Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi E-Tron Quattro spesifikasjoner ifølge autobild

Startet av AudiTron, fredag 16. mars 2018, klokken 10:39

« forrige - neste »

Tellus

Tviler på om fasit blir 400km WLTP for 95kWh versjonen. Ta det tallet med en stor klype salt. Tallet er feil eller så snakker vi om variant med mindre batteri.

Ulle

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 21. april 2018, klokken 20:58
Et WLTP-forbruk på nærmere 25 kw/100km er katastrofalt dårlig. Med mindre "over 400"  betyr nesten 500 har ikke Audi gjort hjemmeleksen sin på batteristyring,aerodynamikk eller generell effektivitet.

Enig, det er for dårlig. Model X100d har 565 nedc/475 epa, ipace 543 nedc/480 wltp. Justerer man til 95kwh batteri blir tallene for «x95d» 537 nedc/451 epa og ipace 573 nedc/507 wltp. Så da ligger e-tron an til å bli dårligst i klassen.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Pingle

#17
Sitat fra: Ulle på lørdag 21. april 2018, klokken 22:08
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 21. april 2018, klokken 20:58
Et WLTP-forbruk på nærmere 25 kw/100km er katastrofalt dårlig. Med mindre "over 400"  betyr nesten 500 har ikke Audi gjort hjemmeleksen sin på batteristyring,aerodynamikk eller generell effektivitet.

Enig, det er for dårlig. Model X100d har 565 nedc/475 epa, ipace 543 nedc/480 wltp. Justerer man til 95kwh batteri blir tallene for «x95d» 537 nedc/451 epa og ipace 573 nedc/507 wltp. Så da ligger e-tron an til å bli dårligst i klassen.
Pen oppstilling og utregning, viser at jag har gjort en god jobb.
Om forskjellene er reelle, antyder vel det at jag og tesla (med høyde nær den til en kassevogn) har gjort jobben fra bunnen, fra elbilstrukturen og opp, mens Audi har laget en mer konvensjonell bil, inkl std panser.
Og en fullblods SUV flytter mye luft.

Håper bare at "over 400" betyr nær 500 for Audis del.
En annen mulighet er selvfølgelig at det er en utgave med mindre batteri/mulighet for å leie ekstra kapasitetsom starter på 400 km,  og at Audi utover det har gjort jobben.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

ludwig_holberg

Det høres ikke plausibelt ut at Audi skal ha bommet så mye i en pressemelding de selv har sendt ut:

"Its large lithium-ion battery provides for a range of more than 400 kilometers"

Fremkommer tydelig her at det er tale om ett batteri, og i den grad man skulle spekulere i at Audi kommenterer flere batteristørrelser, så kan man også merke seg at de isåfall her snakker om "its large lithium-ion battery". Mao er isåfall dette rekkevidden for det største batteriet.

Så kan man håpe på at det kommer til å ligge mye over 400 km, men heller ikke dette gir noe særlig mening. I markedsføringen fremhever man gode egenskaper; man skjuler dem ikke.

Pris på omregnet kurs kr. 640.000,- i basis ligger også godt over Jaguar, og man må nok i tillegg regne med et visst Norges-tillegg for frakt + muligens litt melking av mva-fritaket som alle produsenter til en viss grad gjør.

Dette er vel nok en indikasjon i rekken av mange på at Jaguar I-Pace gir mer bang for buck enn Audi.

Crown

Jeg kommer ikke til å føle meg vel med å kjøre rundt i en bil som bruker 2,5kWh/mil i snitt, det er alt for mye og gjør vondt i energisparedelen av meg, særlig etter å være vant til under det halve og under det med Ioniqen. Bare 400km fra et 95kWh batter kan ikke medføre riktighet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Dette er interessant. Er 2,5 kWh/mil en realistisk verdi over hele året, eller en worst-case?

Hvorfor skulle Q6 e-tron få dårligere aerodynamikk enn I-pace? Nyeste Q5 har Cd på 0,3. I-pace på 0,29. Model X 0,24.
"Air displacement" på I-pace er ikke så lavt iflg denne karen på LinkedIn, men bare rett bak X som er en større bil. Hva blir frontalareal og "air displacement" på e-tron?  https://www.linkedin.com/pulse/electric-cars-holy-grail-unveiled-hans-noordsij/?irgwc=1

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Konseptbilen hadde vel cw på 0,25. Nye X3 har 0,29 og ser ikke spesielt sleek ut.  Det er nok fullt mulig at produksjonsbilen har et sted mellom 0,26 og 0,28.

Counterpointer

Har noen tenkt på at 400 WLTP kan være en softwarebasert rekkevidde. Det er fremsatt (riktignok «hearsay» fra en selger) fra Audi at en kan leie og kjøpe ekstra rekkevidde via app.

Dette ville gitt mening i de oppgitte opplysningene og gitt Audi mye oppmerksomhet når de evt publiserte det!

Orbit

DinSide har i dag en artikkel fra samme seanse i Berlin som AutoBild rapporterer fra. Dette var en av de bedre artiklene, hvor det er tydelig at journalisten har satt seg inn i dette, honnør!

:+1:

  • Batteriet er faktisk 95kWh netto. Brutto er hintet til å være 103+
  • 400km WLTP er kun et minimumstall for hva de lover nå, endelig tall kommer senere
  • Automatisk identifisering av bil mot lader kommer (forhåpentligvis som en SW-oppgradering også til de første bilene)

:-1:

  • Dobbeltlader (32A, 22kW) er tilgjengelig først i 2019
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.

Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh  og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....

turfsurf

Håper inderlig Audi skyter langt under mål her, ellers har de gjort det kunststykket å lage den elbilen med til nå høyest forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.

Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh  og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....

Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.

Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh  og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....

Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Det er bruttoangivelser jeg sammenligner

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. april 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.

Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh  og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....

Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Det er bruttoangivelser jeg sammenligner

Ja, nettopp. Da er vel i-Pace 90 kWh. Ca 84 netto nyttbar kapasitet.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. april 2018, klokken 12:53
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 24. april 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 20:35
103 kWh og bare 400 km som et minimum er ikke akkurat hårete mål.

Spesielt sett mot Tesla som har 540 km på 102 kWh  og I-Pace med 480 km på 85 kWh .....

Tesla 100D har vel bare ca 98 kWh netto usable. 102,4 brutto
Det er bruttoangivelser jeg sammenligner

Ja, nettopp. Da er vel i-Pace 90 kWh. Ca 84 netto nyttbar kapasitet.
Jepp, det var der inkonsekvensen dukket opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA