Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ombygging Lithium

Startet av mohpet, søndag 18. mars 2018, klokken 08:55

« forrige - neste »

mohpet

Interessant lesning. Burde nok legges ut på Wiki om ok for den som har satt opp alt dette.

https://www.finn.no/115843622
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hsa77

#1
Sitat fra: mohpet på søndag 18. mars 2018, klokken 08:55
Interessant lesning. Burde nok legges ut på Wiki om ok for den som har satt opp alt dette.

https://www.finn.no/115843622
Er det ikke slik at man må få godkjent ombygging av batterikjemi, og at det i Norge er bortimot umulig å få igjennom en slik godkjenning?

Det er vel imidlertid slik at man skal ha alvorlig med uflaks for at myndighetene skal oppdage en slik ombygging, men kanskje ikke så lurt å legge det ut offentlig på finn?

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

Dessverre stemmer dette med det resultatet at ellers gode biler skrotes.

En løsning er export/godkjenning/import men svært få orker den prosessen. Vi har eksportert en rekke Think Classic som nå ruller lykkelig rundt med litium batteri i utlandet.

Norske myndigheter ser dessverre ikke nytteverdien av at en hundre år gammel tradisjon med mekking og ombygging av egne biler kan gå tapt sammen med den kompetansen som skapes når slike regler innføres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hsa77

En ting er at man ødelegger muligheten for å ha en hobby, enda verre er det at man oppfordrer til bruk og kast og skroting av fullt brukbare biler. Buddyen som det var linket til i første innlegg er fra 2006, forsåvidt kan man argumentere for at en 12 år gammel bil har gjort nytten sin  - men den er kun kjørt 58k km. Å skrote en bil som ikke en gang har rundet 100k km er intet mindre enn en katastrofe for miljøet! Dette gir selvfølgelig også elbilhaterne vann på mølla: "når batteriet er ødelagt etter noen tusen km er det bare å skrote bilen" - synd at myndighetene sørger for at det stemmer. Her kan man gjenbruke batteriet fra en kondemnert Leaf og sørge for at en snerten liten bybil får nytt liv, men nei - her skal alt skrotes! Lenge leve miljøet!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

KjellG

Og Buddy har forsinket stålramme og glassfiberskin. Vil jo kunne vare «evig».

sylwester

#5
Det finnes noen få Buddy med litiumbatterier fra Buddy Electric og å skifte de til nyere litiumceller vil ikke være å bytte kjemi.
I tillegg lurer jeg litt på om regelen om kjemibytte ikke gjelder om bilen er typegodkjent for det. F.eks. bygge om en Buddy fra NIMH til Bly.

Uansett bør nok kjøper sørge for at det er log for det er utvilsomt eieren som får skylda.

Finnes det  en omvei rundt dette? F.eks. hvis man på utenlandske skilter og får endringen godkjent i EU og importerer bilen godkjent til Norge?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rav4_EV

Det er ikke noe forskjell mellom Buddy på bly og litium-ion bortsett fra egenvekten. Meningen med de 10 bilene som ble bygget med litium-ion var at dette skulle kunne selges som en oppgradering til blybilene.
Skal man bygge om fra bly til litium-ion er det mer viktige hensyn å ta enn å ha ett eller annet papir i hånden. Fjærene må byttes og forstillingen må forbedres slik at bilen får nødvendige kjøreegenskaper.
Videre er ikke Buddy en bil men en 4-hjuls motorsykkel. Da skulle dette ikke komme i konflikt med det ulovlige vedtaket Vegdirektoratet har fattet om endring av batterikjemi.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sylwester

Er du sikker vedtaket er ulovlig? Dvs. det trengs å prøves i retten for den kan forkastes?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rav4_EV

Vedtaket er dønn ulovlig. Man tillater ombygging av diesel og bensin i alle retninger. Dette rundskrivet kom etter at flere elbiler brant fordi ombyggingen ikke hadde god nok kvalitet og kompetansen hos veimyndighetene var fullstendig fraværende. En regelrytter kalt Figenbaum forfattet dette og siden har det vært stille. De har hatt mer enn god nok tid til å tilegne seg kompetanse til å lage regler for ombygging. Det finnes egen gruppe som kan godkjenne det meste av hjemmebygg så lenge det er bensin, men ikke elektrisk. Helt hårreisende.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Var det ikke Figenbaum som skapte mye ektra arbeid også for Think i sin tid?

Som f.eks 15A sikringen på ladeinntaket,  dobbelisolert kabling mellom battericeller i stedet for skinner etc?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA