Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av batteri 100% eller 80%

Startet av elhansen, søndag 18. mars 2018, klokken 09:31

« forrige - neste »

elhansen

Som fersk i elbileiere og kjører lurer jeg litt på dette med lading. Lade alltid til 100% når man har sjans eller hva er best mulig for å bevare batteriet best lengst mulig. Jeg har jo ikke behov for 100% hver dag, og denne uka ladet jeg natt til fredag og lader igjen før mandag.
Leaf hadde visstnok før en innstilling som kunne stoppe lading på 80% men denne er tatt bort. Er det fordi det ikke anses som nødvendig lenger?

meitran

Om jeg har forstått det riktig er det problemfritt å lade til 100% så lenge bilen ikke står parkert toppladet over lengre tid.
Etter min mening bør man kunne lade både helt opp å tømme det hvis man vil. Dumt og ikke bruke 40 % av batteriet fordi man må holde seg mellom 20-80%.

jsa061

Det man kan gjøre er å sette ladetimer på bilen. F.eks at man lader fra kl 01:00 til 07:00 hver dag.
Litt usikker på hvilken lader som følger med, men la oss si den lader på 2kw. Da før man dyttet inn ca 12 kwh og ca 30% på batteriet.

Så er det bare å sette bilen på lading når du er på 50% så havner man på rundt 80%. Hvis man vet at man trenger "full tank" så bare trykker man på knappen som tar av ladetimeren og bilen vil lade opp til 100% ( Eller man lader to dager på rad)




Tomma

Uten at jeg er helt sikker på at det stemmer så tror jeg de fjernet denne funksjonen fordi det påvirket de offisielle tallene de fikk lov til å reklamere med. De ble tvunget til å regne fra 80% og ikke 100% siden de anbefalte folk å lade til 80%
Nissan Leaf 2014 Tekna

bob-bob

Sitat fra: Tomma på mandag 19. mars 2018, klokken 09:16
Uten at jeg er helt sikker på at det stemmer så tror jeg de fjernet denne funksjonen fordi det påvirket de offisielle tallene de fikk lov til å reklamere med. De ble tvunget til å regne fra 80% og ikke 100% siden de anbefalte folk å lade til 80%
Vel , de fjernet 80 % funksjonen og økte batterigarantien fra 5 til 8 år da de endret batterikjemi. Logisk sett leser jeg det dermed slik at fabrikken mener 100% lading kontra 80 har minimal betydning. Men jeg er ikke ingeniør .

Bjoris

Den er tatt bort mest pga at en da ikke fikk lov å oppgi rekkevidden med 100, men 90%.

Det sagt så er det mye erfaring nå som viser at dette ikke er kritisk viktig å unngå, men det er greit å passe på at den ikke står i evigheter med 100%...

leafnor

#6
Det begynner å bli en del info omkring lading til 100% eller ei på forumet, men det er ikke noen konklusjon som får avklart dette en gang for alle.
Kanskje få Jon Almaas til å få lagt denne "død" snart, i Praktisk info på TV_N?

Min konklusjon er nær den som @boris nevner, lad uten tanke for hva det er for % og kjør bilen, og om du husker det, unngå å lad den til 100% om du skal på type jordomseiling. 

Det er få om noen som har klart å lade i hjel bilen sin.
Skulle det være en god kandidat for et slikt tilfelle, så er den Leaf vi har på jobb nettopp en slik. Den er nå 4 år og ladet til 100% og stått mye på 100%, kjørt knapt 12.000 km. Og batteriet er godt opp på 90 tallet på SOH (State of Health) når en leser av det på LeafSpy.
Motsatt ende, min 2012 som er gått over 130.000 km og ladet uten tanke for annet enn at den skal brukes, har batteri som forventet. Og forventet er at det er ikke degradert annet enn som simuleringer viste for 6 år siden det skulle kunne være. Dvs på 83%. Lad og kjør!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elhansen

Skjønner. Ja selger sa vel noe om at med så mye erfaring som Nissan hadde igjennom leaf var det ikke behov for å anbefale lading kun til 80% lenger

jsa061

Sitat fra: leafnor på mandag 19. mars 2018, klokken 17:18

Det er få om noen som har klart å lade i hjel bilen sin.
Skulle det være en god kandidat for et slikt tilfelle, så er den Leaf vi har på jobb nettopp en slik. Den er nå 4 år og ladet til 100% og stått mye på 100%, kjørt knapt 12.000 km. Og batteriet er godt opp på 90 tallet på SOH (State of Health) når en leser av det på LeafSpy.



Bare en liten kommentar om den jobb-bilen. I og med at den har kjørt så lite så kan man vel kanskje si at alt tap den har er på grunn av tiden som har gått. Tapet blir raskere jo høyere prosent bilen har hatt i snitt. Dette blir jo selvsagt spekulasjoner, men la oss si den bilen hadde stått på 50% i samme perioden. Kanskje hadde ikke tapet vært på mer en 2-3 % i stedet for 7-8%? ( Litt usikker på hva godt oppe på 90-tallet vil si :D)

Joltus

Ja det er nok riktig. Men å gå fra bilen toppladet over lang tid er vel en kjent sak at ikke er bra?

Og selv da er det kun 7-8 prosent tap....

jsa061

Kjent sak her på forumet om ikke annet. Jeg har en kompis som venter på Leaf 40 nå. Mannen bor 3 km fra der han jobber. Er rimelig sikker på at den bilen kommer til å stå på tilnærmet 100% til enhver tid  :'(

leafnor

Sitat fra: jsa061 på tirsdag 20. mars 2018, klokken 08:06
Sitat fra: leafnor på mandag 19. mars 2018, klokken 17:18

Det er få om noen som har klart å lade i hjel bilen sin.
Skulle det være en god kandidat for et slikt tilfelle, så er den Leaf vi har på jobb nettopp en slik. Den er nå 4 år og ladet til 100% og stått mye på 100%, kjørt knapt 12.000 km. Og batteriet er godt opp på 90 tallet på SOH (State of Health) når en leser av det på LeafSpy.

Bare en liten kommentar om den jobb-bilen. ..................... Kanskje hadde ikke tapet vært på mer en 2-3 % i stedet for 7-8%? ( Litt usikker på hva godt oppe på 90-tallet vil si :D)
Det med 90 tallet referer til hva som er normal SOH for en tilsvarende gammel bil. Og verdier å sammeligne med finner en på delen av forumet for de "gamle" Leaf i denne lange tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23699.msg629348#msg629348

Linket til min egen post der om jobbbilen. Den har tapt 5% på 3,5 år, da SOH i november var 95%.
En vet fra samme tråd at biler som står en del får en SOH verdi som gjerne er 1-2% lavere enn biler om kjøres mer. Det samme skjer med jobbilen, for jeg har kjørt lengre turer (Oslo bl.a) med den, og hurtigladet. Da har den respondert med høyere SOH og holdt seg der en ukes tid, for så å synke igjen når den står i dagesvis uten å benyttes. Så for reell sammenligning mot biler som faktisk kjører bør en tenke 96-97% helse for batteriet.

Min 2012 kjøpte jeg 2,5 år gammel, var kjørt 64.000 og ladet til 100% daglig. Den hadde SOH på 90% da.
Jobbilen som i distanse er gått 1/5 men ett år eldre har altså 5% høyere SOH. Den har garantert stått tusenvis av timer mer på 100% enn hva min private Leaf hadde gjort på samme alder.

Det som sliter mest på batteriet er høy temperatur og bruk.
Så vet man at slike batterier trives best om de hverken er utladet eller toppladet. Toppladet har fabrikanten lagt en sikkerhet for, i og med det lades til 4,1 V og ikke 4,2 V som er nominell maks spenning. Det samme er nok i bunn også med en tiendens volt margin kanskje.

I Trondheim er det gunstig å være EL-bilbatteri, da det ikke er slitsomt varme dager her!

Så, har man kjøpt seg EL-bil fordi man skal kjøre bil og ikke arkivere et batteri, så lader man og kjører uten å få angst for batteriet.  Det skader selvfølgelig ikke å ta hensyn på det med 100% og temperatur de gangene en er ute for ekstremiteter. Slik som på langtur med mange hurtigladinger, og en kommer frem med batteritemp på opp mot rødt. Kan man unngå å lade over natten og heller vente til dagen derpå når det hele er kjølet ned så er det et mikroskopisk pluss.




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsa061

Temperatur er nok den viktigste faktoren i dette ja. Biler som går i Trondheim er nok heldige i så måte. Mitt 24 kwh batteri gikk fra 95-96 SOH når det var nytt til 87 % på knappe fire år og 50 000 km. Det er litt varmere i Bergen enn Trondheim så det ville sikkert sett hakket bedre ut der.

Nei, hva skal man si? Det beste er nok kanskje bare å lade i vei som enkelte sier her - forskjellene er vel kanskje ikke så store når det kommer til stykke. Det finnes vel kanskje bedre ting å bruke kreftene på enn å bekymre seg over Leaf-batterier som er for ladet og for varme.

Sense

Finnes det en funksjon der man kan stille inn hvor mye man ønsker bilen skal lade, slik som Tesla har? Eller er det kun en timer-funksjon?

leafnor

På første generasjon ja, der kan en enten lade til 80% gjennom å "mikke" på noen innstillinger. På 30kWh og den nyeste finnes det ikke slik innstilling. Heller ikke noen timer for å stoppe lading etter viss til, tror jeg i alle fall.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA