Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fredag 16. mars 2018, klokken 07:55

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på fredag 23. mars 2018, klokken 16:59
Sitat fra: Øystein K på fredag 23. mars 2018, klokken 14:45
Sitat fra: tuono på fredag 23. mars 2018, klokken 13:20
Her er en som mener han har oppdaget noe som kan bli seriøst slitsomt på langtur
https://www.youtube.com/watch?v=XOgqM8iBtPM&feature=youtu.be

Merkelig.

Så ut fra hva han sier, på en lengre tur, vil jeg med min 30 kWh Leaf, komme fortere frem enn en 40 kWh Leaf. Fordi nye leaf lader fryktelig seint etter to hurtigladinger.

Dersom dette stemmer, er jeg jo enig med han. Det er jo et skritt tilbake, og gjør bilen uegnet for lengre turer som inneholder både 4,5 og 6 hurtiglainger.
Det er synd, men tror ikke det er så stort problem. To hutigladinger er det som trengs for å kjøre Trondheim--Oslo. Det er ikke ofte en kjører over 50 mil på en dag.

Jeg fant en "KPI" for lading og temperatur som ser ut å stemme rimelig bra.
Temperatur stiger 0,6 grad/minutt lading på 120A lading (Ca 42-45kW)
På langtur med min 24kWt har jeg en gang nådd ladebegrensning ved 52 grader.
En 40kWt som lades fra la oss si 10% til 60% fyller på 18,5 kWt  og trenger 25 minutter på det.
Det hever batteritemp med 15 grader (Om KPI gjelder for den)
Starter man da med 25 grader i batteriet etter å ha kjørt 20 mil vil det bli 40 etter lading 1.
Neste strekk kjøler kanskje batteriet 2-3 grader.
Lading 2 starter da på f.eks 37, og når en når 60% er det nådd 52 grader.
Der starter begrensning på ladefart i Gen1 i allefall.

På tredje ladestopp der en da har brukt 66 kWt og f.eks kommet til Oslo fra Trondheim kan det bli så en får redusert ladefart.
Spørsmålet er, hvor langt ligger man å kjører?

Om jeg eide en slik 40kWt og skulle på langtur ville jeg valgt "Low SOC" strategi, og ikke ladet over 60%. Funnet ladere for hver 12 mil sånn omtrent.
Kjørt maks lengde til første ladestopp, ca 20-25 mil, ladet i 25 minutter, deretter 12-milstrekk og ladet 25min
for hver stopp. Da vært 50 mil fra startpunkt på tredje ladestopp som kanskje har redusert ladehastighet.

Ut fra se han i video sier, kjørte han en strekning med 33! Hurtigladestopp, med Leaf 24kWh uten at bilen sakket ladefarten.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jejl

Hvis dette stemmer, vil jeg påstå at det er en gyldig grunn til å heve kjøpet for de som måtte ønske det.
Tenk den reklamen for Nissan når Teslabjørn skal teste denne bilen på langkjøring f.eks Oslo-Tromsø som han kjørte for noen dager siden.
E-NV200 med 24kwh batteri :10 timer ladetid. Leaf med 40 kwh 18 timer ladetid.

Desti

Sitat fra: Jejl på fredag 23. mars 2018, klokken 17:27
Hvis dette stemmer, vil jeg påstå at det er en gyldig grunn til å heve kjøpet for de som måtte ønske det.
Tenk den reklamen for Nissan når Teslabjørn skal teste denne bilen på langkjøring f.eks Oslo-Tromsø som han kjørte for noen dager siden.
E-NV200 med 24kwh batteri :10 timer ladetid. Leaf med 40 kwh 18 timer ladetid.

Hvis du ikke vil vente, bør du kjøpe en diesel!   :angel:

turfsurf

Hvis dette stemmer så er det jo uforståelig, og en tragedie. Blir mange nye elbileiere som får seg en kjip overraskelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EV-FTW

Klart, Leaf er ikke laget for langturer, men er enig. Stemmer dette, er det ikke bra.

Hadde vært artig å fått en test på det, 30 kWh Leaf mot 40 kWh, på en skikkelig langtur.
Sett utviklingen, og hvem som kom først frem.

Nye Leaf vil kjøre fra 30 Leaf de første milene, men så vil gamle Leaf ta igjen og forbi, da den lader fort opp til 80 prosent.

Med andre ord vil den komme frem før sin nye bror. ( om dette i videoen er tilfelle!)

Da hadde jeg blir skuffet om jeg hadde kjøpt nye Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

https://youtu.be/0Yqz1VbBRU0

En annen som har testet dette litt. Mener at ladehastighet er styrt av temperatur på batteriet, og ikke antall ladinger.

Han fikk halvert ladehastigheten allerede på andre lading.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Reodor

E-nv200 har såvidt jeg har forstått en annen temperaturkontroll på batteriet begrunnet med et antatt annet kjøremønster med mer hurtiglading.
Noen som vet hvordan dette funker?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

leafnor

#22
Tid for analyse.

Han Britten kjørte 270 mil. Med 33 ladestopp blir det 80 km mellom lading. Legger man turen inn i Greenrace http://www.jurassictest.ch/GR/, blir energiforbruket med 1kW varme 456 kWt.
Snittfart 93 km/t (uten stopp) sier Jurassic.
Snitt å lade per ladestopp er da 456/33=13,8 kWh. Personlig tror jeg de brukte litt mindre energi.
De hadde nok et forbruk rundt 1,60kWh/mil.

Hver lading betyr å lade (overslag) 21/13 = 62%. Med "Low SOC" strategi som de nok praktiserte snittet de nok en ladeeffekt på 37 kW som jeg også har hatt på lange turer:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22652.msg494247#msg494247

Det betyr de ladet maks i 21 minutter. Hver lading hevet batteri maks 0,6*21=13 grader.
Batteriet holdt kanskje 20 før lading, og endte da på 33 på første ladestopp.

Turen tok de 21/9-2015. Temperatur på den dagen og påfølgende var 12-15 grader, og fuktig luft. (Timeanddate har historiske værdata globalt)
God kjøling med andre ord. (Omlag 10-15 grader kjøligere enn på mine langturer, selv i Norge!)

En 40 kWt Leaf på samme tur ville man kjørt dobbelt så langt og ladet dobbelt så lenge.
Problemet blir at på lading en skulle nok batteri vært varmere enn på 24 kWt, kanskje 24 grader. Og så lader man dobbelt så lenge, og temperatur stiger det doble. Dvs 26. 24+26= 50 grader.
Neste lading vil ende med temp over 50, og ladehastigheten settes ned.

EDIT: Virker som ladehastighet også justeres "analogt" etter temperatur, uavhengig av SOC. På Gen1/2 er det redusert først etter 52 grader.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

meitran

#23
Har aldri eid en elbil før, men har en Tekna i bestilling. Slik jeg ser det kommer det veldig an på hvilken bruk man har på bilen.
Selv er det svært få ganger jeg kjører over 40 mil på samme dag. Dette vil med andre ord ikke by på store problemer for min del. Har man et bruksmønster der man ofte kjører 50-60 mil i løpet av en dag, er vel strengt tatt ikke elbil et godt alternativ uansett?

EV-FTW

Sitat fra: meitran på fredag 23. mars 2018, klokken 21:12
Har aldri eid en elbil før, men har en Tekna i bestilling. Slik jeg ser det kommer det veldig han på hvilken bruk man har på bilen.
Selv er det svært få ganger jeg kjører over 40 mil på samme dag. Dette vil med andre ord ikke by på store problemer for min del. Har man et bruksmønster der man ofte kjører 50-60 mil i løpet av en dag, er vel strengt tatt ikke elbil et godt alternativ uansett?

Nei, og det du sier her, er jo egentlig hovedargumentet jeg vil tro Nissan ville brukt. At folk ikke kjører dette på en dag. Bilen holder i lange baner for de alle fleste av oss.

For meg som bor i Rogaland og har familie i Hedmark, så er det greit å ha en elbil som kan kjøre disse 60-70 milene. Kjører ikke dette strekket i dag med min Leaf. Men vurderer sterkt nye Kona. Da jeg ser at med denne vil jeg kunne klare meg med 1 stopp om sommeren, og 2 om vinteren.

Nye Leaf , om ladehastighet stemmer, kunne fort blitt et irritasjonsmoment på en slik tur.
Derimot vil en 60 kWh fungere bra, forhåpentligvis, på dette.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

meitran


bno

Hadde aldri tatt levering av denne bilen med det som er fremkommet angående redusert "hurtig" ladefart. Det er en vesentlig mangel på bilen som Nissan snarest må gjøre noe med. Aldri om jeg hadde godtatt dette i en ny 2018 modell elbil. Ikke f....Min oppfordring er som det også fremgår ovenfor her er å konfrontere Nissan med dette. Ville aldri kjøpt den for å gjenta meg selv.

Bondeknøl

På tredje hurtiglading reduseres hastigheten til samme fart som ZOE. Er jo ikke imponerende dette, men er jo en overdrivelse at det er ett stort problem. Den nye Leafen virker jo som en kjempebil som ikke må overskygges av at hurtigladingen er dårlig på veldig lange turer. Nissan vet nok om dette og jobber med det.
Bilen er faktisk levert før tiden for mange kunder, ingen prisstigning etter kontrakt og produksjonen vil fortsette. Dette er jo knallbra sammenlignet med det noen elpbilprodusenter sliter med. Selv om det er en liten bug med hurtiglading på veldig lange turer, så bør ikke det overskygge en veldig bra bil som er mye for pengene.

tuono

#28
Hvem/hvor er kildene du bruker på at dette er en "bug" og at Nissan jobber med saken?

Ser at eiere av Ampera-E sliter med hurtigladingen (se Ampera E/Boltseksjonen) men dette er muligens av en annen årsak...?

Dudi

Sitat fra: bno på søndag 25. mars 2018, klokken 10:32
Hadde aldri tatt levering av denne bilen med det som er fremkommet angående redusert "hurtig" ladefart. Det er en vesentlig mangel på bilen som Nissan snarest må gjøre noe med. Aldri om jeg hadde godtatt dette i en ny 2018 modell elbil. Ikke f....Min oppfordring er som det også fremgår ovenfor her er å konfrontere Nissan med dette. Ville aldri kjøpt den for å gjenta meg selv.

Jeg er helt ny på elbil og alle forkortelsene her. Får levert en ny Leaf LE rett over påske. Jeg liker ikke det jeg leser her. Hvordan kan jeg legge dette frem for forhandler og hvilke forbehold iht kontrakten kan jeg gjøre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA