Skrevet av Emne: Tekniske spesifikasjoner.  (Lest 801 ganger)

Vw e up

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Tekniske spesifikasjoner.
« på: onsdag 14. mars 2018, klokken 12:07 »
Hei.
Interessant informasjon.
tps://ev-database.uk/car/1097/Jaguar-I-Pace

Lepet65

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #1 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 13:00 »
Hei.
Interessant informasjon.
tps://ev-database.uk/car/1097/Jaguar-I-Pace

Ja der står det jo veldig klart hvilke muligheter/begrensninger det er med oppfylling av batteri.

BMW X3
Venter på X3i, iX3, X35edrive, i5 eller noe lignende

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5034
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #2 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 13:09 »
40 minutter på 10-80% er ~89 kW. Det er litt bedre enn superlading av Tesla 75D over samme prosentområde, men trolig er 75D litt raskere på lavere SOC (10-60%) mens i-Pace er en del raskere på høyere SOC (60-80%).

Det var interessant at en 150 kW CCS lader ikke reduserer tiden. Disse kan gi ut mer strøm, så min tanke var at de kanskje kunne øke hastigheten på lavere SOC, men det ser ut til at batteriet er begrensningen allerede på en 100 kW CCS lader.
« Siste redigering: onsdag 14. mars 2018, klokken 13:12 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 734
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #3 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 13:19 »
40 minutter på 10-80% er ~89 kW. Det er litt bedre enn superlading av Tesla 75D over samme prosentområde, men trolig er 75D litt raskere på lavere SOC (10-60%) mens i-Pace er en del raskere på høyere SOC (60-80%).

Det var interessant at en 150 kW CCS lader ikke reduserer tiden. Disse kan gi ut mer strøm, så min tanke var at de kanskje kunne øke hastigheten på lavere SOC, men det ser ut til at batteriet er begrensningen allerede på en 100 kW CCS lader.

For å regne  ut ladehastiget for Tesla 75 må du vite nøyaktig tilgjengelig kapasitet. Så vidt jeg vet har ikke Tesla gått ut med dette. Jaguar har gått ut med tall for I-Pace.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5034
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #4 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 13:27 »
For å regne  ut ladehastiget for Tesla 75 må du vite nøyaktig tilgjengelig kapasitet. Så vidt jeg vet har ikke Tesla gått ut med dette. Jaguar har gått ut med tall for I-Pace.
Nei, man får oppgitt ladeeffekten når man lader, så det er masse erfaringstall å se på.
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 734
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #5 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 14:43 »
Er litt skeptisk til slike individuelle eraringer og indirekte målinger. Spesielt når det kommer fra teslaklubben.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5034
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #6 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 14:47 »
Er litt skeptisk til slike individuelle eraringer og indirekte målinger. Spesielt når det kommer fra teslaklubben.
Jeg er skeptisk til om Jaguars tekniske spesifikasjoner stemmer med virkeligheten (da spesielt i området 60-80%). Men jeg tør gjøre meg opp en mening basert på de tilgjengelige dataene.
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

ludwig_holberg

  • Gjest
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #7 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 15:01 »
75D treffer vel 89KW allerede på 44%. På 60% skal KW der være nede på 69 Kw.

40 minutter på 10-80% er ~89 kW. Det er litt bedre enn superlading av Tesla 75D over samme prosentområde, men trolig er 75D litt raskere på lavere SOC (10-60%) mens i-Pace er en del raskere på høyere SOC (60-80%).

Det var interessant at en 150 kW CCS lader ikke reduserer tiden. Disse kan gi ut mer strøm, så min tanke var at de kanskje kunne øke hastigheten på lavere SOC, men det ser ut til at batteriet er begrensningen allerede på en 100 kW CCS lader.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5034
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #8 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 15:12 »
75D treffer vel 89KW allerede på 44%. På 60% skal KW der være nede på 69 Kw.
Normalen er nærmere dette (men det varierer så klart utifra temperatur o.l.):

Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

ludwig_holberg

  • Gjest
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #9 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 15:27 »

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3417
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #10 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 15:31 »
75D treffer vel 89KW allerede på 44%. På 60% skal KW der være nede på 69 Kw.
Er ikke dette helt meningsløst vas å komme med her?

Og når påstanden din først er her, hva er kilden din til dette?

Min 75D har jeg bilder av at fortsatt får 96kW inn på batteriet på 45% på en helt tilfeldig lading. Det er også etter tap i motsetning til tall fra en CCS-lader.
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

ludwig_holberg

  • Gjest
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #11 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 15:58 »

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1050
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #12 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 16:32 »
På første videoen klarte Tesla 9-80% på 33 minutter.
På den andre var det 40 minutter fra 10-80%

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 734
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #13 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 16:55 »
På første videoen klarte Tesla 9-80% på 33 minutter.
På den andre var det 40 minutter fra 10-80%

Video nummer 2 er den som viser Tesla 75D.
10-80% tar her 42:30.
Gjennomsnitt ladeeffekt basert på brutto 75kWh er 74kW
Gjennomsnitt ladeeffekt basert på netto 73kWh er 72Kw,

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3549
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tekniske spesifikasjoner.
« Svar #14 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 17:04 »
Nå er det ikke så lett å sammenligne mellom forskjellige 75 modeller siden de har blitt levert med minst tre forskjellige batterikonfigurasjoner. Ellers er videoen til Bjørn Nyland find den, men den representerer ikke sannheten mere enn hvilken som helst annen måling gjort av en tilfeldig eier. F.eks er videoen av både 100 og 75 batteriet vesentlig dårligere enn målinger gjort av mange andre. Jeg har f.eks bilde av at vår X100 lader med 100kW på 64%.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)