Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Error 22 - Veefil og ABB. Usb tilkoblet...?

Startet av Ebe, søndag 18. mars 2018, klokken 19:18

« forrige - neste »

Ebe

Prøvde akkurat å lade på tre forskjellige hurtigladere fra Forum, fikk feil på alle tre. På Veefil-laderene kom det «error 22». På ABB-laderen kom det feilmeldingen «kommunikasjon feilet. Bilen må være avslått.»

Bilen var avslått som jeg pleier når jeg hurtiglader. Men plutselig husket jeg at jeg hadde en USB-lader koblet i kontakten i dashbordet, som ladet og spilte musikk fra  en mobil.

Når jeg koblet i fra USB-ledningen så ville bilen lade med en gang... stemmer det virkelig at elektronikken og kommunikasjonened laderene er så følsom? Flere som har oppdaget noe lignende?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ohowl

Sliter veldig med Error 22 på veefil-laderne, både grønn kontakt og Fortum.

Av og til virker det som om de sliter noe vanvittig med RFID-lesing også. Efacec-ladere har jeg aldri problemer med, men sporadisk er også ABB litt vel følsomme på kommunikasjonen...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

jkirkebo

#2
Sitat fra: ohowl på søndag 18. mars 2018, klokken 22:20
Sliter veldig med Error 22 på veefil-laderne, både grønn kontakt og Fortum.

Av og til virker det som om de sliter noe vanvittig med RFID-lesing også. Efacec-ladere har jeg aldri problemer med, men sporadisk er også ABB litt vel følsomme på kommunikasjonen...

Merkelig at det er så forskjellige brukeropplevelser. Jeg lader mye på CHAdeMO i Fortums nett (anslagsvis 2000kWh i fjor) og bruker Veefil der de finnes, men har aldri fått Error 22. Sliter innimellom med avlesning av RFID, men kun på Efacec-laderne. Har aldri problemer med det på ABB eller Veefil...

Vel, riktignok ville ikke ABB-laderen på Kiwi Vingnes ta min RFID på fredag, men den ville heller ikke starte via appen så den hadde gått i heng. Kundeservice tok en omstart, da fungerte den. ABB starter opp på nytt på 30 sekunder, mens Efacec bruker 5 minutter :(

Ang. Error 22 så må det være bil-relatert? At noen er mer følsomme på kommunikasjon enn andre? Teslas CHAdeMO-adapter virker å være godt designet sånn sett, har aldri fått noen som helst slags kommunikasjonsproblemer med noen typer lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Leaf og err 22 er kjent ja. :-)

Til meg er trikset å ta ut leafspy dongle.

Tok en testtur for å venne meg til lading i helgen med nye i3, og at alle relevante hurtigladerne til Oppdal (8 forskjellige) og 8 22kw (11kw) virket på første forsøk føltes veldig rart som Leaf eier.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ebe

Virker som man rett og slett bør koble i fra alt av ekstrautstyr før man lader da...? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

geear

Hvor i all verden er linken mellom USB-portene i bilen og hurtigladning?  :o

Går bilen i en eller annen "diagnosemodus"?

Ebe

Aner ikke, ble veldig overrasket når bilen «ikke lengre var i gang» når jeg dro ut usb-ledningen...  :o

Tenkte bare flere burde vite at det er en mulig feil, og enkel fix.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ohowl

Har forsåvidt dashcam plugget inn i 12volten. Skal Trondheim-Ålesund igjen i helga, så da blir det masse Veefil-"glede"
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. mars 2018, klokken 09:35
Sitat fra: ohowl på søndag 18. mars 2018, klokken 22:20
Sliter veldig med Error 22 på veefil-laderne, både grønn kontakt og Fortum.

Av og til virker det som om de sliter noe vanvittig med RFID-lesing også. Efacec-ladere har jeg aldri problemer med, men sporadisk er også ABB litt vel følsomme på kommunikasjonen...

Merkelig at det er så forskjellige brukeropplevelser. Jeg lader mye på CHAdeMO i Fortums nett (anslagsvis 2000kWh i fjor) og bruker Veefil der de finnes, men har aldri fått Error 22. Sliter innimellom med avlesning av RFID, men kun på Efacec-laderne. Har aldri problemer med det på ABB eller Veefil...

Vel, riktignok ville ikke ABB-laderen på Kiwi Vingnes ta min RFID på fredag, men den ville heller ikke starte via appen så den hadde gått i heng. Kundeservice tok en omstart, da fungerte den. ABB starter opp på nytt på 30 sekunder, mens Efacec bruker 5 minutter :(

Ang. Error 22 så må det være bil-relatert? At noen er mer følsomme på kommunikasjon enn andre? Teslas CHAdeMO-adapter virker å være godt designet sånn sett, har aldri fått noen som helst slags kommunikasjonsproblemer med noen typer lader.

Jeg tror at 80% av gangene jeg har hatt ladeproblemer har det vært med en Veefil-lader - både Leaf og e-GOLF. ABB har jeg aldri hatt problemer med, etter det jeg kan huske.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ohowl

Tok det opp med GK, og Veefil var visst interessert i å kjøre litt diagnostikk på laderne i forbindelse med noen av ladeforsøkene mine.

Melde også inn problem med brikke (kun på disse laderne) der det kommer en sirkelanimasjon og masse piping i kanskje 30 sekunder etter presentering av brikke rimelig ofte (mens med app fungerer ting på første forsøk, dog fortsatt med Err 22 rimelig hyppig).

Kanskje de til og med kan finne noe annet enn at det er bilen som er problemet. Å få Nissan til å se på en slik sak er vel heller optimistisk, men det kan jo tenkes at det er selve ladeporten som har blitt sløv (kanskje til og med av sidelengs trykk fra de hersens dårlige Veefil-kablene?).
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

zementh

Jeg fikk de samme feilmeldingene på Fortums ladere med e-golf en periode. Da var årsaken at kredittkortet jeg hadde registrert var utgått. Men det tok mange telefoner til Fortum før vi klarte å spore opp at det var grunnen, siden feilmeldingene ikke sa noe fornuftig, og de har heller ingenting som varsler det i deres systemer. Men med en gang de slettet kortet og satt det over til faktura virket alt som normalt igjen. Hos Grønn kontakt ble det automatisk overført til faktura når kortet gikk ut, så der opplevde jeg ikke problemet.

diax

Error 22 er "Vehicle failing to respond" og gjelder CHAdeMO-uttaket.

Om omstarten tar 30 sek eller 5 min kommer an på om det er en soft eller hard reset.

Electrix

Jeg har også fått denne feilen en god del i sommer, men da nesten bare fra ABB ladere med meldingen «kommunikasjon feilet. Bilen må være avslått.». Dette gjelder både GK og Fortum, noen ganger må jeg starte ABB-laderen 6-7 ganger før den klarer å starte lading. Jeg tør nå aldri å gå fra bilen før jeg ser den har ladet en halv kW eller noe sånn, feilen oppstår alltid under oppstart av lading.

Jeg har forsøkt å ta ut OBDII donglen etter å ha lest her, men det hjalp ikke noe.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA