Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi E-Tron Quattro spesifikasjoner ifølge autobild

Startet av AudiTron, fredag 16. mars 2018, klokken 10:39

« forrige - neste »

Tellus

Cd på 0.28 nå. På linje med I-Pace (0.29). Frontareal er vel fortsatt ukjent for de to.


Tellus

Har vel  0.24 men det er ut som om 0.28-0.29 er det laveste som er mulig hvis du skal ha en bil som ikke ser ut som en sedan på anabole steroider  :D

PionerThink

Mye av det som sto i Hegnar-artikkelen er det samme som kom på mail rundt midnatt. Tipper noen ansatte hos Hegnar står på ventelista ;D
Siterer mailen her:
Svært lav luftmotstand er en avgjørende årsak til at prototypen av Audi e-tron kan kombinere bilens store størrelse med lang rekkevidde. Ett element i utviklingen er de virtuelle sidespeilene, som får verdenspremiere sammen med bilen.

Prototypen av Audi e-tron har gjennomgått over 1000 timer testing i Audis vindtunnel i Ingolstadt. Resultatet av Audi-ingeniørenes testing og utvikling er en motstandskoeffisient på 0,28. Det vil gjøre e-tron ledende på dette området i SUV-segmentet. Muligheten for virtuelle utvendige speil bidrar til å optimalisere bilens rekkevidde.

Audi e-tron blir en fullblods SUV, med god plass til fem personer og bagasje, quattro firehjulstrekk, lang rekkevidde og mulighet for hengerfeste. At man nå er klare for å introdusere en fullelektrisk bil med disse egenskapene skyldes i stor grad det ingeniørene utviklet i Audis vindtunnel, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

De virtuelle sidespeilene blir tilgjengelig som ekstrautstyr og får sin verdenspremiere med Audi e-tron. Kameraspeilene er vesentlig smalere enn tradisjonelle speil og reduserer samtidig bredden på bilen med 15 centimeter. Det gir mindre luftmotstand og reduserer vindstøy. Bildene fra kameraspeilene vises på en OLED-skjerm innvendig i bilen og kan tilpasses ulike kjøresituasjoner.

Fra tidligere er det kjent at bilen vil få en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye målesyklusen WLTP, som i større grad enn den utgående syklusen NEDC gjenspeiler reell kjøring. Nøyaktig rekkevidde kommer i forbindelse med verdenspremieren på bilen 30. august i år. Audis første fullelektriske bil i masseproduksjon er 4,901 meter lang og 1,935 meter i bredden.

Selv små forbedringer i motstandskoeffisienten gir store utslag på en elbils rekkevidde. For å oppnå resultatet på 0.28 har Audis ingeniører utviklet en lang rekke aerodynamiske tilpasninger over hele bilens eksteriør. Flere av disse ser man på prototypen ved første øyekast, mens andre gjør jobben uten at det kan skimtes med det blotte øye. Prototypen av Audi etron har nærmere 0,07 lavere motstandskoeffisienten enn en sammenlignbar bil med konvensjonell drivlinje. Rundt regnet innebærer denne forbedringen en økt rekkevidde på rundt 35 kilometer etter WLTP-syklusen. Spesialdesignede e-tron-felger bidrar ytterligere til å redusere luftmotstand.

Et annet viktig element er adaptiv luftfjæring, som kommer som standard på Audi e-tron. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen med inntil 26 millimeter, noe som også bidrar til å redusere luftmotstanden. Hele undersiden av bilen er forseglet, både for å beskytte batteriet og for å optimalisere luftstrømmen som går under bilen. Videre så har bilen to elektrisk styrte luftinntak bak singleframe-grillen som åpnes og lukkes for å møte behovet for kjøling og redusert luftmotstand i ulike kjøresituasjoner.

Audi e-tron er forberedt for hurtiglading med inntil 150 kW. For hjemmelading kan en typisk norsk husholdning med 230V-anlegg tilrettelegge for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen

Vennlig hilsen
Elin Sinervo, Direktør Audi Norge
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på onsdag 30. mai 2018, klokken 08:21
Har vel  0.24 men det er ut som om 0.28-0.29 er det laveste som er mulig hvis du skal ha en bil som ikke ser ut som en sedan på anabole steroider  :D

En standard BMW X3 har 0,29. Jeg er ganske sikker på at iX3 har markant lavere verdi enn det.

daktari

#36
Luftfjæring som standard.
Koster 26.000,- for "adaptiv luftfjæring" på Q5, inkl. mva.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

e-Stig

#37
Sitat fra: PionerThink på onsdag 30. mai 2018, klokken 09:09Audis første fullelektriske bil i masseproduksjon er 4,901 meter lang og 1,935 meter i bredden.

Da er den et par centimeter lenger enn konseptbilen. Litt mer interessant hvor høy den er, ettersom det har blitt sagt og skrevet at de har gjort den litt høyere og rettere bak. Jeg likte det flate og langstrakte designet på konseptbilen veldig godt.

Edit: Ser i en annen tråd at høyden har økt med 76mm fra 1540 til 1616mm. Da er den for eksempel 44mm lavere enn Q5.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Counterpointer

Høres fremdeles ut som enfase ombordlader som standard.
Blir spennende å se pris på trefase og hvor mange som velger dette!

Vegar Beider

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. mai 2018, klokken 13:37
Høres fremdeles ut som enfase ombordlader som standard.
Blir spennende å se pris på trefase og hvor mange som velger dette!

Den skjønte jeg ikke. De har jo bekreftet at 400V 3-fas blir standard, med 11kW (16A 400V). Dobbel-trefas derimot (22kW), det kommer som en opsjon senere.

Counterpointer

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 30. mai 2018, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. mai 2018, klokken 13:37
Høres fremdeles ut som enfase ombordlader som standard.
Blir spennende å se pris på trefase og hvor mange som velger dette!

Den skjønte jeg ikke. De har jo bekreftet at 400V 3-fas blir standard, med 11kW (16A 400V). Dobbel-trefas derimot (22kW), det kommer som en opsjon senere.
Direktøren skriver at alle får 7,4 på 32 men sier ikke noe om trefas det høres ut som trefas blir med tillegg

Orbit

#41
Jeg tolker dette:
SitatFor hjemmelading kan en typisk norsk husholdning med 230V-anlegg tilrettelegge for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen
som noe som gjelder for 230V-anlegg (som tross alt er det vanligste i Norge), men at laderen også tar 400V 3-fas 16A som tidligere beskrevet. Dette er også i tråd med hva DinSide har fått bekreftet fra Audi:
SitatAudi har tatt tak i de begrensningene som er å finne med tanke på hjemmelading. Ettersom de færreste har 400-volts anlegg i heimen, har Audi i Norge fremarbeidet en løsning der lading på med 230 volt og opp til 32A blir tilgjengelig fra start for de norske kundene. Etter litt tid har vi fått følgende svar på vår henvendelse etter arrangementet:

Hjemmelading

De fleste norske husstander vil fra bilen utleveres kunne oppnå 7,2 kW ved bruk av en vanlig blå industrikontakt. Helt overordnet kan vi si at bilen kommer til å møte markedets forventninger også knyttet til ladehastighet.

  • Standardladeutstyret og ladekapasitet i bilen vil kunne håndtere lading opptil 11 kW ved hjemmelading (AC-lading). Eventuelle begrensninger i ladeeffekt vil primært være knyttet til elanlegg og sikringsskap i ditt hjem. Slike begrensninger i hver enkelt husholdnings elanlegg vil overordnet være de samme for alle elbiler i markedet.
  • I løpet av 2019 vil Audi tilby en 22kW-ladeløsning. I Norge har de fleste en begrensing i sitt elanlegg som innebærer at standardløsningen som legger til rette for 11kW vil være mer enn hva de fleste kan benytte seg av.
  • En typisk norsk husholdning med 230V-anlegg kan tilrettelegges for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen. Det betyr at om du lader bilen fra klokken 22.00 om kvelden til klokken 07.00 påfølgende dag, har du «fylt tanken» med 315 km. Dette dekker de daglige kjørebehov for de aller fleste og vil være en mulighet med det standard ladeutstyret som leveres med bilen.
  • For mest mulig effektiv hjemmelading av elbil vil vårt råd alltid være å installere en industrikontakt fremfor lading med vanlig husholdningskontakt (schuko).
Vel så interessant er at 7.2kWh skal gi 35 km rekkevidde. Med 5% ladetap (som et estimat, noe forhåpentligvis Audi har regnet med), gir det er forbruk på 7.2kWh * 95% / 35 km = 19.5 kWh/100 km. Og fra samme DinSide-artikkel:
SitatSom bruker har du da 95 kWh kapasitet til rådighet, selv om batteripakken utover dette har en god sikkerhetsbuffer i både topp og bunn.

– Vi kommuniserer alltid den kapasiteten som forbrukeren vil ha til rådighet, forteller Johannes Foth fra utviklingsavdelingen da jeg spurte om dette er den totale kapasiteten.

Han bekrefter med dette at kapasiteten er større, uten å fortelle hvor mye. Da jeg regnet meg fram til 103,68 kWh, fikk jeg likevel et bekreftende nikk og smil i retur.

95kWh netto, og 19.5 kWh/100km gir en rekkevidde på over 480 km. Det er i så fall veldig bra, kanskje litt for godt til å være riktig. Vi venter, og venter......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pingle

480 km er som i-pace, med litt større batteri, litt bedre Cd, og litt større areal.
Det bør være håp;)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Tellus

Under typiske norske forhold vil jeg forvente at E-Tron har litt lengre rekkevidde enn TMX-100D. Mer effektiv motor og litt lettere (?) bil bør fint kunne ofsette noe større luftmotstand. Om vinteren vil varmepumpe kunne hjelpe E-Tron sin rekkevidde ytterligere

På motorvei i 140 vil selvfølgelig TMX-100D gå lengre.

Pingle

Sitat fra: Tellus på torsdag 31. mai 2018, klokken 09:07
Under typiske norske forhold vil jeg forvente at E-Tron har litt lengre rekkevidde enn TMX-100D. Mer effektiv motor og litt lettere (?) bil bør fint kunne ofsette noe større luftmotstand. Om vinteren vil varmepumpe kunne hjelpe E-Tron sin rekkevidde ytterligere

På motorvei i 140 vil selvfølgelig TMX-100D gå lengre.

Det blir spennende å se første langkjøringstest med tmx, ipace, etron og ev tms. 
Norske fylkesveier, med behov for regenerering i hver sving, og akselerasjon til fartsgrense på hver "rettstrekning".
Enda morsommere ville det blitt om vi hadde fått den før bestilling.
uansett tror jeg det er viktig å huske at virkelig liv-testing av forbruk/rekkevidde egentlig ville krevd stenging av et langt norsk fylkesveistrekk en dag hvert år, samt nattkjøring i visse bystrøk som er notoriske for rød bølge
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA