Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

jeg spør, som mange før meg, om lading

Startet av Camilla.zoe, onsdag 14. mars 2018, klokken 22:43

« forrige - neste »

Camilla.zoe

Jeg er fra i dag av, stolt eier av en brukt Zoe Z.E. 40.

Naiv som jeg er, trodde jeg lading var uproblematisk da det finnes så mange av den.
Etter å ha lest litt, forstår jeg at det ikke er så enkelt.

Kort fortalt er spørsmålet mitt: Installering av orginal hjemmelader, er taksert til 15 000kr. Jeg tenker at jeg kan lade veldig mye bil på offentlige ladestasjoner for den prisen. I alle fall om jeg ser for meg å bytte ut bilen om ca 2 år. Antar at denne ladestasjonen kun kan brukes på Zoe?
Om jeg velger å lade på offentlige stasjoner, kan jeg bruke den kabelen som følger med bilen? Må/bør jeg kjøpe noe ekstra?

Tilleggsinformasjon: Jeg bor nær Bergen sentrum, og antar at jeg er tilknyttet IT-nett.

Jeg er klar over at dette sikkert er tatt opp x antall ganger tidligere, og jeg har lest de svarene, men jeg må dessverre ha det inn med teskje.

hsa77

En ladestasjon til ZOE med type 2 kontakt kan brukes av alle moderne elbiler, så å investere i en ladestasjon vil ikke være bortkastet. Den eneste forskjellen på en ladestasjon til ZOE og til hvilken som helst annen elbil er at ZOE må ha TN-nett, det betyr at du må ha en trafo hvis huset ditt har IT-nett.

Offentlige ladestasjoner på inntil 7kw kan være på it-nett og vil da ikke virke på ZOE uten en trafo, 11-22kw ladestasjoner er garantert på TN-nett og skal virke med medfølgende type2 kabel.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

HCO

#3
Sitat fra: Camilla.zoe på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:43
Kort fortalt er spørsmålet mitt: Installering av orginal hjemmelader, er taksert til 15 000kr. Jeg tenker at jeg kan lade veldig mye bil på offentlige ladestasjoner for den prisen.

Den virkelig store forskjellen i det daglige mellom å eie fossilbil og elbil er at elbilen "fyller seg selv" mens du gjør andre ting. Dette skjønner man først fullt ut etter å ha eid en elbil en stund.

Dessuten, om du havner i fyllekø med fossilbil tar det gjerne noen minutter før det er din tur - havner du i fyllekø med elbil kan det ta en time eller to. Her må vi som nye elbileiere av-lære de rutinene vi kanskje har hatt i mange år, og lære oss noen nye. Og det å lade hjemme er en del av totalbildet, selv om jeg vet at noen elbileiere lader kun på offentlige ladere. Jeg hadde aldri orket, og jeg har heller ikke tid til det.

Om du har egen garasje/carport der det allerede finnes en kurant 16A stikkontakt, og du er usikker på hvor lenge du skal beholde bilen, har Nofuel også en billigere "bøtte" med vanlig støpsel. Det er strengt tatt ikke helt etter de nye forskriftene å lade på vanlig stikkontakt hver natt, men "bøtta" er en skilletrafo som trekker begrenset med strøm, så det bør i praksis være helt trygt dersom kursen og kabel/stikkontakt er godt dimensjonert og i god stand. Disse "bøttene" er lettomsettelige som brukt, fordi mange trenger de til hyttelading. Så om du senere bestemmer deg for en annen løsning, vil du ikke tape mange kroner.

"Bøtta" lader mye tregere enn de andre alternativene, men holder til ca. 6-7 mil daglig kjøring dersom du lader 10 timer hver natt. De dagene du vet du trenger fullt batteri, er det bare å passe på å "hurtiglade"* til 70% kvelden før, og deretter kople til "bøtta" - da vil du ha omtrent 100% om morgenen.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

* Zoe støtter maks 22kW ladehastighet
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA