Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TU.no: Volkswagen - Elbiler

Startet av Amatøren, torsdag 15. mars 2018, klokken 08:43

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. mars 2018, klokken 01:13
Din ensidige nedrakking av tysk bilindustri og VW i særdeleshet fremstår for meg som uendelig naiv og uinformert.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Motorwatt

Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. mars 2018, klokken 22:09
Siden vi er på VW tråden er dagens nyhet at startprisen på E-tron er offentliggjort , 80.000 euro eller 99. 000 usd med dagens kurs ..

Til å hevde at du har så fantastiske kunnskaper om tysk bilindustri, så må du snart kunne klare å skille på VW og Audi. Du dømmer VW nedenom og hjem, men mener du da at Seat, Skoda, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini og Scania også skal raderes ut? Og prisen på Audi e-tron er inkl. tysk moms (19%).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doldis1

Hele VW's fanklubb på en gang  ;) Fin anledning til å svare alle samtidig. Dere er gode til å rakke ned på meg, men når det gjelder å argumentere saklig mot det jeg skriver er det heller tynt.. ? Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?

Siden dere tydeligvis har litt tungt for det kan jeg jo forklare om igjen hvorfor VW konsernet kommer til å forsvinne.

Ganske enkelt egentlig, vi er inne i den største endringen siden Henry Fords dager, endringene denne gangen blir faktisk enda større enn den gang. Ikke mindre enn 3 disrupsjoner samtidig på et tidsrom mindre enn 20 år.

Person- og varetransport- alt blir el og i tillegg autonomt.

Kraft og energi- alt blir el og i tillegg fornybart i form av sol og vind både til havs og på land. Kraftnettet kommer å få mindre betydning da vi vil få en mye mer desentralisert og småskala kraftproduksjon.

Kunstig intelligens, som vil endre alt vi vet om bl. a. produksjon. Vi er ikke mange årene unna produksjonsenheter som kjører 24/7 uten at det er mennesker til stede i bygningen.

Som i alle disrupsjoner opp til dags dato kommer det nye utenifra, siden vi snakker bilbransje på dette forumet, kan det se ut som det er Tesla og Kineserne som tar rollen som Henry Ford eller Steve Jobs/Apple denne gangen. Men det kan også godt være vi ikke har sett den neste store monopolisten ennå..?

Uansett, det som historien lærer bort for den som vil lære er dette : Disrupsjoner kommer alltid utenifra, minst halvparten av dagens bilprodusenter vil være borte før 2030, og det er overveiende sannsynlig at de to store i dag vil være blant taperne..

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 09:08
Hele VW's fanklubb på en gang  ;) Fin anledning til å svare alle samtidig. Dere er gode til å rakke ned på meg, men når det gjelder å argumentere saklig mot det jeg skriver er det heller tynt.. ? Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?
Du har null - absolutt null - forutsetningar for å vurdere kva folk du ikkje kjenner tenkjer.

I 2015 skulle me kjøpe ny bil, og satte 6 eigenskaper vi helst ville ha innfridd. Det var bare ein biltype som som tilfredstilte dei krava, og ved vårt tilfelle var merket VW. Same konklusjon kom ein med T-merket som me har delt ein garasje med og fram til, halvtanna år seinare.



Rio

#34
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 09:08
Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?


Nei, det er din uendelige strøm av løse, udokumenterte og/eller irrelevante påstander, som forsøpler et forum hvor voksne personer ellers kunne diskutert på intelligent vis.

På toppen av det hele er det åpenbart, som flere har påpekt, at du mangler kunnskap om emnet.

Det du gjør fremmer på ingen som helst måte elbilsaken. Tvert i mot.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Motorwatt

@doldis1
Det er flere ganger forsøkt å argumentere med deg, men med en gang du er på tynn is velger du å skygge unna.

Som eksempel når du kommer med et utrolig evneveikt regnestykke (se under), hvor du til de grader blir satt til veggs. Da blir det helt tyst fra din side.

Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. mars 2018, klokken 14:58
VolksWagens skjebne kan sannsynliggjøres med et lite regnestykke. Det globale elbilsalget i fjor var på drøye 730000 enheter og vokser med en rate på ca 60% årlig ( siste 4 år hhv. 43-67-57 og 61 %)

Hvis en så setter opp en graf og viderefører denne veksten får en se at i 2028, altså om 11 år vil det årlige elbilsalget være ca 128 mill! Altså på ca 100 % hvis en ser bort fra flåteopererte autonome biler i urbane strøk..Skulle de komme kan 128 mill utgjøre 200 % av det årlige globale bilsalget...

Nå er det bare det at de siste årene av disrupsjonen blir nok ikke fossilbiler lett å selge, hvilket for VW sin del i praksis kan bety null salg av fossile biler etter ca. 2025 !

Setter vi disse antakelsene opp mot VW's egne mål om å produsere 3 mill elbiler i 2025 blir vel VW et lite foretak?

https://www.businessinsider.com.au/the-rapid-growth-in-global-electric-vehicle-sales-in-4-charts-2018-1
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doldis1

Sitat fra: Rio på fredag 16. mars 2018, klokken 09:43
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 09:08
Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?


Nei, det er din uendelige strøm av løse, udokumenterte og/eller irrelevante påstander, som forsøpler et forum
Sitathvor voksne personer ellers kunne diskutert på intelligent vis.

På toppen av det hele er det åpenbart, som flere har påpekt, at du mangler kunnskap om emnet.

Det du gjør fremmed på ingen som helst måte elbilsaken. Tvert i mot.

Hvor er alle voksne som "diskuterer på intelligent vis" da ? Eneste jeg ser er nedsettende karakteristikker av meg og ikke et eneste argument imot det jeg skriver..?

Min påstand i tråden "Volkswagen -Elbiler" er følgende : Volkswagen's egentlige agenda er å utsette elbilalderen så mye de klarer, forøvrig det samme spillet de har drevet i årevis. Hadde dette vært et slag poker ville jeg sagt at de bløffer med å høyne hele tiden, fordi de har en dårlig hånd..

Verdien på selskapene i tiden som kommer ligger i teknologien og bare den. Produksjonskapasitet, som er det VW representerer vil kunne kjøpes for en neve dollars nær sagt hvor som helst.

Nei, jeg vet det ikke er slik ennå, men vi er på god vei dit. Se på den samlede verdien på Tyske DAX børsen, total verdi av de 30 største selskapene er ca 1200 mia. usd.

Se så på verdien av Tech-selskapene i California, de 5 store har en sammenlagt verdi på over 3000 mia usd. !
Både Apple ( ca. 905 mia. usd.) og Google ( ca 800. mia. usd ) er hver for seg verd nesten like mye som hele den Tyske DAX børsen !

Igjen, mastodonter som VW, kun en haug produksjonskapasitet, alt som er verd penger i tiden som kommer  er outsourcet, min påstand er fortsatt at deres mulighet for å overleve dette er mikroskopisk...

https://en.wikipedia.org/wiki/DAX

http://money.cnn.com/2017/10/31/investing/apple-google-alphabet-microsoft-amazon-facebook-tech/index.html

cyber

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 09:08
Hele VW's fanklubb på en gang  ;) Fin anledning til å svare alle samtidig. Dere er gode til å rakke ned på meg, men når det gjelder å argumentere saklig mot det jeg skriver er det heller tynt.. ? Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?

Siden dere tydeligvis har litt tungt for det kan jeg jo forklare om igjen hvorfor VW konsernet kommer til å forsvinne.

Ganske enkelt egentlig, vi er inne i den største endringen siden Henry Fords dager, endringene denne gangen blir faktisk enda større enn den gang. Ikke mindre enn 3 disrupsjoner samtidig på et tidsrom mindre enn 20 år.

Person- og varetransport- alt blir el og i tillegg autonomt.

Kraft og energi- alt blir el og i tillegg fornybart i form av sol og vind både til havs og på land. Kraftnettet kommer å få mindre betydning da vi vil få en mye mer desentralisert og småskala kraftproduksjon.

Kunstig intelligens, som vil endre alt vi vet om bl. a. produksjon. Vi er ikke mange årene unna produksjonsenheter som kjører 24/7 uten at det er mennesker til stede i bygningen.

Som i alle disrupsjoner opp til dags dato kommer det nye utenifra, siden vi snakker bilbransje på dette forumet, kan det se ut som det er Tesla og Kineserne som tar rollen som Henry Ford eller Steve Jobs/Apple denne gangen. Men det kan også godt være vi ikke har sett den neste store monopolisten ennå..?

Uansett, det som historien lærer bort for den som vil lære er dette : Disrupsjoner kommer alltid utenifra, minst halvparten av dagens bilprodusenter vil være borte før 2030, og det er overveiende sannsynlig at de to store i dag vil være blant taperne..
Man kan ikke argumentere mot fanatiske fundamentalister som slenger ut påstander i hytt og pine.
I likhet med andre synes jeg du gjør en god jobb for å oppnå det motsatte av du prøver å gjøre - det er særlig når du beskriver alle disrupsjonene du imponerer    :D :+1:.

doldis1

Jeg kom plutselig på et gammelt islandsk ordtak, det lyder noe slikt: "Skift aldri ord med dårer". Jeg gir meg her nå.
Værsågod gutter, tråden er deres  ;)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 09:08
Hele VW's fanklubb på en gang  ;) Fin anledning til å svare alle samtidig. Dere er gode til å rakke ned på meg, men når det gjelder å argumentere saklig mot det jeg skriver er det heller tynt.. ? Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?

Siden dere tydeligvis har litt tungt for det kan jeg jo forklare om igjen hvorfor VW konsernet kommer til å forsvinne.

Ganske enkelt egentlig, vi er inne i den største endringen siden Henry Fords dager, endringene denne gangen blir faktisk enda større enn den gang. Ikke mindre enn 3 disrupsjoner samtidig på et tidsrom mindre enn 20 år.

Person- og varetransport- alt blir el og i tillegg autonomt.

Kraft og energi- alt blir el og i tillegg fornybart i form av sol og vind både til havs og på land. Kraftnettet kommer å få mindre betydning da vi vil få en mye mer desentralisert og småskala kraftproduksjon.

Kunstig intelligens, som vil endre alt vi vet om bl. a. produksjon. Vi er ikke mange årene unna produksjonsenheter som kjører 24/7 uten at det er mennesker til stede i bygningen.

Som i alle disrupsjoner opp til dags dato kommer det nye utenifra, siden vi snakker bilbransje på dette forumet, kan det se ut som det er Tesla og Kineserne som tar rollen som Henry Ford eller Steve Jobs/Apple denne gangen. Men det kan også godt være vi ikke har sett den neste store monopolisten ennå..?

Uansett, det som historien lærer bort for den som vil lære er dette : Disrupsjoner kommer alltid utenifra, minst halvparten av dagens bilprodusenter vil være borte før 2030, og det er overveiende sannsynlig at de to store i dag vil være blant taperne..

Alt du skriver her er selvfølgeligheter, gammelt nytt som vi har hørt utallige ganger før, kjente tendenser som vil slå til i større eller mindre grad.

Jeg stilte deg et konkret spørsmål vedrørende din påstand om at VW bruker "dobbelt så mange timer per bil" som andre produsenter. Ikke en antydning til svar på mitt spørsmål. Og jeg skal liksom være VW-fan! Jeg har stor respekt for VW (og avsky for deres dieselsvindel), men å kjøpe en VW har aldri vært og vil trolig aldri være aktuelt for meg. Jeg er i meget stor grad en bilentusiast (foreløpig uten elbil), men jeg har ikke et religiøst til et enkelt bilmerke.

doldis1

@ Ketill

Jeg er ferdig med denne tråden men skal selvsagt være hyggelig å gi deg et svar. Nedenfor innlegget mitt legger jeg ut to linker hhv. til marketwatch's sider for VW og BMW.

Hvis du leter deg fram til posten " rev. per employee" kan du selv se at Volkswagens ansatte kun står for 368 K euro/ pr hode i årlig omsetning mens BMW's ansatte genererer en omsetning på 782 K euro, altså ca. dobbelt så mye som VW.

SitatJeg stilte deg et konkret spørsmål vedrørende din påstand om at VW bruker "dobbelt så mange timer per bil" som andre produsenter

Min påstand var og er fremdeles at de bruker
Sitatdobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett
Sitati forhold til mange konkurrenter
Det er en vesensforskjell på "andre produsenter" og " mange konkurrenter"


Det får bli mine siste ord i denne tråden.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/vow?countrycode=xe

  https://www.marketwatch.com/investing/stock/bmw?countrycode=de&iso=xfra

bosonic

Elbilforumet ser for tiden ut til mer og mer miste sin seriøsitet.

Vi har stort sett vært forskånet fra drittslenging og negative personkarakteristikker opp gjennom årene, men nå ser det ut til at dette er i ferd med å endres.
Forumets eminente administrator Lars har i alle år frontet en stor takhøyde, men har alltid slått knallhardt ned på trolling og annen ufin oppførsel.

Beklageligvis så er Lars på vei ut som moderator her på forumet, men jeg håper at en ny person er på gang slik at vi slipper å se en utvikling i negativ retning.


PS
Stå på doldis 1, ditt bidrag her på forumet verdsetter jeg høyt!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Bondeknøl

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 11:07
Jeg kom plutselig på et gammelt islandsk ordtak, det lyder noe slikt: "Skift aldri ord med dårer". Jeg gir meg her nå.
Værsågod gutter, tråden er deres  ;)
Det fortelles at Kjutta hørte på radioen mens han kjørte og så kom beskjeden: Vær oppmerksom på at det er en bil som kjører i feil retning på motorveien! Det er ikke bare en bil, det er mange som kjører i feil kjøreretning konkluderte Kjutta med.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 17:28
@ Ketill

Jeg er ferdig med denne tråden men skal selvsagt være hyggelig å gi deg et svar. Nedenfor innlegget mitt legger jeg ut to linker hhv. til marketwatch's sider for VW og BMW.

Hvis du leter deg fram til posten " rev. per employee" kan du selv se at Volkswagens ansatte kun står for 368 K euro/ pr hode i årlig omsetning mens BMW's ansatte genererer en omsetning på 782 K euro, altså ca. dobbelt så mye som VW.

SitatJeg stilte deg et konkret spørsmål vedrørende din påstand om at VW bruker "dobbelt så mange timer per bil" som andre produsenter

Min påstand var og er fremdeles at de bruker
Sitatdobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett
Sitati forhold til mange konkurrenter
Det er en vesensforskjell på "andre produsenter" og " mange konkurrenter"


Det får bli mine siste ord i denne tråden.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/vow?countrycode=xe

  https://www.marketwatch.com/investing/stock/bmw?countrycode=de&iso=xfra

Dine referanser sier egentlig ikke så mye om timer brukt per bil. De sier vel så mye om din lettvinte omgang med tall. En virksomhet slik som en matbutikk (lav avanse) har høy omsetning per ansatt, mens et firma som kun selger timer vil ha en lav omsetning per ansatt. For bilprodusenter vil det være stor forskjell på en produsent som i hovedsak er bare er et samlebånd (høy omsetning per ansatt) og en annen produsent som lager hele bilen (som Ford i gamle dager som til å med hadde eget jernverk).

For ordens skyld, jeg prøver bare å si at det kan ligge mange forskjellige forklaringer bak dine tall (andre enn manntimer per bil). 

Dersom VW bruker dobbelt så mange timer per bil som "mange konkurrenter", hvordan er det da mulig for VW å være blant produsentene med høy lønnsomhet i bransjen (fagforeningene har kanskje forhandlet seg til rekordlav lønn kunne jo være en forklaring)?

Setter ellers pris på at du ga meg et konkret svar. 

Rio

Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 10:57
Sitat fra: Rio på fredag 16. mars 2018, klokken 09:43
Nei, det er din uendelige strøm av løse, udokumenterte og/eller irrelevante påstander, som forsøpler et forum

Eneste jeg ser er nedsettende karakteristikker av meg og ikke et eneste argument imot det jeg skriver..?


Det er nettopp en beskrivelse av det du skriver. Det er det du skriver som er problemet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA