Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil/lademuligheter

Startet av AlexFromUSSR, torsdag 15. mars 2018, klokken 13:16

« forrige - neste »

AlexFromUSSR

Hallo alle interesserte!
Mens jeg venter på min nye elbil levert (Nissan Leaf 2 LE), blir jeg noe frustrert av vår borettslag. Eneste lademulighet tilgjengelig har 2 uttak til sammen per hele borettslag (ganske stor en, med ca 10 elbiler, men antall elbiler skal sikkert øke i framtida). Uttak kan brukes av en person i 5 timer per døgn. Alt dette i praksis betyr at ladestasjon er opptatt hele tida. Og alt denne glede koster 5000kr i egenandel pluss 300kr per mnd videre. Dette da betyr at hvis jeg betaler til borettslag og bestemmer å flytte snart etterpå, så farvel til 5000 kr. Og dette gjør det å bruke elbil dyrere enn bensinsportsbil. Jeg synes personlig at pris er kriminelt høy siden i andre borettslag er egenandel bare 1000kr. Videre synes jeg at jeg bør klage det, men ikke sikker hvem å ta kontakt med angående alt dette. Hva tenker dere?
En ting til, min kompis fikk med sin nye Zoe en mulighet for gratis lading på bestemte punkter i byen i 1 år (alt jeg vet om dette). Vet ikke om rett til gratis lading medfølger Leaf også, men hvis ja, kan jeg teoretisk lade bilen daglig på denne måten. Hva kan dere si om det, eller finns det andre løsninger som kan hjelpe å spare penger, kanskje mer komfortable? På jobb koster det ca 3000 per måned å lade elbil, uforståelig høy prislappen
Gleder meg gjerne til innspill fra dere!

Vollis47

Dette er alt for dyrt. Har aldri hørt på maken. Betale kr 5000 i innskudd for å få lov til å lade i 5 timer pr dag og så kr 300 per måned. Noe slikt ville jeg ikke funnet meg i. Sjekk i forumet hva andre betaler og meld dette som sak til årsmøtet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Hva koster det å parkere bensin/diesel bil uten tilgang på strøm i borettslaget?
Hvor er du i landet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Borettslaget bør installere ordentlig ladeløsning slik at alle kan lade på egen P plass. Slike punkter koster mellom 20-25000 ferdig montert, men da får du inntil 22 kW ladeeffekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AlexFromUSSR

Takk for svar og interesse!
Vi bor i Trondheim, Flatåsen
http://www.kolstadhaugen.no/elbil/
Utendørs parkeringsplasser er gratis, det å parkere i parkeringskjeller koster noe, men ikke mye
Jeg tror at det skal bli vanskelig for meg å overtale borettslaget å utvide ladenettverk
Jeg tenker kanskje å informere elbilforeningen og se hva de mener i mellomtida. Har ingen bedre idéer

geear

Det hjelper nå noe at det faktisk er 7,2kW ladeuttak, de fleste vil ha fylt opp bilen på fem timer, men så er det fortsatt mange elbiler som kun lader med 3,6kW...

Uansett, loven om eierseksjoner ble endret i fjor:

Sitat§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer

Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65#shareModal

Uansett må du da være forberedt på en installasjonskost på alt fra noen til 30 tusenlapper, og det er penger du må tenke på som tilført merverdi til leiligheten din - og håpe du får igjen noe for det når du selger. Det kunne du jo alltids tenkt på før du handlet elbil?  :o

Burger

#6
Har årsmøtet vært?

Dersom ikke, send inn sak om at du ber styret vurdere ulike ladeløsninger, kostnad og se på støtten Trondheim Kommune gir, og presentere dette for borettslaget.

Siden dette ikke vil koste boretslaget noe så kan du lett få årsmøtevedtak på dette. Styret må følge opp hva årsmøtet har pålagt de.

Dersom årsmøtet har vært, se i vedtektene for hvor mange medlemmer som må til for å be om ekstraordinært årsmøte. Dersom du går denne veien så bør du ha nok stemmer bak deg for å tvinge frem noe, samt at styret kan gå i vranglås siden de har sikkert ikke lyst på mer arbeide.

Uansett, les deg opp på vedtektene. Snakk med valgkommiteen og vurder å stille til valg som styremedlem.  Neste kamp er jo å få flertall for å gå for en av ladeløsningene styret presenterer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA