Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jaguar/Tesla eller vente?

Startet av LittleHammer, søndag 18. mars 2018, klokken 20:32

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 20. mars 2018, klokken 21:41

Other EV's like the Nissan Leaf, BMW i3, etc solely rely on the heat pump to precondition/preheat the car.

I den grad dette er korrekt så er det kun fordi Nissan og BMW av en eller annen grunn har valgt å gjøre det slik og er absolutt irrelevant i en diskusjon rundt nytten av varmepumpe.

Det er vel tydelig for alle som har lest denne diskusjonen hvor utrolig subjektiv du fremstår. Du ha med all tydelighet demonstrert at ditt utgangspunkt er et nesten religiøst forhold til Tesla. Blir jo helt meningsløst å føre en saklig diskusjon med folk som mener at Tesla er bedre på alt. Grunnleggende fysikk og data direkte fra Tesla avfeies når det ikke bygger opp under dette barnslige behovet for underbygge at Tesla er det eneste saliggjørende.
Blir litt mye komiske Ali for mitt vedkommende.




Jeronan

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. mars 2018, klokken 22:14
På S75 - og enda mer X75 - er imidlertid rekkevidden kritisk lav for en rekke formål, herunder langturer i kaldt vær. Da er det selvsagt til stor hjelp med 5% rekkevidde. Det har jeg erfart selv ørti ganger.

Maybe with an X75 it's more problematic, since it's a huge car, but not with the S75D.

Like I said earlier, I just finished a 600 km trip today with average 155 Wh/km consumption.
I could have easily made it with just one 40 min stop at Vinstra, but I made an extra stop later, since I have slow charging at my destination and need some juice for a 200 km roundtrip for work tomorrow.
Temperatures varied between -3 and +2 degrees.

In winter holiday we did the same trip with -10 to -15 degrees and then we had an average 170 Wh/km.

A nice trick you can do on extremely cold days, is to set a nearby Supercharger as destination ( car will start preheating the battery) and do a quick 15 min pee stop. The Supercharger will heat up the battery pack quickly in those 15 mins and after that it's all smooth sailing with low energy consumption.
As when the battery is heated up, there is practically no difference between summer and winter.

On my normal daily commutes into Oslo ( 90 km roundtrip ), then it's a different matter, since the battery cannot reach optimal temperature due to heavy traffic and then energy consumption is anywhere from 190Wh/km to 240 Wh/km depending weather and road conditions.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Vi har biler med både med og uten varmepumpe. På noen biler med små batteri er det ett nødvendig men fordyrende og kompliserende onde. På biler med større batteri er det greit å slippe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

Som du kan lese i profilen min eier jeg en S85D, og selv om denne har noe mer rekkevidde enn S75D (har knapt tapt noe kapasitet på tre år), så hadde jeg i veldig mange situasjoner ønsket meg 5% mer rekkevidde på vinteren. Det hadde vært et klart pluss å ha det.

Jeronan

#64
@Tellus. I can more say the same of you! Since your continued snarky attacks on me, only reading what you want to read and refusing to accept counter arguments  from others that actually own said car and yet you seem to know everything better than us who drive these cars every single day.

So suit yourself and have a nice day. I'm done with you. :+1:

PS. And if you think Im a Tesla fanboy, then you clearly don't know me nor seen the critical posts of mine towards Tesla elsewhere in this Forum.
Even though I am very happy with the car, I have plenty critique on Tesla Norway and a very specific part in the Tesla organization.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. mars 2018, klokken 22:40Som du kan lese i profilen min eier jeg en S85D, og selv om denne har noe mer rekkevidde enn S75D (har knapt tapt noe kapasitet på tre år), så hadde jeg i veldig mange situasjoner ønsket meg 5% mer rekkevidde på vinteren. Det hadde vært et klart pluss å ha det.
Mer rekkevidde er alltids bedre. Men alt tyder på at en i-Pace vil som regel ha mindre rekkevidde enn en S85D, til tross for sin varmepumpe, så man trenger ikke hausse opp varmepumpen, akkurat.

Hvor mye koster en varmepumpe? Kanskje 500 USD?
Hvor mye koster 5 kWh ekstra? Kanskje 750 USD?

Hva ville du helst hatt?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Jeg hadde selvsagt foretrukket 5Kwh ekstra, men akkurat det er jo helt irrelevant for trådstarter og diskusjonen. At en 85D muligens har mer har heller ikke noe å si - trådstarter vurderer 75D.

Poenget er at de 5% økt rekkevidde som det ble antydet at varmepumpen til I-Pace gir i kalde temperaturer er veldig fint å ha.

THE

På Zoe Q210 var varmepumpe et absolutt krav.

Bakdelen med varmepumpe er støy, og på X100D er jeg veldig glad for at det ikke er varmepumpe pga. helt lydløs forvaring rett utenfor soveromsvinduet kl 05:30 om morgenen. Merforbruk pga mangel av varmepumpe er nok merkbart, men riktige dekk og kjørestil vil nok redusere forbruk minst like mye som varmepumpe. Hadde varmepumpe vært en opsjon på Tesla ville jeg ikke betalt for det på X100D. X75D har for knapp rekkevidde til mitt bruk uansett varmepumpe eller ei.

Om jeg vurderte iPace eller eTron, så ville ikke varmepumpe vært avgjørende for kjøp. Hadde bilen ellers passet mine behov, så hadde jeg kjøpt uavhengig av metode for kupeoppvarming/kjøling.




Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arnkl

Eg trur ikkje ein Model S/X hadde hatt særleg nytte av varmepumpe for å auke rekkevidda. Sidan desse bilane brukar overskotsvarme frå batteri, motor og inverter til å varme opp kupéen så vil den på langtur i dei fleste tilfelle få nok "gratis" varme, og har lite behov for å bruke ekstra energi frå batteriet til opppvarming.

Eg køyrde opp vestlandkysten i vinterferien med temperaturar på rundt -10 grader, og forbruket låg i underkant av 200 Wh/km. Om sommaren kan eg nok køyre på 170-180 Wh/km, men auka luftmotstand på grunn av tettare luft kan nok forklare ein god del av differansen.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Vind

#69
Sitat fra: arnkl på onsdag 21. mars 2018, klokken 09:55
Eg trur ikkje ein Model S/X hadde hatt særleg nytte av varmepumpe for å auke rekkevidda. Sidan desse bilane brukar overskotsvarme frå batteri, motor og inverter til å varme opp kupéen så vil den på langtur i dei fleste tilfelle få nok "gratis" varme, og har lite behov for å bruke ekstra energi frå batteriet til opppvarming.

Eg køyrde opp vestlandkysten i vinterferien med temperaturar på rundt -10 grader, og forbruket låg i underkant av 200 Wh/km. Om sommaren kan eg nok køyre på 170-180 Wh/km, men auka luftmotstand på grunn av tettare luft kan nok forklare ein god del av differansen.
Så du mener endring av tetthet i luft har større effekt enn temperatur?

Flytte varmepumpe diskusjon til Tesla forumet - og komme tilbake til spørsmålet?
Kan jeg foreslå at diskusjonen om at Tesla er bedre og mere effektiv uten varmepumpe flyttes i en egen tråd under Tesla forumet.  Den fremstår som underlig for flere av oss andre på forumet.

Link til ny tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38761.0

Gjenbruk av overskuddsvarme fra batteri og lader er noe de fleste moderne elbiler har, og er ikke unikt for Tesla.

Jaguar mener teknologien øker rekkevidden med opp mot 50 km, men dette er tydeligvis unødvendig for noen.
https://www.jaguar.com/electrification/race-to-road/travel-further.html
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ludwig_holberg

Oi, dette anslaget fra Jaguar på 50 km ekstra gjelder på temperaturer mellom 10 og 15 grader. Da kan vel effekten være enda større på lavere temperaturen?

Øyvind.h

50 km ekstra med varmepumpe i 10-15 plussgrader? Det må i så fall bety en ekstremt ineffektiv bil utenfor ideell temperatur om den skal klare å hente ut 5 mil ekstra bare gjennom bruk av varmepumpe? 

I 10-15 plussgrader er ikke varmebehovet større enn kanskje en kilowatt, toppen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: THE på onsdag 21. mars 2018, klokken 09:39
Bakdelen med varmepumpe er støy, og på X100D er jeg veldig glad for at det ikke er varmepumpe pga. helt lydløs forvaring rett utenfor soveromsvinduet kl 05:30 om morgenen.
Parkerer man bilen sin utenfor eget eller andres soverom kan man ikke forvarme en bil med bråkete varmepumpe. I3 bråker mye i streng kulde. Men før noen ser rødt - det er absolutt ikke sikkert I-Pace bråker som den.

Jeg har slitt med at varmepumpen hjemme må stå i nærheten av soversomsvinduet. Er det -10 eller kaldere durer den såpass at den periodevis må slås av. Heldigvis bare jeg som plages. Hadde naboene hatt soveromsvindu i nærheten kunne jeg ikke hatt varmepumpen der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:48
50 km ekstra med varmepumpe i 10-15 plussgrader? Det må i så fall bety en ekstremt ineffektiv bil utenfor ideell temperatur om den skal klare å hente ut 5 mil ekstra bare gjennom bruk av varmepumpe? 

I 10-15 plussgrader er ikke varmebehovet større enn kanskje en kilowatt, toppen.
Det er ikke riktig, varmepumpen holder også batteriene temperert, og de er langt mere effektive om de får holde seg på 20 grader.  Dette er også slik varmepumpen i i3 benyttes. (kjenner ikke nok til andre elbiler)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Sitat fra: Vind på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:48
50 km ekstra med varmepumpe i 10-15 plussgrader? Det må i så fall bety en ekstremt ineffektiv bil utenfor ideell temperatur om den skal klare å hente ut 5 mil ekstra bare gjennom bruk av varmepumpe? 

I 10-15 plussgrader er ikke varmebehovet større enn kanskje en kilowatt, toppen.
Det er ikke riktig, varmepumpen holder også batteriene temperert, og de er langt mere effektive om de får holde seg på 20 grader.  Dette er også slik varmepumpen i i3 benyttes. (kjenner ikke nok til andre elbiler)
Kan du påpeke spesifikt hva du mener ikke er riktig?

For å løfte batteriet fra 15 til 20 grader (som du hevder er mer effektivt), hvor mye energi må varmepumpen levere for at det skal bety 5 mil ekstra?
Cellene varmer seg selv pga intern motstand, og drar også nytte av spillvarme fra motor. PTC/VP må dekke det resterende for å løfte batteriet 5 grader.

Og det resterende der skal utgjøre 5 mil?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA