Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken løsning og ladestasjon (DC-beskyttelse + lastdeling) bør jeg gå for?

Startet av ZaTesla, fredag 16. mars 2018, klokken 10:01

« forrige - neste »

ZaTesla

Ønsker lademulighet for elbil (Tesla).

Ønsker forberedt for enkel utvidelse til elbil nr 2, dvs. mulighet for lastdeling/prioritering (spesielt pga. begrenset strøm per i dag).

Hvilke ladere anbefales for fleksibel innstilling av strømstyrke og lastdeling (som har innebygget DC-beskyttelse) og med tanke på pris?


Mulig det blir dobbeltlader allerede, men ulempen er plassering, da jeg ønsker fleksibel mulighet for parkering/ladning både i dobbeltgarasje og begge plasser utenfor.
Det er også mulig det blir en tredje elbil i fremtiden (leietager).

Kabel på 3x6mm2 med 25A vern til underfordeling er begrensningen uansett pga. vanskelig føringsvei, men med smart oppsett/lastdeling bør det kunne gi nok strøm til minst 2 elbiler.

Jeg får Tesla wall charger (kan selges!), men usikkert når, så blir det trolig midlertidig stikk først.

Per i dag finnes:

Inntak: 3x230V, 63A, 3x50Al
Jordfeilbryter type A for kurs 20-22
C 25A Sikring  til garasje underfordeling (kurs 22)
3x6mm2 kabel til garasje - Blir ikke endret nå!!, trolig dobbeltisolert.

Underfordeling i garasje med 6stk 1-fas vern hvorav 2 ledige/ikke i bruk.

Ser for meg:

Alternativ 1: Lader(e) med innebygget DC-beskyttelse

•Lader(e) med innebygget DC-beskyttelse. Bør ha god muligheter for innstilling av strøm for å utnytte mest mulig opp mot 25A og andre forbrukere (+lastdeling).
•20-25A Vern i underfordeling (2 stk?)

Fordel: Plass nok i underfordeling, lite arbeid. Lett å utvide med en lader til. Slipper å koble vekk vern foran.
Ulempe: Får ikke Tesla lader med 3-fas.

Alternativ 2: Benytte Tesla lader

•Koble vekk jordfeilvern type A på kurs til garasje (forutsatt dobbeltisolert kabel).
•Jordfeilvern type B i underfordeling (kanskje 2stk med en gang, og stikk på denne så har jeg midlertidig løsning til jeg får laderen)
•20-25A Vern (2stk?)
•Må trolig ha en egen boks/underfordeling pga. plass

Fordel: Mer effekt ved 3-fas 230V lading.
Ulempe: Mer kobling, tar mye plass i underfordeling/må ha tilleggsfordeling.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA