Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lyddemping

Startet av Mats S., onsdag 14. mars 2018, klokken 22:00

« forrige - neste »

Mats S.

Fant på bilkomponenter.no at de tilbyr lyddemping av Tesla. Er det noen som har erfaring med dette? Utgjør det noen betydelig forskjell? Risikerer man problemer med garantien? Er det noe som kanskje bare er nyttig på eldre modeller?

https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-x
https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-s

Vhagar

De må gjerne vise til målinger som viser hvor mye dette faktisk demper og hvilke frekvenser som dempes samt hvor mange kg det tilfører. Motorene i dørene sliter nok som det er om en ikke parkerer helt flatt.

Opplever for ofte at de bare åpnes på gløtt pga motstanden motorene får pga vekten av døren. Da er det umulig å skubbe de videre opp eller dra de igjen, letteste er å trykke på skjermen. Da lukkes de og man får et nytt forsøk. Burde være et valg i menyen å skru av motorene for dørene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

#2
Lyddempet frontdørene og hjulbuer foran og bak på min Model X. (Valgte bort falkedørene, da jeg ikke ville at de skulle tukles med.) Jeg har ikke målt, men han sa målingene hans antydet en reduksjon på 1-2 dB (med 20" sommerdekk, ~100 km/t). Det er altså ikke helt enorm forbedring. Men alle monner drar, spesielt for meg som bruker piggdekk. ;)

Jeg fikk beskjed om at dette ville maks øke vekten med 10 kg, og har ikke merket noen som helst utfordringer med frontdørene, i hvert fall. De klarer fint å åpne seg med 20% stigning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Dører og hjulbuer på S. Mindre hjulstøy ja. Bedre trøkk i bassen fra stereo også.
Men vindstøy fortsatt et problem, spesielt med skiboks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vhagar

1-2 dB (dBA?) i 100km/t med 10kg økning og uten målinger eller å vise til hvilke frekvenser som blir dempet er i hvertfall for meg ikke verdt noe (i en model X). En kan vel få mer igjen av å velge dekk med mindre støy, selv om det er litt vanskelig da man er prisgitt asfalten man kjører på også. Alt under 3dBA er vel også svært vanskelig å høre forskjell på, så igjen er det nyttig å vite hvilke frekvenser som blir dempet da det betyr mer for hvordan man opplever det totale støybildet. Det sagt så tror jeg på at det vil gi et annet lydbilde av piggene som kan være kjekt. Kjører piggfritt selv.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jeronan

Even if you have absolute perfect hearing, which hardly anyone has :P, 1-2 dB difference is unoticeable.
That 20.000 NOK is better spend on switching to a good set of 19inch tires.

Our Model S 75D is nice and quiet with 19inch rims and Nokian tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jlan

2dBA er lite, men det spørs veldig under hvilke forhold det er målt. En udempet dør har gjerne resonanfrekvenser, og da har det mye å si om disse blir eksitert akkurat under målingen. Musikk vil opplagt også høres bedre ut uten disse resonansene.

Virkningen av isolasjonen for høyere frekvenser kan være mye bedre når det er eksterne støykilder eller reflektorer (f.eks. i tunneler, når en kjører langs en mur eller har andre biler på siden).

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705817307920/pdf?md5=7a1b6aba57a0888da42ce3a7aa6c31e4&pid=1-s2.0-S1877705817307920-main.pdf&_valck=1
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

E_S

Det er lett merkbar forskjell på eldre Model S (2013-2014), men de nyere er bedre dempet fra fabrikk og sikkert ikke like stor forskjell.
:)

ymze

Ser dere skriver at 2 db er noe man ikke merker. Teoretisk dobles lydenergien per 3db. Dvs 2db burde være en vesentlig reduksjon.
Ellers støtter jeg at model x støyer mye iforhold til andre biler. Bmw x3 som vi hadde før er feks i en annen klasse på motorvei. Det virker som om tesla praktisk talt ikke legger lydisolering i torpedovegg og hjulbuer, rart.

Kramzz

Korrekt :+1: så 2 db er faktisk merkbart og spess over tid!
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Larsebass

Ja, men det spørs jo også hvordan det måles. Det må måles på nøyaktig samme punkt under de samme forutsetninger etc.
Tesla X75D.

Muffinman

Har fulldempet bilene i signaturen. Den eldste var betydelig roligere innvendig enn en helt ny september 2016 facelift jeg hadde som loaner. Ble overrasket når jeg kjørte den på vei hjem fra verkstedet etter å ha levert gamlebilen. Den nyeste er er enda et par hakk stillere enn den eldste, selv om den hadde et bedre utgangspunkt fra fabrikk.

Elbil fundamentalist

Vår nye S75D er betydelig bedre lydisolert en vår forrige mars 2015 S85D. Og den var også betydelig bedre enn pre AP1 biler. Spesielt lyden fra frontmotor er nå helt borte. Støy i baksetet er betydelig bedre. Generelt merkbart!

Jeg ønsket å lydisolere hos bilkomponenter, samt oppgradere til facelift front fra Unplugged Performance, men så de utgiftene heller som en «rabatt» på å kjøpe ny bil.

Ut over det, så er han (bilkomponenter) flink på Tesla. Han monterte dashcam for meg og det gikk veldig bra. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter på å la han ta en lydisolasjonsjobb iom at han er forsiktig med bilen, er nøye og har gjort dette mange ganger...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

asb

Hva med din nye TMS (desember 2017) ønsker du å lydisolere?
Hadde selv tidlig 2015 TMS og opplevde den som ganske bra isolert. Venter nå på januar-produsert TMS.

Perper

Hei,

Jeg har en 85D med endel støy spesielt fra frontmotor opp til ca 70kmt. Er det kurant å isolere torpedoveggen for å fjerne denne lyden?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA