Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du eller vurderer du å kanselere TM3?

Startet av Myrvang, lørdag 17. mars 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 19. mars 2018, klokken 17:40
Er ikke så mye vits i å diskutere Leaf her. Trolig 99% av de som vurderer Model 3 vil vurdere rekkevidden til Leaf å være for kort. Innstegsmodellen har 46% mer rekkevidde enn Leaf og long range har 105% mer rekkevidde.

Ikke enn Leaf med kommende 60kwh-pakke vel?

Løve

Sitat fra: Klykken på mandag 19. mars 2018, klokken 17:42
Sant. Men skjønner ikke vurderingen leaf kontra tm3.

Leaf er jo av hen betydelig bedre byggekvalitet og Leaf 2.0 er jo stille som graven! Også i motorveihastighet. Når 60kWh utgaven kommer så virker det meningsløst å kaste vekk penger på en dårlig satt sammen Model 3.

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: lirekassa på mandag 19. mars 2018, klokken 23:59Ikke enn Leaf med kommende 60kwh-pakke vel?
Greit, tenkte mest på 40 kWh. 60 kWh vil nok til en viss grad kunne sammenlignes med innstegsmodellen av Model 3. Model 3 LR bør ha omkring 33% mer rekkevidde.

Men det er fortsatt en noenlunde tullete sammenligning. Man sammenligner premium mot ikke premum og sedan mot hatchback. Og hvor mange vil velge AWD? 60-80%, kanskje? Leaf og Model 3 kan kanskje sammenlignes til en viss grad, men det blir veldig liten overlapp av kundegruppene. Det er veldig forskjellige biler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Boomerang

Har vi virkelig komme dit at vi kaller Model 3 premium?  :o
Skal ikke dette være økonomimodellen? Folkevogna til Tesla?

Model S kan jo knapt nok kalles premium med sine lyter..

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 06:06
Man sammenligner premium mot ikke premum og sedan mot hatchback.

Vel, en del har vel gått for Model 3, ikke for at den er "premium", men fordi den har vært eneste elbil med tilstrekkelig rekkevidde til en fornuftig pris - der TMS/X har vært utenfor økonomisk rekkevidde. Mange ble også skuffet over at TM3 ble en "ekte sedan" og ikke liftback/hatchback. Jeg hører til begge disse kategorier.

Men med det sagt, så er det altså ikke Leaf som kommer øverst på min liste over alternativer dersom det ikke blir en TM3 på meg.


Sitat fra: Klykken på mandag 19. mars 2018, klokken 17:42
Sant. Men skjønner ikke vurderingen leaf kontra tm3.

Ha i bakhodet at vedkommende som kom med denne vurderingen proklamerte på dette forumet for godt over ett halvt år siden (lenge før det ble klart at det ble noen forsinkelser):
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:58
Med sine hårreisende leveringstider har Tesla allerede mistet meg som kunde, ...
... og ellers snakket negativt om Tesla/positivt om Leaf fra så i så første innlegg på forumet. Men det altså tydeligvis først nå har blitt "kansellering". Forstå det den som vil... Så får vi hver for oss trekke våre egne konklusjoner basert på dette.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Løve på tirsdag 20. mars 2018, klokken 01:13
Sitat fra: Klykken på mandag 19. mars 2018, klokken 17:42
Sant. Men skjønner ikke vurderingen leaf kontra tm3.

Leaf er jo av hen betydelig bedre byggekvalitet og Leaf 2.0 er jo stille som graven! Også i motorveihastighet. Når 60kWh utgaven kommer så virker det meningsløst å kaste vekk penger på en dårlig satt sammen Model 3.

Ja for det er jo ingen som bryr seg om design, ytelser, supercharger, luftunderstell, 4wd osv.

Er det mulig å være så trangsynt...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

zbk

Da var kanselleringen fullført etter ca en måned. Tok halvannen uke fra jeg bekrefta bankopplysningene til pengene var tilbake på konto i går.

Blir bilen rimeligere enn jeg frykter (long range) og får hengerfeste for >=750kg blir det kanskje bestilling litt lenger ute i køen enn jeg allerede var.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

navyelsen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:07
Vel, en del har vel gått for Model 3, ikke for at den er "premium", men fordi den har vært eneste elbil med tilstrekkelig rekkevidde til en fornuftig pris - der TMS/X har vært utenfor økonomisk rekkevidde.

Stemmer det. Jeg er ikke opptatt av av bilen skal være premium. Med nyetablert familie trenger jeg en praktisk familiebil som er billig i drift og med +/- 500 km rekkevidde.
Ampera-e fremsto som et godt alternativ, men er nå blitt uaktuell. Leaf 2.0 kunne også vært et alternativ, men da  må jeg vente på 60kW batteripakke. Kona blir dessverre litt for liten. TM3 til 35k USD kunne vært midt i blinken, men tviler på at standard range kommer med norske skilter før tidligst 2020.
Nå står jeg med lavt nummer i Niro-køen, og ser derfor ikke poeng i å vente på model 3.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Mazzbot

Hvorfor model 3 er premium ? Den prises likt som S
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Klykken

Du får jo TM3 fra 35.000$, aka runt 300.000nok. Det er en halv model S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Boomerang på tirsdag 20. mars 2018, klokken 06:44Har vi virkelig komme dit at vi kaller Model 3 premium?  :o
Skal ikke dette være økonomimodellen? Folkevogna til Tesla?
Det er en økonomimodell på samme måte som BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse er økonomimodeller. Model 3 prises svært likt som disse modellene, og tanken er at Model 3 skal selge i ca like stort volum.

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:55Stemmer det. Jeg er ikke opptatt av av bilen skal være premium. Med nyetablert familie trenger jeg en praktisk familiebil som er billig i drift og med +/- 500 km rekkevidde.
Ampera-e fremsto som et godt alternativ, men er nå blitt uaktuell. Leaf 2.0 kunne også vært et alternativ, men da  må jeg vente på 60kW batteripakke. Kona blir dessverre litt for liten. TM3 til 35k USD kunne vært midt i blinken, men tviler på at standard range kommer med norske skilter før tidligst 2020.
Nå står jeg med lavt nummer i Niro-køen, og ser derfor ikke poeng i å vente på model 3.
Supert at du fant ett mer passende alternativ for dine behov. Ingen bil er riktig for alle - har man ikke lyst på en premium sedan så er ikke Model 3 riktig bil.

Men jeg tror de aller aller fleste av de norske reservasjonene vil leveres i 2019. Men det er så klart fortsatt en mulighet for at det blir ytterligere forsinkelser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

navyelsen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. mars 2018, klokken 10:51
Du får jo TM3 fra 35.000$, aka runt 300.000nok. Det er en halv model S.

Denne versjonen er ennå ikke gått i produksjon.
Produserte model 3 er bare long range med premium utstyrsnivå. En bil som jeg tipper vil bikke 500.000 når den kommer til Norge en gang i 2019.
"Billigversjonen" som du refererer til kommer neppe hit før 2020.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Espen Hugaas Andersen

Model 3 som de produserer i dag koster 49.000 USD. Det er altså 402.000 kroner med kurs på 8,2. Da har man nesten like lang rekkevidde som en Model S 100D, som begynner på 800.000 kroner.

Stort sett er det riktig å si at Model 3 koster omkring halvparten av Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 06:06
Man sammenligner premium mot ikke premum og sedan mot hatchback.

Vel, en del har vel gått for Model 3, ikke for at den er "premium", men fordi den har vært eneste elbil med tilstrekkelig rekkevidde til en fornuftig pris - der TMS/X har vært utenfor økonomisk rekkevidde. Mange ble også skuffet over at TM3 ble en "ekte sedan" og ikke liftback/hatchback. Jeg hører til begge disse kategorier.

Men med det sagt, så er det altså ikke Leaf som kommer øverst på min liste over alternativer dersom det ikke blir en TM3 på meg.


Sitat fra: Klykken på mandag 19. mars 2018, klokken 17:42
Sant. Men skjønner ikke vurderingen leaf kontra tm3.

Ha i bakhodet at vedkommende som kom med denne vurderingen proklamerte på dette forumet for godt over ett halvt år siden (lenge før det ble klart at det ble noen forsinkelser):
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:58
Med sine hårreisende leveringstider har Tesla allerede mistet meg som kunde, ...
... og ellers snakket negativt om Tesla/positivt om Leaf fra så i så første innlegg på forumet. Men det altså tydeligvis først nå har blitt "kansellering". Forstå det den som vil... Så får vi hver for oss trekke våre egne konklusjoner basert på dette.

Hadde kansellert for lenge siden om det ikke var for at noen ba meg om å sitte reservasjonen for dem. Noe jeg gjorde til disse kom til meg og sa at de hadde ombestemt seg. Det virker som om Model 3 er en evig mandagsfilmen. Deres ord.

Så nå ser vi først og fremst etter 60kWh Leaf, med Kona som et høyst aktuelt alternativ.

Klykken

Forstå det den som kan. Helt forskjellige biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA