Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TU.no: Volkswagen - Elbiler

Startet av Amatøren, torsdag 15. mars 2018, klokken 08:43

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 15. mars 2018, klokken 15:28
Her er den tyske nettsida for vw - eg får i alle fall opp ein litt spesiell bodskap.

https://www.volkswagen.de

Jeg får opp at VW skryter av at det faktisk er ett land der de får avsetting på det de leverer av elbiler idag. Er det det du tenker på?  Ja, å skryte av miljøbevissthet og miljøprofil er i dag god reklame, og "alle" prøver å legge vekt på det. Ikke alltid skrytet stemmer med virkeligheten...

Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. mars 2018, klokken 15:30
Tragisk, men slik er det på dette forumet.

Ja, det er tragisk at man skal tillegge meninger til debattanter man ikke er enig med som går på tvers av hva de selv gir uttrykk for i debattene.
Model S 85D

hsa77

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:27
Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Volkswagen har utvilsomt mange svin på skogen og mye å bevise. En konkurs i VW er utenkelig, de er too big too fail og kan ta ned hele den tyske økonomien - så vi får bare håpe de holder hva de lover denne gangen...
Det er me som har brukt fossilbilar som har svin på skogen.
Ja for vi har jo hatt alternativer? Vi kunne jo selvfølgelig meldt oss ut av samfunnet og levd som steinaldermennesker, men for de fleste av oss blir vel det litt ekstremt...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Volkswagen har utvilsomt mange svin på skogen og mye å bevise. En konkurs i VW er utenkelig, de er too big too fail og kan ta ned hele den tyske økonomien - så vi får bare håpe de holder hva de lover denne gangen...

Jeg har vært litt inne på temaet "ta ned hele den Tyske økonomien" tidligere og konkludert med at det faktisk er mulig. Temaet debatteres forøvrig også i Tyskland.

Problemet for VW's del er tredelt, for det første hvis de fortsetter som nå uten å elektrifisere bilsortimentet står de om noen år med varer uten kjøpere med ditto utfall..

Skulle de derimot velge å gå for en rask overgang til el , vil både kostnadene og den indre friksjonen i selskapet gå skyhøyt! Jeg kan spinne litt videre på dette, men konklusjonen blir trolig at ikke kan komme i mål med den strategien.

Det tredje problemet, og trolig det som vil utløse fallet, er at på hver andre stol i moderkonsernets styrerom sitter en representant for fagforeningen!

Utfordringen har egentlig lite med elbil å gjøre, mer med automatisering/robotisering av produksjon å gjøre. Roboter isteden for mennesker klinger dårlig i fagforeningenes ører, det synes allerede i dag da VW bruker mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett i forhold til mange konkurrenter.. Skal VW overleve må  folket ut og robotene inn og det skjer nok ikke så lenge fagforeningene kan hindre det.

I trøndelag ville vi sagt at " dæm har malt sæ godt inn i hjørne, gutan"  ;)

Øystein16

Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:27
Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Volkswagen har utvilsomt mange svin på skogen og mye å bevise. En konkurs i VW er utenkelig, de er too big too fail og kan ta ned hele den tyske økonomien - så vi får bare håpe de holder hva de lover denne gangen...
Det er me som har brukt fossilbilar som har svin på skogen.
Ja for vi har jo hatt alternativer? Vi kunne jo selvfølgelig meldt oss ut av samfunnet og levd som steinaldermennesker, men for de fleste av oss blir vel det litt ekstremt...
Det er mange som tar toget.

hsa77

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 15. mars 2018, klokken 17:43
Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:27
Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Volkswagen har utvilsomt mange svin på skogen og mye å bevise. En konkurs i VW er utenkelig, de er too big too fail og kan ta ned hele den tyske økonomien - så vi får bare håpe de holder hva de lover denne gangen...
Det er me som har brukt fossilbilar som har svin på skogen.
Ja for vi har jo hatt alternativer? Vi kunne jo selvfølgelig meldt oss ut av samfunnet og levd som steinaldermennesker, men for de fleste av oss blir vel det litt ekstremt...
Det er mange som tar toget.
Tar ofte toget selv, det er bra saker det! Men det er jo ganske mange steder det ikke går tog i dette landet....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rio

Synd at en interessant og positiv nyhet skal omgjøres til en p*ssekonkurranse, med konspirasjonsteorier og oppdiktet svada om "Tysk økonomi" fra folk som åpenbart ikke har kunnskap om verken store firma, bilmarkedet eller økonomi.

Det er bra VW satser, og det er bra de fronter dette. Det er mange andre som ikke gjør noe som helst (Mazda, osv.), så vi trenger at de store som VW, Nissan osv. gjør dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JorgenM

Vi bør kanskje bli flinkere til å rapportere disse brukerne som "forurenser" ENHVER tråd i Media- og Samfunnet-delene av forumet som omhandler positive artikler om andre merker enn Tesla?

Tenker at spesielt nye brukere opplever dette som veldig forstyrrende og kanskje velger å holde seg unna.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hsa77

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mars 2018, klokken 18:38
Synd at en interessant og positiv nyhet skal omgjøres til en p*ssekonkurranse, med konspirasjonsteorier og oppdiktet svada om "Tysk økonomi" fra folk som åpenbart ikke har kunnskap om verken store firma, bilmarkedet eller økonomi.

Det er bra VW satser, og det er bra de fronter dette. Det er mange andre som ikke gjør noe som helst (Mazda, osv.), så vi trenger at de store som VW, Nissan osv. gjør dette.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Sitat fra: Troald på torsdag 15. mars 2018, klokken 09:08
Vi får vente og se. Tror det ikke før vi får se det.
:+1:


For å utdype litt. Når du har blitt tatt så ettertrykkelig med buksene nede som VW-gruppen har så blir ikke skepsisen borte bare du lover gull og grønne skoger, du må levere også! Så frem til disse konseptbilene faktisk leveres til kunder så forbeholder jeg meg retten til å møte lovnader fra VW-gruppen med en sur geip..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

doldis1

Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. mars 2018, klokken 19:08
Vi bør kanskje bli flinkere til å rapportere disse brukerne som "forurenser" ENHVER tråd i Media- og Samfunnet-delene av forumet som omhandler positive artikler om andre merker enn Tesla?

Tenker at spesielt nye brukere opplever dette som veldig forstyrrende og kanskje velger å holde seg unna.

Ha,ha,ja her får alle rapportere alt en vil så ofte en har lyst til   :+1: Jeg har forresten vært inne på tanken at noen nye brukere kanskje vemmes av denne leflingen med bilverdenens verste forurenser og juksemaker VW, hmm- må nok tenke seriøst på om jeg bør begynne å rapportere litt oftere til Admin om dette ..?  ;)

Siden vi er på VW tråden er dagens nyhet at startprisen på E-tron er offentliggjort , 80.000 euro eller 99. 000 usd med dagens kurs ..

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øystein16

Sitat fra: Amoss på torsdag 15. mars 2018, klokken 15:39
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 15. mars 2018, klokken 15:28
Her er den tyske nettsida for vw - eg får i alle fall opp ein litt spesiell bodskap.

https://www.volkswagen.de
Jeg får opp at VW skryter av at det faktisk er ett land der de får avsetting på det de leverer av elbiler idag. Er det det du tenker på?  Ja, å skryte av miljøbevissthet og miljøprofil er i dag god reklame, og "alle" prøver å legge vekt på det. Ikke alltid skrytet stemmer med virkeligheten...
Eg tenkte at eg skal senda linken til tyskarar me har nær kontakt med.

Rio

Sitat fra: ladov på torsdag 15. mars 2018, klokken 20:29
Sitat fra: Troald på torsdag 15. mars 2018, klokken 09:08
Vi får vente og se. Tror det ikke før vi får se det.
:+1:


For å utdype litt. Når du har blitt tatt så ettertrykkelig med buksene nede som VW-gruppen har så blir ikke skepsisen borte bare du lover gull og grønne skoger, du må levere også! Så frem til disse konseptbilene faktisk leveres til kunder så forbeholder jeg meg retten til å møte lovnader fra VW-gruppen med en sur geip..

Vet du? Folk her på forum, og utenfor, har fått med seg den historien. Vi vet det. Alle vet det. Det er ikke nødvendig å gnåle om det konstant.

Jeg forstår det er folk med aksjer i Tesla her, og at de har en interesse i dette av finansielle årsaker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. mars 2018, klokken 17:07
Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Volkswagen har utvilsomt mange svin på skogen og mye å bevise. En konkurs i VW er utenkelig, de er too big too fail og kan ta ned hele den tyske økonomien - så vi får bare håpe de holder hva de lover denne gangen...

Jeg har vært litt inne på temaet "ta ned hele den Tyske økonomien" tidligere og konkludert med at det faktisk er mulig. Temaet debatteres forøvrig også i Tyskland.

Problemet for VW's del er tredelt, for det første hvis de fortsetter som nå uten å elektrifisere bilsortimentet står de om noen år med varer uten kjøpere med ditto utfall..

Skulle de derimot velge å gå for en rask overgang til el , vil både kostnadene og den indre friksjonen i selskapet gå skyhøyt! Jeg kan spinne litt videre på dette, men konklusjonen blir trolig at ikke kan komme i mål med den strategien.

Det tredje problemet, og trolig det som vil utløse fallet, er at på hver andre stol i moderkonsernets styrerom sitter en representant for fagforeningen!

Utfordringen har egentlig lite med elbil å gjøre, mer med automatisering/robotisering av produksjon å gjøre. Roboter isteden for mennesker klinger dårlig i fagforeningenes ører, det synes allerede i dag da VW bruker mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett i forhold til mange konkurrenter.. Skal VW overleve må  folket ut og robotene inn og det skjer nok ikke så lenge fagforeningene kan hindre det.

I trøndelag ville vi sagt at " dæm har malt sæ godt inn i hjørne, gutan"  ;)

Og dette har du greie på "det synes allerede i dag da VW bruker mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett i forhold til mange konkurrenter"?

Og videre hva mener du med "mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil "? Tenker du da på timer på samlebåndet? At alle bilens komponenter som kommer inn til samlebåndet er laget av engler som ikke skriver timer?

Din ensidige nedrakking av tysk bilindustri og VW i særdeleshet fremstår for meg som uendelig naiv og uinformert.

hsa77

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. mars 2018, klokken 01:13
Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. mars 2018, klokken 17:07
Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Volkswagen har utvilsomt mange svin på skogen og mye å bevise. En konkurs i VW er utenkelig, de er too big too fail og kan ta ned hele den tyske økonomien - så vi får bare håpe de holder hva de lover denne gangen...

Jeg har vært litt inne på temaet "ta ned hele den Tyske økonomien" tidligere og konkludert med at det faktisk er mulig. Temaet debatteres forøvrig også i Tyskland.

Problemet for VW's del er tredelt, for det første hvis de fortsetter som nå uten å elektrifisere bilsortimentet står de om noen år med varer uten kjøpere med ditto utfall..

Skulle de derimot velge å gå for en rask overgang til el , vil både kostnadene og den indre friksjonen i selskapet gå skyhøyt! Jeg kan spinne litt videre på dette, men konklusjonen blir trolig at ikke kan komme i mål med den strategien.

Det tredje problemet, og trolig det som vil utløse fallet, er at på hver andre stol i moderkonsernets styrerom sitter en representant for fagforeningen!

Utfordringen har egentlig lite med elbil å gjøre, mer med automatisering/robotisering av produksjon å gjøre. Roboter isteden for mennesker klinger dårlig i fagforeningenes ører, det synes allerede i dag da VW bruker mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett i forhold til mange konkurrenter.. Skal VW overleve må  folket ut og robotene inn og det skjer nok ikke så lenge fagforeningene kan hindre det.

I trøndelag ville vi sagt at " dæm har malt sæ godt inn i hjørne, gutan"  ;)

Og dette har du greie på "det synes allerede i dag da VW bruker mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil sett i forhold til mange konkurrenter"?

Og videre hva mener du med "mer enn dobbelt så mange arbeidstimer pr. bil "? Tenker du da på timer på samlebåndet? At alle bilens komponenter som kommer inn til samlebåndet er laget av engler som ikke skriver timer?

Din ensidige nedrakking av tysk bilindustri og VW i særdeleshet fremstår for meg som uendelig naiv og uinformert.
Volkswagen er jo bare et lite bakgårdsfirma, de produserer kun 10 millioner biler i året, så dette med effektiv serieproduksjon har de vel ikke funnet helt ut av ennå.   ::)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA