Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av batteri 100% eller 80%

Startet av elhansen, søndag 18. mars 2018, klokken 09:31

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: leafnor på mandag 19. mars 2018, klokken 17:18
Skulle det være en god kandidat for et slikt tilfelle, så er den Leaf vi har på jobb nettopp en slik. Den er nå 4 år og ladet til 100% og stått mye på 100%, kjørt knapt 12.000 km. Og batteriet er godt opp på 90 tallet på SOH (State of Health) når en leser av det på LeafSpy.
Mulig jeg har misforstått, men er ikke hele greia med Lithium-batterier at man får sterkt redusert antall sykluser av å topplade cellene (over 4,07V?) og å tappe de helt ut (under 3,5V?), gjerne i fra nesten uendelig om man holder seg i mellom, iallfall flere tusen, til ned mot tusen, ikke at det blir automatisk redusert kapasitet med en gang bare av å stå fulladet? I så fall betyr det jo bare at den Leafen du har på jobb har gått så lite at den foreløpig ikke har "brukt opp" syklusene den vil klare, slik at reduksjonen først vil vise seg når den har fått noen kilometer på nakken?

Trekkoppbil

Det er vel mange ting som tyder på at man kan doble levetida på batteriet, om man begrenser seg til 80% lading, og kanskje 4-doble levetida om man begrenser seg til 60%: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Antakelig er det stadig klattlading opp til 100% som sliter, og det gir dårlig score på Nissan sin diagnose. Jeg fikk høre fra en mekaniker, at han hadde lært at man bør kjøre langt før man lader bilen.


Peraeile

Kan vel styre mye via ladeboksen nå til dags så går vel an å finne en løsning der den bare leverer ut rett antall kW som skal gi 80%?

leafnor

Sitat fra: Peraeile på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:21
Kan vel styre mye via ladeboksen nå til dags så går vel an å finne en løsning der den bare leverer ut rett antall kW som skal gi 80%?
Slik kommunikasjon skjer kun på hurtigladepluggen og ikke på "sakteladepluggen".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Tja.... Men kan da finne ut hvor mye man lader om man gir bilen tilgang på f. Eks 35kwh. Med tapet i laderen sitter man kanskje igjen med rundt 80 prosent da.

Men vet ikke om ladere som kan dette automatisk. Da må man isåfall måle effektforbruket og slå av ladingen etter oppgitt energi.

Sense

#21
Sitat fra: Peraeile på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:21
Kan vel styre mye via ladeboksen nå til dags så går vel an å finne en løsning der den bare leverer ut rett antall kW som skal gi 80%?

Akkurat sånn tenker jeg også. Siste skrik i hjemmeladere kan regulere lading gjennom app visstnok. Da kan det avpasses ved å starte lading når batteriet er passe avkjølt, bare bilen er plugget inn på forhånd.
Ulempen med kun app-styring, er at du kan glemme å bruke appen i en hektisk familie som vår. Og da kan man være strandet neste morgen.

En annen fordel med å starte lading til en gitt tid, er at strømprisene framover sannsynligvis blir mer døgnjustert, altså at strømprisen blir vesentlig billigere nattestid. Da vil en timerfunksjon gi enda mer mening.

Forøvrig har vår 4 år gamle model s, kun vært fulladet to ganger på sitt livsløp så langt. Har likevel mistet en del rekkevidde, kanskje 10-15%, men kunne sikkert mistet mye mer, om jeg hadde vært skjødesløs.

jkirkebo

Sitat fra: Sense på lørdag 24. mars 2018, klokken 01:17
Forøvrig har vår 4 år gamle model s, kun vært fulladet to ganger på sitt livsløp så langt. Har likevel mistet en del rekkevidde, kanskje 10-15%, men kunne sikkert mistet mye mer, om jeg hadde vært skjødesløs.

Hmm, jeg solgte min Model S når den var 3,5 år gammel og gått 94.000km. Fulladet en drøss ganger, sikkert minst 50. Mye hurtiglading også, en god del av det var CHAdeMO.

Hadde allikevel ikke tapt mer enn drøye 5% batterikapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Hvordan påvirker regenereringen som skjer nærmest kontinuerlig.  Min Leaf er ladet snart 5000 ganger, men antall regenereringer den har gjort er vell også med i ligningen for å si noe om levetid.
For om antall ladesykler er en faktor, så må antall regenereringer også regnes med?
Kjørt 134000 km nå, og et forsiktig overslag må vell være at det er 1 regenerering for hver km. Dvs den er ladet snart 140000 ganger.
Har et gjennomsnitt på noen og 30 km mellom hver lading, som betyr at det meste av regen har skjedd mellom 60-100%- Må vell bekrefte det er lite skade å lade på lav SOC?

Antall ladesyklusser? Når jeg har ladet nesten 5000 ganger, men i snitt omlag 1/4 på kjørt distanse, betyr det da at batteriet er "slitt" som 5000/4=1250 ladesyklusser  til lading på 100%, og om jeg hadde maksladet til 80% så blir sammenligningen 1250/0.8=1562?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

#24
Sitat fra: leafnor på lørdag 24. mars 2018, klokken 09:29
Hvordan påvirker regenereringen som skjer nærmest kontinuerlig.  Min Leaf er ladet snart 5000 ganger, men antall regenereringer den har gjort er vell også med i ligningen for å si noe om levetid.
For om antall ladesykler er en faktor, så må antall regenereringer også regnes med?
Kjørt 134000 km nå, og et forsiktig overslag må vell være at det er 1 regenerering for hver km. Dvs den er ladet snart 140000 ganger.
Har et gjennomsnitt på noen og 30 km mellom hver lading, som betyr at det meste av regen har skjedd mellom 60-100%- Må vell bekrefte det er lite skade å lade på lav SOC?

Antall ladesyklusser? Når jeg har ladet nesten 5000 ganger, men i snitt omlag 1/4 på kjørt distanse, betyr det da at batteriet er "slitt" som 5000/4=1250 ladesyklusser  til lading på 100%, og om jeg hadde maksladet til 80% så blir sammenligningen 1250/0.8=1562?

En syklus er fra 0-100. Gjør du en lading fra 20% til 80% er det 0,6 syklus.

Det blir sagt at holder en seg mellom 20 og 80% så kan en få 4 ganger flere sykluser ut av ett batteri enn om en lader helt ut og helt opp hver gang! Nå er jo ikke det mulig med noen elbil å gjøre det pga beskyttelsen som er lagt inn i topp og bunn så forskjellen er nok vesentlig mindre.

I tillegg er det flere andre forhold som også må være like for at over nevnte eksempel skal gjelde, fekes tiden biler er over 80% og under 20%, temperatur og aldring...

Det eneste fornuftige er å lade opp det en trenger, bruker en hele batteriet hver dag så må en lade helt opp, kjører en veldig kort (som oss) vi bruker ca 10% av batteriet hver dag, da bør en ikke ladet det fra 90 til 100 hver dag selvsagt, vi har satt timeren på en time om natta og da holder vi oss på ca 60-70% hele tiden og så overstyrer vi bare når vi trenger mer lading...

Er vi lenge borte på ferie har jeg latt den stå uten lader i og på 50% siden Leaf nesten ikke mister strøm, i motsetning til Teslaene. Der måtte kabel stå i, men da kunne en sette limit på 50% og så ladet den opp igjen til 50% ca en gang pr dag...

fonberg

Sitat fra: Bjoris på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:23
Sitat fra: leafnor på lørdag 24. mars 2018, klokken 09:29
Hvordan påvirker regenereringen som skjer nærmest kontinuerlig.  Min Leaf er ladet snart 5000 ganger, men antall regenereringer den har gjort er vell også med i ligningen for å si noe om levetid.
For om antall ladesykler er en faktor, så må antall regenereringer også regnes med?
Kjørt 134000 km nå, og et forsiktig overslag må vell være at det er 1 regenerering for hver km. Dvs den er ladet snart 140000 ganger.
Har et gjennomsnitt på noen og 30 km mellom hver lading, som betyr at det meste av regen har skjedd mellom 60-100%- Må vell bekrefte det er lite skade å lade på lav SOC?

Antall ladesyklusser? Når jeg har ladet nesten 5000 ganger, men i snitt omlag 1/4 på kjørt distanse, betyr det da at batteriet er "slitt" som 5000/4=1250 ladesyklusser  til lading på 100%, og om jeg hadde maksladet til 80% så blir sammenligningen 1250/0.8=1562?

En syklus er fra 0-100. Gjør du en lading fra 20% til 80% er det 0,6 syklus.

Det blir sagt at holder en seg mellom 20 og 80% så kan en få 4 ganger flere sykluser ut av ett batteri enn om en lader helt ut og helt opp hver gang! Nå er jo ikke det mulig med noen elbil å gjøre det pga beskyttelsen som er lagt inn i topp og bunn så forskjellen er nok vesentlig mindre.

I tillegg er det flere andre forhold som også må være like for at over nevnte eksempel skal gjelde, fekes tiden biler er over 80% og under 20%, temperatur og aldring...

Det eneste fornuftige er å lade opp det en trenger, bruker en hele batteriet hver dag så må en lade helt opp, kjører en veldig kort (som oss) vi bruker ca 10% av batteriet hver dag, da bør en ikke ladet det fra 90 til 100 hver dag selvsagt, vi har satt timeren på en time om natta og da holder vi oss på ca 60-70% hele tiden og så overstyrer vi bare når vi trenger mer lading...

Er vi lenge borte på ferie har jeg latt den stå uten lader i og på 50% siden Leaf nesten ikke mister strøm, i motsetning til Teslaene. Der måtte kabel stå i, men da kunne en sette limit på 50% og så ladet den opp igjen til 50% ca en gang pr dag...

Bilprodusentene legger inn marginer både i topp og bunn så man trenger i praksis ikke være så nøye på å ligge nær 50%, det blir jo en del styr å passe på som Bjoris også sier.

For å ufarliggjøre/forenkle det litt:

Vår 2012 Leaf plugges alltid i når den står hjemme, og når vanligvis 100 utpå kvelden på en typisk dag hvor den er blitt kjørt ned til 10-40%. Den er nå gått 70.000, og har fortsatt 12 streker.

Jeg lader alltid til 90% på Teslaen når jeg parkerer hjemme (Tesla bruker mindre margin i topp enn Nissan), eller topper til 100 ved avgang når jeg skal på lengre turer. Min første Tesla er nå 4,5 år (annen eier siste to år) og gått ca 140.000, og rekkeviddetapet siden den var ny er neglisjerbart.

Moral: Lad opp så man har godt med rekkevidde til neste morgen, elbiler kan trygt brukes slik det er praktisk å bruke dem.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Beckern

Sitat fra: Bjoris på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:23

En syklus er fra 0-100. Gjør du en lading fra 20% til 80% er det 0,6 syklus.

Det blir sagt at holder en seg mellom 20 og 80% så kan en få 4 ganger flere sykluser ut av ett batteri enn om en lader helt ut og helt opp hver gang! Nå er jo ikke det mulig med noen elbil å gjøre det pga beskyttelsen som er lagt inn i topp og bunn så forskjellen er nok vesentlig mindre.

I tillegg er det flere andre forhold som også må være like for at over nevnte eksempel skal gjelde, fekes tiden biler er over 80% og under 20%, temperatur og aldring...

Det eneste fornuftige er å lade opp det en trenger, bruker en hele batteriet hver dag så må en lade helt opp, kjører en veldig kort (som oss) vi bruker ca 10% av batteriet hver dag, da bør en ikke ladet det fra 90 til 100 hver dag selvsagt, vi har satt timeren på en time om natta og da holder vi oss på ca 60-70% hele tiden og så overstyrer vi bare når vi trenger mer lading...

Er vi lenge borte på ferie har jeg latt den stå uten lader i og på 50% siden Leaf nesten ikke mister strøm, i motsetning til Teslaene. Der måtte kabel stå i, men da kunne en sette limit på 50% og så ladet den opp igjen til 50% ca en gang pr dag...

Nja, tror ikke det gir et helt rett bilde heller. Batteriene trives best med klattlading i midten og slik jeg har forstått det tåler de dette så mye bedre at å lade fra 40 - 60% = 20% av en full ladesyklus ikke sliter 20% men heller 10 eller 5%. Tåler den 1000 0-100 sykluser tåler den ikke bare 5000 ladinger fra 40-60% men heller 10 000 - 20 000  slike sykluser. Regenerering er i så måte spesielt snilt på batteriet. Bitte små klattladinger stadig vekk gir knapt målbar slitasje så lenge batteri ikke er for varmt/kaldt/fullt. Det er vel relativt std at BMS tar hensyn til alle de faktorene.

MrOtto

En mulighet er å bruke en nedtellende timer mellom vegg og kladdlader, så ser man ann hvor mye resterende man har og opp til 80% og stiller uret ett hvor lenge dette vanligvis tar, timer per 10%.

elhansen

Jeg setter på timeren i bilen. Det funker fint og tar under ett minutt. Vet jo hvor mye laderen min gir, og fordelen med å ha timeren i bilen i bruk er at du da kan starte oppvarming via fjernkontroll før avreise.

Beckern

Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 18:16
Sitat fra: leafnor på mandag 19. mars 2018, klokken 17:18
Skulle det være en god kandidat for et slikt tilfelle, så er den Leaf vi har på jobb nettopp en slik. Den er nå 4 år og ladet til 100% og stått mye på 100%, kjørt knapt 12.000 km. Og batteriet er godt opp på 90 tallet på SOH (State of Health) når en leser av det på LeafSpy.
Mulig jeg har misforstått, men er ikke hele greia med Lithium-batterier at man får sterkt redusert antall sykluser av å topplade cellene (over 4,07V?) og å tappe de helt ut (under 3,5V?), gjerne i fra nesten uendelig om man holder seg i mellom, iallfall flere tusen, til ned mot tusen, ikke at det blir automatisk redusert kapasitet med en gang bare av å stå fulladet? I så fall betyr det jo bare at den Leafen du har på jobb har gått så lite at den foreløpig ikke har "brukt opp" syklusene den vil klare, slik at reduksjonen først vil vise seg når den har fått noen kilometer på nakken?
Fulle ladesykluser sliter noe mer ja, men det er ikke 3,5  til 4,07 men heller 3 - 4,2V og bruker man batteriet med en gang det har kjølt seg litt er det slett ikke ille, selv når det er på 4,2. Men ingen bilbatterier går dit. Tesla går til 4,15 tror jeg.
Verst er å la batteri stå med full (4,2V) eller tomt (uskikker). Det degraderer batteriet.
Å la det stå med 4.0 er veldig mye bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA