Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilket oppsett vil dere velge?

Startet av Morten Christiansen, tirsdag 09. januar 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 09:06
Så litt på pakkene til Niro, og konfigurerte opp en hybridbil. Ble over 370 lapper. Galemathias.

Kan ikke fordra når man blir låst til slike pakker på den måten. Vil egentlig bare ha en standard bil med farge på og det normale utstyret de fleste biler i dag har, samt ryggekamera, P-sensorer foran og bak, aktiv cruise, keyless. Og hengerfeste hvis det blir mulig. Og det småplukket blir da altså 70-80 lapper ekstra.  :(

70-80 lapper ekstra er ikke mer enn et greit sett med hjul til X5

geear

Ja, men vi skal ha Niro som bil nummer to, og jeg har ikke lyst til å ha bil nummer to til nærmere 400 lapper, hvis det er det vi snakker om.

Dessuten har jeg, etter mange biler med skinn, fått nyvunnen kjærleik for alternative setematerialer, og på hybrid Niro ser det ut for at man må velge exclusive for å få keyless, og at man da også får skinninteriør.

lirekassa

Tror du ikke det blir som for Hyundai Kona?

"I Norge forventer vi for øvrig å kun levere KONA electric med sort interiør, slik at valget man må ta er om man ønsker stoff- eller skinnseter."

Limodriver

Dessverre har skinnseter blitt et "must" for videresalg av biler i Norge. Eneste fordelen jeg ser med skinn er at det er enklere å holde rent. Kaldere om vinteren, varmere om sommeren og må vedlikeholdes jevnlig med egnet rens/fuktmiddel for at det ikke skal tørke ut og sprekke/slites.

I og med at de fleste velger skinn som setetrekk og det antageligvis er et gevinstelement for fabrikant/salgsledd i dette tilvalget er det mange bilfabrikker som dessverre kun tilbyr relativt kjedelige stofftrekk med lav kvalitetsopplevelse.

Det er dessverre slik at standardutrustede biler er såvidt dårlig utstyrt at de ikke er attraktive. Ved å fordele det "nødvendige" ekstrautstyret i forskjellige pakker sørger bilforhandlerne/importørene for at en velger flere pakker slik at totalprisen blir tilsvarende høyere. Ekstautstyrspakkene representerer trolig et stort merfortjenesteelement da produksjonskostnaden for ekstrautstyret er svært lav.

Eneste lyspunktet er at mer og mer utstyr blir inkludert i standardversjonene. For 25 år siden var knapt servostyring og sentrallås standard. 25 år før det var det ikke noe særlig mindre utstyr, men da var mye av det heller ikke tilgjengelig. Slik sett har det inkluderte utstyret "eksplodert" i de senere årene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA