Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lite info/erfaringsdeling om Smart ForFour - dårlig bil?

Startet av grenness, mandag 19. mars 2018, klokken 12:40

« forrige - neste »

grenness

Hei.
Ny på forumet, og jomfru når det gjelder elbil (bortsett fra venner og familie som har tatt steget).


Vi, dvs jeg, ser på en ny (men gjerne brukt) elbil som vår nr 2/lokaltur-bil (vi har en nokså ny Skoda Superb stv diesel for familieturer til fjells etc.).


For å cut to the chase: Smart ForFour dukker opp som et prisgunstig alternativ på helt ny elbil, men jeg finner lite info i forumene her inne eller på nettet generelt.
Jeg mener å ha lest at den mangler "full" hurtigladerstøtte, men jeg finner ikke tilbake til info om dette.


Er det noen som har gjort en grundig vurdering av disse bilene, som de vil dele med meg?


Hilsen
Christopher


PS. trøbbel med å oppdatere signaturen i profilen min her, men bor på Jar i Bærum

Jeronan

#1
Hi,

If you look at the data here, then it seems indeed it only has AC charging with a max. charge speed of 4,6kWh:

https://www.smart.com/no/no/index/smart-forfour-electric-drive-453/technical-data.html

So it does indeed not seem to have fast charging, but as it has a very small 17kWh battery pack, this small car is cleary targeted as a pure short distance city car, where you just charge on public Kommune spots, work and at home.

You can probably expect around 50 km range on very cold winter days, since there is no mention of thermal management, heat pump, etc.

EDIT: Hmmm the brochure actually indicates it can AC semi-fast charge up to 22kW.
https://www.smart.com/content/dam/smart/NO/pdf/download-center/smart_ElectricDrive_brosjyre_oktober_2017.pdf
It still doesn't mention anything regarding thermal management of the battery nor any warmepumpe, other than optional seat heating in the winter package. That is a bit disappointing, since that really affects range in winter.

It looks like a really nice little EV though. So if it's primarily for daily commutes and short trips and you don't have more than 50km average round trip, you should be fine even in winter.
Though I would like to see actual range tests of this car to be absolutely sure, as range indications by car manufacturers are always way too optimistic.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Just edited above post, since the Brochure mentions semi-fast charging at 22kW.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

goggo

Elbilforeningen har to artikler om bilen.
https://elbil.no/test-av-smart-forfour-rekkevidde-pa-gamlematen/
https://elbil.no/elbil/smart-forfour-electric-drive/

Hvis den nå kan leveres med 22 KW ladehastighet så er jo det er forbedring, men da bør den jammen være billig også. Selv om du sier den skal brukes som en nr 2 bil så kan jeg ikke forstå at noen vil kjøpe en bil som ikke har hurtiglading, når det finnes gode alternativer med hurtiglading eller semihurtiglading i samme prisklasse.

Det er vel ikke uten grunn at den ligger nesten nederst på salgsstatistikken, med kun 12 biler solgt i Norge så langt i år:
http://elbilstatistikk.no/?sort=3


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Jeronan

#4
Sitat fra: goggo på mandag 19. mars 2018, klokken 13:18
Elbilforeningen har to artikler om bilen.
https://elbil.no/test-av-smart-forfour-rekkevidde-pa-gamlematen/
https://elbil.no/elbil/smart-forfour-electric-drive/

Hvis den nå kan leveres med 22 KW ladehastighet så er jo det er forbedring, men da bør den jammen være billig også. Selv om du sier den skal brukes som en nr 2 bil så kan jeg ikke forstå at noen vil kjøpe en bil som ikke har hurtiglading, når det finnes gode alternativer med hurtiglading eller semihurtiglading i samme prisklasse.

Det er vel ikke uten grunn at den ligger nesten nederst på salgsstatistikken, med kun 12 biler solgt i Norge så langt i år:
http://elbilstatistikk.no/?sort=3


mvh
Hugo

Biggest reason has to be the lack of any thermal management and heat pump. No excuse to not have that anymore anno 2018.
That means on very cold winter days, the Li-Ion battery will be stone cold and as result energy consumption will go through the roof and kill your range significantly.
Seeing the range estimate of 149km is based on the flawed and laughable NEDC standard, it will mean it has about 100km in summer and less than 50km in winter time (on very cold days you lucky to get 30km).

Seeing the price is around 190k NOK, you probably easily find a 2nd hand 33kWh Nissan Leaf Nordic version for just a little over 200k NOK. Which is a much more usable car, has a warmepumpe and 50kW DC fast charging.



NOTE: When we first bought our BMW i3 over a year ago and still having our Volvo V60. This nr.2 car suddenly became more and more our daily nr.1 car, since it had enough range ( over 200km in summer and slightly less on cold winter days ( 180-190km )), that our Volvo V60 was just dusting away in the car port in weekends.
The costs savings alone and not to mention the driving experience with an EV makes you not want to drive a ICE car anymore.  8)

Unless you really strained at a max budget of 200k NOK, why not just go that extra mile and buy the new 2018 Leaf?
Then your diesel can just happily dust away, for the occasional very long (holiday) trips and your new Nissan Leaf will be your nr.1 daily car, even shorter holiday trips will be very doable, since it can DC fast charge at 50kW.

If you drive the E18 daily, you will save a lot of money on bompenger alone. Offsetting the investment.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

grenness

Takk for innspill - jeg er enig i at rekkevidde og kuldeegenskaper ikke er helt optimalt på ForFour (selv for en nr. 2-bil), så jeg har den med i bakhodet men leter videre!


Skulle jeg ha valgt helt selv, så hadde jeg nok nå gått for en 2013/14 Leaf som vår "innstegsmodell" mens vi gjør oss mer kjent med det å eie elbil og å se på hva som dukker opp av nye modeller, men kona har satt ned foten pga utseende på den.
Kia Soul er et alternativ, virker å ha mange av de gode egenskapene som Leaf, men i og med at det virker som at bruktmarkedet er begrenset til 2015-modeller og nyere så må man ofte ut med såpass med penger at det dukker opp kliss nye biler som alternativ, f. eks. kampanjepriser på E-Up (selvom jeg synes den blir i minste laget).
Jeg så også en stund på Fiat 500e (altså California-modellen, ikke de gamle elektrifiserte), men den ser jo ikke ut til å ha bagasjeplass (eller bakseteplass?) i det hele tatt, omtrent, og der er det vel også så-som-så med hurtigladingsstøtte.
Brukt i3 og E-Golf er også kandidater, men jeg har kjørt en del i3 og synes de blir litt for go-cart (moro for små turer alene, slitsomt i lengden).


Men takk for innspill på ForFour, da vet jeg mer om svakhetene der.


By the way: er det noen som har satt opp en tabellarisk oversikt over elbiler som viser ikke bare rekkevidde, men også ting som batterikapasitet, ladekapasitet/-muligheter, litt på utstyrsfronten (app-styring, f. eks.) ?
Hvis ikke kommer jeg nok snart til å gjøre det ;-) Blir da et Google Spreadsheet så jeg kan dele det her inne for de som ønsker det.


Mvh
Christopher

Jeronan

#6
To get better advice it's actually nice to know what you're exactly looking for?

- What are you range requirements? If like to have a decent range (like 150km and up, even in winter time), then a car with either thermal battery management and/or at least a "warmepumpe" is a must.
- Would you like to use it on long(er) trips if possible? If yes, you definitely want a car with at least 50kW DC fast charge capabilities.
- What is your maximum budget? Bluntly said, this is the most important one as to what you can get.
- What kind of space requirements? Amount of passengers, trunk space, etc.  If you want some decent trunk space, a lot of the small EV's you can cross off your list.


If you want a good alround EV on a relatively low budget (below 300k NOK), then 2018 Nissan Leaf and 2018 Kia Soul are currently the best EV's you can buy in that budget range.
The Hyundai Ioniq is also a fantastic car for the price, but sadly it has a way too long wait time.

2nd hand market wise, you have a few more options, depending on the kind of range you looking for. Like older Kia Soul, e-Golf and 24 or 33kWh Leaf.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

grenness

Sitat fra: Jeronan på mandag 19. mars 2018, klokken 22:51
- What are you range requirements? If like to have a decent range (like 150km and up, even in winter time), then a car with either thermal battery management and/or at least a "warmepumpe" is a must.

Ja, jeg tenker som mange andre her, at å si at "vi trenger ikke mer enn 50km rekkevidde på vinteren, vi skal bare kjøre småturer" er dumt, fordi "småturer" for oss i og rundt Oslo fort kan bety at man skulle tatt elbilen til Gardermoen eller til venner på Ski eller i Drammen, og da er det dumt om man ikke kan bruke elbilen til slikt.

Sitat

- Would you like to use it on long(er) trips if possible? If yes, you definitely want a car with at least 50kW DC fast charge capabilities.

Enig.

Sitat
- What is your maximum budget? Bluntly said, this is the most important one as to what you can get.

Det er ikke slik at vi har et eget budsjett kun til dette... Hvis vi kan finne en bra bil for 120.000,- så betyr det et mindre innhugg i privatøkonomien, men vi kan strekke oss til rett over 200.000,-

Sitat
- What kind of space requirements? Amount of passengers, trunk space, etc.  If you want some decent trunk space, a lot of the small EV's you can cross off your list.

Bilen vi akkurat leverte inn etter 3 års leasingavtale, var en Citroën C1... En i utgangspunktet veldig liten bil, men likevel mulighet for 4 personer og noe bagasje (men ikke mye, selvsagt). Men bagasjerommet var stort nok til at vi kunne hente i barnehagen og presse en barnesykkel ned i bagasjerommet.

Sitat
If you want a good alround EV on a relatively low budget (below 300k NOK), then 2018 Nissan Leaf and 2018 Kia Soul are currently the best EV's you can buy in that budget range.
The Hyundai Ioniq is also a fantastic car for the price, but sadly it has a way too long wait time.

Hva er "feil" med E-Up? Sammenlignet med Leaf og Soul? Bortsett fra at jeg synes bilen ser veldig kjedelig ut...

Sitat
2nd hand market wise, you have a few more options, depending on the kind of range you looking for. Like older Kia Soul, e-Golf and 24 or 33kWh Leaf.

Jeronan

#8
When it comes to the VW e-Up, it hasn't been updated in a long time as far as I know and thus very little range. On par with the Smart ForFour.

VW updated the e-Golf last year, but sadly only ln the features front and not an increase in battery pack size.
Though still a nice EV, but like the Hyundai Ioniq, new orders have a ridiculous long wait time.
But 2nd hand you should be able to find some.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

manifold

Jeg har aldri kjørt Smart, men bruker e-up! daglig.

Som Smart har E-up! kort rekkevidde (i praksis 80-120 km, avhengig av temperatur og hastighet), men muligheten for hurtiglading gjør det mulig å bruke bilen også på lengre turer om man ikke har det for travelt. Har kjørt dagsetapper på opptil 400 kilometer noen få ganger, og det går fint - må i praksis ta tre ladestopp a 20 minutter på en slik tur.  Med Smart er det i praksis umulig om den bare kan lade 4,6kW. E-ups 40 kW hurtiglading gir i praksis dobbelt så rask lading som Smarts kommende 22kW.

Som bil nr. 2 er e-up! fin, om man aksepterer begrensningene i både størrelse og rekkevidde. Jeg har som sagt ikke kjørt Smart, men for meg er e-up være en vesentlig mer anvendelig bil, fordi den også kan brukes på en og annen langtur når den andre bilen av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA