varmgang.
Har du kjent på en schukoplugg som har blitt belastet med 3600w?
Den blir varm. Og er stikkontakten i dårlig nok stand (høy motstand).
Selvsagt med riktig dimensjonerte kabler og en god ladestasjon er man sikrere. Men lavere effekt er alltid enda sikrere.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tirsdag 20. mars 2018, klokken 21:52
Strømmålere har vel uansett ikke et evig liv så mange strømmålere måtte ha vært byttet ut uansett og trolig vil det være en administrativ besparelse at måling foregår automatisk heller enn som i dag. I sum tror jeg med andre ord at prisen på nettleie ikke går opp målbart grunnet disse nye målerne.

Allerede nå ser det ut som at bransjen ikke klarer å bruke data de får (basert på innlegg her). Foreløpige kostnader for AMS-målere vil kanskje bare være første avdrag på en evig utgift på software og systemer til å takle dagens data og fremtidens duppeditter styrt av netteierne for å rette på elendighet påført oss av idiotiske effekttariffer. Dette er verste utsikter og jeg håper jeg tar feil. Ellers planlegges av en eller annen grunn investeringer i lokalnettet på 40 milliarder kroner frem til 2025 til tross for minimal økning i strømbruk i husholdningene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA