Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du eller vurderer du å kanselere TM3?

Startet av Myrvang, lørdag 17. mars 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på lørdag 17. mars 2018, klokken 14:20
Sitat fra: Balrog på lørdag 17. mars 2018, klokken 12:49
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 17. mars 2018, klokken 00:24
...fordi jeg regner med å kunne videreselge .... med grei profitt, så kansellerer jeg uansett ikke.

Jeg synes dette er helt uspiselig. Kjøper og selger du billetter på svartebørs også?
det er jo ikke ulovlig å selge biler.
For noen er det tydeligvis uakseptabelt.

Jeg må si at så lenge en forholder seg til markedspris så ser jeg overhodet ikke problemet.

På samme måte som min kones diesel SUV nå nærmest er verdiløs og vi der må ta et stort tap, så vil jeg med gullende ren samvittighet selge M3 med den fortjenesten som kan oppnås i markedet. Det er jo bare for de som ikke liker dette å la være å kjøpe!

erikf

Ved å svare på avstemningen, godtar man da premisset som antydes i spørsmålet?
("Det er stadig utsettelser på TM3...")

Her argumenteres det for at Teslas produksjon er i henhold til planen:
https://cleantechnica.com/2018/03/02/tesla-model-3-actually-original-schedule/
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Lassi

Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 17. mars 2018, klokken 16:28
Dette var (og er) et problem med Model X, men jeg mener en av oppsidene med denne megasmellen med X (falkevingdører, monopostseter osv, sheeeeeeesh) er at denne tabben ikke gjelder for Model 3. Model 3 har sine nyvinninger ja, men de virker gjennomtenkte og fremtidsrettede.

Sitat fra: Lassi på lørdag 17. mars 2018, klokken 15:11
Kansellerte fordi produktet ikke frister særlig.
Totalen av "lure" løsninger og at de absolutt skal finne opp hjulet på nytt hele tiden koblet mot vedvarende kvalitetsproblemer og kapasitet på verksted gjør at jeg står over nå.

Model 3 er nok langt mindre utsatt for feil enn X ja.

Nå blir dette basert på mine behov og preferanser, men spesifikt så tenker jeg på dørhåndtak, nøkkel, instrumentering og betjening. Alt synes mer tungvindt enn det strengt tatt burde være.
At det var en sedan var jo ingen overraskelse, men har innsett at med unger så er det håpløst upraktisk å få med ting og tang. (Har både sedan og suv idag og vi ender alltid opp med suven på tur selv om sedanen er mer komfortabel og bedre utstyrt)

Egentlig veldig synd fordi jeg trives godt i model S og det er jo egentlig alle punkt hvor de har valgt andre løsninger enn på den som gjør at jeg trekker meg.

Kristian O

Vurderer sterkt å reservere, men det er ikkje et valg i denne avstemninga.
Hengerfeste og bagasjeplass/takboks kan bli avgjerande for oss.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: Myrvang på lørdag 17. mars 2018, klokken 00:03
Er det en økende trend at folk er lei venting og kanselerer eller er Teslakundene i stor grad fanboys som godtar alt? Satt bare opp en liten poll for å finne det ut, ikke vitenskapelig i det hele tatt, kun for gøy.

Spørsmålet her virker noe mangelfullt, spørsmålet er ikke om man har eller vurderer å kansellere, men om man har eller vurderer å kansellere basert på at bilene blir forsinket, med en føring om at dersom man ikke gjør det så er "i stor grad fanboys som godtar alt"... 

Mulig du kan definere meg som "fanboy" om du ønsker det, men vil på ingen måte si at jeg vil godta "alt".

Men da jeg reserverte bilen så var jeg - og alle andre - vel vitende om at ventetiden ikke var klart definert. Så noen få måneders ekstra venting utover hva jeg først antok at den ville være har ikke - og bør ikke - ha noen betydning til eller fra. Ser derfor med stor undring på alle som nå plutselig skal skal kansellere fordi estimatet har blitt flyttet noen få måneder. Hadde det enda vært snakk om forsinkelser i forhold til en lovet leveringsdato kunne jeg hatt forstått dette. Men, dem om det. Blir kortere kø før det blir "min tur" i så fall :)

Så til spørsmålet: Nei, jeg har ikke kansellert, og har strengt talt ikke vurdert å kansellere på nåværende tidspunkt. Men har noe skepsis til enkelte av løsningene på bilen, så har bestemt meg for - som jeg også tidligere har gitt inntrykk for her på forumet - at før jeg omgjør reservasjonen til noen bestilling så må bilen prøvekjøres av meg. Basert på mitt inntrykk etter prøvekjøring vil jeg så avgjøre om det blir bestilling eller kansellering.

Alternativt dersom det i mellomtiden dukker opp ett alternativ som jeg finner attraktivt og som dekker mitt behov så kan jeg ende opp med en annen bil og derfor kansellere. Ikke alle nåværende eller lovet kommende biler stiller i denne kategorien. Øverst på listen ut i fra hva jeg tror/vet i dag ville antagelig være en Ioniq dersom den kommer med ett større batteri. F.eks. ett eller begge batteristørrelsene som Kona blir levert med... Kona kunne forsåvidt dekket behovet, men er egentlig ikke på utkikk etter en ny kone, og skulle jeg skaffe meg en slik burde jeg i det minste finne henne attraktiv ;)

Model S 85D

THE

Reserverte 1. april 2016, og planen var at Model 3 skulle være nr1 bil (kanskje eneste bil) i familien. Når de første forsinkelsene ble kjent, så begynte jeg å vurdere hva jeg skulle gjøre siden vi hadde begynt å vurdere bytte av bil. Noe annet enn elbil var egentlig uaktuelt for min del, og da var det jo Tesla S eller X som var alternativet til Model 3. Med behov for tilhengerfeste, så reduserte utvalget seg til Model X.

Bestemte meg egentlig for at jeg ikke skulle kjøpe Model X da den ble lansert pga. at den var for stor, for dyr og ikke hadde mulighet for skiboks. Model 3 var en mer passelig bil, men forsinkelse gjorde som sagt at jeg begynte å revurdere X, det endte med kjøp da jeg fant en godt utstyrt X100D inventory og fikk 0,25% rente. Har likevel ikke kansellert, eller vurdert å kansellere, Model 3 reservasjonen ennå, og muligens blir det bytte fra X til 3 hvis Model 3 får mulighet til å trekke tilhenger og ha skiboks på taket. Om det skulle bli ytterligere forsinkelser på Model 3, eller om den kan leveres Q1-Q2 2019 har forsåvidt ikke betydning for min del siden jeg uansett ikke er avhengig av å bytte bil. Tror nok uansett at jeg vil se og prøvekjøre en Model 3 før jeg vurdere å bytte ut X'en.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorEl

Enig med Amoss.
Situasjonen min er litt lik THE, bare at jeg ikke slo til på 0,25% lånet :'(, og må derfor finne meg i å kjøre rundt i en bil som jeg er fornøyd med. Er klar for å skifte til TM3 om den er en bedre bil for mitt bruk. E-golfen uten hengerfeste gjør alt vi trenger, men kommer til kort når det gjelder langkjøring. Men et 24kw batteri gjør nytten, men må "bare" lades opp flere ganger enn TM3.
Tror også at $9k blir litt mye for meg, ikke kona, så 50kw batteriet holder..
Blir spennende når TM3 kommer til Norge, for jeg tror ikke jeg kommer til å gå for den første som kommer.
Jeg kunne tenkt meg TM3 med AWD, 50kw-batt, og luksuspakken. Når kommer denne versjonen?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 19. mars 2018, klokken 07:44
Så til spørsmålet: Nei, jeg har ikke kansellert, og har strengt talt ikke vurdert å kansellere på nåværende tidspunkt. Men har noe skepsis til enkelte av løsningene på bilen, så har bestemt meg for - som jeg også tidligere har gitt inntrykk for her på forumet - at før jeg omgjør reservasjonen til noen bestilling så må bilen prøvekjøres av meg. Basert på mitt inntrykk etter prøvekjøring vil jeg så avgjøre om det blir bestilling eller kansellering.
Copy paste

Dvs er helt på linje med Amoss her.

lirekassa

0,25% var nominell rente vel? Uansett et fantastisk tilbud, men dyrt er det uansett for en X.

Jeg kansellerer ikke før bestilling tror jeg, uansett om det blir til at jeg tar ut Niro først som jeg også har reservert. Og det er ikke for å spekulere i eventuell fortjeneste, men for å finne ut hva som vil fungere best for oss med kun én bil.

Mazzbot

Om jeg hadde kansellert hadde det vært til fordel for model S eller X , men det har jeg ikke råd til . Finnes dessverre ingen andre alternativer .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lirekassa

Sitat fra: Mazzbot på mandag 19. mars 2018, klokken 14:40
Om jeg hadde kansellert hadde det vært til fordel for model S eller X , men det har jeg ikke råd til . Finnes dessverre ingen andre alternativer .

Finnes ikke andre alternativer for deg, mener du? Brukt Model S da? Ribba I-Pace S? Kia Niro? ;)

Løve

Kansellerte fordi jeg har null tro på at tesla klarer å levere før Nissan. Videre så er kvalitetsrapportene på allerede leverte Model 3 nesten enstemmig negative. Når en da endelig fikk sitte på i en Model S og X og fikk oppleve Tesla-kvalitet på nært hold var jeg ikke i tvil en gang. Himmel og hav så mye elendig plast og elendig implementerte detaljer på en så dyr bil! Når en Leaf oser av kvalitet i forhold til så er ikke valget vanskelig.  Håper Tesla får det til, men det er høst tvilsomt når en leverer så elendig sammensatte produkter.

Klykken

Kjørte nye leaf her om dagen. Støyende innvendig. Verdens minste touchskjerm, med et elendig UI. En knappetirade plassert litt her og der. Adaptive cruise som er vanskelig å slå på - du trykker på en knapp under rattet, med bilde av et ratt. Knappen er plassert i en rekke av seks knapper, hvor den nærmeste er rattvarmeren som OGSÅ har bilde av et ratt. Knappene er ikke belyst og synlig uten at du bøyer deg ned. Er ACC påslått nå? Nei,du må trykke på en knapp på rattet med bilde av en bil med bølger rundt. Videre får du ingen klar beskjed om at bilen nå kjører selv.
Hos meg dro den meg over i motsatt kjørebane kort tid etter.

Stereoanlegget var også temmelig begredelig.

Ellers skranglet det av interiøret. Et sted i taket, ved kupelyset og i dørene.

Men til den prisen kan man kanskje ikke forvente mer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Er ikke så mye vits i å diskutere Leaf her. Trolig 99% av de som vurderer Model 3 vil vurdere rekkevidden til Leaf å være for kort. Innstegsmodellen har 46% mer rekkevidde enn Leaf og long range har 105% mer rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Sant. Men skjønner ikke vurderingen leaf kontra tm3.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA