Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bra innlegg i adressa om motvilje fra bedrift om lading på jobb

Startet av Burger, mandag 19. mars 2018, klokken 11:26

« forrige - neste »

Burger

https://www.adressa.no/meninger/kronikker/2018/03/19/Sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-ladet-elbilen-16299751.ece

Interessante er at de har hatt tilbud, men det har blitt slått av, og den 'indre kjerne' av parkering forbeholdt administrasjon har ledige kontakter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

goggo

Huff, dette var trist lesning. Er det virkelig kommuner/fylkeskommuner som ikke har kommet lengre enn dette, selv om vi nå skriver 2018?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

JorgenM

Synes artikkelen er merkelig... Mannen forventer å få lade på jobb? Seriøst?
Ikke rart mange hater oss elbilister... Slike artikler bare fyrer opp under dette :(

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Sitat fra: P85TMS på mandag 19. mars 2018, klokken 13:35
SitatJeg har en arbeidsvei på to ganger 60 km per dag. I 2014 byttet jeg ut min gamle dieselbil med elbil. Dermed ble jeg avhengig av strøm for å ha en driftsklar bil ved arbeidsdagens slutt.
Kjøpt bil som ikke klarer t/r jobb, og dette er arbeidsgivers problem fordi?

Fordi Norge som nasjon har et uttalt ønske om utfasing av fossilbiler før 2025. Hvis det offentlige, her representert ved fylkeskommunen, skal stikke kjepper i hjulene, bør noen der se seg om etter en ny jobb. Dette er ikke greitt !

Burger

Jorgen: Leser du artikkelen så sier han at ladetilbud forsvinner, han kan betale lading og slå på bom i morgen for elbil dersom det må til for å få lade. Dersom full bom så må han nok ut med 30-40k i året på den strekningen, kanskje halvparten når det blir bestemt.

Jeg synes han er nøktern, er villig til å ta sin del av kostnad og står fram med fullt navn, bilde og med arbeidsgiver.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

JorgenM

Vel, de enkle valgene for en normal person ville være å enten skaffe en elbil med lang nok rekkevidde eller ta kollektivt de dagene bilen hans ikke strekker til (pga vær, føre etc).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Burger

JorgenM: Les artikkelen ffs, han er bussjåfør som må være på jobb FØR bussene kjører. Litt avslørt der, og meningen kom før du orket å lese hele artikkelen? :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

JorgenM

Ikke alle er bussjåfør ;)
Tenkte mer på generell basis, derfor jeg skrev 'en normal person'.

For akkurat denne personen hadde det da passet bedre med lengre rekkevidde, evt. fossilbil.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Oddaa

Ser at han henviser til andre arbeidsgivere og tilrettelegging. Det er riktig at det finnes ladeplasser på NTNU, men det blir dyrt når det koster 28 kr pr time eller hva det nå er.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ingeniøren

Sitat fra: goggo på mandag 19. mars 2018, klokken 13:27
Huff, dette var trist lesning. Er det virkelig kommuner/fylkeskommuner som ikke har kommet lengre enn dette, selv om vi nå skriver 2018?

mvh
Hugo

Enig at det er trist, men redd stat og kommune er en versting her. Vi har tidligere hørt on Vegvesenets tilrettelegging...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Odda: Det er bare noen parkeringsplasser som er markert som "besøkende NTNU" som koster så mye pr time uansett biltype. De med medisinsk grunn kan parkere der gratis. Student og ansattparkering er gratis for elbil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Oddaa

Sitat fra: Burger på mandag 19. mars 2018, klokken 19:06
Odda: Det er bare noen parkeringsplasser som er markert som "besøkende NTNU" som koster så mye pr time uansett biltype. De med medisinsk grunn kan parkere der gratis. Student og ansattparkering er gratis for elbil.
Ja, men det er ikke lademuligheter på gratisplasser såvidt jeg vet? Det var vel tilrettelegging for lading dette handlet om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

TB

Godt skrive og reflektert artikkel. Typisk problemstilling i mange borettslag og arbeidsplasser.

Motorvarmerkontakter er ikkje dimensjonert for å lade elbiler. Det fungerer for eit lite antall, men ikkje når bilene blir mange.

Det ironiske er at desse anlegga for motorvarmer kunne bygges. Ofte uten at dei som brukte dei måtte dekke kostnaden for bygging og bruk. Om kroneverdien blir tatt hensyn til var prisen på eit slikt motorvarmer anlegg kosta gjerne like høg som eit moderne ladeanlegg.

Som forfatteren skriv, investering i anlegg for å lade sakte treng ikkje være så stor - ingen behov for hurtiglading. 6-8A pr bil er gjerne nok.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

THE

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 19. mars 2018, klokken 18:07
Sitat fra: goggo på mandag 19. mars 2018, klokken 13:27
Huff, dette var trist lesning. Er det virkelig kommuner/fylkeskommuner som ikke har kommet lengre enn dette, selv om vi nå skriver 2018?

mvh
Hugo

Enig at det er trist, men redd stat og kommune er en versting her. Vi har tidligere hørt on Vegvesenets tilrettelegging...
Jeg la inn noen poster om Vegvesenets manglende vilje til å legge til rette for elbillading for et par år siden.

I mellomtiden har det blitt etablert 4 stk. 16A type 2 ladestasjoner her jeg jobber. Vegdirektoratet har også ganske mange ladeplasser nå. Tror også det er kommet lading på en del andre kontorplasser.

Vegvesenet har også lagt til rette på en del nye rasteplasser o.l. slik at ladeoperatører kan sette opp hurtigladestasjoner.

Kommuner er nok litt "vanskelige" bl.a. pga. økonomi. Det koster både å sette opp ladestasjoner, og også å vedlikeholde dem. Mange kommuner har en anstrengt økonomi, og da må vi nok finne oss i at elbillading kommer lenger ned på prioriteringslista.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

keepitsimple

Driftansvarlig henta inn tilbud for lading på mitt jobb for et halv år siden, men tilbuden var altfor avanserte og dyre så da ble det inget..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA